برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرونده‌ای برای آلبوم «از عشق» حمید عسکری – 2
رضا تاجبخش: «حمید عسکری» کم کم باید آهنگسازی در آثار خودش را کمتر کند

[ رضا تاجبخش - آهنگساز و تنظیم‌کننده ]

این آلبوم «حمید عسکری» در مقوله کیفیت شنیداری و میکس به غیر از یک مشکل خاص، مورد دیگری نداشت. کیفیت شنیداری این آلبوم نسبت به سایر آثار حمید و آلبوم‌هایی که در سال جاری به بازار عرضه شده را بهتر دیدم. یک مشکل وجود دارد که حمید عسکری و همه خواننده‌ها دارند. آن هم اینکه صدای خواننده نسبت به ارکستر اندازه نیست. یعنی مثل همیشه در آلبوم «از عشق» هم صدای خواننده نسبت به موسیقی و ارکستر بالاتر گرفته شده بود. این معضل در آلبوم حمید وجود داشت و آثار دیگر هم با آن دست به گریبان هستند.
 
  • بهترین قطعه آلبوم
به نظر من «از عشق» بهترین قطعه این آلبوم است و شعر «علی ایلیا» و تنظیم «پوریا حیدری» و ملودی حمید خوب بود. اما فکر می‌کنم حمید دیگر باید از 12 قطعه به جای اینکه هشت یا نه اثر را بسازد، سه یا چهار قطعه را خودش آهنگسازی کند و با آهنگسازان متنوع‌تری همکاری کند. به عنوان مثال ملودی قطعه پنج از ساخته‌های آقای «دارابی» بود که من اصلا ایشان را نمی‌شناسم ولی خوب بود و با سایر کارهای حمید تفاوت داشت. نظر من این است که او کم کم باید آهنگسازی در آثار خودش را کمتر کند و این تکرار یک مقدار متاسفانه اذیت کننده است.
 
  • تنظیم های پوریا حیدری و کوشان حداد خوب بودند
تنظیم‌های پوریا حیدری و کوشان حداد را بیشتر دوست داشتم و به نظر سایر تنظیم‌ها عادی بود و شاید نتوانستم ارتباط برقرار کنم. اما یکی از انتقادات جدی که به آلبوم حمید دارم این است که از دوازده قطعه، در سیزده قطعه آن ساز ویولن وجود دارد! انگار که یک فرمت را تعیین کرده‌اند و حتما باید در تمامی 12 قطعه از همان فرمت استفاده می‌کردند. این موضوع دقیقا عین آلبوم قبلی حمید بود و نمی دانم چرا به سراغ ساز دیگری غیر از ویولن نمی‌روند. نمی دانم چرا از ساز بادی جدیدی غیر از کلارینت یا ساکسفون استفاده نمی‌کنند. ما مدام پیگیر هستیم که در آلبوم‌ها از سازبندی‌های متنوع و جدید استفاده شود ولی معمولا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. یکی از مشکلات من با آلبوم حمید هم همین بود که او از سازهایی استفاده کرده که در آثار گذشته خودش هم داشت. این قبیل آثار با ویولن و گیتار در سال‌های گذشته روی صدا و سبک کاری حمید جواب داده ولی باید دید تا چه زمانی جواب می‌دهد؟ یعنی اگر حمید عسکری بخواهد سال بعد هم آلبوم منتشر کند باز هم به سراغ چنین فضایی می‌رود یا مثل «مهدی یراحی» اتفاق جدیدی رقم می‌زند. برای مهدی یراحی برخورد دیگران مهم نبوده و مورد نقد هم قرار گرفت ولی در سه اثر همانند کارهای قدیمی خودش در آلبوم جدیدش داشت و سایر آثار را برای تولید در اختیار دیگران قرار داده بود. او طعم جدیدی از آثارش را در اختیار مخاطبان قرار داده بود. به نظر من حمید هنوز به این جرأت نرسیده که بخواهد تغییرات کلی در خودش، نوع خواندنش و تیم تولید آلبومش ایجاد کند.
  • مسعود جهانی موثر بود
حضور «مسعود جهانی» توانسته بود تغییراتی را ایجاد کند ولی آن اتفاق اصلی که به دگرگونی یک اثر و کلا فعالیت‌های یک خواننده منجر می‌شود فقط در تنظیم نیست. باید در ملودی‌ها هم این تفاوت ایجاد شود. ملودی‌های آلبوم از عشق همان روند همیشگی و به نوعی می‌توان گفت که حمیدگونه بودند. اگر بتواند در بخش ملودی تجربه‌های جدید رقم بزند قطعا چه مسعود جهانی و چه افراد دیگر باشند می‌توانند تغییرات بزرگتری در بحث تنظیم ایجاد کنند. در یک کلام اگر بخواهم بگویم، ملودی‌های این آلبوم به روز نیست و در فضای کاری همان حمید عسکری سال 86 است که با او همکاری می‌کردم. خیلی‌ها می‌گویند که «سیاوش قمیشی» هم طی چهل سال تغییر ملودیک نداشته و او یک امضای خودش را دارد و دنبال می‌کند. درست است که آینده و گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد ولی نظر من این است که اگر تغییرات وجود داشته باشد همه چیز جذاب‌تر می‌شود.
 
  • ترانه کبریت در گوشم زد
تنها ترانه این آلبوم که در گوش من زد و جذب شدم، ترانه «کبریت» بود و دوست داشتم ترانه از عشق هم خوب بود. من کلا بیشتر موسیقی را دنبال می‌کنم ولی اگر ترانه‌ای خوب باشد حتما به گوشم می‌آید و حتما سایر کارهای این آلبوم عادی بوده که چنین اتفاقی نیفتاده است.

در پایان باید بگویم که تغییر در ملودی بسیار مهم است و  در این صورت اتفاقات خیلی بهتری برای حمید رخ خواهد داد. همچنین به جای اینکه پنج تنظیم را یک نفر انجام دهد، باید از چهره‌های متفاوت استفاده کند. حمید می‌تواند در تیم تنظیم‌کننده‌های علاوه بر چهره‌های جوان و جدید به سراغ افراد قدیمی که به روز هم هستند برود. نمونه‌های زیادی هم داریم. «هومن نامداری» تنظیم‌های بسیار خوبی در آلبوم مهدی یراحی داشت. چرا نباید حمید عسکری با او یا «علی بیرنگ» کار کند. فکر می‌کنم ایجاد تغییر در تیم کاری به پیشرفت او کمک ویژه‌ای کند. بعضی‌ها فقط با یک یا دو نفر خاص کار می‌کنند و می‌گویند که می‌خواهیم کارمان یکدست باشد ولی من اعتقاد دارم که این تصمیم به ایجاد شباهت منجر می‌شود. من خودم هیچ وقت حاضر نیستم در ازای هر چقدر پول، فول آلبوم با یک خواننده کار کنم. زیرا می‌دانم که آن خواننده نابود می‌شود.
همه می دانند که حمید عسکری از قدیمی ترین دوستان من در عرصه موسیقی است. ما از سال 85 همکاری را آغاز کردیم و اگر نظری می دهم به این دلیل است که دوست دارم او را همیشه در اوج ببینم و پیشرفت کند. نقد من دلیل برخورد مغرضانه نیست و کاملا شخصی است. 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مرداد 1394 - 22:35

دیدگاه‌ها

سه شنبه 27 مرداد 1394 - 06:57

عاااالی بود اقا تاجبخش گل گفتی دمت گرم
با این البوم نا امیدم کرد حساب دیگه ای روش وا کرده بودم
امیدوارم نقدت بی تاثیر نباشه و ایشالا دوباره حمید به روزای اوج خودش برگرده

سه شنبه 27 مرداد 1394 - 09:41

موافقم.منم اولین نکته بد البومو همین وجود ساز ویولون توی اکثر قطعات بود.
حمید عسکری باید به خودش فرصت بده
ملودیاش تموم شده

سه شنبه 27 مرداد 1394 - 10:44

فک کنم موارد دیگه ای هم بوده ولی رعایت کردید. حمید عسکری از مورد علاقه هام تو موسیقیه و از اولین آلبومش پیگیرش بودم ولی وختی هر کسی یعنی واقعا هرکسی بتکرار برسه دیگه ارزش پیگیری نداره. افت شدید کاری حمید عسکری تو این آلبوم بود فقط میشه گفت حیف حمید عسکریه. کوشان حداد هم تو مقوله تنظیماش یه مسیر تکراریه تکرایو طی میکنه از اون تنظیمهایی که واسه چاوشی چند سال پیش زده تا ای تنظیم آلبوم حمید عسکری کنار هم بزاری یه تواخت رو یک متد خاص نه نواوری نه تغییر دکوراسیونی به غیر از دو سه تا تراک هیچ تغییری نکرده تنظیماش فقط سازبندیش عوض شده. در کل حیف حمید عسکریه بخواد خوب بخونه عالیه ولی باید قدر خودشو بدونه. از طرفدارای عزیزشم که احتمالا حالت هجومی میگیرین پاسخ میدن خواهش میکنم منطقی باشی اصن شما خوب.

سه شنبه 27 مرداد 1394 - 12:34

امیدوارم توصیه های دیگران و جدی بگیره و فقط به حمایت کورکورانه ی دور و بری هاش توجه نکنه...
خیلی ها دارن بهش میفهمونن که داره پسرفت میکنه اما همون پسرفت رو تو آلبوم بعد تکرار میکنه...

سه شنبه 27 مرداد 1394 - 20:24
مریم کمایی

البوم حمید جان عالییییییییییییه
شما انتقاد نکنی بهتره
در ضمن به سلیقه بقیه احترام بذار

165.182.59.205
سه شنبه 27 مرداد 1394 - 12:39

من هم با نظر شما در مورد تنظیم کننده های مختلف موافقم ولی در مورد بهترین قطعه که گفتید از عشق، ولی به نظرم آهنگهای فراموشی و گریه مرد خیلی بهتر بودند و فکر کنم شما کل آلبوم رو گوش ندادید یا سلیقه تان اینطور است! امیدوارم در مورد آلبوم های مجید یحیایی و علی عبدالمالکی هم پرونده ای داشته باشید

سه شنبه 27 مرداد 1394 - 12:42

کسی که هیچ مطالعه ای نداشته باشه و فکر و ذکرش کنسرت باشه به تکرار میرسه مثل ایشون که همه ملودیهاشون الهام و کپی از کارهای قبلی خودشه با تلفیق مستقیمملودی شادمهر. خیلی ها دیگه حرفی برای گفتن ندارن اما توهم آهنگساز بودن دست از سرشون برنمیداره مثل بابک جهانبخش محسن یگانه عسکری کارشون دیگه اون آن سابق رو نداره و هیچ حرارتی تو کار دیده نمیشه خیلی ها کلا تموم شدن: مازیار فلاحی فرزین....
مقصر اصلی هواداران اینها هستن این توهمو ایجاد کردن برای خواننده
اینجا ایرانه همین دلیل کافی برای استقبال از تکرار مکررات و درجای دوستان
اونم تو دورانی که خراط ها و تتلو و یگانه پر طرفداراشن!!!!!

سه شنبه 27 مرداد 1394 - 13:37

با تشکر از آقای تاجبخش ولی من فکر کنم ایشون اصلا آلبوم رو کامل گوش نکردن . چون قطعه 1 و 3 آهنگسازی متفاوتی با سایر کارهای حمید و حتی موسیقی ایران داشت و بهترین قطعه آلبوم 1 بود .در مورد تنظیم کننده ها آقای شهاب اکبری فوق العاده بودن که با توجه به مشکلاتی که بقیه تنظیم کننده ها با بهترین بودن ایشون دارن توقعی نمیرفت آقای تاجبخش مغرضانه اسم ایشونو حتی به زبون نیارن .در کل نمیدونم چرا همکارای قدیمی حمید عسکری انقدر ازش بدگویی میکنن .نمونه بدترش میلاد ترابی . در حالی که حمید عسکری همیشه درموردشون بهترینا رو میگه .در پایان اون آقایی که گفتن ملودی شادمهر رو کپی میکنه یه آهنگ از حمید بیاره که از شادمهر کپی کرده باشه .اگه شادمهر حق کپی رایتشو به نانسی عجرم پرداخت کرده باشه قبلا :v

سه شنبه 27 مرداد 1394 - 18:43

سلام به نظر من حمید تو اهنگسازی خودشو ثابت کرده واین انتقاد شما خیلی بی مورده کاش به البومهای امسال گوش بدین اونوقت می فهمین که حمید خیلی خیلی بهتره.کاش یکم فکر کنید بعدحرف بزنید خیلی انتقاد مسخره ای بود

چهارشنبه 28 مرداد 1394 - 12:23
سه شنبه 27 مرداد 1394 - 19:45

بازم یه نقد منصفانه و خوب از رضا تاجبخش عزیز.

چهارشنبه 28 مرداد 1394 - 00:49

آقای تاجبخش یه جاهایی از نقدت واقعا غیر منصفانس.حمید عسکری با این آلبومش نشون داد که هنوزم جز بهترین ملودی سازای موزیک پاپمونه. اسم نیاوردن از شهاب اکبریم با اینکه مطمئنم‌ از بین تنظیماش تو آلبوم حداقل مجذوب قطعه کبریت شدین واقعا بی انصافیه.به نظرم کسانی که قبلا تجربه کار با حمید عسکریو دارن خیلی. دوست دارن که دوباره این تجربرو تکرار کنن ولی فکر نکنم که دیگه این اتفاق بیفته و معتقدم حمید عسکری راهشو داره درست میره.

جمعه 30 مرداد 1394 - 17:22

جای شکرش باقیه که اسم آلبومش کما نیست نوآوری داشته
مشکل آهنگسازیشم سه آلبوم بعدی حل میشه

شنبه 31 مرداد 1394 - 17:07

آقای تاجبخش تو بخش ملودی خیلی متنوع بودن آقای عسکری نمیدونم دلیلش چیه شما اینو میگی .این آلبوم خیلی عالی بود و به نظرم خوب کار شده .مشکل از ترانه سراها بود که از خود حمید سطحشون پایین تره . حمید ترانه های بهتری میگفت .دلنشین تر بودن .در کل آقای عسکری تو بخش ملودی مشکلی ندارن بیشتر بخش ترانست که یا خودش مث آلبومای قبلی ترانشو بگه یا با ترانه سراهای مطرح کار کنه .

شنبه 19 دی 1394 - 00:33

ذقیقا نظر منم همینه
همیشه به دوستام میگم تکراری شده ملودی هاش توی هر آلبومش 2-3 تا کاره جدید هست و این تکرار اذیت میکنه شنونده رو
ولی دوستام میگن سبک کاری خواننده هست و طرفداراش راضین
ولی من میگم طرف جرات ندازه تغییر کنه میترسه
حمید کاراش خیلی خوبه باید بخودش فرصت تغییر دادن بده
ان شالله همیشه موفق باشی آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون برات دارم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رضا تاجبخش: «حمید عسکری» کم کم باید آهنگسازی در آثار خودش را کمتر کند | موسیقی ما