برنامه یاد بعضی نفرات
 
ریویویی بر آلبوم «دیوونه‌وار» با صدای «حمید عسکری
«دیوونه‌وار»؛ پایانی بر سه گانه تغییرات؟
موسیقی ما - آلبوم «دیوونه‌وار» با صدای «حمید عسکری» ششمین اثر رسمی او در بازار موسیقی است و نکات متفاوتی نسبت به آثار گذشته این خواننده دربردارد. خواننده‌ای که دهمین سال فعالیت حرفه‌ای خود را سپری می‌کند و به زعم برخی، شش آلبوم برایش کم است، هرچند برخی هم این تعداد آلبوم را در قیاس با همکاران عسکری زیاد می‌دانند. مهمترین نکته آلبوم 9 قطعه‌ای «دیوونه‌وار» این بود که حمید عسکری رکورد خودش در زمینه مدت زمان انتشار آلبوم را شکست. این خواننده دقیقاً ده ماه پس از آلبوم «از عشق»، این اثر را روانه بازار کرد. در حالی‌که قبلاً فاصله بین آلبوم‌های این خواننده حداقل یک یا یک سال و نیم بود.

حمید عسکری در آلبوم جدیدش برخلاف روال تمامی سال‌های فعالیتش در مقوله کلام فقط با یک نفر همکاری کرد. تمامی ترانه‌های این مجموعه توسط «علی ایلیا» سروده شد. این ترانه‌سرا در قطعات «گریه مرد» و «از عشق» آلبوم قبلی حمید عسکری با او همکاری کرده بود که اتفاقاً قطعه «گریه مرد» بازخوردهایی هم برای این دو هنرمند داشت. مشخص نیست که آیا این خواننده خواسته بود بازخوردهای مثبت قطعه «گریه مرد» را در سطح وسیع‌تری تکرار کند یا نه ولی به هرحال به علی ایلیا اعتماد کرد و تمامی ترانه‌هایش را از او دریافت کرد.

این خواننده باز هم همانند گذشته تمامی ملودی‌های آلبوم جدیدش را خودش را ساخت. حمید عسکری در این بخش دست به تغییر خاصی نزده و در تمام کارها مهر و امضای همیشگی خودش را دارد. پس از آلبوم «از عشق» نقدهایی نسبت به ملودی‌سازی این خواننده برای خودش مطرح شد ولی او این بار هم در قسمت موسیقی آلبومش به شخص دیگری اعتماد نکرد. دقیقاً برخلاف بحث ترانه که او پس از آلبوم «خوشبختی» دیگر هیچ ترانه‌ای از سروده‌های خودش را نخواند.

مهم ترین تغییرات حمید عسکری و مهم ترین نقاط تنوع آلبوم «دیوونه‌وار» در بخش تنظیم‌هایش است. عسکری در آلبوم «از عشق» برای اولین‌بار به سراغ «مسعود جهانی» رفت و این هنرمند بخش عمده تنظیم‌های آن مجموعه را انجام داد. اما در آلبوم «دیوونه‌وار» باز هم «شهاب اکبری» چهره اصلی تنظیم‌های قطعات بود. او شش اثر را تنظیم کرد و تنها تنظیم‌کننده این آلبوم بود که عکسش در کاور هم قرار گرفت. «کوشان حداد» باز هم مانند دو آلبوم قبلی، فقط یک قطعه را تنظیم کرد و اثر او یعنی قطعه «رویا» تنها کار شش و هشت آلبوم بود. این اثر پیش از عید نوروز و در قالب یک تک‌آهنگ منتشر شد و همه مخاطبان حمید عسکری این کار را شنیده بودند. همین مسأله باعث شد تا انتقاد عدم بهره‌گیری از تنظیم‌های شش و هشت بیشتر نسبت به این خواننده مطرح شود. «مهران عباسی» در اولین همکاری خود با حمید عسکری، سرآلبومی او یعنی قطعه «کلافه» را تنظیم کرد. سومین تنظیم ریتمیک این مجموعه یعنی خود قطعه «دیوونه‌وار» هم توسط «مهران خالصی» انجام شد؛ هنرمندی که خیلی‌ها فکر می‌کردند برای اولین‌بار است که با حمید عسکری همکاری می‌کند، در حالی که این طور نبود. مهران خالصی سال 85 و در آلبوم «کما 1» قطعه «سنگ غرور» را برای این خواننده تنظیم کرده بود. اثری که هنوز هم در کنسرت‌های حمید عسکری اجرا می‌شود. بازگشت عسکری به سمت همکار ده سال گذشته خود در حالی رخ داد که قرار است خالصی در کنسرت آینده به عنوان رهبر همراه ارکستر «کما» باشد. همین مساله قطعاً باعث همکاری‌های بیشتر این دو هنرمند خواهد شد. نکته دیگر درباره تنظیم‌های آلبوم «دیوونه‌وار» هم این است که دوست قدیمی حمید عسکری یعنی «پوریا حیدری» پس از جدایی از ارکسترش، در آلبوم او هم حضور نداشت.

«دیوونه‌وار» سومین ضلع از سلسله تغییرات حمید عسکری در عوامل تولید آلبوم‌هایش بود. مشخص نیست که این جا به جایی‌ها در همین سه‌گانه ختم می‌شود یا باز هم ادامه خواهد داشت اما به هرحال او در طول سه آلبوم «خوشبختی»، «از عشق» و «دیوونه‌وار» اغلب به سراغ چهره‌هایی رفت که در آلبوم‌های «کما» با آنها همکاری نکرده بود. بیشترین تحولات این خواننده از پیش از آلبوم «خوشبختی» تا امروز در بحث کلام و سپس تنظیم بوده است. حمید عسکری تا کنون درباره این تغییرات و رفت و آمدهای افراد در بخش کلام و تنظیم آثارش اظهارنظر دقیقی نکرده است. ولی می‌توان حدس زد شاید یکی از دلایل او این باشد که به دنبال هیت است. هیت‌هایی نظیر «قسمت» یا «ستاره» که هنوز هم خیلی‌ها حمید عسکری را با آن آثار می‌شناسند.


مشخصات آلبوم:
عنوان:
دیوونه وار
ژانر: پاپ
خواننده و آهنگساز: حمید عسکری
ترانه سرا: علی ایلیا
تنظیم کننده: شهاب اکبری، مهران عباسی، مهران خالصی، کوشان حداد
نوازندگان: گیتار الکتریک (دیوونه‌وار): مهران خلیلی | سینتی سایزر و پیانو: شهاب اکبری، مهران عباسی، مهران خالصی، کوشان حداد | ماندولین: مجتبی تقی‌پور
میکس و مسترینگ: شهاب اکبری، ایمان حجت (استودیو راگا)
مدیر تولید: رضا عسکری
ناشر: سل فا
پخش: هنر اول
عکس: مهدی فلک‌بلند
طراح جلد: حسین علیزاده
تعداد قطعات: 9
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395
 
نویسنده و متنقد موسیقی ستاره
سما بابایی
مجید رئوفی
سیامک قلی‌زاده
میثم یوسفی
حسین سلیمی
سهیلا صدیقی
مهدی عزیزی
حمیدرضا منبتی
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1395 - 11:39

دیدگاه‌ها

سه شنبه 25 خرداد 1395 - 13:52

بعد از امیر بیگزند قطعا بهترین آلبوم امسال بود.
امیر بیگزند کاری کرده که من دو هفتست نمیتونم هیچ آهنگ دیگه ای رو گوش بدم قبل از امیر بیگزند فقط دیوونه وار رو گوش میدادم.

سه شنبه 25 خرداد 1395 - 20:36
Ahmad Reza

خب چه ربطی داره به حمید عسکری ؟

5.221.151.75
سه شنبه 25 خرداد 1395 - 14:13

واقعا آلبوم ضعیفی بود. بهترین کار حمید آلبوم خوشبختی بود...

سه شنبه 25 خرداد 1395 - 20:35

خیلی البوم زیبایی بود . واقعا لذت بردم . بعد از نگاه محسن یگانه ، تنها البومی بود که خوشم اومد توی این مدت ...
به نظرم ترانه های زیبای علی ایلیا ، ملودی های خوب و تنظیمهای حرفه ای شهاب اکبری موفقیت این البوم رو تضمین کرده .
استفاده از مهران عباسی هم یه نکته مثبت البوم بود . به حمید عسکری تبریک میگم .

سه شنبه 25 خرداد 1395 - 21:02

همونطور که نظر نویسنده منتقدین موسیقی نظر دادن همه چی معلومه !به نظرم حمیدعسکری اگه یکم صبر میکرد و بعد البومشو میداد بهتر چون صدا در این البوم انگار خسته بود

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «دیوونه‌وار»؛ پایانی بر سه گانه تغییرات؟ | موسیقی ما