برنامه یاد بعضی نفرات
 
درباره هزینه‌های گزاف برگزاری کنسرت - 6
۸۰سرپرست گروه «ژوان نو»: درصد گروه‌های موسیقی به‌خاطر گرانی‌ سالن‌ها نمی‌توانند کنسرت دهند
موسیقی ما - رُهام سبحانی گفت: ‌ افزایش اجاره سالن‌ها و سخت‌تر شدن قرارداد‌ها نیز در کنار هزینه‌های تبلیغات و هزینه‌های جانبی به هم کمک می‌کند تا شرایطی ایجاد شود که ۸۰ درصد گروه‌ها توانایی فعالیت نداشته باشند.

رُهام سبحانی سرپرست گروه «ژوان نو»  مشکلات برگزاری یک کنسرت موسیقی را برشمرد و اظهار کرد: ‌ ما هنرمندان مشکلات بسیاری داریم که بار‌ها گفته‌ایم اما هیچ تجدیدنظری برای رفعشان صورت نگرفته است. طولانی‌شدن زمان اخذ مجوز یکی از این مشکلات است. چند برابر شدن اجاره سالن‌ها و سخت‌تر شدن قرارداد‌ها نیز در کنار هزینه‌های تبلیغات و هزینه‌های جانبی نیز به هم کمک می‌کند تا شرایطی را ایجاد کند که ۸۰ درصد گروه‌ها توانایی فعالیت نداشته باشند. در این میان تنها گروه‌هایی که پشتشان به جایی گرم است یا اسپانسر دارند می‌توانند از پس هزینه‌ها برآیند که این اتفاق هم کمتر در حوزه موسیقی سنتی می‌افتد.

این هنرمند درباره تاثیر اجاره‌های بالای سالن‌ها بر قیمت بلیت کنسرت، ‌ تصریح کرد: ‌ زمانی که من قرار است با تخفیف‌های متعدد در سالن حوزه هنری کنسرت بگذارم و ۱۰ میلیون هم هزینه بدهم باز هم اگر قیمت بلیت را ۱۰ هزار تومان تعیین کنم، ‌ ۱۰ میلیون تومان تامین نمی‌شود که هیچ، ضرر هم می‌کنیم. منصفانه نیست گروه‌های قدیمی و مشهور که می‌دانند بلیت‌هایشان فروش می‌رود و می‌توانند سالن را پر کنند، ‌ بلیت‌های گران تعیین کنند. گروه‌های کوچک برای تامین هزینه‌هایشان چاره‌ای جز گران کردن بلیت ندارند.

وی سپس به هزینه‌های جانبی برگزاری کنسرت اشاره و ابراز کرد: ‌چند سالن داریم که پارکینگ داشته باشد؟ تمام سالن‌ها پارکینگ ندارند و نیروی انتظامی اگر نتواند یک شب هزار اتومبیل را ساماندهی کند که جای پارک پیدا کنند، پس به چه کار می‌آید؟ ‌ ایجاد نظم در عبور و مرور وظیفه همیشگی نیروی انتظامی است و دریافت هزینه برای آن غیرمنطقی. هزینه اماکن هم هزینه‌ای بسیار غیرمنطقی است. مردم که نیامده‌اند پارتی برگزار کنند که نیاز باشد کسی کنترلشان کند. جامعه هنری باید برای چه باج بدهد؟

سبحانی ادامه داد: ‌در تمام دنیا یک نهاد فرهنگی موظف است که شرایط فعالیت را برای هنرمندان فراهم کند و دستمزد فراهم کردن را دریافت کند نه اینکه از پیش اجاره و... را بگیرد و در ‌‌نهایت هنرمند هیچ سودی نبرد. به هر بهانه‌ای و به هر شکلی از هنرمند هزینه دریافت می‌کنند و من نمی‌دانم اماکن و نیروی انتظامی و... چه ارتباطی می‌تواند با یک کنسرت موسیقی داشته باشد؟ این حرف‌ها، حرف همیشگی ما هنرمندان است که هیچ‌گاه منعکس نمی‌شود.

سرپرست گروه «ژوان نو» در ادامه تاکید کرد: مردم می‌آیند کنسرت و پول می‌دهند و برمی‌گردند اما نمی‌دانند که ما چند مرحله سخت و غیرمنطقی را باید بگذرانیم تا یک کنسرت برگزار کنیم. وضعیت کار هنری به شکلی درآمده که یا موزیسین نباید فعالیت کند یا برای فعالیت باید تن به خفت و حقارت بدهد. این وضعیت سخت نیست بلکه خفت‌بار است و فکر می‌کنم سنگ‌های مختلف جلوی پای هنرمندان انداخته می‌شود تا حقیر شوند. من شخصا دیگر رمقی برای برگزاری کنسرت ندارم چراکه به اعتفاد من مهم‌ترین نتیجه برگزاری کنسرت، بی‌حرمتی به هنرمند است چراکه مسئولان سالن حتی به کارگران خود دستور نمی‌دهند سالن را برای اجرا تمیز کنند و گرد و خاک آن را بگیرند.

سبحانی با اشاره به منفعت برگزاری کنسرت بر فرهنگ و اجتماع، تصریح کرد: متاسفانه آنقدر فرهنگ را سیاسی کرده‌اند و برخورد‌ها به گونه‌ای است که هنرمندانی که دغدغه هنر دارند، ‌ هم تصمیم می‌گیرند سیاسی فکر کنند. کسانی که سکوت می‌کنند و از صحنه خارج می‌شوند در سکوت می‌میرند و کسی نمی‌فهمد چه بلایی سرشان آمده است.
منبع: 
پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ۸۰سرپرست گروه «ژوان نو»: درصد گروه‌های موسیقی به‌خاطر گرانی‌ سالن‌ها نمی‌توانند کنسرت دهند | موسیقی ما