برنامه یاد بعضی نفرات
 
مروری بر آلبوم «حالم خوبه» با صدای «بابک جهانبخش»
بازگشت به ریتم و جذب مخاطب در سال یازدهم
موسیقی ما - جدیدترین آلبوم «بابک جهانبخش» به نام «حالم خوبه» در هفته سوم اردیبهشت سال جاری روانه بازار شد. این هشتمین تجربه او در عرصه انتشار آلبوم بود که پس از «مدار بی‌قراری» رقم می‌خورد و یک سال و هشت ماه پس از آن به بازار آمد. «حالم خوبه» شامل ده قطعه بود و بابک جهانبخش برای اولین‌بار، انتشار آلبوم در ماه اردیبهشت را تجربه کرد. ابتدا قرار بود این مجموعه «اینا یعنی عشق» نام داشته باشد اما به فاصله چند روز نامش عوض شد. بر خلاف روند همیشگی بازار موسیقی پاپ، بابک جهانبخش پیش از انتشار آلبوم «حالم خوبه» هیچ تیزر تصویری یا دموی صوتی از آن منتشر نکرد. اما او چند روز قبل از انتشار آلبوم در یک پست اینستاگرامی اعلام کرد که تمامی سلایق را در چیدمان قطعات این مجموعه در نظر گرفته است.

همینطور هم شد و آلبوم «حالم خوبه» از لحاظ انتخاب ترانه، ملودی و تنظیم به گونه‌ای بود که می‌توانست پاسخگوی علاقه‌مندی‌های سنین مختلف باشد. قسمت ترانه و اسامی آن، مهمترین نکته در بخش عوامل تولید این آلبوم بود. این بار بر خلاف آلبوم «مدار بی‌قراری»، «محسن شیرالی» سهم حداقلی در قسمت ترانه داشت. او سراینده ترانه «هرگز» بود. اثری که محسن شیرالی در آن همانند اغلب سروده‌هایش از یک سری تعابیر و عبارات نسبتاً متفاوت استفاده کرده بود ولی نتوانست همانند برخی همکاری‌های گذشته‌اش با جهانبخش خیلی همه‌گیر شود. این دو هنرمند از سال 90 و آلبوم «زندگی من» همکاری را با یکدیگر آغاز کردند و قطعات «زندگی من»، «به خودت باختمت»، «اکسیژن» یا «مدار بی‌قراری» از جمله آثار مشترک آنها است که بیش از بقیه شنیده شد.

فضای کلی ترانه‌های «حالم خوبه» با حضور هشت ترانه‌سرا و البته یک ترانه بابک جهانبخش متنوع‌تر شده بود. اتفاقی که یکی از نقاط مورد انتقاد در آلبوم «مدار بی‌قراری» به شمار می‌رفت. به ترانه بابک جهانبخش اشاره شد و او در این مجموعه کلام قطعه «پاییز» را نوشته و آهنگسازی کرده بود و «رضا تاجبخش» هم این کار را تنظیم کرد. از سوی دیگر در میان ترانه‌سراهای این مجموعه سه چهره بودند که برای اولین‌بار با بابک جهانبخش همکاری می‌کردند. «حامد صوفی‌پور»، «علی استیری» و «بابک بابایی» سه چهره‌ای هستند که جهانبخش به آنها اعتماد کرد و هرکدام یک ترانه در این مجموعه داشتند. ترانه «حالم خوبه» سروده «امیرمسعود میردامادی» هم عاشقانه مثبتی بود که نکته خاصی از لحاظ ادبی یا کلمات و عباراتش نداشت ولی به دلیل همین فضای مثبتی که داشت با استقبال طرفداران جهانبخش همراه شد.

بابک جهانبخش در بخش ملودی و تنظیم «حالم خوبه» سعی کرده بود علاوه بر ایجاد تنوع، فضای کلی را نسبت به مجموعه قبلی ریتمیک‌تر کند. او برای ایجاد تنوع در بخش ملودی حرکتی کرد که کمتر خواننده‌ای که خودش هم دستی در ملودی‌سازی دارد انجام می‌دهد. آن هم اینکه برای اولین‌بار، خودش فقط پنج ملودی در این مجموعه داشت. در حالی که از آلبوم «چی شده» تا «مدار بی‌قراری» همیشه این خواننده بیش از نیمی یا همه ملودی‌هایش را خودش می‌ساخت. در این قسمت هم نام «آصف بایرام‌زاده» و «امیرعلی زمانیان» به چشم می‌خورد که نخستین همکاری خود با جهانبخش را تجربه می‌کردند.

اما تنظیم‌های برخی قطعات این مجموعه تا حد زیادی نزدیک به حال و هوای موسیقی ترکیه بود. از جمله قطعه «حالم خوبه» که توسط «امیرحسین اویسی» و به صورت الکترونیک تنظیم شد و فضایی ریتمیک داشت. یا قطعه «خاص» یکی دیگر از همین آثار بود که ملودی و تنظیمش رنگ و بوی ترکی داشت. اما در تنظیم‌های این آلبوم، «پیام هوشمند» قدیمی‌ترین دوست و همکاری بابک جهانبخش دو اثر «جاذبه» و «باید برم» را تنظیم کرده بود. این هنرمند از یازده سال قبل و زمان انتشار آلبوم «چی‌شده» همکاری‌اش را با جهانبخش آغاز کرد و تا کنون تقریباً در تمامی آلبوم‌هایش حضور داشته است. اتفاقاً هر دو تنظیم پیام هوشمند در سبک هاوس در «حالم خوبه» بودند. «رضا تاجبخش» و «انوشیروان تقوی» که اعضای ارکستر بابک جهانبخش هستند هم یک تنظیم داشتند. انوشیروان تقوی قطعه «تورو دوست دارم» را تنظیم کرده بود که شش و هشت او در این کار مخاطب را به یاد شش و هشت‌های اوایل دهه هشتاد می‌انداخت. «رضا تاجبخش» هم قطعه «پاییز» با ترانه بابک جهانبخش را در یک فضای خلوت و با محوریت پیانو تنظیم کرد و به نوعی مهر و امضای خودش پای این کار بود. «مسعود همایونی» هم از جمله‌ چهره‌هایی بود که در جمع تنظیم‌کننده‌های این مجموعه حضور داشت. اما به زعم خیلی‌ها تنظیم قطعه «شاید» از فضا و تفکر همیشگی این هنرمند فاصله داشت و برای سازبندی آن از ساز کمانچه هم استفاده کرده بود. «اشکان آبرون» و «آرون حسینی» هم که بیشتر در زمینه کارهای تلفیقی و الکترونیک فعالیت می‌کنند قطعات «می‌ترسم» و «تصمیم» را تنظیم کرده بودند. اما به طور کلی همه تنظیم‌کننده‌ها تلاش کرده بودند فضای صرفاً الکترونیک در کارهای خود نداشته باشند و سازهایی نظیر کوئنا و کمانچه که کمتر در کارهای پاپ شنیده می‌شود را به کار گرفته بودند.

هشتمین آلبوم بابک جهانبخش را نمی‌توان آزمون و خطای او در بازار موسیقی در نظر گرفت. زیرا این خواننده پس از یازده سال فعالیت در زمینه آلبوم و کنسرت به یک فرمول ثابتی در کارهای خودش رسیده است. اما جهانبخش با این مجموعه نیم‌نگاهی هم به اجراهای زنده‌اش داشت و به نوعی تلاش کرده بود با ریتم و تنوع، رونق دوباره‌ای به رپرتوار کنسرت‌هایش بدهد. بابک جهانبخش دومین دهه فعالیت حرفه‌ای خود در موسیقی پاپ را آغاز کرده و آلبوم «حالم خوبه» به همین دلیل اگر نگوییم اولین، بلکه یکی از دو اثر مهم کارنامه کاری او به شمار می‌رود. اثر مهمی که برای دریافت بازخوردهایش باید چند ماهی صبر کرد، ولی خشت اول او در بازار پس از سال دهم فعالیتش به شمار می‌رود.


مشخصات آلبوم:
عنوان: حالم خوبه
خواننده: بابک جهانبخش
ترانه سرا: امیرمسعود میردامادی، حامد صوفی‌پور، علی استیری، بابک جهانبخش، بابک بابایی، محمد کاظمی، محسن شیرالی، مهشاد عرب، مهران هادیان
آهنگساز: بابک جهانبخش، بابک وزیری، پیام هوشمند، آصف بایرام‌زاده، امیرعلی زمانیان
تنظیم کننده: امیرحسین اویسی، آرون حسینی، انوشیروان تقوی، پیام هوشمند، مسعود همایونی، اشکان آبرون
نوازنده ها: اشکان موسوی، نیما رمضان، فیروز ویسانلو، پیام طونی، بابک یوسفی، رضا تاجبخش، هادی جداری، آرمین قیطاسی، مسعود همایونی، همایون پشت‌دار، بهمن میرزاده، میلاد بابایی
ضبط وکال: استودیو شخصی انوشیروان تقوی
ضبط موسیقی: استودیو آوا (علی مرتضوی) / استودیو تم (مازیار مرتاضیه)
میکس و مسترینگ: آرش پاکزاد
تهیه کننده: موسسه فرهنگی هنری اکسیر نوین (محمدرضا خانزاده)
انتشارات: اکسیر نوین / پخش: دنیای هنر
عکس: آرمین مقدم، حسین صنیعی
طراح جلد: بهرنگ نامداری
 
منتقد امتیاز
سهیلا صدیقی
خسرو خسروپرویز
مجید رئوفی
مهدی عزیزی
حسین سلیمی
علیرضا سعیدی
یاسر یگانه
نسیم قاضی‌زاده
آرش نصیری
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مرداد 1395 - 09:01

دیدگاه‌ها

یکشنبه 24 مرداد 1395 - 11:49

البوم هرسلیقه ای رو در بر داشت ...دستت درد نکنه بابک عزیز...

یکشنبه 24 مرداد 1395 - 13:20

این منتقدایی که اینجوری نمره پایین به البوم دادن ، خودشون بیان اهنگ بسازن ببنیم چی کار میکنن

یکشنبه 24 مرداد 1395 - 16:30

با سلام. عااااااالی و فوق العاده بود. مثل همه ی کارهای آقای جهانبخش.

یکشنبه 24 مرداد 1395 - 20:16

این آلبوم واقعا عالیه،برای هرکسی حداقل ی اهنگ داره ک خوشش بیاد، بنظرم بابک تا الان به هر هدفی که داشته از البوما تک اهنگاش رسیده،چون میدونه چجوری کار کنه

دوشنبه 25 مرداد 1395 - 16:49

هیچ گونه تنوعی توو این آلبوم وجود نداشت همه ی ملودی ها رو پلتفرم موسیقی ترکیه ساخته شده بود حتی یه تعدادشون هم به نوعی کاور بود که این این نقطه ضعف مهم آلبوم و فقر هنری به حساب میاد.

خواهشا هنر ایرنی رو زیر سوال نبرین یکم با افراد خلاق مشورت کنید با تک روی وضعیت موسیقی و هنر ایران رو به نزول خواهد رفت.

اطفا تایید کنید.

چهارشنبه 27 مرداد 1395 - 03:58

به نظر من آلبوم امسال بابک خیلی بهتر و عامه پسند تر از ذو آلبوم قبلی بود و یه جورایی بابک سبک تکراریشو تغییر داده بود . هر چند باز یه سری اهنگا مثل گذشته بود اما بیشتر ترک ها متفاوت شده بود
مخصوصا اهنگ تصمیم که موسیقی الکترونیک جذابیت داده بود به آهنگ

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بازگشت به ریتم و جذب مخاطب در سال یازدهم | موسیقی ما