جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
حضور هنرجویان و برنامه سازان و تیم «شب کوک» در کنسرت خواننده «عشق یعنی»
فریدون آسرایی: هیچکس با حضور در آکادمی، خواننده نمی‌شود
موسیقی‌ما – خواننده «عشق یعنی» باردیگردر تهران و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه رفت و با اجرای گلچینی از آثار خود، به دیدار دوستداران تهرانی‌اش رفت.

به گزارش «موسیقی‌ما»، کنسرت فریدون آسرایی در تهران با حضور تیم سازنده، مجری و تهیه کننده برنامه «شب کوک» در تهران روی صحنه رفت و حضور پرتعداد هنرجویان و شرکت کنندگان دراین برنامه در کنسرت آسرایی قابل توجه بود. آسرایی با قطعه «آهای خوشگل عاشق» روی صحنه آمد و در ادامه با گلچینی از آلبوم های «غریبه»، «خاطرات گمشده» و «عشق یعنی» به اجرای برنامه پرداخت و در این بین دو قطعه «سلام» و «عشق یعنی» بیشترین طرفدار را داشت.

ایمان خراسانی رهبری ارکستر آسرایی را در این کنسرت بر عهده داشت و این برنامه به همت شرکت رویال هنر پاس به تهیه کنندگی «مجید عبدی» روی صحنه رفت. فریدون آسرایی هنگام معرفی تهیه کننده کنسرت‌اش با لحنی طنز آلود و به شوخی رو به حاضرین گفت: «ایشون کسی هستن که این بلیتهای گرون رو برای کنسرت می فروشن و می تونید همه با هم برید سراغش!» این شوخی آسرایی با خنده بلند اکثر حاضرین در سالن توام شد. مهدی یغمایی، پوریا حیدری، باربد بابایی، هادی و مجید دمیرچی، مهرداد میناوند، بهنام کریمی و ... از جمله حاضرین در این برنامه بودند.

خبرنگار سایت «موسیقی ما» در انتهای این برنامه گفتگویی را با خواننده «عشق یعنی» ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:
  • * شب کوک
حضور فریدون به عنوان یک خواننده محبوب در بین دیگر داوران مسابقه «شب کوک» از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفته بود و شاید اگر حضور این خواننده در این مسابقه نبود، کمتر کسی به دیدن «شب کوک» علاقه ای نشان می داد. آسرایی درباره کلیت این برنامه و مقایسه‌هایی که از ابتدای آغاز به پخش آن از سوی برخی رسانه ها صورت گرفته، توضیح می دهد: «این برنامه، برنامه تازه‌ای نیست و من نمی‌دانم چرا یک سری از افراد و رسانه ها «شب کوک» را با برنامه‌های ماهواره ای شبکه «من و تو» و «تی وی پرشیا» مقایسه میکنند. اگر قرار به مقایسه باشد و اینکه ریشه و مبدا این قبیل مسابقات و برنامه ها از کجا بوده، حتما همه می دانیم که مبدا این قبیل شوهای تلویزیونی و مسابقات خوانندگی برنامه «آمریکن آیدل» از آمریکا بود و به مرور و با همه گیری این برنامه و پرمخاطب شدن‌اش، همه شبکه‌های مهم و حتی شبکه‌های پربیننده بسیاری از کشورهای جهان نیز به ساختن چنین مسابقات و شوهایی با محوریت موسیقی و مسابقات خوانندگی اقدام کرده اند. مثل عرب آیدل، ترکیه و اکثر کشورهای اروپایی. این موج به مرور فراگیر شد و حتی در بسیاری از مواقع زمینه ساز معرفی چهره‌ها و خوانندگان جوان و با استعدادی شد که پس از معرفی و محبوبیت در این مسابقات، توانستند خیلی زود به ستاره هایی پول ساز تبدیل شوند. «شب کوک» به تبعیت ازاین قبیل اتفاقات و با الگوبرداری از آن و رعایت تمام استانداردهای فرهنگی کشور، برای شناسایی استعدادهای موسیقی کشور روی آنتن می‌رود و سعی دارد در بهترین حالت رسانه و شرایطی را برای شناساندن چهره های جدید موسیقی به علاقمندان این حوزه را فراهم نماید. استعدادهای موسیقی در ایران معمولا کمتر توانسته موقعیت و فرصت دیده شدن را در رسانه همگاری ای چون تلویزیون به دست آورند و «شب کوک» می خواهد بهترین رسانه و سکویی هست برای کسانی که دارای استعداد هستند.»
 
  • * می خواهیم از موسیقی حمایت کنیم
آسرایی از برخی انتقادها و برخی واکنش هایی که درباره سری اول «شب کوک» در برخی رسانه ها گله مند است و اعتقاد دارد که این قبیل واکنش های تخریبی از سوی افراد و رسانه هایی ست که هرگز دل خوشی از موسیقی نداشته و ندارند. از اتفاقات جدید در سری دون برنامه می گوید و اینکه تغییرات زیادی نسبت به دورهاول در این برنامه رخ داده است و پیش بینی می شود استقبال قابل توجهی نیز از آن به عمل آید و از همه مهم تر اعتقاد «فریدون آسرایی» به برخی چهره های جدید حاضر در سری اول مسابقه که خیلی ها از همین الان برای عقد قرارداد همکاری با آنها دور خیز کرده اند: «در همین برنامه ما چند خواننده خیلی خوب داریم. خیلی از آهنگساز ها از ما سراغ میگیرند که ما در فلان برنامه فلان خواننده را میخواهیم و تمایل داریم با او کار کنیم و روی هنر و استعدادش سرمایه گذاری کنیم. این یک قدم خوب است برای بچه هایی که کسی آنها را نمیشناخت. از سوی دیگر این نگاه استعداد پروری که به سمت تهیه کننده های موسیقی آمده، بسیار قابل احترام و مهم است. مارکت موسیقی باید به سمت این نگاه جهانی سوق داده شود و حمایت از استعداد چهره‌های جوان، یکی از اصول مهم در زائیده شدن و همه‌گیر شدن چهره‌ها در مارکت داخلی دارد. از سوی دیگر شروع هر برنامه ای با همه سختی هایی که در صداوسیما برای آن وجود دارد، کار راحتی نیست. خیلی‌ها سالها به دنبال شروع آن بوده اند و بالاخره از شب کوک شروع شده است. خیلی ایرادات و اشکالات و اشتباهات برای آن احساس می شد ولی باید نفس کار را دید که نتیجه آن چه می شود. در نهایت من فکر میکنم کار قشنگی بود و الان بچه ها خودشان را پیدا کرده اند و امکانات بیشتری از طرف صداوسیما در اختیارشان قرار داده شده است. استیجی که برایشان تدارک دیده شده بسیار زیبا و حرفه ای است. به تعداد داورها یکی اضافه شده و روز به روز شرایط بهتر میشود. اگر ما واقعا میخواهیم از موسیقی حمایت کنیم به جای داستان درست کردن و حرف و حدیث‌ها و تهمت‌ها بیاییم کمک کنیم. یک سری افراد با موسیقی ضدیت دارند و دوست ندارند این بخش از هنر در ایران دیده شود. البته بعضی افراد بعد از یک سری حرف هایی که زده بودند عذرخواهی کردند. ما تلاش‌مان بر این است که یک قدم خوب برای جوان هایی برداریم که این فرصت در اختیارشان نیست تا خودشان را به خوبی در مرحله بعدی نشان دهند. در این مرحله خواندن آنها با موزیک خواهد بود و جذابیت بیشتری خواهد داشت. شک ندارم که این برنامه همه قابلیت های تبدیل شدن به یک موج بزرگ را در تلویزیون ایران دارد.»
 
  • * یک خواننده خوب
خواننده «عشق یعنی» تعریف جداگانه و آکادمیکی از یک خواننده خوب دارد. او معتقد است همان طور که فقط تمرین و استعداد نمی‌تواند به تنهایی به شناساندن شخصیت یک هنرمند در حوزه موسیقی کمک کند، حضور در یک آکادمی یا یک برنامه موسیقی هم قرار نیست به «خواننده شدن» یک هنرجو ختم شود. آسرایی مجموعه‌ای از برخی عوامل را در همه‌گیر شدن استعداد و توانایی‌های یک خواننده موثر می‌داند که دراین بین برخی آموزش‌ها و ریزه کاری‌ها و مباحث آموزشی و تئوریک نیز کارساز است: «شما درمورد صدا صحبت می‌کنید ولی آنچه را که من دارم میبینم آن است که صدا تنها عامل موفقیت یک انسان نیست. خیلی از چهره‌های معروف ما در داخل و خارج کشور صداهای خاصی ندارند و مثال‌های زیادی برای آن هست. شاید اخلاقی نباشد که من بخواهم اسم ببرم ولی بسیاری از چهره های موسیقی داخل و خارج کشور هیچ صدایی ندارند و تنها برخی قواعد بازی که ما از این به بعد با لفظ «کاراکتر خوانندگی» از آنها یاد خواهیم کرد، باعث شده بتوانند به خوبی خودی نشان دهند و کارشان بگیرد و حالا ستاره های موسیقی کشور لقب بگیرند. «کاراکتر خوانندگی» عبارت است از یک مجموعه و پکیجی که باید دست به دست هم بدهد تا فرد را به شهرت برساند و در اصطلاح خمیر مایه خوانندگی را در شخصیت هنری و اجتماعی این فرد بسازد. الان خوانندگی فقط داشتن صدای خوب و آکادمیک نیست. این حرفها را حمید حامی در این چند سال بارها و بارها فریاد زده و گفته. یک مجموعه بسیار مهم در کار خوانندگی است که دست به دست هم بدهد تا یک فرد را موفق کند. باز هم نمونه های زیادی هستند که می تواناز آنها نام برد که علیرغم نداشتن یک صدای خوب، با تکیه بر دیگر اصول خوانندگی از قبیل استایل، سبک، تکنیک، کاریزما و... توانسته اند ضعف صدای خود را زیر سایه ببرند و توانسته‌اند چهره‌های موفقی باشند. علاوه بر این بچه‌ها باید این شانس را داشته باشند تا یک آهنگ هیت را بخوانند و آهنگ خوب برایشان ساخته شود . شرایط اجتماعی و مالی انشانها در ایران از نظر اختلاف طبقاتی، بسیار متفاوت است و خیلی ها هستند که موقعیت مالی مناسبی برای انتشار آلبوم ندارند. شب کوک در حال فراهم کردن مقدماتی ست که برای افراد و هنرجویان با استعداد و نفرات برگزیده اش شرایطی را فراهم نماید که هم آلبومش تولید شود، هم آثارش به گوش مردم برسد و از همه مهم‌تر برخی اصول را به او یاد بدهد و مسیر درست را نشان دهد.»

* موسیقی در ایران مظلوم است

آسرایی از سالهای بایکوت موسیقی در کشور خاطرات خوبی ندارد. اعتقاد دارد چهره های زیادی بودند که به دلیل نگاه نادرست به موسیقی، زندگی و عمر هنری شان به باد رفت و نتوانستند در سالهای اوج کاری شان، صدای خود را به گوش مخاطب برسانند و حالا که چنین بستری در جامعه برای این هنر فراگیر فراهم آمده، بهتر است در بهترین حالت ممکن در جهت اشاعه و همه‌گیری آن تلاش کرد: «موسیقی همیشه مظلوم واقع شده است و بعد از 30 سال با بدبختی به اینجا رسیده است. بنابراین داشتن برنامه موسیقی به این صورت در ایران بی‌سابقه بوده و به نظر من یک قدم بسیار خوب است و باید از آن حمایت کرد. موسیقی هنر مظلوم و بی پشتوانه ای است. چهره های زیادی در همه این سالها بوده اند که به دلیل نداشتن تریبون مناسب، شرایط مالی خوب و بسیاری دیگر از کمبودها، با سرخوردگی از حوزه موسیقی رفته اند و زندگی و انگیزه شان را از دست داده اند. به هر حال در دورهز حاضر که شرایط در مقایسه با دوران گذشته بهتر شده است، من فکر می کنم موسیقی در کشور هم دوران جدیدی را در حال تجربه است و این دوران جدید می تواند زمینه ساز اتفاقات جالبی در این حوزه باشد.»
 
  • * عشق یعنی؟
انتهای این گپ و گفت بهآلبوم «عشق یعنی»، آخرین اثر فریدون آسرایی اختصاص داشت که بار دیگر توانست این خواننده را به روزهای اوج خودش بازگرداند. آلبومی که بعد از چند اثر متوسط و حتی ضعیف پس از آلبوم «غریبه»، توانست این خواننده را از آن دوره افول خارج کند و هوش بالای فریدون در انتخاب تیم کاری و عوامل آلبومش مهمترین فاکتور این اتفاق در دورانی بود که گسترش موسیقی پاپ در جامعه ایرانی، رقابت را سخت تر و سخت تر کرده بود: « معمولا هر آهنگساز و تنظيم كننده اي سبك كاري مربوط به خود را دارد. اگر خواننده اي بخواهد با آهنگساز يا تنظيم كننده اي كار كند بايد مدت ها با يكديگر فعاليت داشته باشند تا حرف هم را متوجه شوند. به نظري واحد برسند، ايده هايشان به هم نزديك شود و بتوانند به طرز فكري مشترك دست پيدا كنند. چنين خط فكر مشتركي در كار توليد و به وجود می آید و به همين دليل خواننده با هر آهنگسازي نمي تواند كار كند. بهروز صفاریان در من چيزي را كه در يك فرد به عنوان خواننده مي خواهد، ديده و متقابلا من نيز از او انتظاراتي را كه از يك تنظيم كننده داشتم، محقق شده ديدم. براي به دست آوردن شناختي مناسب از يك تنظيم كننده بايد مدت ها با او كار كرد تا در نهايت به نتيجه گيري مناسبي درستی رسید و به همين دليل است كه روند توليد كارهاي من طولاني مي شود و «عشق يعني» سه سال و نيم پس از «خاطرات گمشده» روانه بازار موسيقي شد. ما همزمان با زمان پيش مي‌رويم و از اين رو هر آلبوم فضاي مربوط به خود را دارد. گاهي اوقات توليد برخي آثار يك اتفاق است و اصل آلبومي كه تهيه مي شود براساس اصل ترانه اي است كه در اختيار خواننده قرار داده مي شود كه در زمان توليد آلبوم «غريبه» ترانه هايي همچون كبوتر و گل هياهو در اختيار ما قرار گرفت كه ترانه هايي بسيار زيبا بودند و اين ترانه ها سرنوشت يك آلبوم را تعيين مي كنند و تمام سرنوشت يك اثر به ترانه هايي مربوط است كه در اختيار آن اثر قرار مي گيرد. آلبوم«عشق یعنی» 12 قطعه و 11 ترانه سرا داشت. شخصا در اين حوزه خيلي به اسم فكر نمي كنم و به همين دليل كارها را از ترانه سراهاي مختلفي دريافت كردم. در رابطه با ترانه و ملودي با گروه مشخصي كار نمي كنم و تنها در رابطه با تنظيم حساسيت هاي ويژه اي دارم.در زمينه ترانه هميشه از دوستان جواني كه ترانه‌هاي خوبي جهت ارائه دارند، استقبال مي كنم چون بعضي اوقات كارهايي از دل اين جوان ها در مي آيد كه مانند قطعه «گل هياهو» ماندگار مي شود. «عشق یعنی» برای من تجربه لذیذی بود که توانست در جامعه مورد استقبال قرار بگیرد و لذت این اتفاق برای من جوری بود که همه مراحل تولید آلبوم و خستگی هایش را فراموش کردم و با یک امید و انگیزه ویژه، به ادامه روند کاری ام نگاه می کنم. زندگی ادامه دارد و برای آینده برنامه های زیادی دارم و امیدوارم به زودی بتوانم نسبت به عملی کردن این اتفاقات و برنامه ریزی ها اقدام کنم.»
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 بهمن 1394 - 13:22

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 15 بهمن 1394 - 13:25

به نظر من گروه داورا اگر همیشه همینطور در کنار هم باشند یک حسی خوبی داره امیدوارم همیشه آقای اسرایی و همکاراشون همینطور شاد و سرزنده باشند تا ماهم ازشون انرژی مثبت بگیریم و باور نمی کنید از وقتی برنامه شب کوک رو می بینم انگار دنیای دیگه ای رو تجربه می کنم ازبس که برنامه های تلویزیون دست آدمهایی است که از لحاظ فرهنگی و خانوادگی و شخصیتی و حتی تیپ و قیافه خیلی سطحشون پایین به نظرم برنامه شما یک انقلاب رسانه ای بوجود آورده که نیاز درونی ما رو پاسخ می ده تازه فهمیدم من چرا هیچ وقت برنامه های تلویزیونی رو نگاه نمی کردم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فریدون آسرایی: هیچکس با حضور در آکادمی، خواننده نمی‌شود | موسیقی ما