برنامه یاد بعضی نفرات
 
استودیوها به خانه ها کشیده شده اند
ناصر فرهودی در گفت و گو با موسیقی ما:
استودیوها به خانه‌ها کشیده شده‌اند
موسیقی ما- لی لا رضایی: مدیر استودیو پاپ با بیان اینکه در موسیقی ایران هیچ چیز با هیچ چیز نمی خواند و هماهنگ نیست، به خبرنگار موسیقی ما گفت: متاسفانه در حوزه موسیقی در ایران هیچ چیز با هم هماهنگ نیست ، زمانی که آهنگسازی و خوانندگی و نوازندگی، جایگاه درست و حسابی ندارند، چگونه می توان توقع داشت که وضعیت استودیوها و استودیوداران مناسب و رو به راه باشد؟

فرهودی در ادامه با اشاره به ایجاد هوم استودیوهای بسیاری در کشور توسط خوانندگان و نا خوانندگان، ادامه داد: متاسفانه این روزها هر کسی آهنگی سرهم می کند، سروته کارش را می زند و در خانه و در یک استودیوی بدون ابزار قطعه را ضبط می کند و بی آنکه هزینه چندانی کند، آلبومی سرجمع با زیر 10 میلیون هزینه آماده می کند و بعد بدون اینکه آن را منتشرکند، دور می اندازد. به همین دلیل است که می گویم هیچ چیز معیار درست و حسابی ندارد. استودیوها هم نسبت به سرمایه گذاری هایی که کرده اند، و هزینه هایی که داشته اند، در آمد چندانی ندارند و در مقایسه با در آمد استودیوهای مشابه در جهان درآمدی حدود یک چهارم آنها دارند. اگر هم بخواهمی بیش از این قیمتها را افزایش دهیم، مسلما برای ایران هزینه بالایی است. کسی که بخواهد با این شرایط آلبوم بدهد، باید هزینه بسیاری کند. کسی که بخواهد برای یک آلبوم هزینه نرمال کند باید مبلغی حدود 70-80 میلیون در نظر بگیرد و در ازای خریدی که از او در قبال آلبوم می شود، و با اکراه از او می خرند، رقم بالایی است و برایش گران تمام می شود.

وی خاطر نشان کرد: ناگفته نماند که برای ما استودیو داران هم به صرفه نیست که بخواهیم ارزانتر از این کار کنیم و برای او هم بی صرفه است. چون همانطور که گفتم تمامی معیارها به هم ریخته اند. مهمترین مساله در این میان مساله نداشتن امنیت فروش است. کسی که می بیند این همه هزینه می کند و بعد هم نمی تواند آلبومش را به قیمت مناسب بفروشد، بحث ضبط را که مهمترین بخش یک اثر موسیقی است، به خانه و اتاق شخصی اش می کشاند و در همان جا به ضبط آن اقدام می کند و نتیجه این می شود که با موسیقی های بی کیفیت مواجه می شویم. بدین ترتیب استودیوها رشد نخواهند کرد، وقتی مجبور باشیم برای ادامه بقای آن ساعتی 50 هزارتومان برای ضبط دریافت کنیم در حالی که ساعتی 200 هزارتومان قیمت استاندارد است.

فرهودی در پاسخ به اینکه با وجود این ضررو زیانها چرا تا کنون در این زمینه فعالیت می کند، گفت: به دلیل عشق و علاقه ای که دارم بیش از اندازه سرمایه گذاری کرده ام. مثلا پیانویی به ارزش 200 میلیون تهیه و در استودیو گذاشته ام تا بهترین صداها را با بهترین کیفتیها داشته باشیم. برای چوابگویی به چنین سرمایه ای حداقل ساعتی 200 هزارتومان قیمت استودیو است اما چنین چیزی در ایران امکان ندارد. متاسفانه در این زمینه و در این عرصه از موسیقی در آمدهای به دست آمده جوابگوی زندگی صدابردار، مدیر استودیو و ... نیست. سیستم کار گنجایش بیشتر از اینها را نیز ندارد و همه تعدیل نیرو نیز کرده اند. این باعث می شود دیگر رشدی در این زمینه شاهد نباشیم و به لحاظ سرمای گذاری نیز برای سرمایه گذاران صرف نداشته باشد. به همین دلیل همچنان مجبوریم با همین ابزار آلات موسیقی و ضبط استودیویی بسازیم و با همان عشقی که داریم ادامه بدهیم اما عملا می دانیم که چنین چیزی در حدو اندازه و استاندارد بین المللی نیست و متاسفانه از سوی دولت نیز هیچ گونه حمایتی نمی شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

mojavez bedan be studioha ta kar be khone ha keshide nashe

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

یا ابالفضل...پیانو ی 200 میلیونی؟خدا برکت بده...ما یه 700 هزار تومنی هم نمیتونیم بخریم:(

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

مگه سیروان خسروی استودیو خانگی نداره؟!
کیفیت کاراش از کارهایی که تو استودیو پاپ ضبط میشه خیلی بهتره.
همه چیز که سرمایه و تجهیزات نیست! سواد و علم هم مهمه!
حالا شما پیانو 400 میلیونی هم که بگذاری کمکی به حال شما و استودیو نمیکنه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

دقیقا همینطوره هنرمندای مهممون تو خونشون دارن خاک میخورن مثل چاوشی بعد کسایی که حتی یه آلبوم مجازم ندارن فرتو فرت کنسرت میزارن من کاملا حقو به این مدیر باسابقه پاپ میدم ایشالله موفق باشی حرف دل منو زدی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

استودیو ساعتی 50 هزارتومان هم زیاد است مگه چه خبر است.
با اینهمه تجهیزات و امکانات چرا باید برای یک البوم 80 میلیون هزینه بشه . مگه البوم خوب به هزینشه. متاسفانه ایشون همه چیز رو با پول می سنجه . همینه که افراد توانمندی الان هستند و امکان مالی ندارند و اثارشون داره خاک میخوره.
موسیقی کارگروهی است و متاسفانه ما ایرانی ها تا فرهنگ کارگروهی رو یاد نگیریم و برای موسیقی به معنی واقعی کار نکنیم همین بساطه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

واقعا حیف
فرهنگ و قانون کپی رایت هنوز جا نیفتاده و این مشکلات تنها با این حل میشه البته اندکش با این حل میشه که کپی رایت رعایت بشه همین الان که دارم این کامنت و میذارم سر خیابون یه سیدی فروشی هست که داره توش آلبومای خواجه امیری خشایاراعتمادی و یگانه رایتی خریداری میشه
از اون ور آرون6یا7میلیون واسه تنظیم یه قطعه دریافت میکنه از فروش تومحکومی به برگشتن حالا شعر و میکس و مستر و ملودی و نوازنده و استودیو و برسه به طراحی کاور و...بماند
واقعا حیف
وقتی پسرک 15 ساله داره گریه میکنه بخاطر اینکه دوهزارتومنیشو گم کرده باید چجوری تخم مرغ ببره واسه شامشون
چطور بیاد2500بده آلبوم ارژینال؟...... . . . . . . . .

MG
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

فقروعلاقه به هنر درد بزرگیه!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

کامران یا کامروا دیدم دلی پری داری برو خالیش کن سکته نکنی چون دیدم سواتت بالاست دق نکنی .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

کامران یا کامروا پسرم حرص دیگران را نخور برات خوب نیست تو که باسواتی، اینقدر حرص نخور پیانو 400 میلیونی که سریع پیشنهادشو داری روی زمین می کارند اونی که به گردن می اندازند گردنبنده ، مجید جان دلبندم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود استودیوها به خانه‌ها کشیده شده‌اند | موسیقی ما