برنامه یاد بعضی نفرات
 
مراسم بزرگداشت زنده‌یاد ناصر فرهودی در نیاوران برگزار شد
شبی به یاد صدای خاطرات موسیقی ایران
موسیقی ما - فرهنگسرای نیاوران شامگاه ۱۵ آذر میزبان هنرمندان موسیقی و سینما بود تا در مراسم بزرگداشت ناصر فرهودی شرکت کنند.
 
در ابتدای مراسم سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران گفت: «در موسیقی نمی‌توان این دسته‌بندی را انجام داد که چه بخش‌هایی بیشتر دیده یا شنیده می‌شود چون همه بخش‌های موسیقی شنیدنی است و حتی بخش‌های دیدنی آن هم شنیدنی است. از همین رو افرادی مانند ناصر فرهودی به صداگذاری و صدابرداری در حوزه موسیقی هویت و شخصیت می‌دهند آن‌هم با پیوست اخلاقی و منشی که دارند. یکی از باورناپذیرترین مرگ‌ها، مرگ او بود. به عقیده من او تنها یک صدابردار و صداگذار نبود، بخش مهمی از خاطرات جامعه هنری را در جایی ضبط کرده است. متاسفانه بذر فتنه در حوزه موسیقی زیاد شده، دوستان نسبت به یکدیگر کم لطف شده‌اند و آن‌طور که باید حواسشان نیست. قدر یکدیگر را بدانیم، پیش از اینکه خیلی دیر شود. موسیقی را جدی بگیریم و به آن جدی‌تر نگاه کنیم. افرادی مانند ناصر فرهودی به صداگذاری و صدابرداری در حوزه موسیقی هویت و شخصیت میدهند آنهم با پیوست اخلاقی و منشی که دارند.»
 
  • نیما مسیحا: بهترین و زیباترین کارهای من با ناصر فرهودی بوده است
در ادامه مراسم، نیما مسیحا و رضا تاجبخش برای اجرای یک قطعه موسیقی روی صحنه رفتند. نیما مسیحا نیز با اشاره به همکاری مشترک با فرهودی گفت: «سخن گفتن از ناصر خان فرهودی خیلی مشکل است، ما خاطرات زیادی با هم داشتیم و روزها و شب‌های زیادی را در کنار یکدیگر بودیم. بهترین و زیباترین کارهای من با آقای فرهودی بوده است.»
 
رضا تاجبخش هم گفت: «وقتی که انسان‌ها از پیش ما می‌روند، مختصاتشان همچنان باقی می‌ماند و ناصر خان همیشه حضور دارند. می‌دانم که فرزندان و همسرشان این موضوع را بهتر از هرکسی احساس می‌کنند.»
 
سپس نیما مسیحا با پیانوی رضا تاجبخش قطعه «مثل یه پروانه ببین» را اجرا کردند.
 
در ادامه عباس سجادی، ناصر چشم‌ آذر، سوسن بخشایش، رحیم ناحی و ویگن داودی به همراه خانواده ناصر فرهودی روی صحنه رفتند تا از سردیس ناصر فرهودی که به برترین‌های صدابرداری تعلق می‌گیرد، رونمایی شود.
 
سجادی در این بخش گفت: «نخستین سردیس ناصر فرهودی به موزه موسیقی اهدا می‌شود و آنجا می‌رود، اما از سال آینده به خانه صدابرداران، صداگذاران و کسانی‌ که در این حوزه فعالیت‌ می‌کنند، خواهد رفت.»
 
  • سالار عقیلی: همیشه در قراردادهای کاری خودم قید می‌کردم که کارهای من باید در استودیو پاپ ضبط شوند
در بخش بعدی برنامه، سالار عقیلی و حریر شریعت‌زاده برای اجرای قطعه‌ای روی صحنه حاضر شدند. سالار عقیلی با تأکید بر اینکه هرچه از استاد فرهودی بگوید کم گفته‌، اظهار کرد: «من افتخار این را داشتم که از سال ۷۹ آثارم را در خدمت او ضبط کنم. کاش امشب همه صدابرداران کشور در اینجا حضور داشتند. من شخصاً همیشه در قراردادهای کاری خودم قید می‌کردم که کارهای من باید در استودیو پاپ ضبط شوند و شاید از حدود ۴۰ اثری که به بازار داده‌ام، ۳۰ اثر در استودیو پاپ ضبط شده است. قطعه‌ای که امشب اجرا می‌کنم، آخرین قطعه‌ای است که در زمان حیات ایشان ضبط شده بود. یادم هست دو روز قبل از اینکه از پیش ما برود، با من تماس گرفته بودند و وقتی گفتم کمی قلبم درد می‌کند خیلی تأکید کردند که قلب اصلا شوخی بردار نیست و حتما به پزشک مراجعه کن، اما دو روز بعد برای خودشان چنین اتفاقی افتاد.»
 
سالار عقیلی و حریرشریعت‌زاده قطعه «سپید و سیاه» از ساخته‌های نسیم شاملو با شعری از مهدی مظاهری را اجرا کردند.
 
رحیم ناحی صدابردار از دیگر کسانی‌ بود که روی صحنه رفت و درباره زنده یاد فرهودی سخن گفت.
 
  • حمید حامی: خودش نیست اما نامش درموسیقی ایران باقی خواهد ماند
در ادامه حمید حامی خواننده روی صحنه حاضر شد و گفت: «دوم اردیبهشت سال ۸۰ بود که به همراه آقای بیات برای اولین‌بار استاد فرهودی را دیدم و آن روز قطعه‌ای را اجرا کردم که مسیر زندگی‌ام را تغییر داد. سال‌ها از این تاریخ می‌گذرد و این مدت هم در کنار این مرد بزرگ بودم. هنوز هم با اینکه چند ماه از فوت ایشان گذشته، اما من جرات اینکه از در استودیو پاپ رد شوم را نداشتم و خاطرات زیادی با ایشان داشتم. برای من مانند پدری بودند که نداشتم و همیشه از راهنمایی‌هایی که می‌کردند استفاده کرده‌ام. خودشان نیستند اما نامشان در موسیقی ایران باقی خواهد ماند.»
 
حمید حامی پس از این سخنانش، قطعه «دلم گرفت» را با نوازندگی رضا تاجبخش اجرا کرد.
 
  • ویگن داودی: آن زمان خیالم راحت شد که استودیو پاپ در اختیار کسی قرار می‌گیرد که به کار اهمیت می‌دهد
ویگن داودی از دیگر حاضران مراسم بود که روی صحنه رفت و گفت: «ما از قبل استودیو پاپ صدابرداری می‌کردیم. در آن زمان همه گروه ارکستر می‌آمدند و اجرای زنده می‌کردند و ما هم ضبط می‌کردیم. این کار از یک جهت آسان و یک جهت سخت بود. این جریان ما را به این مسیر سوق داد که یک استودیوی مدرن را راه‌اندازی کنیم. آن زمان من ۲۰ سالم بود و به خارج از ایران رفتم و کار صدابرداری را به صورت حرفه‌ای یاد گرفتم. وقتی آن‌جا رفتم دنیای جدیدی را دیدم که در نهایت جریانی را به وجود آورد که استودیوی پاپ را راه‌اندازی کردم.»
 
او ادامه داد: «بعد از چند سال برای برنامه‌ای مجبور شدم استودیو را ترک کنم، اما در این میان چند صدابردار را آموزش دادم که بتوانند کار کنند. در میان همه آن‌ها ناصر فرهودی کسی بود که کارش را خیلی خوب انجام داد و خیالم راحت شد که استودیو پاپ در اختیار کسی قرار می‌گیرد که به کار اهمیت می‌دهد.»
 
همسر ناصر فرهودی پیش از اجرای قطعاتی برای حاضران گفت: «امشب حال غریبی دارم و خوشحالم که همه اینجا هستیم. کاری که امروز می‌خواهم برای شما اجرا کنم، اولین کاری است که برای آن به استودیوی ناصر رفتم و بعد با هم ازدواج کردیم.»
 
در ادامه این مراسم که به همت استودیو پاپ و با همکاری بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد، مهدی یراحی هم روی صحنه حاضر شد و قطعه «نفس» را اجرا کرد. در پایان برنامه نیز مستند کوتاهی درباره ناصر فرهودی به کارگردانی مستانه مهاجر به نمایش درآمد.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 17 آذر 1396 - 20:34

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شبی به یاد صدای خاطرات موسیقی ایران | موسیقی ما