برنامه یاد بعضی نفرات
 
پیکر ناصر فرهودی با حضور اهالی موسیقی و هنر تشییع شد
شهرام ناظری: «ناصر فرهودی» دیگر تکرار نخواهد شد
موسیقی ما – مراسم تشییع پیکر صدابردار قدیمی و خوش نام موسیقی ایران صبح امروز با حضور اهالی موسیقی و هنر در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش «موسیقی ما»، بابک صحرایی شاعر و ترانه سرا که اجرای را بر عهده داشت در ابتدای این مراسم بیان کرد: متاسفانه جام موسیقی ما ترک برداشته و من بر این باورم که صدای موسیقی ایران نیز خش افتاده است. من هیچ گاه باور نمی کردم نگهبان امین خاطره های موسیقی اینقدر زود از میان ما پر بزند. ناصر فرهودی برای همه اهالی موسیقی پناهگاه آرامش بود و من نمی دانم چرا در این مدت به تصویری دچار شدیم که رخت سیاه را نمی توانیم برداریم.

وی ادامه داد: ما فکر نمی کردیم قبل از سفید شدن موهای مان اینقدر داغ ببینیم، باور کنید که آماده نیستیم دیگر مرگ عزیزی را بپذیریم. به هر ترتیب امیدوارم برای هنرمندانی که امروز از حضور آنها بهره مند هستیم خداوند طول عمر ببخشد چرا که در این ماه ها موسیقی، سینما و تئاتر زخم های زیادی برداشته است.

صحرایی بیان کرد: به اعتقاد من ناصر فرهودی در عرصه صدابرداری ایران یک ستاره است که صدابرداری موسیقی با او شناخته شد و تمام کسانی که در چهار دهه اخیر با او همکاری کردند می توانند اذعان کنند که حضور او باعث ارتقای سطح موسیقی شد و بسیاری از هنرمندان از همکاری با او لذت بردند. تمام این سرزمین بدون اینکه بدانند ناصر فرهودی کیست از او خاطره دارند چون او پشت میزهای صدابرداری این خاطره ها ایستاد و کارها را صدابرداری کرد.

پس از صحبت‌های بابک صحرایی، سیروس الوند نیز با ذکر خاطره ای از ضبط آثارش در استودیو پاپ، از ناصر فرهودی به عنوان چهره‌ای با قابلیت های بالا و اخلاق حرفه‌ای نام برد و پس از این کارگردان مطرح سینمای ایران، محمد اصفهانی درباره این صدابردار گفت: «درگذشت شوک آور ناصرخان فرهودی برای من باور نکردنی بود. من هنوز نمی توانم باور کنم که ایشان دیگر نیستند. ایشان یک آرامش ذاتی و درونی داشتند که در چهره شان ملموس بود. ظاهرا فوت ایشان هم در همان آرامش همیشگی اتفاق افتاده است. ما همکاری های زیادی با هم داشتیم. ناصر فرهودی نه تنها یک مهندس به تمام معنای صدا بودند بلکه انسان فرهیخته و تمام عیاری بودند که بارها و بارها من پس از پایان کارم در استودیو پاپ دوست داشتم بروم و به ایشان سر بزنم و با ایشان صحبت کنم. ایشان همیشه به طرز عجیبی اعتماد ما را در مواقع ضبط و در مواقع دیگر به خود جلب می کردند و من کارهای زیادی را با مرحوم بابک بیات آنجا ضبط کردیم. «ولایت عشق» و «پهلوانان نمی‌میرند» و «آسیمه سر» را در استودیو پاپ با حضور ایشان ضبط کردیم و ناصر فرهودی شاهکار کردند. آقای فرهوی امروز همه این آدمها برای شما اینجا جمع شده اند که فقط بگویند از رفتن شما چقدر سوگوارند.»

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی دیگر چهره ای بود که در سخنانی کوتاه گفت: «این راهی است که همه ما روزی باید آنرا برویم. ولی خوش به حال آنهایی که این راه را خوب طی می کنند. با خلاق، شریف و نجیب اند مثل استاد ناصر فرهودی عزیز که واقعا هنرمند بود. صدابرداری بخشی بزرگش تکنیک است که همه می‌توانند آنرا یاد بگیرند. ولی درک و دریافت زیبایی شناسانه چیزی ست که شخصی‌ست و افراد کمی می‌توانند آنرا دریافت کنند و اصلا قابل انتقال هم نیست که در وجود نازنین آقای فرهودی بود.»

مانی رهنما نیز در بخشی از این برنامه گفت: «تاریخ به هیچ عنوان دیگر توانایی تولید انسان‌هایی تا این حد فاخر را نخواهد داشت. ناصر فرهودی وقتی اسم‌اش در ذهن متبادر می‌شود، اسامی زیادی را با خود به یادها می آورد. او کاری می‌کرد که اثر شما قابل شنیدن می‌شد و من با تمام وجود می‌گویم ایشان صدابردار نبودند و آموزگار عشق بودند. ایشان سوای آن تخصص، همیشه سنگ صبوری برای ما بودن که با ایشان درددل می‌کردیم و از همه چیز سخن می‌گفتیم. ناصر فرهودی استودیو بنا نکرد. به نظر من یک جایی برای عشق بنا کرد که هنوز هم پابرجاست و از این پس میلاد فرهودی و حمیدرضا آداب باید چراغ آنجا را روشن نگه دارند.»

در ادامه مراسم و دقایقی پس از حضور استاد شهرام ناظری، از ایشان دعوت شد که سخنی بگویند که شوالیه آواز ایران پس از قرار گرفتن پشت تریبون رو به حاضرین گفت: «من یکی از علاقمندان و دوستداران ناصر فرهودی بودم. حدود سی سال با ایشان کار می‌کردم. خیلی از آثارم مثل «بشنو از نی»، «لولیان» و... با نظارت ایشان انجام دادیم و واقعا ایشان در حقیقت مظهری از صفات عالی، اخلاق و ادب بودند و ما هرگز ظرف این سی سال هیچ نکته منفی از ناصر فرهودی ندیدیم.»

شهرام ناظری افزود: «ظرف سال‌های گذشته مسئولین فرهنگی کشور خیلی کم به مقوله فرهنگ پرداخته‌اند و کار ریشه‌ای درباره آن انجام داده‌اند. همچنین رسانه‌ها ما مسئله فرهنگ و هنر برایشان مهم نبود و در نتیجه قشری از مردم طبیعتا خیلی عقب ماندند. این ناراحت کننده بود برای ما و همه اهالی فرهنگ ولی خوشبختانه هنوز بودند افرادی که آن ژن ایرانی و فرهنگ ناب ایرانی در ذات شان بوده و هست که ناصر فرهودی یکی از آنها بود. تخصص ناصرفرهودی چیزی مافوق هر دانشی بود و او با تمام علاقه و عشق با کار برخورد می کرد. ادب و شخصیتی اعلا داشت که هر کسی احساس آرامش روان و امنیت داشت وقتی با ایشان کار می کرد.»

ناظری تاکید کرد: «از شنیدن خبر فوت آقای فرهودی به شدت ناراحت و غمگین شدم. سال‌های زیادی بود که من تا این حد تحت تاثیر یک خبر بد قرار نگرفته بودم و واقعا از ته دل غمگین شدم. ناصر فرهودی جانشینان خوبی مثل حمیدرضا آداب و میلاد فرهودی دارد ولی آن نفس و حضور بی‌همتا بود و دیگر تکرار نخواهد شد. افرادی مثل استاد پایور یا همین ناصر فرهودی هستند که یک نفسی دارند، یک احساسی از آنها تراوش می شود که بسیار مهم است و افسوس که از دست رفت.»

شوالیه آواز ایران گفت: «بعضی ها فکر می کنند که مرگ برای همسایه است. مهم این است که ما فکر کنیم که ما کجا هستیم و کجا قرار هست برویم. یک مقدار از این خشونت هایی که این روزها درگیرش هستیم دوری کنیم. حسادت ها و بدجنسی ها در همه ما بیشتر شده و باید از آنها دوری کنیم. رفتن ناصر فرهودی واقعا دردناک بود و به شدت از این موضوع غمگینم.»

میلاد کیایی، محمد میرزمانی، نیما مسیحا، فریدون خشنود و جمعی دیگر از دوستان و همکاران ناصر فرهودی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

میلاد فرهودی (فرزند ناصرفرهودی) نیز که به همراه پیکر پدرش در اواخر برنامه به محوطه تالار وحدت آمده بود، قادر به صحبت نبود و تنها در چند جمله کوتاه و در حالی که به شدت اشک می ریخت، از حضور تمام دوستداران موسیقی و اهالی هنر و موسیقی در این مراسم قدردانی نمود.

چهره‌های زیادی از حوزه‌های مختلف در این مراسم حاضر بودند و پس از قرائت فاتحه ای، پیکر ناصر فرهودی برای تدفین در قطعه هنرمندان، به سمت بهشت زهرا (س) در میان سوگواری دوستدارانش بدرقه شد.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مرداد 1396 - 11:50

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهرام ناظری: «ناصر فرهودی» دیگر تکرار نخواهد شد | موسیقی ما