همزمان با انتشار قطعه «نیست شو» این خواننده در گفتگوی اختصاصی با «موسیقی ما» از جزئیات پروژه جدیدش رونمایی کرد
علیرضا قربانی: از نوجوانی علاقه زیادی به موسیقی الکترونیک داشتم
موسیقی ما – اولین قطعه از جدیدترین پروژه موسیقایی «علیرضا قربانی» به نام «نیست شو» منتشر شد. این اثر در حقیقت تنظیم جدیدی از قطعه «جام صبوحی» است که پیش از این در آلبوم «فروغ» به آهنگسازی «سامان صمیمی» به گوش مخاطبان رسیده بود. پروژه جدید علیرضا قربانی «با من بخوان» نام دارد که همه قطعات آن تنظیم الکترونیک دارند و در حقیقت تلفیقی از ساز و آواز ایرانی با این ژانر موسیقی است. این خواننده سرشناس موسیقی ایرانی در حالی سراغ چنین آثاری رفته است که پیش از این هم او در آلبومهای «حریق خزان»، «دخت پریوار» و «فروغ» و قطعه «چهارراه استانبول» سراغ این ترکیب رفته بود و برایش بازخوردهای خوبی هم داشت. یکی از مواردی که استقبال چشمگیر مخاطبان را در تلفیق موسیقی الکترونیک با آواز ایرانی برای علیرضا قربانی به دنبال داشت در قطعه چهارراه استانبول بود که تندیس طلایی بهترین قطعه موسیقی ایرانی سال 96 را در پنجمین جشن سالانه «موسیقی ما» کسب کرد.
همزمان با انتشار قطعه «نیست شو» با علیرضا قربانی گفتگوی مفصلی انجام دادیم و این هنرمند باسابقه درباره جزئیات و ابعاد آثار جدیدش که با موسیقی «حسام ناصری» منتشر خواهد شد توضیحات کاملی را ارائه کرد. پروژهای که احتمالاً در سال 98 شاهد انتشار قطعات دیگری از آن و برگزاری کنسرتهایش خواهیم بود و قطعاً از جمله اتفاقات خبرساز موسیقی ایران خواهد بود.
قطعه «بیقرار» در آلبوم «حریق خزان» یک فضای امبینت با آواز ایرانی داشت. بعداً در آلبومهای «دخت پریوار» و «فروغ» هم چنین تجربههایی داشتیم. اگر دقت بفرمایید در قطعه بیقرار تنها ساز آکوستیک ما پیانو است. آن کار را به تنهایی در استودیو خواندم و بعداً براساس اجرای من پدهای الکترونیک و فضاهای الکترونیک چیدمان شدهاند. روی آنها نتهای کلاویه به عنوان رنگآمیزی و به جای جواب آواز همراهی کردند. در دخت پریوار دو مرتبه این کار را کردیم و در یک مورد اصرار داشتم که حتماً ریتم همراه آن باشد. در آواز صبح آزادی که سروده آقای سایه است و من به آن کار و شعر علاقه زیادی دارم، فضای الکترونیک همراه شده است. قطعه «چهارراه استانبول» هم یک تجربه جدی دیگر در این زمینه بود.
نکته دیگر این است که موسیقی الکترونیک در عین اینکه یک ژانر است، یک امکان هم هست. مثل ضبطهای پیشرفتهای که برای شنیدن موسیقی وجود دارد و شاید برخی بپرسند که چرا هنوز از کاست برای شنیدن موسیقی استفاده نمیکنیم. همیشه وقتی امکان بهتری وجود داشته باشد همه به سوی آن میروند و بحث فراگیری که اشاره داشتم بسیار مهم است چون موسیقی الکترونیک تمام دنیا را فراگرفته است. ما از موسیقی الکترونیک امکانات کارهای متنوع و جدید را میگیریم و دست ما را برای تجربههای جدید باز میگذارند.
روزی که با دوستان مختلف سر هر اسم چانه میزدیم این نکته را مدنظر قرار دادیم که این موسیقی و کلام حرف دل مخاطب باشد. چون در موسیقی ایرانی گاهی محتوای کارها با حال و هوای روز مردم تفاوت دارد اما در این پروژه سعی کردیم مشارکت مخاطب را بالا ببریم. در این آثار میخواهیم حرف روز مردم را بیان کنیم و حتی اگر کار عاشقانه داریم، عاشقانه اجتماعی باشد. همه این موارد باعث شد که به چنین اسمی برسیم و از مردم بخواهیم که با ما بخوانند چون ما همراه آنها در تولید کارها بودیم و دوست داریم آنها هم خودشان را شریک و سهیم در کارها بدانند. قطعات با من بخوان صرفاً موسیقی ارائهدهنده نیستند و دریافت دارند.
قطعه «نیست شو» با صدای «علیرضا قربانی» را از این صفحه بشنوید و دانلود کنید.
همزمان با انتشار قطعه «نیست شو» با علیرضا قربانی گفتگوی مفصلی انجام دادیم و این هنرمند باسابقه درباره جزئیات و ابعاد آثار جدیدش که با موسیقی «حسام ناصری» منتشر خواهد شد توضیحات کاملی را ارائه کرد. پروژهای که احتمالاً در سال 98 شاهد انتشار قطعات دیگری از آن و برگزاری کنسرتهایش خواهیم بود و قطعاً از جمله اتفاقات خبرساز موسیقی ایران خواهد بود.
- *پس از شنیدن برخی قطعات این مجموعه اولین سوالی که در ذهن من ایجاد شد این بود که چه شد تصمیم گرفتید یک پروژه کامل با قطعاتی که تلفیقی از موسیقی الکترونیک و موسیقی ایرانی هستند تولید و منتشر کنید؟
- *شما پیش از این هم تجربه موسیقی الکترونیک را در کارهایتان داشتید اما اینکه یک پروژه کامل با چنین تنظیمهایی داشته باشید به تعبیر من شاید یک شمشیر دو لبه برایتان باشد. چون از یک سو شاید با استقبال زیادی مواجه شود و از سوی دیگر شاید برخی این اتهام را بزنند که علیرضا قربانی کار پاپ انجام داده است.
قطعه «بیقرار» در آلبوم «حریق خزان» یک فضای امبینت با آواز ایرانی داشت. بعداً در آلبومهای «دخت پریوار» و «فروغ» هم چنین تجربههایی داشتیم. اگر دقت بفرمایید در قطعه بیقرار تنها ساز آکوستیک ما پیانو است. آن کار را به تنهایی در استودیو خواندم و بعداً براساس اجرای من پدهای الکترونیک و فضاهای الکترونیک چیدمان شدهاند. روی آنها نتهای کلاویه به عنوان رنگآمیزی و به جای جواب آواز همراهی کردند. در دخت پریوار دو مرتبه این کار را کردیم و در یک مورد اصرار داشتم که حتماً ریتم همراه آن باشد. در آواز صبح آزادی که سروده آقای سایه است و من به آن کار و شعر علاقه زیادی دارم، فضای الکترونیک همراه شده است. قطعه «چهارراه استانبول» هم یک تجربه جدی دیگر در این زمینه بود.
نکته دیگر این است که موسیقی الکترونیک در عین اینکه یک ژانر است، یک امکان هم هست. مثل ضبطهای پیشرفتهای که برای شنیدن موسیقی وجود دارد و شاید برخی بپرسند که چرا هنوز از کاست برای شنیدن موسیقی استفاده نمیکنیم. همیشه وقتی امکان بهتری وجود داشته باشد همه به سوی آن میروند و بحث فراگیری که اشاره داشتم بسیار مهم است چون موسیقی الکترونیک تمام دنیا را فراگرفته است. ما از موسیقی الکترونیک امکانات کارهای متنوع و جدید را میگیریم و دست ما را برای تجربههای جدید باز میگذارند.
- *با توجه به این نکته فراگیری فکر میکنم از ابتدای این پروژه نگاهتان خارج از مرزهای ایران هم بوده است. درست است؟
- *اگر بخواهید از ویژگیهای این آثار برای ما بگویید به چه نکاتی اشاره میکنید؟
- *دلیل انتخاب عنوان با من بخوان برای این پروژه چه بود؟
روزی که با دوستان مختلف سر هر اسم چانه میزدیم این نکته را مدنظر قرار دادیم که این موسیقی و کلام حرف دل مخاطب باشد. چون در موسیقی ایرانی گاهی محتوای کارها با حال و هوای روز مردم تفاوت دارد اما در این پروژه سعی کردیم مشارکت مخاطب را بالا ببریم. در این آثار میخواهیم حرف روز مردم را بیان کنیم و حتی اگر کار عاشقانه داریم، عاشقانه اجتماعی باشد. همه این موارد باعث شد که به چنین اسمی برسیم و از مردم بخواهیم که با ما بخوانند چون ما همراه آنها در تولید کارها بودیم و دوست داریم آنها هم خودشان را شریک و سهیم در کارها بدانند. قطعات با من بخوان صرفاً موسیقی ارائهدهنده نیستند و دریافت دارند.
- *پس یعنی دریافتی که از مخاطب دارید روی تولید کارهای بعدی تأثیر دارد؟ یا نقشه راه شما مشخص است و تغییر نمیکند؟
- *برای انتخاب عوامل پروژه «با من بخوان» چه نکاتی را مدنظر قرار دادید؟
- *برای انتخاب قطعات چه اِلِمانهایی را مدنظر قرار دادید؟ چون به غیر از این قطعه یک یا دو اثر دیگر هم ریمیکس هستند اما سایر آثار جدید خواهند بود.
- *طی همه این سالها همیشه کنسرتهای شما با کارگردانی و پروداکشن متفاوتی همراه بوده است. همین موضوع باعث شده است که اجرا به اجرا انتظارها از شما بالاتر برود. آیا از الان به اجرای زنده قطعات پروژه با من بخوان فکر میکنید؟ چون حس میکنم این آثار توجه زیادی را به خود جلب کنند.
- *نکتهای که اشاره کردید جالب است. چون معمولاً هنرمندان در هنگام رونمایی از یک آلبوم یا پروژه جدید ابتدا منتظر بازخوردها باقی میمانند و سپس به اجرای زنده فکر میکنند.
قطعه «نیست شو» با صدای «علیرضا قربانی» را از این صفحه بشنوید و دانلود کنید.
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اسفند 1397 - 18:38
افزودن یک دیدگاه جدید