گفتوگو با پژوهشگر موسیقی نواحی به مناسبت 59 سالهشدنش
هوشنگ جاوید: روزی خداوند به من لبخند خواهد زد
موسیقی ما - «هوشنگ جاوید» 14 خرداد، 59 ساله میشود. پژوهشگری که بسیاری از موسیقیدانانِ بزرگِ نواحی را معرفی کرده، موسیقیِ مهجورِ بسیاری از مناطق ایران را شناسانده، برای اولین بار دربارهی موسیقی رمضان و موسیقی کار صحبت و بسیاری از آواهای فراموششده را احیا کرده است؛ او اما خودش به همین اندازه ناشناخته مانده است. همیشه از اثراتی که برجای گذاشته صحبت کرده، از موسیقی آیینی، از موسیقی عاشورایی، از موسیقی سوگ و سرود و از خود نگفته است. این مصاحبه قرار بود دربارهی خودش باشد، دربارهی زندگیاش، اما او در حینِ گفتوگو از همه سخن گفت؛ از از استاد انجوی شیرازی (بنیانگذار مکتب مرکز فرهنگ مردم ایران در صدا و سیما) بیشتر و کمتر از خودش گفت. با صدایی که سرفههای بیامان، امانش را میبرید و گاهی حرفزدن را برایش سخت میکرد. وقتی میپرسیدیم: «وضعِ ریههایتان خوب است؟» میگفت: «خوب» و دوباره که سرفه امان میبرید و دوباره این سوال را تکرار میکردیم؛ عاقبت با خنده توضیح داد: «یادگارِ جنگ است.» میگفت این سرفهها یادش میاندازد روزگاری کجا بوده است. گفتوگو با «امیرهوشنگ جاوید» را میخوانید و با بخشی از تاریخِ موسیقی این سرزمین آشنا میشوید. تاریخی که ناملایماتِ بسیار دارد و حلاوتِ خاصِ خوش را:
آن زمان چه کسانی در حوزه فعالیت میکردند؟
آقای «علی معلم» مشاور حوزهی هنری و آقای «زم» رییس حوزهی هنری بودند، ما طرح را دادیم و مورد موافقت قرار گرفت و گفتند باید بررسیهای فنی هم صورت گیرد.
- آقای جاوید، شما اولین بار چه زمانی علاقه به پژوهش موسیقی را در خودتان احساس کردید؟
- کودکی؟ چه عجیب! چطور؟
- آن زمان شما چند ساله بودید؟
- یعنی به خانهی شما آمده بودند؟
- پدر نداشتید؟
- داشتید از دیدارِ آقای انجوی میگفتید.
- این عجیب نیست که مدیرِ یک برنامهی رادیویی برای چند ضربالمثل به خانهی شما آمد؟
- این سرآغاز فعالیتهای پژوهشی شما بود؟
- با رادیو به شکلِ مستقیم همکاری داشتید؟
- و تقریبا از همان زمان پژوهش راه زندگیتان شد.
- اما در همین زمان به مشهد مهاجرت میکنید.
- چرا؟
- ارتباطتان با استاد انجوی قطع شد؟
- و همچنان به فعالیتهای پژوهشیتان ادامه میدادید؟
- از چهرههای شاخص اتنوموزیکولوژی چه کسانی در آن زمان فعالیت میکردند؟
- این موزه چه زمانی افتتاح شد؟
- در فاصلهی این دو دهه چه کردید؟
- ایشان هم به فعالیتهای پژوهشیشان در این سالها ادامه میداد یا دیگر کامل خانهنشین شده بودند؟
- آقای پورعطایی، آقای انجوی را میشناختند؟
- استاد با این آثار که شما جمعآوری میکردید، چه میکردند؟
- چه زمانی وارد حوزه هنری شدید؟
- آقای عبدالحسین مختاباد دیگر؟
- ایدهی جشنوارهی «نینوازان» در آن زمان شکل گرفت؟
آن زمان چه کسانی در حوزه فعالیت میکردند؟
آقای «علی معلم» مشاور حوزهی هنری و آقای «زم» رییس حوزهی هنری بودند، ما طرح را دادیم و مورد موافقت قرار گرفت و گفتند باید بررسیهای فنی هم صورت گیرد.
- و بعد چه کسانی برای جشنواره اضافه شدند؟
- ایدهی جشنواره چه زمانی داده شد؟
- جشنواره رقابتی بود؟
- چه کسانی بودند؟ یادتان میآید؟
- به نظر میرسد که آن جشنواره دیگر هیچزمانی تکرار نشد؛ مثلا استاد باستانی پالیزی هم حضور داشتند.
- آقای «محمد موسوی» هم در آن جشنواره حضور داشتند.
- و آقای درویشی؟
- و خب این یعنی اینکه من باید دوباره این جمله را تکرار کنم که آن جشنواره دیگر هیچ زمانی تکرار نشد.
- اما نام شما به عنوان طراح هنری و مدیر اجرایی بود نه دبیر؛چرا؟
- آقای جاوید چطور آن اتفاق شکل گرفت؟
- در فاصلهی کوتاهی از این جشنواره استاد انجوی فوت میکند. این طور نیست؟
- بعد از آن ارتباط شما با حوزه تقریبا قطع شد.
- چرا؟
- چه پژوهشی؟
- تا زمان آقای مهدوی که رییس مرکز موسیقی حوزه هنری شد.
- از سرنوشت آن کارها خبری ندارید؟
- و بعد جشنوارهی کار را شکل دادید؟
- چرا؟
- آقای جاوید با تمام ناملایماتی که دیدهاید، از انجام این کارها پشیمان نیستید؟
- با تمام رنجهایی که دیدهاید؟
- شما با قیصر هم دوست بودید؟
- و بالاخره اینکه شما در شکلگیری موسیقی سریال «پایتخت» سهیم بودید، در این باره میگویید؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 خرداد 1397 - 15:36
افزودن یک دیدگاه جدید