با تالیف محمدرضا رییسی
جلد دوم «شیوه نوازندگی کاخن» منتشر شد
موسیقی ما - جلد دوم کتاب «شیوه نوازندگی کاخن» تالیف محمدرضا رئیسی توسط انتشارات «نای و نی» منتشر شد. جلد دوم این کتاب آموزشی به ریتمهای فلامنکو اختصاص دارد به گونهای که مولف در سه فصل به ارائه تاریخچه و کلیاتی در خصوص این ساز، تمرینهای متفاوت و ریتمهای فلامنکو پرداخته است.
به گفته محمدرضا رئیسی، این کتاب به عنوان نخستین شیوه آموزشی ساز کاخن در ایران، تلاشی در راستای آموزش روشمند این ساز بر مبنای اسلوب نوازندگان پیشرو کاخننوازی در جهان است. جلد دوم این کتاب بر اساس ریتمهای موسیقی فلامنکوی اسپانیا تدوین شده و شامل سبکهایی چون رومبا، تانگو، فاندانگوس، سوییاناس، بولریاس، آنیادیو، بولریاس مدیو کمپاس، خالئو، سولئاپور بولریا، آٖلگریاس، ثاپاته آدو، سگریاس و تانگیوس است.
این مولف همچنین در پیشگفتار این کتاب آموزشی آورده است: «بیتردید در فرهنگ و موسیقی آمریکایلاتین و اسپانیا، ساز کاخن یکی از مهمترین سازهای کوبهای بهشمار میرود و با گسترش این گونههای موسیقایی در پهنه فرهنگی جهان، بدیهی است که گرایش به سمت این سازِ بسیار ساده ولی پرتوان،به نحوی چشم گیر رو به فزونی است. در یک دهه گذشته، ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و روزبهروز علاقهمندان این ساز فزونی گرفته است ولی با توجه به فقدان شاخه تخصصی سازهای کوبهای در مراکز عالی آموزش موسیقی، از یکسو و کمبود چشمگیر استادان فن از سوی دیگر،موفق به تدوین اسلوب مدون آموزشی برای این ساز نشده ایم تا بتوانیم در تربیت نوازنده ساز کاخن پیشرفتی مقبول داشته باشیم.»
این کتاب به نحوی تدوین شده تا هم برای نوازندگان سازهای کوبه ای که کاخن را به عنوان ساز دوم می نوازند کاربردی باشد و هم نیازهای مبتدیان را به کلی مرتفع سازد. جلد اول این کتاب آموزشی با اختصاص به ریتمهای آمریکای لاتین و آفریقا سال 94 منتشر شده و بعد گذشت دو سال جلد دوم نیز با اختصاص به ریتم های فلامنکو در اختیار مخاطبان این ساز قرار گرفته است.
به گفته محمدرضا رئیسی، این کتاب به عنوان نخستین شیوه آموزشی ساز کاخن در ایران، تلاشی در راستای آموزش روشمند این ساز بر مبنای اسلوب نوازندگان پیشرو کاخننوازی در جهان است. جلد دوم این کتاب بر اساس ریتمهای موسیقی فلامنکوی اسپانیا تدوین شده و شامل سبکهایی چون رومبا، تانگو، فاندانگوس، سوییاناس، بولریاس، آنیادیو، بولریاس مدیو کمپاس، خالئو، سولئاپور بولریا، آٖلگریاس، ثاپاته آدو، سگریاس و تانگیوس است.
این مولف همچنین در پیشگفتار این کتاب آموزشی آورده است: «بیتردید در فرهنگ و موسیقی آمریکایلاتین و اسپانیا، ساز کاخن یکی از مهمترین سازهای کوبهای بهشمار میرود و با گسترش این گونههای موسیقایی در پهنه فرهنگی جهان، بدیهی است که گرایش به سمت این سازِ بسیار ساده ولی پرتوان،به نحوی چشم گیر رو به فزونی است. در یک دهه گذشته، ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و روزبهروز علاقهمندان این ساز فزونی گرفته است ولی با توجه به فقدان شاخه تخصصی سازهای کوبهای در مراکز عالی آموزش موسیقی، از یکسو و کمبود چشمگیر استادان فن از سوی دیگر،موفق به تدوین اسلوب مدون آموزشی برای این ساز نشده ایم تا بتوانیم در تربیت نوازنده ساز کاخن پیشرفتی مقبول داشته باشیم.»
این کتاب به نحوی تدوین شده تا هم برای نوازندگان سازهای کوبه ای که کاخن را به عنوان ساز دوم می نوازند کاربردی باشد و هم نیازهای مبتدیان را به کلی مرتفع سازد. جلد اول این کتاب آموزشی با اختصاص به ریتمهای آمریکای لاتین و آفریقا سال 94 منتشر شده و بعد گذشت دو سال جلد دوم نیز با اختصاص به ریتم های فلامنکو در اختیار مخاطبان این ساز قرار گرفته است.
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1396 - 10:57
افزودن یک دیدگاه جدید