گفتوگو با کارگردان نامدار تئاتر و اپرا دربارهي اپراي خيام
بهروز غريبپور: حالا ديگر میتوانم ادعا کنم که اپراي ملي داريم
موسيقي ما - بهروز غریبپور، اين روزها مشغول آماده کردن اپرای «خیام» با موسيقي «امیر بهزاد» است. اين در حالي است كه رپرتوار اپراهاي اين كارگردان شناخته شده از مهرماه در تالار فردوسي تهران آغاز خواهد شد. او مثل هميشه نظرات خودش را در اجراي اين اپرا دارد و ميخواهد علاوه بر استفاده از خوانندگان شناخته شده، از حضور خوانندگان جوان هم استفاده كند تا چهرههاي جديدي را به موسيقي ايران معرفي کرده باشد.
«امیر بهزاد» که در اپرای «سعدی» و پیش از آن اپرای «لیلی و مجنون» با «غريبپور» همكاري داشت، در این پروژه هم حضور دارد. در این اپرا گوشههایی از زندگی خیام و افکار او و همچنین تأثیری که روی مردم ایران و حتی جهان داشت، به نمايش گذاشته شده است.
غريبپور ميگويد موسیقی اين اثر از کشور خودمان آغاز میشود و تا نقاطی دیگر از جهان که آثار خیام به زبان آن مملکتها ترجمه شده، میرود. در واقع، جامعیت خیام و تأثیر او بر فلسفه قرن بیستم هم بررسی میشود و در این راستا پژوهشهایی را از گذشته شروع کرده بودیم که در کار مورد استفاده قرار میگیرد.
قرار است ماجرا از نقطهای آغاز شود که خیام به بلوغ فکری، فلسفی و علمی میرسد و اندیشههایش در تقابل با جهان پیرامون و جنبش «حسن صباح» قرار میگیرد. او به عنوان یک انسان اعتدالگرا، به دور از تعصبات در حال کشف و شهود جهان پیرامون خود است و غريبپور تصويرش از خيام را از اين هنگام به نمايش خواهد گذاشت.
همانطور كه ميدانيد، در زمان ملكشاه سلجوقي، رصدخانهي اصفهان با مديريت «عمر خيام» تأسيس ميشود و با وجود تمام پيشرفتهاي علمي كه در اين سالها شكل گرفته، تقويم ما همچنان متأثر از تلاش خيام بوده و فرهنگ ايران به او بسيار مديون است. اما نكتهي ديگري كه در خيام براي من جذابيت بسياري دارد، عشق و علاقهي او به انواع نمايش عروسكي است و ميتوان با استناد از اشعار خيام مشاهده كرد كه در سرزمين ما نمايش عروسكي نخي، سايهاي و غيره وجود داشته است.
من سالها پيش در مقالهاي ادعا كردم كه منظور خيام از به كار بردن واژهي «خيمه»، خيمههايي بوده كه در خيمهشببازي استفاده ميشود. نكتهي ديگر اين است كه در مورد خيام يك اشتباهي وجود داشته كه انگار او تمام عمر خود را در مِيخوارگي و تفريح ميگذرانده است! در حالي كه كسي كه تقويم جلالي را تدوين كرده و تحقيقات گستردهاي در این زمینه انجام داده، نميتوانسته سر در خُمرهي شراب داشته باشد. فقط كافي است به اين مسأله توجه داشته باشيم كه خيام مبدع عدد x (مجهول) در رياضي است. وقتي ما به انديشههاي شاعراني چون مولوي، حافظ، سعدي و ديگر شاعران بزرگ مراجعه ميكنيم، متوجه اين ماجرا ميشويم كه تمام تلاش اين بزرگان اين بوده كه با قدرتهاي زمان خودشان مبارزه کرده و اين مسأله در مورد خيام بسيار ديده ميشود. او ميان دو قطب افراط و تفريط قرار داشته است. از يك طرف «خواجه نظامالدين طوسي» حضور داشته كه در پي آن است كه به مسائل حكومتي نظم و نظام دهد و هنوز كه هنوز است بسياري از دانشگاههاي بزرگ دنيا از روشهاي او بهره ميگيرند اما بسيار دنياپرست بوده؛ و از طرف ديگر «حسن صباح» كه بنيانگذار سازمان يافتهترين نظام تروريستي جهان است. تصور اينكه اين دو شخصيت با خيام در يك عصر بودهاند، اما سه راه متفاوت رفتهاند، به ما نشان ميدهد راهي كه خيام رفته مفيدتر است؛ چون راه اعتدال را در پيش گرفته است.
«امیر بهزاد» که در اپرای «سعدی» و پیش از آن اپرای «لیلی و مجنون» با «غريبپور» همكاري داشت، در این پروژه هم حضور دارد. در این اپرا گوشههایی از زندگی خیام و افکار او و همچنین تأثیری که روی مردم ایران و حتی جهان داشت، به نمايش گذاشته شده است.
غريبپور ميگويد موسیقی اين اثر از کشور خودمان آغاز میشود و تا نقاطی دیگر از جهان که آثار خیام به زبان آن مملکتها ترجمه شده، میرود. در واقع، جامعیت خیام و تأثیر او بر فلسفه قرن بیستم هم بررسی میشود و در این راستا پژوهشهایی را از گذشته شروع کرده بودیم که در کار مورد استفاده قرار میگیرد.
قرار است ماجرا از نقطهای آغاز شود که خیام به بلوغ فکری، فلسفی و علمی میرسد و اندیشههایش در تقابل با جهان پیرامون و جنبش «حسن صباح» قرار میگیرد. او به عنوان یک انسان اعتدالگرا، به دور از تعصبات در حال کشف و شهود جهان پیرامون خود است و غريبپور تصويرش از خيام را از اين هنگام به نمايش خواهد گذاشت.
- * گويا به تازگي ساخت اپراي «خيام» را شروع كردهايد. پیش از هر چيز بايد آرزو كنيم كه مشكلاتي كه براي اپراي سعدي رخ داد، براي اين اپرا پيش نيايد.
- * آهنگسازي اين اثر به عهده چه کسی است؟
- * هماكنون موسيقي اين اپرا در چه مرحلهاي قرار دارد؟
- * اصلاً چطور آهنگسازي اين اثر را به ايشان سپرديد؟
- * در اپراهاي ديگر مثل سعدي، حافظ يا مولانا، «شعر» اين شاعران نقش مهمي در متن اثر ايفا ميكرد. «رباعي» بودن اشعار خیام كار را سخت نميكند؟
همانطور كه ميدانيد، در زمان ملكشاه سلجوقي، رصدخانهي اصفهان با مديريت «عمر خيام» تأسيس ميشود و با وجود تمام پيشرفتهاي علمي كه در اين سالها شكل گرفته، تقويم ما همچنان متأثر از تلاش خيام بوده و فرهنگ ايران به او بسيار مديون است. اما نكتهي ديگري كه در خيام براي من جذابيت بسياري دارد، عشق و علاقهي او به انواع نمايش عروسكي است و ميتوان با استناد از اشعار خيام مشاهده كرد كه در سرزمين ما نمايش عروسكي نخي، سايهاي و غيره وجود داشته است.
من سالها پيش در مقالهاي ادعا كردم كه منظور خيام از به كار بردن واژهي «خيمه»، خيمههايي بوده كه در خيمهشببازي استفاده ميشود. نكتهي ديگر اين است كه در مورد خيام يك اشتباهي وجود داشته كه انگار او تمام عمر خود را در مِيخوارگي و تفريح ميگذرانده است! در حالي كه كسي كه تقويم جلالي را تدوين كرده و تحقيقات گستردهاي در این زمینه انجام داده، نميتوانسته سر در خُمرهي شراب داشته باشد. فقط كافي است به اين مسأله توجه داشته باشيم كه خيام مبدع عدد x (مجهول) در رياضي است. وقتي ما به انديشههاي شاعراني چون مولوي، حافظ، سعدي و ديگر شاعران بزرگ مراجعه ميكنيم، متوجه اين ماجرا ميشويم كه تمام تلاش اين بزرگان اين بوده كه با قدرتهاي زمان خودشان مبارزه کرده و اين مسأله در مورد خيام بسيار ديده ميشود. او ميان دو قطب افراط و تفريط قرار داشته است. از يك طرف «خواجه نظامالدين طوسي» حضور داشته كه در پي آن است كه به مسائل حكومتي نظم و نظام دهد و هنوز كه هنوز است بسياري از دانشگاههاي بزرگ دنيا از روشهاي او بهره ميگيرند اما بسيار دنياپرست بوده؛ و از طرف ديگر «حسن صباح» كه بنيانگذار سازمان يافتهترين نظام تروريستي جهان است. تصور اينكه اين دو شخصيت با خيام در يك عصر بودهاند، اما سه راه متفاوت رفتهاند، به ما نشان ميدهد راهي كه خيام رفته مفيدتر است؛ چون راه اعتدال را در پيش گرفته است.
- * و اين مسائل در اپرا به چه شكل متبلور خواهد شد؟
- * هيچكدام از خوانندگان اين اپرا مشخص شدهاند؟
- * «خيامخواني» يكي از آيينهاي مهم در جنوب ايران است، از آن نيز بهره خواهيد گرفت؟
- * پس موسيقي اين اثر بيشتر موسيقي ايراني خواهد بود؟
- * آقاي غريبپور حالا بعد از سالها به صحنه بردن اپراهاي متنوع به آرزويتان كه تحقق «اپراي ملي» است، رسيدهايد؟
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 19 تیر 1394 - 12:05
دیدگاهها
سلام. من عاشق کارهای اپراهای عروسکی آقای غریب پور هستم. از عاشورا تا حافظ همه رو دیدم. من یک خواننده آماتور هستم. ولی این باور رو دارم که میتونم در یک اپرای عروسکی فعالیت داشته باشم. چون استعدادشو دارم.سن من ۲۳ ساله. و قطعا در کنار این اساتید قدرتمندتر میشم. فقط یه خواهش دارم راه ارتباط با آقای غریب پور رو به من نشون بدین. یا حداقل این پیامو بهش برسونین.من آماده هستم تا تست هایی که ایشون میگه رو بدم.و مطمعنم موفق میشم. آرزوم سلامتی برای همه ی شما. منتظر پیام شما هستم
افزودن یک دیدگاه جدید