گفتوگو با بهروز غریبپور دربارهی اپرای خیام
تلاش برای به تصویر کشیدنِ خیام واقعی
موسیقی ما - اپرای عروسکی «خیام» به عنوان هشتمین اثر از مکتب تئاتر عروسکی آران به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهروز غریب پور در تالار فردوسی و با صدای محمد معتمدی در نقش خیام روی صحنه است. میتوان این اثر را دوست داشت یا نداشت؛ اما نمیتوان چشم را روی این مساله بست که غریبپور در این سالها توانست به تنهایی اقدامی را شکل دهد که شاید از عهدهی خیلی ها بر نمیآمد؛ او ایران را صاحب «اپرای ملی» کرد. به هر حال در این اپرا گوشههایی از زندگی خیام و همچنین تاثیری که روی مردم ایران و حتی جهان داشت، دیده میشود. خیام با رباعیاتش در جهان سفر کرده و به همین دلیل در این کار موسیقی جایگاه ویژهی خود را دارد و امیر بهزاد که در اپرای «سعدی» و پیش از آن اپرای «لیلی و مجنون» به عنوان آهنگساز همکاری داشت در این پروژه هم سومین همکاری را با گروه آران به عنوان آهنگساز اپرای «خیام» دارد. اشعاری از خیام به زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و کردی خوانده می شود. امیر بهزاد آهنگساز، فرنوش بهزاد به عنوان رهبر ارکستر، علی پاکدست، مریم اقبالی، علی ابوالخیریان، قاسم رحمتی دستیاران اپرای «خیام» هستند.
- سه سال زمان وقت نگارش «اپرای خیام» شده است؛ چطور به «خیام» رسیدید. آیا این اپرا را باید ادامهی تلاشهای شما برای معرفی شاعرانی چون حافظ، سعدی و مولوی بدانیم؟
- فکر میکنید این تصور اشتباه دربارهی خیام به چه علت شکل گرفته است؟
- به همین خاطر شرایط اجرای آن سه سال به طول انجامید؟
- و در این میان شما برای اولین بار خیام را به زندگی امروز کشاندید.
- و زبانهای دیگری جز فارسی که در این اپرا شنیده میشود.
- این اتفاق رخ خواهد داد؟ یعنی امکان اجرای این نمایش در خارج از کشور وجود دارد؟
- در این اپرا علاوه بر «خیام» از اشعار دیگر شاعران نیز استفاده شده است.
- برای هماهنگی با موسیقی ایران چه کردید؟
- دربارهی حضور محمد معتمدی هم در نقش خیام میگویید؟
- و دربارهی کار دیگرتان هم توضیح میدهید؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 11:07
افزودن یک دیدگاه جدید