گرامیداشت صد و چهارمین سالگرد تولد استاد بنان
فرهاد فخرالدینی: تا آخر عمر حرف من همین است؛ نوازنده ارکستر ملی باید با نوازنده ارکستر سمفونیک متفاوت باشد
موسیقی ما - فرهاد فخرالدینی در مراسمی که برای صد و چهارمین سالروز تولد استاد غلامحسین بنان و 27 امین سالگرد انتشار آلبوم «یاد یار مهربان» شکل گرفته بود، از مدیران دولتی و کمتوجهی آنها به ارکستر ملی انتقاد کرد. به گزارش سایت موسیقی ما طی این مرسم که روز یکشنبه 13 اردیبهشت ماه به همت مرکز موسیقی بتهوون در شهر کتاب تجریش برگزار شد، استاد فخرالدینی درباره موسیقی آلبوم یاد یار مهربان گفت: «در آن سالها نوشتن موسیقی این اثر همزمان بود با نوشتن موسیقی سریال «بوعلی سینا». دو اثری که همیشه از آنها به عنوان دو کار دلنشین یاد میکنم.» فخرالدینی درباره آشناییاش با بنان ادامه داد: «از کودکی با صدای استاد بنان آشنا بودم و در دوران جوانی که در هنرستان موسیقی ملی تحصیل میکردم، ایشان را از نزدیک میشناختم و خیلی زود هم در هنرستان و رادیو با یکدیگر همکار شدیم.»
من برای گرفتن چوب رهبری ارکستر ملی استقلال و دستمزد مناسب برای نواندهها طلب کردهام و معتقد بودم نوازنده ارکستر ملی باید با نوازنده ارکستر سمفونیک متفاوت باشد و تا آخر عمر هم بر سر این حرفم خواهم ماند. با طرح ادغام ارکستر ملی با ارکستر سمفونیک مخالفم و معتقدم راه درستی در پیش گرفته نشده و نتیجهای جز اینکه موسیقی ملی ما به انحراف کشیده شود، نخواهد داشت. با ادغام ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک، ارکستر ملی ما نه تنها احیا نشد بلکه مصادره هم شد. واقعا در این دوران جای افرادی مثل خالقی، صبا، محجوبی و دیگر بزرگان بسیار خالی است، آنها چهرههای ملی موسیقی ما هستند و دلشان برای موسیقی ایرانی میتپید و به همین دلیل است که نغمات آنها همیشه به دل مینشیند.»
آهنگساز آلبوم یاد یار مهربان ادامه داد: «موسیقی گلها میتواند بخشی از موسیقی ملی باشد چون برگرفته از فرهنگ و موسیقی ایرانی است. این موسیقی را افرادی مثل خالقی، تجویدی، محجوبی، بنان و دیگران پایهریزی کردند و در اکستر گلها نغماتی را اجرا کردند که بهترینهای موسیقی ما محسوب میشوند. اگر قرار باشد امروزه موسیقی گلهایی ساخته شود بایستی که تغییر کند. ما دیگر آن فضا و حال و هوای سالهای گذشته را نداریم، یاران عشق را فراموش کردهاند، قحطسالی عجیبی شده و جای همه آن لطافتها را خشونت گرفته است. باید امکاناتی فراهم شود که دوباره بتوان در زمینه این نوع موسیقی فعالیت کرد. واقعا دلم به درد میآید وقتی میشنوم میگویند تا کی باید این کارها را اجرا کرد، یک ملودی و شعر زیبا را هر روز میتوان اجرا کرد، آنها جزیی از فرهنگ ما هستند.»
او ادامه داد: «در آن زمان با ارکستر گلها به صورت زنده خواندن کار سادهای نبود، اما بنان با جایگاه ارزشمندی که داشت، این کار را به درستی انجام داد و خود را به عنوان یک خواننده بزرگ در این سرزمین معرفی کرد و حالا نمیدانم چه زمان خوانندهای با اندیشه غلامحسین بنان در موسیقی پیدا میشود؟ البته در این مدت بزرگانی چون محمدرضا شجریان و افراد دیگری تلاشهای زیادی برای موسیقی ایران کردهاند اما همه میدانند که بنان چیز دیگری بود.»
- طریقه شکلگیری آلبوم یاد یار مهربان
- بنان شاگردی تربیت نکرد
- حق مطلب را ادا کردن، بهتر از تکنیک است
- بنان دوست نداشت در گامهای بالا بخواند
- ارکستر ملی را مصادره کردند
من برای گرفتن چوب رهبری ارکستر ملی استقلال و دستمزد مناسب برای نواندهها طلب کردهام و معتقد بودم نوازنده ارکستر ملی باید با نوازنده ارکستر سمفونیک متفاوت باشد و تا آخر عمر هم بر سر این حرفم خواهم ماند. با طرح ادغام ارکستر ملی با ارکستر سمفونیک مخالفم و معتقدم راه درستی در پیش گرفته نشده و نتیجهای جز اینکه موسیقی ملی ما به انحراف کشیده شود، نخواهد داشت. با ادغام ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک، ارکستر ملی ما نه تنها احیا نشد بلکه مصادره هم شد. واقعا در این دوران جای افرادی مثل خالقی، صبا، محجوبی و دیگر بزرگان بسیار خالی است، آنها چهرههای ملی موسیقی ما هستند و دلشان برای موسیقی ایرانی میتپید و به همین دلیل است که نغمات آنها همیشه به دل مینشیند.»
آهنگساز آلبوم یاد یار مهربان ادامه داد: «موسیقی گلها میتواند بخشی از موسیقی ملی باشد چون برگرفته از فرهنگ و موسیقی ایرانی است. این موسیقی را افرادی مثل خالقی، تجویدی، محجوبی، بنان و دیگران پایهریزی کردند و در اکستر گلها نغماتی را اجرا کردند که بهترینهای موسیقی ما محسوب میشوند. اگر قرار باشد امروزه موسیقی گلهایی ساخته شود بایستی که تغییر کند. ما دیگر آن فضا و حال و هوای سالهای گذشته را نداریم، یاران عشق را فراموش کردهاند، قحطسالی عجیبی شده و جای همه آن لطافتها را خشونت گرفته است. باید امکاناتی فراهم شود که دوباره بتوان در زمینه این نوع موسیقی فعالیت کرد. واقعا دلم به درد میآید وقتی میشنوم میگویند تا کی باید این کارها را اجرا کرد، یک ملودی و شعر زیبا را هر روز میتوان اجرا کرد، آنها جزیی از فرهنگ ما هستند.»
- بنان اخلاقهای خاصی داشت
او ادامه داد: «در آن زمان با ارکستر گلها به صورت زنده خواندن کار سادهای نبود، اما بنان با جایگاه ارزشمندی که داشت، این کار را به درستی انجام داد و خود را به عنوان یک خواننده بزرگ در این سرزمین معرفی کرد و حالا نمیدانم چه زمان خوانندهای با اندیشه غلامحسین بنان در موسیقی پیدا میشود؟ البته در این مدت بزرگانی چون محمدرضا شجریان و افراد دیگری تلاشهای زیادی برای موسیقی ایران کردهاند اما همه میدانند که بنان چیز دیگری بود.»
- تولد خاطرهها در شهرکتابها
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 - 12:42
دیدگاهها
جناب فخرالدینی٬ شما که ۱۱ سال با نوازنده های ارکستر سمفونیک تهران در غالب ارکستر ملی ٬ موسیقی ربع پرده زدید چرا تا به حال چنین حرفی نزده بودید. چطور شده که الان بعد از ۱۱ سال یادتون افتاده که نوازده های ارکستر ملی باید متفاوت باشند.
حرف عجیبی بود
افزودن یک دیدگاه جدید