محمدرضا درویشی از بیتوجهی متولیان موسیقی به هنرمندان بومی انتقاد کرد؛
کسی دلش برای موسیقیدانهای محلی ایران نمیتپد
موسیقی ما - طی این یک هفته دو استاد از اساتید موسیقی محلی ایران در غربت درگذشتند. این موضوع اعتراض محمدرضا درویشی را نسبت به بهاعتنایی به هنرمندان موسیقی محلی ازسوی متولیان موسیقی کشور به دنبال داشته است. او اعتقاد دارد که؛ گوش کسی بدهکار مشکلات هنرمندان موسیقی محلی نیست.
محمدرضا درویشی (آهنگساز و محقق موسیقی محلی) درباره از دست رفتن علی آبشوری گفت: صدای ساز علی بهدلیل تغییراتی که روی ساز قوشمه دادهاند؛ یک صدای منحصربفرد بوده است.
وی افزود: این هنرمند تعداد سوراخهای ساز قوشمه را از شش سوراخ به هفت سوراخ افزایش داده بود. همچنین جنس سر ساز را از فلز گرفته بود و به همین دلیل اندازهٔ این ساز با قوشمههای معمولی متفاوت بود و از آنها بزرگتر بود و صدای آن نیز منحصربفرد بود.
درویشی خاطرنشان کرد: این هنرمند به همراه همکارش حسین ببی که دایره میزد، بخش مهمی از میراث شمال خراسان را حفظ کرده بودند که با مرگ آنها همه چیز نابود شد.
این آهنگساز با اشاره به اینکه مراسم خاکسپاری این هنرمندان در انزوا و غربت و با حضور چند نفر از دوستان آنها برگزار میشود، گفت: در خراسان دو گروه نوازنده باعنوان «بخشیها» و «عاشیقها» وجود دارند؛ که بخشیها دوتار مینوازنده و خواننده هستند و عاشیقها نوازنده سازهایی مانند قوشمه، سرنا، دهل و کمانچه هستند.
وی یکی دیگر از خصوصیات مهم عاشیقهای شمال خراسان را اجرای نمایش طنزآمیر «توره» عنوان کرد و درباره ویژگیهای این نمایشنامهها گفت: این نمایشنامههای طنز اغلب در عروسیها اجرا میشد و عاشیق در آن به بالاترین مقام حکومتی مانند ایلخانیان با طنز انتقاد میکرد که متاسفانه اینگونه نمایشها بهدلیل بداهه بودن نمایشها و صحبتها اکنون از بین رفته است.
این محقق افزود: یکی از مهمترین آثار علی آبشوری؛ اثری است باعنوان «موسیقی شمال خراسان» که ۱۵ سال پیش توسط حوزه هنری منتشر شده است و شاید کمترین کار این است که این اثر که هماکنون در بازار وجود ندارد؛ دوباره منتشر شود.
آبشوری به سال ۱۳۱۰ در روستای آبشور از توابع بجنورد خراسان شمالی به دنیا آمد و قشمهنوازی را از ده سالگی فراگرفت.
مجموعه فعالیتهایی که این نوازنده در زمینه قوشمه انجام داد، سبب بهتر شناخته شدن این ساز خطه موسیقی خراسانی و موسیقی نواحی ایران شد. وی از شرکتکنندگان در جشنواره جهانی نینوازان و همچنین ادوار پیشین جشنوار موسیقی فجر بوده است.
از مرحوم علی آبشوری ایزانلو (علیخان یزدانی) آثاری نیز برجای مانده که از آنجمله، قوشمهنوازی در آلبوم موسیقی شب، سکوت، کویر به آهنگسازی کیهان کلهر است.
پیکر این نوازندهٔ برجسته موسیقی نواحی، امروز (چهارشنبه؛ ۲۹ دی) در شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی تشییع و به خاک سپرده میشود.
محمدرضا درویشی (آهنگساز و محقق موسیقی محلی) درباره از دست رفتن علی آبشوری گفت: صدای ساز علی بهدلیل تغییراتی که روی ساز قوشمه دادهاند؛ یک صدای منحصربفرد بوده است.
وی افزود: این هنرمند تعداد سوراخهای ساز قوشمه را از شش سوراخ به هفت سوراخ افزایش داده بود. همچنین جنس سر ساز را از فلز گرفته بود و به همین دلیل اندازهٔ این ساز با قوشمههای معمولی متفاوت بود و از آنها بزرگتر بود و صدای آن نیز منحصربفرد بود.
درویشی خاطرنشان کرد: این هنرمند به همراه همکارش حسین ببی که دایره میزد، بخش مهمی از میراث شمال خراسان را حفظ کرده بودند که با مرگ آنها همه چیز نابود شد.
این آهنگساز با اشاره به اینکه مراسم خاکسپاری این هنرمندان در انزوا و غربت و با حضور چند نفر از دوستان آنها برگزار میشود، گفت: در خراسان دو گروه نوازنده باعنوان «بخشیها» و «عاشیقها» وجود دارند؛ که بخشیها دوتار مینوازنده و خواننده هستند و عاشیقها نوازنده سازهایی مانند قوشمه، سرنا، دهل و کمانچه هستند.
وی یکی دیگر از خصوصیات مهم عاشیقهای شمال خراسان را اجرای نمایش طنزآمیر «توره» عنوان کرد و درباره ویژگیهای این نمایشنامهها گفت: این نمایشنامههای طنز اغلب در عروسیها اجرا میشد و عاشیق در آن به بالاترین مقام حکومتی مانند ایلخانیان با طنز انتقاد میکرد که متاسفانه اینگونه نمایشها بهدلیل بداهه بودن نمایشها و صحبتها اکنون از بین رفته است.
این محقق افزود: یکی از مهمترین آثار علی آبشوری؛ اثری است باعنوان «موسیقی شمال خراسان» که ۱۵ سال پیش توسط حوزه هنری منتشر شده است و شاید کمترین کار این است که این اثر که هماکنون در بازار وجود ندارد؛ دوباره منتشر شود.
آبشوری به سال ۱۳۱۰ در روستای آبشور از توابع بجنورد خراسان شمالی به دنیا آمد و قشمهنوازی را از ده سالگی فراگرفت.
مجموعه فعالیتهایی که این نوازنده در زمینه قوشمه انجام داد، سبب بهتر شناخته شدن این ساز خطه موسیقی خراسانی و موسیقی نواحی ایران شد. وی از شرکتکنندگان در جشنواره جهانی نینوازان و همچنین ادوار پیشین جشنوار موسیقی فجر بوده است.
از مرحوم علی آبشوری ایزانلو (علیخان یزدانی) آثاری نیز برجای مانده که از آنجمله، قوشمهنوازی در آلبوم موسیقی شب، سکوت، کویر به آهنگسازی کیهان کلهر است.
پیکر این نوازندهٔ برجسته موسیقی نواحی، امروز (چهارشنبه؛ ۲۹ دی) در شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی تشییع و به خاک سپرده میشود.
منبع:
ایلنا
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1389 - 00:00
افزودن یک دیدگاه جدید