اگرچه سياستگذاران برنامههاي فرهنگي بايد پاسخ بدهند اما مديرهمايشهاي برجميلاد مطرح كرد؛
چرا پول ما به جيب اميرنشينها ميرود؟!
آمن خادمی: گراني سالنهاي موسيقي هم اكنون از مهمترين دغدغه اهالي هنر و به ويژه قشر موسيقيدان و مخاطبان آنها شده است. اگر زماني؛ گروههاي كوچك موسيقي، جرات برگزاري كنسرت نداشتند اما امروز اعتراض هنرمندان سرشناس و پرمخاطب مانند كامكارها، محمدرضا لطفي، پورناظريها و خيليهاي ديگر بالا گرفته است.
طبيعي است كه گراني سالن كنسرت؛ دلايل كاملا مشخصي دارد كه ميتوان به كمبود سالن و عدم رقابت و تقاضاي زياد براي اجرا بهعنوان دلايل دمدستي اشاره كرد. اميرعلي بشارتي(مدير برج ميلاد) حرفهايي بر اي گفتن دارد اگرچه خيليها به و سيستماي كه او برايش كار ميكند، معترضند و معتقدند كه شهرداري و دولت با گران كردن غيرقابل دفاع سالنها مستقيم يا غيرمستقيم به جنگ با هنر اصيل رفته است. گفتگوي ايلنا نيز با اين مدير(بشارتي) براي توضيح سياستهاي شهرداري در گراني برج ميلاد صورت گرفته است.
معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران مصصم است که علیرغم محدودیت منابع مالی، کمبود فضاهای فرهنگی را با ساخت مجموعههایی که در دست اقدام دارد؛ رفع نماید. مرکز همایشهای برج میلاد، بوستان نهجالبلاغه، پارک آب و آتش، سینماهای پردیس ملت، آزادی و ... تنها اقداماتی است که در گذشته نزدیک انجام گرفته و در آینده نزدیک نیز شهروندان شاهد راهاندازی فضاهای بیشتری در حوزه فرهنگ خواهند بود که بخش موسیقی نیز از آن نصیب داشته و درپی آن؛ کاهش هزینهها را شاهد خواهیم بود.
شهرداری تهران علیرغم کمبود شدید منابع مالی و در راستای حمایت از موسیقی اصیل و سنتی کشور اقدام به کاهش 20 درصدی هزینه پرپایی این نوع اجراها كرده ولی این کافی نیست. وزارت ارشاد نیز میبایستی از معاونت هنری و دفتر موسیقی آن وزارتخانه بیش از آنچه که امروز صورت میگیرد؛ حمایت كند. درواقع ما يك پله جلو آمدهايم حالا وقتش است كه ارشاد هم يك پله جلو بيايد.
معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نيز پروژه ساخت امکانات فرهنگی مشابه مرکز همایش برج میلاد و با ظرفیت بالاتر را در دست اجرا دارد که امید است با تخصیص بودجه مناسب؛ اجرای آن سرعت گیرد. قطعا وجود مراکزی این چنین به سبب ظرفیت بالاتر بر هزینه اجرا تاثیر محسوس خواهد گذاشت.
درباره مركز همایش میلاد نيز بايد گفت؛ قسمتی از فضای بالکن سالن اصلی مرکز همایش میلاد که هم اکنون مورد استفاده قرار نمیگیرد، با تغییراتی جزئی قابل بهرهبرداری است، درصورت تصویب هیئت مدیره شرکت و اجرایی شدن این طرح، ظرفیت سالن مرکز همایش میلاد 150 صندلی افزایش خواهد یافت که تاثیر آن بر قیمت تمام شده هر صندلی برای برگزارکننده قابل توجه است.
طبيعي است كه گراني سالن كنسرت؛ دلايل كاملا مشخصي دارد كه ميتوان به كمبود سالن و عدم رقابت و تقاضاي زياد براي اجرا بهعنوان دلايل دمدستي اشاره كرد. اميرعلي بشارتي(مدير برج ميلاد) حرفهايي بر اي گفتن دارد اگرچه خيليها به و سيستماي كه او برايش كار ميكند، معترضند و معتقدند كه شهرداري و دولت با گران كردن غيرقابل دفاع سالنها مستقيم يا غيرمستقيم به جنگ با هنر اصيل رفته است. گفتگوي ايلنا نيز با اين مدير(بشارتي) براي توضيح سياستهاي شهرداري در گراني برج ميلاد صورت گرفته است.
- موسيقي و تئاتر همواره با مشكل سالن مواجه بودهاند. چرا در تهران سالن مناسب براي اين دو هنر كم است و چرا سالنهای موجود ازنظر قيمت باهم رقابت دارند اما در كيفيت خير؟
معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران مصصم است که علیرغم محدودیت منابع مالی، کمبود فضاهای فرهنگی را با ساخت مجموعههایی که در دست اقدام دارد؛ رفع نماید. مرکز همایشهای برج میلاد، بوستان نهجالبلاغه، پارک آب و آتش، سینماهای پردیس ملت، آزادی و ... تنها اقداماتی است که در گذشته نزدیک انجام گرفته و در آینده نزدیک نیز شهروندان شاهد راهاندازی فضاهای بیشتری در حوزه فرهنگ خواهند بود که بخش موسیقی نیز از آن نصیب داشته و درپی آن؛ کاهش هزینهها را شاهد خواهیم بود.
- اما امروز قيمت سالنها دايم درحال افزايش است. وظيفه متوليان فرهنگي در مشكل قیمت بالای بلیطهای کنسرت چيست و تاكنون چه اقدام مفيدي صورت گرفته است؟
شهرداری تهران علیرغم کمبود شدید منابع مالی و در راستای حمایت از موسیقی اصیل و سنتی کشور اقدام به کاهش 20 درصدی هزینه پرپایی این نوع اجراها كرده ولی این کافی نیست. وزارت ارشاد نیز میبایستی از معاونت هنری و دفتر موسیقی آن وزارتخانه بیش از آنچه که امروز صورت میگیرد؛ حمایت كند. درواقع ما يك پله جلو آمدهايم حالا وقتش است كه ارشاد هم يك پله جلو بيايد.
- ساخت سالن يك پروسه درازمدت است اما امروز براي متعادل كردن قيمت اجاره برج ميلاد چه بايد كرد؟
- رفع اين گلهگذاريها چه عملكردي ازسوي بخش خصوصي ميطبيد و چه عملكردي ازسوي متوليان فرهنگي و دولتمردان؟
- امروز يك گروه از مخاطبان خاص قادر به استفاده از برنامههاي موسيقي هستند. حال آنكه تنوع شرط اول يك برنامه هنري پوياست. اگر بليط موسيقي گران شده اما شهرداري به عنوان يك نهاد فرهنگي- اجتماعي؛ وظايفي دركاهش گراني و همهگير شدن اين هنر درميان شهروندان دارد.
معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نيز پروژه ساخت امکانات فرهنگی مشابه مرکز همایش برج میلاد و با ظرفیت بالاتر را در دست اجرا دارد که امید است با تخصیص بودجه مناسب؛ اجرای آن سرعت گیرد. قطعا وجود مراکزی این چنین به سبب ظرفیت بالاتر بر هزینه اجرا تاثیر محسوس خواهد گذاشت.
درباره مركز همایش میلاد نيز بايد گفت؛ قسمتی از فضای بالکن سالن اصلی مرکز همایش میلاد که هم اکنون مورد استفاده قرار نمیگیرد، با تغییراتی جزئی قابل بهرهبرداری است، درصورت تصویب هیئت مدیره شرکت و اجرایی شدن این طرح، ظرفیت سالن مرکز همایش میلاد 150 صندلی افزایش خواهد یافت که تاثیر آن بر قیمت تمام شده هر صندلی برای برگزارکننده قابل توجه است.
- شهرداري از مردم عوارض ميگيرد پس آيا نبايد كمك كند مردم ارزانتر از خدمات فرهنگي شهري استفاده كنند؟
- هزینه مرکز همایش برج میلاد براي كنسرتهاي پاپ و سنتي يكسان است، فكر نميكنيد موسيقي سنتي بايد از تخفيف خاصي برخوردار باشد؟
- یکی از مشکلات مرکز همایش برج میلاد، نبود وسیله نقلیه عمومی در نزدیکی برج است. اين مشكل چگونه حل ميشود؟
- و براي داشتن ايستگاه مترو نيز فكري شده است؟
- ظاهرا شهرداري طي اقدامي جديد تمام برنامههاي موسيقي را از فرهنگسراها حذف كرده است، دليل اين امر چيست؟
منبع:
گفتگو از: آمن خادمي - ایلنا
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1389 - 00:00
افزودن یک دیدگاه جدید