نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
خالق قطعه «یوزپلنگان» در روزهایی که بحث ساخت موسیقی برای تیم ملی در جام جهانی 2018 داغ است به «موسیقی ما» گفت
نیما عظیمینژاد: عاشق مارادونا هستم و تمام عمرم آرژانتینی بودم!
موسیقی ما - «نیما عظیمینژاد» یکی از موزیسینهای تحصیلکرده و قدیمی است که طی سالهای اخیر فعالیتهای گزیده و مختصری در بخشهای مختلف داشته است. اما طی هفتههای اخیر سریال «عمودیها» با موسیقی او از تلویزیون پخش میشد. همچنین نیما عظیمینژاد چندی پیش بابت آهنگسازی برای فیلم سینمایی «زندگیِ بدون زندگی» در فستیوال فیلم توکیو به همراه عوامل این پروژه شرکت کرد. این فیلم به روایت زندگی یک خواننده و نوازنده سهتار میپردازد که پدرش درگیر بیماری سرطان است. از سوی دیگر این روزها که بحث ساخت موسیقی برای تیم ملی فوتبال داغ است یکی از موارد گپ ما با نیما عظیمینژاد هم همین موضوع بود. چون اگر به خاطر داشته باشید در جام جهانی 2014 و شب بازی ایران و آرژانتین قطعه «یوزپلنگان» با صدا و موسیقی او از تلویزیون پخش شد. این اثر در آن زمان به دلیل نوع ترانه و تلفیق موسیقی ایرانی با فضای مدرن مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
اولین گفتگوی مفصل ما با نیما عظیمینژاد درباره آهنگسازیهایش در حوزه فیلم و سریال و همچنین موسیقی برای تیم ملی را در ادامه میخوانید:
در نهایت هم در انتهای فیلم قطعه پایانی را میشنویم که سهتار آن به صورت بداهه در هنگام دیدن تصاویر فیلم ضبط شده است. بقیه سازها از جمله «شمشال» که یک ساز کردی است هم بعداً اضافه شد.
خوشبختانه این شانس را داشتیم که آقای امیر وزّان را پیدا کردیم. ایشان جوانی بسیار مستعد هستند که توانستند از پس هر سه این موارد به خوبی بیایند. بسیار از ایشان بابت همراهی که داشتند سپاسگزارم.
ما در فستیوال بینالمللی فیلم توکیو شرکت کردیم و به مدت 10 روز مهمان فستیوال بودیم. در هر سه مرتبه نمایش فیلم سالن کاملاً پر بود و ارتباط مردم ژاپن که در فرهنگ متفاوتی رشد کرده اند با این فیلم و همچنین موسیقی این فیلم حیرت انگیز بود. نکته جالب فستیوال توکیو این بود که آنها کلاً نگاه متفاوتی به برگزاری اینگونه مراسمها نسبت به ما دارند و گاهی نوع نگاهشان متضاد هم هست. به طور مثال 2 ردیف اول صندلیهای سالن اختتامیه فستیوال که در ایران برای اشخاص مهم دولتی و غیر دولتی در نظر گرفته میشود، مختص به عکاسان بود. پس تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! به خاطر دارم خانمی از طرف جشنواره تئاتر فجر با من تماس گرفتند و گفتند شما جایزه اول موسیقی را برای آهنگسازی تئاتر «یک زن یک مرد» به کارگردانی خانم آزیتا حاجیان بردهاید و لطفاً در اختتامیه حضور داشته باشید. وقتی به تالار وحدت رفتم آقای «محمدرضا شریفینیا» به من گفتند کارت مخصوصی برای شما در نظر گرفته شده که نزد دبیر جشنواره است. زمانی که نزد دبیر جشنواره رفتم و موضوع را مطرح کردم و ایشان بدون اینکه حرفی بزنند و انگار که اصلاً صدای مرا نشنیده اند، رفتند. نهایتاً هم گفتند که در بالکن بنشین. در جشنوارههای داخلی حتی به انتخابهای خودشان هم احترام نمیگذارند و نهایتاً هم جایزه را به من ندادند! اما در توکیو طی آن10 روز، چنان با احترام در قالب یک برنامهریزی دقیق با ما بر خورد کردند که مقایسه آن با فرهنگ برگزاری جشنوارههای خودمان، تأسفبار است.
زمانی هم که خبر پذیرش فیلم زندگی بدون زندگی در فستیوال توکیو منتشر شد آریا به شوخی گفت تو برو دور دنیا افتخار کسب کن چون میدانی که به اسم من تمام میشود!(خنده) جدا از شوخی فکر میکنم آریا یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین آهنگسازان برای تصویر بوده است. آهنگسازى بسيار خوش سليقه و جريانساز و البته بسیار دوست داشتنی و قابل احترام در بين اهالي هنر که فوقالعاده سختکوش و مسئولیتپذیر است. امیدوارم من هم بتوانم ویژگیهای فردیاش را در درون خودم رشد بدهم.
قطعه تیتراژ ابتدایی سریال عمودیها را از اینجا و موزیکویدئوی آن را هم از اینجا میتوانید دانلود کنید. قطعه یوزپلنگان ساخته نیما عظیمی نژاد هم از این صفحه قابل دانلود است.
اولین گفتگوی مفصل ما با نیما عظیمینژاد درباره آهنگسازیهایش در حوزه فیلم و سریال و همچنین موسیقی برای تیم ملی را در ادامه میخوانید:
- *چندی پیش شما مهمان جشنواره بین الملی فیلم توکیو با فیلم «زندگی بدون زندگی» بودید. بگذارید با این فیلم شروع کنیم که چه شد با این پروژه همکاری کردید.
- *پس میتوان گفت این فیلمنامه بر اساس داستانی واقعی بوده است؟ چون گویا یک بخش از شخصیت شما و یک بخش هم از شخصیت خود کارگردان برگرفته شده است.
- *فکر کنم فیلم موزیکال است.
- *فضای موسیقی این کار چگونه شکل گرفته است؟
در نهایت هم در انتهای فیلم قطعه پایانی را میشنویم که سهتار آن به صورت بداهه در هنگام دیدن تصاویر فیلم ضبط شده است. بقیه سازها از جمله «شمشال» که یک ساز کردی است هم بعداً اضافه شد.
- *قطعاتی که در فیلم اجرا میشود را ضبط نکردید؟
- *کل فیلم فقط همین چهار قطعه را برای اجرای موسیقی زنده دارد؟
- *با توجه به شخصی بودن فرم نوازندگی شما چگونه توانستید بازیگر این فیلم را پیدا کنید که هم سهتار بزند و هم آواز بخواند و هم بازیگر باشد؟!
خوشبختانه این شانس را داشتیم که آقای امیر وزّان را پیدا کردیم. ایشان جوانی بسیار مستعد هستند که توانستند از پس هر سه این موارد به خوبی بیایند. بسیار از ایشان بابت همراهی که داشتند سپاسگزارم.
- *تخصص ایشان موسیقی است؟
- *در چه فستیوالهایی این فیلم نمایش داده شده و اینکه چه بازخوردهایی نسبت به موسیقی گرفتید؟
ما در فستیوال بینالمللی فیلم توکیو شرکت کردیم و به مدت 10 روز مهمان فستیوال بودیم. در هر سه مرتبه نمایش فیلم سالن کاملاً پر بود و ارتباط مردم ژاپن که در فرهنگ متفاوتی رشد کرده اند با این فیلم و همچنین موسیقی این فیلم حیرت انگیز بود. نکته جالب فستیوال توکیو این بود که آنها کلاً نگاه متفاوتی به برگزاری اینگونه مراسمها نسبت به ما دارند و گاهی نوع نگاهشان متضاد هم هست. به طور مثال 2 ردیف اول صندلیهای سالن اختتامیه فستیوال که در ایران برای اشخاص مهم دولتی و غیر دولتی در نظر گرفته میشود، مختص به عکاسان بود. پس تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! به خاطر دارم خانمی از طرف جشنواره تئاتر فجر با من تماس گرفتند و گفتند شما جایزه اول موسیقی را برای آهنگسازی تئاتر «یک زن یک مرد» به کارگردانی خانم آزیتا حاجیان بردهاید و لطفاً در اختتامیه حضور داشته باشید. وقتی به تالار وحدت رفتم آقای «محمدرضا شریفینیا» به من گفتند کارت مخصوصی برای شما در نظر گرفته شده که نزد دبیر جشنواره است. زمانی که نزد دبیر جشنواره رفتم و موضوع را مطرح کردم و ایشان بدون اینکه حرفی بزنند و انگار که اصلاً صدای مرا نشنیده اند، رفتند. نهایتاً هم گفتند که در بالکن بنشین. در جشنوارههای داخلی حتی به انتخابهای خودشان هم احترام نمیگذارند و نهایتاً هم جایزه را به من ندادند! اما در توکیو طی آن10 روز، چنان با احترام در قالب یک برنامهریزی دقیق با ما بر خورد کردند که مقایسه آن با فرهنگ برگزاری جشنوارههای خودمان، تأسفبار است.
- *یکی دیگر از کارهایی که چندی پیش روی آنتن شبکه سوم سیما داشتید مربوط به سریال طنز «عمودیها» بود و خودم تعجب کردم که موسیقی این فیلم در ژانر طنز را ساختید.
- *جالب است که برخی فکر میکردند موسیقی این سریال ساخته برادرتان آریا عظیمینژاد است!
زمانی هم که خبر پذیرش فیلم زندگی بدون زندگی در فستیوال توکیو منتشر شد آریا به شوخی گفت تو برو دور دنیا افتخار کسب کن چون میدانی که به اسم من تمام میشود!(خنده) جدا از شوخی فکر میکنم آریا یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین آهنگسازان برای تصویر بوده است. آهنگسازى بسيار خوش سليقه و جريانساز و البته بسیار دوست داشتنی و قابل احترام در بين اهالي هنر که فوقالعاده سختکوش و مسئولیتپذیر است. امیدوارم من هم بتوانم ویژگیهای فردیاش را در درون خودم رشد بدهم.
- *چه همکاریهایی با هم داشتید؟
- *این روزها بحث ساخت موسیقی برای تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2018 داغ است و خیلیها قطعه یوزپلنگان که در جام جهانی 2014 ساخته بودید و شب بازی ایران و آرژانتین پخش شد را به یاد دارند. این اثر چگونه شکل گرفت؟
- *آن اثر برایتان بازده مالی نداشت؟
- *پیشنهادی برای ساخت قطعه امسال تیم ملی نداشتید؟
- *چطور آن زمان موفق شدید موسیقی یوزپلنگان را در آن رقابت فشرده در یکی از مهمترین رویدادهای ورزشی ایران پخش کنید؟
- *جالب است که آن کار در شب باخت تیم ملی پخش شد اما مردم آنچنان ناراحت نبودند.
- *درباره احسان خواجهامیری و سیروان خسروی برای جام جهانی 2014 چه نظری داشتید؟
- *امسال گفته شده که ارکستر سمفونیک یک کار برای تیم ملی خواهد ساخت و شما گفتید که فوتبال یک مقوله پاپیولار است و جای کار جدی ندارد. در این زمینه نظرتان چیست؟
- *کلا کیفیت موسیقی ورزشی را چگونه ارزیابی می کنید ؟
- *نظرتان درباره نظر سنجی موسیقی ما مربوط به قطعات جام جهانی چه بود؟
- *در بخشی از صحبتها گفتید که طرفدار فوتبال آرژانتین بودید ولی آیا فوتبال ایران را دنبال نمیکردید؟
- *و کلام آخر؟
قطعه تیتراژ ابتدایی سریال عمودیها را از اینجا و موزیکویدئوی آن را هم از اینجا میتوانید دانلود کنید. قطعه یوزپلنگان ساخته نیما عظیمی نژاد هم از این صفحه قابل دانلود است.
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 اسفند 1396 - 18:56
دیدگاهها
دم شما گرم نيما جان
افزودن یک دیدگاه جدید