نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
گفتوگوی مفصل «موسیقی ما» با برنده سیمرغ بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر
کریستف رضاعی: پارسال بیشتر انتظار دریافت سیمرغ را داشتم
موسیقی ما – کریستف رضاعی سالها است که در کنار دیگر فعالیتهای موسیقایی خود، به ساخت موسیقی فیلم هم مشغول است و اصولاً بیشتر با این وجه از فعالیت هنری خود شناخته شده. در این سالها معمولاً هم هر جا که فیلمی متفاوت از جریان حال حاضر سینما ساخته شده، نام او به عنوان آهنگساز در تیتراژ خودنمایی کرده است؛ فیلمهایی نظیر «ماهی و گربه»، «اژدها وارد میشود»، «در دنیای تو ساعت چند است؟»، «آبادان» و... امسال هم او در یکی از همین فیلمهای متفاوت حضور داشت؛ فیلم سینمایی «نگار» به کارگردانی رامبد جوان که اتفاقاً منتج به دریافت اولین سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر هم شد.
هر چند که خودش معتقد است به علت محدودیت زمانی نتوانسته آنچه که ایدهآلش بوده را برای موسیقی این فیلم انجام دهد اما به همین بهانه با او گفت وگوی مفصلی کردیم که فقط مختص به این مقوله هم نشد.
اواسط این گفتوگو، دو فرزند کوچک و شیرین او هم به جمع ما اضافه شدند که به همین بهانه سری هم به خاطرات کودکی این هنرمند زدیم و در کنارش درباره دورانی که در فرانسه زندگی میکرده تا نحوه ورودش به موسیقی و البته اعتراف به این موضوع که یک دوره در کار صادرات واردات سیر و شیرالات بوده، صحبت کردیم.
کریستف رضاعی در این گفتوگوی دلچسب، حرفهای متفاوتی زده که پیشنهاد میکنیم خواندن آن را از دست ندهید.
هر چند که خودش معتقد است به علت محدودیت زمانی نتوانسته آنچه که ایدهآلش بوده را برای موسیقی این فیلم انجام دهد اما به همین بهانه با او گفت وگوی مفصلی کردیم که فقط مختص به این مقوله هم نشد.
اواسط این گفتوگو، دو فرزند کوچک و شیرین او هم به جمع ما اضافه شدند که به همین بهانه سری هم به خاطرات کودکی این هنرمند زدیم و در کنارش درباره دورانی که در فرانسه زندگی میکرده تا نحوه ورودش به موسیقی و البته اعتراف به این موضوع که یک دوره در کار صادرات واردات سیر و شیرالات بوده، صحبت کردیم.
کریستف رضاعی در این گفتوگوی دلچسب، حرفهای متفاوتی زده که پیشنهاد میکنیم خواندن آن را از دست ندهید.
- * بعد از سالها فعالیت در حوزه موسیقی فیلم، امسال توانستید سیمرغ بهترین موسیقی متن را برای فیلم «نگار» از جشنوره فیلم فجر دریافت کنید. البته در دورهای این اتفاق افتاد که حواشی جشنواره -بهویژه در بخش داوری- بیشتر از همیشه بود.
- * برخی معتقدند که یک آکادمی میتواند بخش فنی را زیر نظر داشته باشد.
- * مثلاً شما ناراحت نشدید که فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» کاندید دریافت سیمرغ نشد؟
- * فیلم «اژدها وارد میشود» چهطور؟ آن هم فیلمی بود که خیلیها معتقد بودند میتواند سیمرغ بهترین موسیقی متن را از آن خود کند.
- * اتفاقاً آقای علیقلی امسال هم برای یک انیمیشن بلند موسیقی ساخته بود که گویا بیش از یک سال هم برای ساخت آن زمان صرف شده بود اما موسیقی آن حتی کاندید هم نشد!
- * نظر شما درباره کاندیدا شدن موسیقی تیتراژی که پیمان یزدانیان آن را ساخته بود، چیست؟
- * عنوان این بخش «موسیقی متن فیلم» است. شاید اگر عنوان آن «موسیقی فیلم» بود، آنوقت میتوانستیم تیتراژ را هم جزئی از آن حساب کنیم. پس با این حساب، مشکل از انتخاب نام این بخش است.
- * گفته بودید در مدت یک ماه و نیم این موسیقی را ساختید.
- * پیش از این قرار بود حامد ثابت موسیقی فیلم «نگار» را بسازد. درست است؟
- * این نشان میدهد که رامبد جوان سختگیر است. کمی از همکاری با او برایمان بگویید.
- * گفته بودید برای ساخت موسیقی فیلم «اژدها وارد میشود»، مانی حقیقی یکی از آلبومهای «ناین اینچ نِیلز» را به شما داد و خواست در این فضا موسیقی بسازید. این اتفاق برای ساخت موسیقی فیلم «نگار» هم افتاد یا کاملاً آنچه که خودتان میخواستید را ساختید؟
- * این پروسه را با رامبد جوان هم داشتید؟
- * «نگار» فضای متنوعی دارد. از یک فضای سورئالیستی تا فضاهای احساسی «نگار» با پدرش و داستان معمایی-تعلیقی آن. شما موسیقی «وُلوِر» را مثال زدید، اما فکر میکنم صحنههایی که بین «نگار» و پدرش در جریان است، کمی فضای فیلم «میانستارهای» با موسیقی «هانس زیمر» را تداعی میکند.
- * شما اصولاً نگاه ویژهای به سینما دارید که از انتخاب فیلمهایتان هم مشخص است. از فیلم «کنعان» تا «ماهی و گربه»، «در دنیای تو ساعت چند است؟» و «اژدها وارد میشود» و امسال هم که «نگار». اصولاً موسیقیهایی که میسازید، خیلی در فیلمها پررنگاند. در واقع، جنس موسیقی شما بهگونهای است که وقتی سر و کلهاش در قسمتی از فیلم پیدا میشود، انگار تبدیل به محور اصلی میشود و باقی اتفاقات، حول آن میچرخند. میخواهم کمی درباره سرچشمه این نگاه خاصی که به موسیقی دارید، صحبت کنیم. چون علاوه بر اینها، در گروه «نور» هم به موسیقی خاص قرون وسطایی میپردازید. شما خودتان را در زندگی شخصی هم آدم خاصی میدانید؟
- * حالا که بحث فرانسه را پیش کشیدید، موافقید کمی درباره گذشته شما صحبت کنیم؟
- * در این سن و سال هنوز موسیقی وارد زندگیتان نشده بود؟
- * آن زمان چه موسیقیهایی گوش میکردید؟
- * پس از همان ابتدا سریع به سراغ موسیقی نرفتید.
- * اما فکر میکنم در مورد گروه «نور» منفعل نبودید و خودخواسته آن را شروع کردید.
- * اما بیشتر به آهنگساز موسیقی فیلم شناخته شدهاید و فکر میکنم این بخش را هم بیشتر دوست داشته باشید.
- * برگردیم به همان مرور دوران کودکی شما...
- * بعد از آن هم کمکم به این فکر افتادید که به ایران برگردید؟
- * این هم اتفاق خاصی است که از واردات و صادرات سیر و شیرآلات بهداشتی به سمت ساخت موسیقی رفتهاید! در این میان چه اتفاقی افتاد که ساخت موسیقی، تبدیل به حرفه شما شد؟
- * بهخصوص اینکه در خانوادهای رشد کردهاید که همگی پزشک هستند.
- * خب شما هم به نوعی با روح و روان سر و کار دارید.
- * پس تصمیم قطعی و از پیش تعیین شدهای برای حضور در موسیقی نداشتید.
- * فعالیت در حوزه موسیقی باروک و رنسانس چهطور پیش آمد؟
- * فکر میکنم آن سالها یک گروه جَز هم داشتید.
- * کدام فیلم بود؟
- * این هم به نوعی یک تجربه خاص محسوب میشود؛ یک فیلم اکشن با موسیقی جَز آن هم در سال 75.
- * اهل فیلم دیدن هم هستید؟ میخواهم بدانم به اصطلاح فیلمباز محسوب میشوید؟
- * بازیگری چهطور؟ جزء علایقتان نیست؟
- * اما انگار استعداد آن را دارید چون در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» که خوب بازی کرده بودید.
- * برخی منتقدین معتقدند موسیقی باید در جریان فیلم حل شود و خیلی حواس بیننده را به خود پرت نکند. در اکثر نقدهایی که درباره فیلم «اژدها...» نوشته شد، به موسیقی آن هم اشاره شده و این یعنی که موسیقی شما شنیده شده است. این به نظر شما خوب است یا بد؟
- * در فیلمهایی که شما ساخت موسیقی آن را به عهده دارید، گاهی اوقات حجم این موسیقی خیلی زیاد میشود. مثلاً در فیلم «اژدها...»، به نظر میرسید برخی جاها موسیقی خیلی پرحجم است و برخی جاها حتی بالاتر از دیالوگها شنیده میشد.
- * در فیلم «نگار» هم همینگونه بود و اکثر صحنهها موسیقی داشت.
- * گاهی اوقات اینطور به نظر میآید که کارگردان نتوانسته یک صحنه را آنطور که باید ساخته و پرداخته کند و میخواهد با موسیقی عیب آن را بپوشاند.
- * فیلمی بوده که بعد از دیدن آن بگوئید کاش موسیقی آن را من ساخته بودم؟
- * فیلمهایی که در سالهای قبل ساخته شدهاند، چهطور؟
- * درباره فیلمهای کیارستمی چهطور؟ آیا معتقدید آنها هم میتوانستند موسیقی داشته باشند؟
- * تا به حال شده که موسیقی فیلمهایتان را دوباره بشنوید و به این فکر کنید که اگر الان بود، آن را جور دیگری میساختید؟
- * اگر موافقید کمی هم درباره علاقهمندیهای شما صحبت کنیم.
- * موسیقی روز دنیا را هم دنبال میکنید؟ مثلاً از برندگان «گرمی» که چند روز پیش برگزار شد، خبر دارید؟
- * از آهنگسازان فیلم چهطور؟
- * از ایرانیها چهطور؟
- * کارهای گروههایی که این سالها به اسم تلفیقی فعالیت میکنند را هم شنیدهاید؟
- * برای چه فیلمی انتظار سیمرغ گرفتن داشتید؟
- * کمی هم درباره فعالیتهایی که این روزها انجام میدهید، صحبت کنیم.
- * اتفاقاً از رمان مصور آن هم به تازگی رونمایی کردهاند.
- * اولین تجربه ساخت موسیقی انیمیشن شما است؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اسفند 1395 - 14:44
دیدگاهها
خيلي گفتگوي طولاني است و البته جامع ولي بهرروي از حوصله خارج ميشه ... چند شب پيش گفت و گوي جذابي از استاد كريستف رضاعي با جناب استاد مهدوي در شبكه ٤ سيما برنامه چشم شب روشن ديدم ...
کریستف رضاعی عالیه...حقش بود برای اژدها وارد میشود و در دنیای تو... جایزه بگیره...موفق باشه همیشه
اي جان چقدر نازن بچه هاش❤
نمونه كامل يك ادم محترم ممنون موسيقي ما
من هم معتقدم موسيقي اژدها وارد ميشودبيشتر لايق دريافت سيمرغ بود
موفق باشيد
عجب شخصيت باحالى داره:)
عالي بود
مباركش باشه البته زودتر ازينا حقش بود جايزه بگيره
چه فضای جالبی میشه
فرهادی و کریستف رضاعی کنار همدیگه. امیدوارم این همکاری شکل بگیره
خيلي خوب بود اطلاعات جالبي بهم داد. خسته نباشيد
موسيقي ما لطفا اين ويديو اجراشون توي فرهنگسراي بهمنو منتشر كن
افزودن یک دیدگاه جدید