پیوند میان موسیقی باروک و موسیقی اصیل ایرانی در اصفهان کلید خورد
«گفتمان» کریستف رضاعی در دل معماری ایرانی
موسیقی ما - کریستف رضاعی این روزها به همراه رضا عسگرزاده مشغول کار روی جدیدترین پروژه خود با نام «گفتمان» است که باعث ایجاد پیوند میان موسیقی باروک و موسیقی اصیل ایرانی شده است. این پروژه در بناهای قدیمی ایران ضبط می‌شود که باعث شده پس از یکصد سال دوباره صدای ساز در این مکان‌ها طنین‌انداز شود.
 
کریستف رضاعی پروژه «گفتمان» را با هدف گفتمان بین فرهنگ ایرانی و اروپایی آغاز کرده که به نوعی پل ارتباطی بین موسیقی قرن ۱۶ تا ۱۸ است. در این پروژه، موسیقی باروک همراه با موسیقی اصیل ایرانی پیوند خورده و در بناهای تاریخی همان دوران -که در ایران مترادف با دوران صفویه می‌شود- اجرا شده است.
 
در این پروژه که مدیریت و اجرای آن برعهده کریستف رضاعی و صدابرداری آن برعهده رضا عسگرزاده است، استفاده از سازهای دوران باروک با نام «ویولا دا گامبا» مدنظر بوده که بر اساس آن ۲ نفر از نوازندگان اروپایی به نام‌های «لیام فنلی» و «مارتن باور» به این پروژه دعوت شده‌اند. نوازندگی ساز نی به عنوان قدیمی‌‌ترین ساز ایرانی هم برعهده پاشا هنجنی بوده است.
 
پروژه «گفتمان» در اصفهان کلید خورده و از ۲ فضای «حمام رهنان» و «چهلستون» برای اجرای آن استفاده شده است. هدف از اجرا در این بناها، علاوه بر نوستالژی زمانی دوران صفویه، استفاده از آمبیانس صوتی بوده است. البته سابقه برپایی برنامه‌های بزم در چهلستون زیاد بوده و تا دوران قاجار ادامه داشته و حمام رهنان هم مکانی برای بعضی مراسم‌های پیش از عروسی مانند حنابندان و حمام دامادی بوده است.
 
گروه «شهر صدای پارسیان» به مدیریت آیدین الفت هم در این پروژه به دو صورتِ تیم فنی و ارائه تجهیزات لازم مشارکت داشته است که احتمالاً محصول این همکاری، اوایل سال آینده منتشر خواهد شد.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 - 15:42

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.