.
plays 83024
موسیقی ما - پدرام نیک‌سیرت شاید برای مخاطبان موسیقی شناخته شده نباشد، اما برای موزیسین‌های جریان فرعی یکی از معدود افراد تاثیرگذار است. نیک‌سیرت موسس نهاد فرهنگی «سازباز» است که بیش از پنج سال پیش شروع به کار کرد. در سال‌های گذشته سازباز به عنوان برگزارکننده رویدادهای منسجم و منظمی شناخته می‌شده که مهم‌ترین آن‌ها «شب‌های جَز» و «شب‌های جنوب» است. البته فعالیت این نهاد با کنسرتی برای «ماکان اشگواری» در سالن محک آغاز شد و در ادامه تک رویدادهای مهمی مثل کنسرت موسیقی فیلم‌های کریستف رضاعی را برگزار کرد.

در معرفی این نهاد خصوصی و مستقل چنین آمده: «سازباز یک نهاد فرهنگی مستقل است که در فضای مجازی متولد شده و امیدوار است بتواند به اهالی موسیقی و فرهنگ خدمت کند. هدف سازباز ایفای نقشی پیشرو در جهت پویایی فضای فکری و هنری جامعه‌ی مخاطبینش است. برای تحقق این هدف، مجموعه‌ای از خدمات در فضای مجازی سازباز در اختیار مخاطبین قرار گرفته است. ضابطه‌ی اصلی سازباز در انتخاب حوزه‌های خدماتی‌اش، هماهنگی آن‌ها با نیازهای احتمالی مخاطبین بوده است. با چنین نگاهی، بخشی از این خدمات شامل بانک‌های اطلاعاتی تخصصی  مقالات در حوزه‌ی موسیقی، فروشگاه‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی و هم‌چنین استودیوهای ضبط هستند. عرضه و فروش آنلاین بلیت کنسرت نیز بخش دیگری از خدمات سازباز است. بدون شک این خدمات متناسب با نیازهای مخاطبین قابل تغییر و ارتقا‌‌ء خواهند بود. سازباز باور دارد که کارایی و حیاتش به پویایی مخاطبینش وابسته است و پیشرفتش در گرو ارتباط متقابل با کاربرانش است.»

سازباز تا امروز به سمت بسیاری از اهدافش حرکت کرده و در مواردی از جمله فروش آنلاین یا تشکیل بانک اطلاعاتی کم کار بوده است. اما مهمترین خدمات سازباز و در رأس آن پدرام نیک‌سیرت، ایجاد فضا برای اجرای موزیسین‌هایی بود که پیش از آن جریان و امکانی برای ارائه نداشتند. به جرأت می‌توان گفت پیش از شکل‌گیری رویداد شب‌های جَز، هیچ جریان منسجمی برای این سبک وجود نداشت. تعداد کمی از موزیسین‌های جز به واسطه دوستی و مراودات شخصی اجراهای محدودی برگزار می‌کردند اما این سبک حتی برای اهالی موسیقی در ایران هم کمی دور و دست‎نیافتنی بود. شکل‌گیری شب‌های جز باعث شد بسیاری از جزیره‌های جدا افتاده‌ی جز کنار هم جمع شوند و پس از آن با خیال راحت به اجرا فکر کنند. از طرفی موتور محرکه‌ی جریانی شد و بقیه موزیسین‌های این سبک هم با دل و جرات بیشتری آثارشان را ارائه دادند.

نیک‌سیرت تصمیم گرفت رویداد دیگری به نام «شب‌های جنوب» به راه بیاندازد. شکل‌گیری این رویداد نشان از تیزبینی و نگاه درستش به این بازار بود. او به موقع فهمید موسیقی جنوب ایران با پتانسیل بالایی که دارد، هر روز در حال رشد کمی و کیفی است و نیاز به انسجام دارد. البته که ریسک این رویداد بسیار کمتر از شب‌های جز بود و از نظر فروش و درآمدزایی هم می‌توانست موثرتر باشد. شب‌های جنوب حالا چهارمین سالش را پشت سر گذاشته و به موقعیتی تثبیت شده رسیده است.

اما مهمترین رویداد مقطعی سازباز عملاً با شکست مواجه شد. «شب‌های گروه B» که به مناسبت جام جهانی فوتبال برگزار شد با ایده‌ای نه‌چندان هنری و بیشتر اجتماعی شکل گرفت. قرار بود از کشورهای هم‌گروه‌ ایران در جام جهانی موزیسین‌هایی به ایران دعوت شوند و در کنار شهرام ناظری از ایران در تالار وحدت روی صحنه بروند. اما چند روز پیش از اجرا آمریکا از برجام خارج شد و بسیاری از موزیسین‌ها از سفر به ایران صرف نظر کردند. در نهایت گروه لیان، خوزه لوئیس مُنتُن و شهرام ناظری در این رویداد شرکت کردند. اما نه نتیجه مالی خوبی داشت و نه از نظر فرهنگی به خواسته‌هایش رسید.

مصاحبه‌ی پیش رو پنج سال پیگیری رویدادهای سازباز است. گفت‌وگویی که بیشتر حول محور «شب‌های جز» چرخید و موانع  و مشکلاتش بررسی شد.


 


افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
17 + 1 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو مصاحبه با پدرام نیک سیرت از سایت موسیقی ما | موسیقی ما