برنامه یاد بعضی نفرات
 
مروری بر آثار شاخصی که با موضوع حضرت امام رضا(ع) منتشر شده است
تو آفتاب هشتمی سرّ چهارده عدد
موسیقی ما – مردم ایران از دیرباز همیشه نسبت امام رضا (ع) ارادت ویژه‌ای داشته‌اند. به غیر از میلیون‌ها نفری که هر سال به زیارت بارگاه آن امام می‌روند، خیلی‌ها هم از راه دور عشق و علاقه خود را به ساحت ایشان ابراز می‌دارند. در این بین هنرمندان عرصه‌های گوناگون هم با آثار خود این علاقه را در سطح وسیع‌تر نشان داده‌اند و به نوعی زبان گویای طیف گسترده‌ای از مردم شده‌اند. خواننده‌ها هم در این بین تا کنون قطعات و آلبوم‌های متنوعی را تولید کرده‌اند که مورد توجه قرار گرفته است. با وجود اینکه از انتشار برخی کارهای موسیقی با موضوع امام رضا(ع) سال‌ها می‌گذرد اما هنوز هم تازه هستند و در این گزارش برخی از این آثار را بررسی می‌کنیم.
 
  • *دکتر محمد اصفهانی
خیلی‌ها دکتر «محمد اصفهانی» را با قطعه «ولایت عشق» می‌شناسند. اثری که تیتراژ سریالی به همین نام و در مورد زندگی امام رضا(ع) بود که از نقاط درخشان سابقه کاری این خواننده محسوب می‌شود. موسیقی این اثر از ساخته‌های زنده‌یاد «بابک بیات» بود و آلبوم موسیقی متن این سریال هم از سوی موسسه «سروش» منتشر شد و هنوز هم در برخی فروشگاه‌های قدیمی محصولات فرهنگی، کاست این آلبوم به فروش می‌رسد. «خیال کن که غزالم» یکی دیگر از کارهای این هنرمند با موسیقی «آریا عظیمی‌نژاد» است که کلیپ آن هم سال گذشته از سایت «موسیقی ما» منتشر شد و در مدح خورشید خراسان بود.
 
  • *محسن چاوشی
«محسن چاوشی» در دهه هشتاد با آثار عاشقانه و کارهایی شناخته می‌شد که فضای منفی داشتند. اما در همان زمان او قطعه‌ای در وصف علی‌ ابن موسی‌الرضا(ع) تولید کرد که برایش بازخوردهای زیادی داشت. در آن زمان فضای مجازی مثل این روزها همه گیر نبود ولی برای قطعه «کلاغ روسیاه» با صدای این خواننده در همان سال‌ها ویدئوهای متنوعی ساخته شد. ترانه این کار از سروده‌های «امیر ارجینی» و تنظیم آن هم اثری از «رضا فوادیان» بود. ترانه این قطعه سوژه متفاوتی داشت و در آن انسان گناهکار به یک کلاغ روسیاه تشبیه شده بود و موسیقی آن هم فضاسازی خوبی برای کلام داشت.
 
  • *حامد زمانی
«حامد زمانی» یکی از خواننده‌های جوان موسیقی است که سابقه اجرای آثار متعددی با موضوعات مذهبی و سیاسی در کارنامه کاری خود دارد. او تا کنون قطعات مختلفی در رثای ائمه اطهار اجرا کرده که این کارها مورد پسند نسل جوان هم قرار گرفته است. حامد زمانی تا کنون چند همکاری با «عبدالرضا هلالی» داشته که از جمله آنها دو قطعه برای حضرت امام رضا(ع) است. این مداح معروف در کنار زمانی قطعه «امام رضا» را منتشر کردند که یک پد آرام و نوای سه‌تار در آن به گوش می‌رسید ولی به دلیل اینکه مورد توجه قرار گرفت آنها اثر دیگری با همین مضمون تولید کردند. قطعه «امام رضا 2» با ترانه‌ای از «سعید پاشازاده» و تنظیم «امیر جمالفرد» به گوش مخاطبان رسید.
 
  • *حامد محضرنیا
«حامد محضرنیا» در کنار تولید قطعاتی با مضامین مختلف نظیر عاشقانه، آثاری را هم برای معصومین تولید کرده است. او چندی پیش قطعه «سلام امام رضا» را در قالب تک‌آهنگ به مخاطبانش ارائه کرد. حامد محضرنیا آهنگساز و ترانه‌سرای این کار و تنظیم‌کننده هم «داوود محمدی» بود. این اثر در طول ایام دهه کرامت از صدا و سیما پخش می‌شود در ترانه آن از حضرت فاطمه معصومه(س) یاد می‌شود.
 
  • *علی اصحابی
در نوروز سال 1389 و دقایقی پس از تحویل سال از قطعه «ستاره مشرقی» با صدای «علی اصحابی» رونمایی شد. ترانه این اثر سروده «هادی اصحابی» بود و به همراه ویدیوی آن که از شبکه سوم سیما پخش شد بارها در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد.
 
  • *مجید اخشابی
«مجید اخشابی» هم یکی دیگر از خوانندگانی است که چند اثر برای امامان مختلف اجرا کرده است. «رمز عبور» با صدای او سال گذشته با موضوع حضرت امام رضا(ع) تولید و منتشر شد. «اسحاق انور» شاعر این اثر و مجید اخشابی هم آهنگساز و تنظیم‌کننده آن بود. «دل آهو» هم جدیدترین آهنگ این خواننده به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ثامن‌الحجج(ع) است که به تازگی از «تماشاخانه» سایت «موسیقی ما» منتشر شده است. اسحاق انور آهنگساز و ترانه‌سرای این کار است و تنظیم «حسین طاهری» را در آن می‌شنویم.
 
  • *غلامرضا صنعتگر
«غلامرضا صنعتگر» یکی از معدود خوانندگانی است که با کارهای عاشقانه به شهرت نرسید. این خواننده جنوبی با قطعه «میشه ضامنم بشی» که راز و نیازی با علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) بود معروف شد. او چندی پیش دوره سخت بیماری را پشت سر گذاشت و حتی برای مدتی دچار عارضه حنجره هم شده بود. اما لطف این امام رئوف شامل حال غلامرضا صنعتگر هم شد و او این روزها حال و روز بهتری دارد.
 
  • *استاد کریمخانی و آریا عظیمی‌نژاد
یکی از سه اثر معروف در مدح حضرت ثامن(ع) تصنیف «آمدم ای شاه پناهم بده» با صدای استاد «محمدعلی کریمخانی» است. موسیقی این کار که نزدیک به آثار سنتی است توسط «آریا عظیمی‌نژاد» ساخته شده و از جمله کارهای شنیدنی این حوزه به شمار می‌رود. آریا عظیمی‌نژاد همکاری دیگری با استاد کریمخانی با عنوان ساقی سرمست در رسای امام حسین (ع) دارد که در اولین جشن سالانه موسیقی ما به عنوان بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی انتخاب و تقدیر شد.
 
  • *آلبوم هشت
امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان است و در سال 1388 میلاد فرخنده او مقارن با هشتمین روز از هشتمین ماه سال شده بود. این تقارن زیبای تقویم با میلاد ضامن آهو باعث شد تا جمعی از هنرمندان موسیقی تصمیم بگیرند آلبومی را در این روز منتشر کنند. آلبوم «هشت» با حضور «محسن چاوشی»، «حامی»، «بابک جهانبخش»، «امین رستمی»، «علیرضا شهاب»، «علی اصحابی»، «رضا یزدانی» و «رضا صادقی» تولید شد. خیلی‌ها منتظر این اثر در دهه کرامت و 8/8/88 بودند اما چنین اتفاقاتی رخ نداد و آلبوم «هشت» در پیچ و خم تولید و پخش گیر کرد. نهایتاً این اثر در یازدهم اردیبهشت سال 89 منتشر شد. «بابک صحرایی»، «هادی اصحابی»، «حامد عسگری»، «امیر ارجینی»، «پوریا حیدری»، «بهروز پایگان»، «شهاب اکبری»، «مهران خالصی» و «محمدرضا چراغعلی» از جمله چهره‌های حاضر در این آلبوم بودند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آذر 1395 - 11:00

دیدگاه‌ها

یکشنبه 24 مرداد 1395 - 13:26

انصافاً هیج کدام از کارها به پای ولایت عشق نمیرسه ؛ خوانندگی ، ملودی ، تنظیم و شعر همگی بینظیر هستند.

یکشنبه 24 مرداد 1395 - 13:39

با سلام و تشکر
متاسفانه از آثاری که در ژانر موسیقی اصیل و سنتی یا مجلسی میگنجند اثری را نام نبرده اید. آثاری همچون در حرم قدس از استاد افتخاری و یا آهو از علیرضا قربانی.

یکشنبه 24 مرداد 1395 - 15:58

ملودی و تنظیم آهنگ کلاغ رو سیاه از خود محسنچاوشیه
غلام فوادیان نوازنده

چهارشنبه 10 آذر 1395 - 12:20
siamak

خیر عزیزم تنظیم کل آلبوم خودکشی کار رضا فوادیان عزیز بود.

151.235.129.178
یکشنبه 24 مرداد 1395 - 16:05

فقط آهنگ هایی که حامد زمانی خونده بود بدلم نشست

دوشنبه 25 مرداد 1395 - 01:16

یعنی حامد محضر نیا توی لیستتون هست
حامد زمانی هم هست
اونوقت آهنگ مسیر بهشت با صدای مهدی مقدم که تیتراژ برنامه ویتامین 3 بود نیست!!!!!!
توی اون آهنگ علی ضیا هم دکلمه کرده بود
این بار دهم این سایته که هنرمندی مثل مهدی مقدم رو توی آمارهاش و مقاله های ویژه ش نمیاره
واقعا متاسفام

چهارشنبه 27 مرداد 1395 - 01:09

ستاره مشرقی علی اصحابی فوووووق العادس

چهارشنبه 10 آذر 1395 - 13:15

آهنگ زیارت سامی یوسف رو جا انداختین!!!!!!

سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 - 19:31

هلالی واقعا هم صدای عالی داره هم سبک خوندنش خاصه کارهای قدیمیش عالین.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تو آفتاب هشتمی سرّ چهارده عدد | موسیقی ما