همزمان با آغاز همکاری با گروه جدید و در گفتگویی صریح با «موسیقی ما» عنوان شد؛
محمد اصفهانی: خودنمایی برخی جریانها در موسیقی پاپ ایران، زنگ خطر وقوع یک فاجعه است
موسیقی ما - «محمد اصفهانی» یکی از معدود خوانندگان نسل اول موسیقی پس از انقلاب است که همچنان فعال است و با برنامه کارهایش را دنبال میکند. هرچند آقای دکتر در این سالها کمکارتر از گذشته شده، اما هنوز هم هوادارانش پیگیر کارهای او هستند و برای انتشار آلبوم جدید و برگزاری کنسرتهای او انتظار میکشند. انتشار خبر همکاری دکتر اصفهانی با گروه و ارکستر جدید که در گفتوگوی «پیمان عیسیزاده» با سایت «موسیقی ما» اعلام شد، واکنشهای مختلفی در پی داشت و عطش هواداران محمد اصفهانی را بیشتر کرد. به این بهانه با وی همکلام شدیم و ضمن گفتوگو درباره فعالیتهای اخیر ایشان، پلی هم به گذشته زدیم. همچنین محمد اصفهانی گلایههایی نسبت به اوضاع موسیقی کشور داشت که قابل تأمل است.
متأسفانه گاه کارهایی با اقبال عمومی مواجه میشوند که فاقد خیلی از استانداردهای لازم هستند... خودنمایی چنین جریانی در موسیقی پاپ ایران، متأسفانه زنگ خطر وقوع یک فاجعه است و در این شرایط بنده هرچه بیشتر به پافشاری بر اصول و عدم تسلیم و انفعال در برابر این جریان انحطاطی و پاییننگر ترغیب میشوم...!
خوانندگان هم فقط صرف حفظِ حضورشان با تنزلِ توقعات و سطحی نمودن آن که آفت ماندگاریشان در دراز مدت است، تک ترکهای نازل و یا چند صدایی را در تیراژ بالا «تولید انبوه» یا «سِری زنی» نموده و بیشتر به جای اجرا، آن را «سطحیخوانی» کرده، از سرِ سیری زمزمه میکنند و عدهای دیگر هم از روی تعصبِ هواداری به کوریِ چشم هواداران دیگر خوانندگان، شروع به تعریف و لایک زدن و... میکنند. خواننده هم تحت فشارِ هزاران «باید»، وقتی میبیند باید صورتش را به هر نحو شده با سیلی و... سرخ نگه دارد، با تلاشی کمبازده از حیث هنری و با خیال اینکه رضایت هوادارانش را جلب نموده، از تلاش و تعالیِ واقعی در تألیف و ابداع دست میکشد و پس از مدتی هم متوهم میشود که همه چیز از دهان و حنجره او «طیبات است»!
البته این ماجرا از سال 90 کم کم شکل گرفت و الان دیگر کاملاً در سیرِ پیشروندهی خود منعقد شده است. در حقیقت امروزه بیشترِ جریانات موسیقی، دارند پیرامون اهدافی که گفته شد شکل میگیرند تا عشق و تکنیک و حال هنری...
ضرورتِ رعایتِ حداکثریِ حال «بازار»، تألیف آثار موسیقی به نیت اجراهای هرچه بیشتر صحنه ای آنها، و کلاً کارهایی که اجرای برخی از آنها حتی با اعتقادات درونی خوانندهاش هم موافق و همخوان نیست و «جنگِ هوادارانِ ستارگانِ متعهد به بایدها»، نمای کلی تابلوی بیرمق و رنگمُردهی موسیقی پاپ این سالهای ایران ما است...
«رها شایان» ترانه را اینطور سروده بود: «به زمین خوردن دلقک، یا درآوردن شکلک، واسه اینکه تو بخندى، میشه حتى حاجى لک لک...» اینجای ترانه را بعداً خودم به این شکل تغییر دادم: «واسه اینه که تو بخندى! مث رسم شاه و تلخک...» که کلاً جهت و بار ترانه را تغییر میداد.
بالاخره به استودیوى فرزین رفتیم و کار را ضبط کردیم. فرزین گفت: «افکتى آمده که با پلاگینى بنام «آنتارس» میتوانم آن را روى صداى شما بگذارم و چون این یک کار فان است، شاید جالب بشود.» اتفاقاً وقتى شنیدیم، همهمان حس کردیم به کار میخورَد.
من پیشنهاد دادم جاهایى از درامز خلوت شود. بهروز یک تنه کُرِ اول آهنگ را در چندین اکتاو خواند. با پدرام و بهروز و امیر علیزاده افکتهاى دست زدن را در استودیو ضبط کردیم و مسترینگ را فرزین انجام داد و اینگونه دلقک شکل گرفت. آقاى ناصر فرهودى کار را شنید، فقط گفت «در این میکس ولوم باس خیلى زیاد است» ولى در نهایت با همان ولوم میکسش کردیم؛ چون احساس میکردیم به کار انرژى میدهد. بهروز در میکس کار خیلى زحمت کشید.
بعد من و «حسن صدخسروى» قریب پنجاه ساعت در استودیوى حسن در خیابان سهروردى کنار هم نشستیم تا کلیپ دلقک را از آب درآوردیم. سوژه چارلى چاپلین را من پیشنهاد کردم و حسن واقعاً سنگ تمام گذاشت.
بعداً کار سر و صدا کرد و آقایى به نام «شمس» مدعى شد که آهنگ این کار از او به سرقت رفته و هیچوقت هم حرف خودش را ثابت نکرد؛ فقط بیرون کنسرتهاى من مىایستاد و اعلامیه پخش میکرد!
چهار شب؛ هر شب دو سئانس در وزارت کشور کنسرتش را برگزار کردیم و باز هم درخواست وجود داشت؛ ولى من به تهیهکننده گفتم دیگر توان خواندن ندارم. چون آن ایام اشتباه میکردم و همه قطعات را در کنسرت با گام آلبوم اجرا میکردم که الان اعتراف میکنم کار اشتباهى بوده و فایده اى جز خسته شدنم در اجراها نداشته است.
- * چه شد که با گروه جدید مشغول همکاری شدید؟
- * چه چیزی باعث شد این پیشنهاد را بپذیرید؟
- * چه تغییراتی در گروهتان صورت گرفته است؟
- * اجراهایتان از کِی آغاز خواهد شد؟
- * آیا قرار است با آغاز این همکاری، کمکاریِ سالهای اخیر شما در زمینه برگزاری اجراهای زنده جبران شود و هوادارانتان شاهد برگزاری کنسرتهای بیشتری از شما باشند؟
- * این همکاری تأثیری بر روند تولید و انتشار آلبومتان هم خواهد داشت و یا ارتباطی با آن دارد؟
*****
- * آلبومی که بنا بود با همکاری «بهروز صفاریان» تولید و منتشر شود، چه شد؟
- * این آلبوم در سال 94 منتشر خواهد شد؟
- * ساخت استودیوی شخصیتان به کجا رسید؟
- * سال گذشته ویدئو کلیپ «ماهیا» از شما منتشر شد که در نوع خود تجربهمتفاوتی درکارنامه شما بود. این تجربه و بازخوردهای آن چطور بود؟
- * چه نظری درباره مقوله «ویدئو کلیپ» و تأثیرات آن دارید؟
- * حال که در اوایل سال جدید هستیم و بازار موسیقی تازه در حال داغ شدن است، بفرمایید ارزیابی شما از موسیقی ایران در سال 93 چیست و چه پیشبینیای درباره سال 94 دارید؟
متأسفانه گاه کارهایی با اقبال عمومی مواجه میشوند که فاقد خیلی از استانداردهای لازم هستند... خودنمایی چنین جریانی در موسیقی پاپ ایران، متأسفانه زنگ خطر وقوع یک فاجعه است و در این شرایط بنده هرچه بیشتر به پافشاری بر اصول و عدم تسلیم و انفعال در برابر این جریان انحطاطی و پاییننگر ترغیب میشوم...!
خوانندگان هم فقط صرف حفظِ حضورشان با تنزلِ توقعات و سطحی نمودن آن که آفت ماندگاریشان در دراز مدت است، تک ترکهای نازل و یا چند صدایی را در تیراژ بالا «تولید انبوه» یا «سِری زنی» نموده و بیشتر به جای اجرا، آن را «سطحیخوانی» کرده، از سرِ سیری زمزمه میکنند و عدهای دیگر هم از روی تعصبِ هواداری به کوریِ چشم هواداران دیگر خوانندگان، شروع به تعریف و لایک زدن و... میکنند. خواننده هم تحت فشارِ هزاران «باید»، وقتی میبیند باید صورتش را به هر نحو شده با سیلی و... سرخ نگه دارد، با تلاشی کمبازده از حیث هنری و با خیال اینکه رضایت هوادارانش را جلب نموده، از تلاش و تعالیِ واقعی در تألیف و ابداع دست میکشد و پس از مدتی هم متوهم میشود که همه چیز از دهان و حنجره او «طیبات است»!
البته این ماجرا از سال 90 کم کم شکل گرفت و الان دیگر کاملاً در سیرِ پیشروندهی خود منعقد شده است. در حقیقت امروزه بیشترِ جریانات موسیقی، دارند پیرامون اهدافی که گفته شد شکل میگیرند تا عشق و تکنیک و حال هنری...
ضرورتِ رعایتِ حداکثریِ حال «بازار»، تألیف آثار موسیقی به نیت اجراهای هرچه بیشتر صحنه ای آنها، و کلاً کارهایی که اجرای برخی از آنها حتی با اعتقادات درونی خوانندهاش هم موافق و همخوان نیست و «جنگِ هوادارانِ ستارگانِ متعهد به بایدها»، نمای کلی تابلوی بیرمق و رنگمُردهی موسیقی پاپ این سالهای ایران ما است...
- * در جریان بررسی 100 قطعه هیت چهار دهه اخیر که توسط سایت «موسیقی ما» صورت گرفته، گویا نکات جالبی در مورد قطعه «دلقک» از قلم افتاده که بهتر است از زبان خودتان به صورت کامل بشنویم.
«رها شایان» ترانه را اینطور سروده بود: «به زمین خوردن دلقک، یا درآوردن شکلک، واسه اینکه تو بخندى، میشه حتى حاجى لک لک...» اینجای ترانه را بعداً خودم به این شکل تغییر دادم: «واسه اینه که تو بخندى! مث رسم شاه و تلخک...» که کلاً جهت و بار ترانه را تغییر میداد.
بالاخره به استودیوى فرزین رفتیم و کار را ضبط کردیم. فرزین گفت: «افکتى آمده که با پلاگینى بنام «آنتارس» میتوانم آن را روى صداى شما بگذارم و چون این یک کار فان است، شاید جالب بشود.» اتفاقاً وقتى شنیدیم، همهمان حس کردیم به کار میخورَد.
من پیشنهاد دادم جاهایى از درامز خلوت شود. بهروز یک تنه کُرِ اول آهنگ را در چندین اکتاو خواند. با پدرام و بهروز و امیر علیزاده افکتهاى دست زدن را در استودیو ضبط کردیم و مسترینگ را فرزین انجام داد و اینگونه دلقک شکل گرفت. آقاى ناصر فرهودى کار را شنید، فقط گفت «در این میکس ولوم باس خیلى زیاد است» ولى در نهایت با همان ولوم میکسش کردیم؛ چون احساس میکردیم به کار انرژى میدهد. بهروز در میکس کار خیلى زحمت کشید.
بعد من و «حسن صدخسروى» قریب پنجاه ساعت در استودیوى حسن در خیابان سهروردى کنار هم نشستیم تا کلیپ دلقک را از آب درآوردیم. سوژه چارلى چاپلین را من پیشنهاد کردم و حسن واقعاً سنگ تمام گذاشت.
بعداً کار سر و صدا کرد و آقایى به نام «شمس» مدعى شد که آهنگ این کار از او به سرقت رفته و هیچوقت هم حرف خودش را ثابت نکرد؛ فقط بیرون کنسرتهاى من مىایستاد و اعلامیه پخش میکرد!
چهار شب؛ هر شب دو سئانس در وزارت کشور کنسرتش را برگزار کردیم و باز هم درخواست وجود داشت؛ ولى من به تهیهکننده گفتم دیگر توان خواندن ندارم. چون آن ایام اشتباه میکردم و همه قطعات را در کنسرت با گام آلبوم اجرا میکردم که الان اعتراف میکنم کار اشتباهى بوده و فایده اى جز خسته شدنم در اجراها نداشته است.
منبع:
اختصاصی موسيقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 - 19:39
دیدگاهها
ممنون کاش در مورد زمان انتشار آلبوم جدیدش هم ازش می پرسیدید.
بازم مرسی
عالیههههه دکتر
سلام به دوستان
"محمد اصفهانی"
به جرات میشه گفت تنها صدای خاص کشورمونه که هرگز از اصول خودش عدول نکرده هرگز همرنگ مود زودگذر جامعه ی بعضا سوری نشده. دکتراصفهانی با اینکه کم کار هستن اما نخواستن به هر روشی بخونن و آلبوم ارایه کنن ما ایرانی ها عادت داریم کسی رو بدون داشتن صفت محسنه به عرش ببریم و در آن واحد به فرش زمین بکوبیم مث خیلی از خواننده های پاپ امروزی که آلبومشون بازار میاد با تعاریف آسمونی!!! اون خواننده رو ماورایی مفروض میکنیم...
اما دکتر اصفهانی به معنای واقعی کلمه دارای حنجره طلایی هستن امیدوارم دکتر قدر صدا و شخصیت منحصربفردشون رو بدونن و تو ارایه کاراشون قدری تسریع ببخشن
باشخصیت ترین خواننده ایران ......کار بلد ......ادم ای ماه سلامت کنم ...
الهی... چقدر موهاشون سفید شده...
زنده باد محمد اصفهانی.
باسلام
مصاحبه بسیار جالبی بود
با آرزوی موفقیت برای جناب دکتر اصفهانی عزیز و تیم جدیدشون
خداروشکر آقای دکتر در خارج از کشور هم تور خواهند داشت، پاینده باشید هنرمند گرانقدر
محمد اصفهانی بی شم بهترین خواننده داخل کشور بغد از انقلابه و بهروز صفاریان بهترین تنظیم کننده
سلامت باشی همشهری. صدات فوق العادست.
عشقی
کنار کشیدن و کم کاری اساتیدی مثل جناب اصفهانی باعث باز شدن عرصه به خواننده های بی هویت با ترانه های کم ارزش و مسخره میشود.
اگر خواننده های خوب ما پرکار باشند مجالی برای خودنمایی کم سوادان موسیقی بوجود نمی آید.
جناب دکتر اصفهانی عزیز، بهترین و با اخلاق ترین و خوش صداترین خواننده داخل ایران بودن و هستن و خواهند بود، ایشون همیشه اشعاری سنجیده و با مفهوم همراه با صدایی بی تکرار که تا عمق وجود آدم نفوذ میکنه رو به مخاطب ارایه کردن و بهترین ها رو براشون آرزو میکنم. دکتر جان موفق باشید، منتظر کارای جدیدتون هستیم!
آقاي آرتين ولي الهي دستت درد نكنه خيلي وقت بود خبري از آقاي اصفهاني عزيز نداشتيم.
آقاي اصفهاني كسي هست كه صداش با شخصيتش يكي هست .
واقعا" يه خواننده فوق العاده حرفه اي به معناي واقعي كلمه هستند .ازش خوشم مياد بي غرور خاص ترين آثار رو بيرون ميده و هميشه يادش زنده هست.
بنظرم دكتر با اين شخصيتش در آينده جزء تك خواننده اي ميشه كه نامش از خوانندگاني چون استاد بنان و استاد شجريان هم بيشتر شنيده بشه .
نمونه بارز خوانندگانی که جناب اصفهانی عزیز گفتن کارهایشلن فاجعه ای برای موسیقی ایرانه اینها هستن. کسانی که کارهابشان کمترین استاندارد موسیقی را دارد : (کلاه خودتون رو قاضی کنید هوادارهای متعصب):
محسن یگانه, مجید خراطها, عبدالمالکی, مرتضی پاشایی مرحوم, سامان جلیلی, حمید عسکری, بنیامین بهادری, مازیار فلاحی,
و خوانندگان زیر انصافا خوب کار میکنن:
احسان خواجه امیری، محسن چاوشی، رضا صادقی و مهدی یراحی... تمام.
من عاشق صدای دکتر اصفهانی هستم محشره صداشون...
با آرزوی موفقیت برای جناب دکتر و تیم جدیدشون ???
محمد اصفهانی بی شک عالی ترین صدای موسیقی ایران هست و بعد از ایشان مانی رهنما، حامی و نیما مسیحا. خوانندگانی که دکتر اصفهانی هم کارشان را تایید می کنند بیشتر خوانندگان نسل اول و دوم موسیقی پاپ بعد از انقلاب هستن مثل علیرضا عصار، محمد حشمتی، رضا یزدانی، حسین زمان، امیر کریمی، مجید اخشابی، مسعود خادم و ...
دکتر جان اینو دارم به عنوان یکی از طرفداران سرسفت و سختتون بهتون میگم ..
فرمایش شما متین
وولی قبول کنید شما هم دیگه خیییییلی کم کار شدید
باور کنید اون جایی رو که شما گفتید قراره با بهروز صفاریان و پدرام کشتکار تو البوم جدید کار کنید یه لبخند تلخی زدم ...
فکر نمیکنم اون البوم تا پنح سال دیگه هم اماده بشه ..
مردم حق دارن از صدای ملکوتی شما لذت ببرند
عالی بود ؛قابل توجه خوانندگان پاپ و هواداراشون ، چند بار این مصاحبه رو بخوانند .
بهترین خواننده ایران زمین
صدایی بی نظیر و نوستالژیه حداقل دونسل.....
چقد پیر شده ??
اینکه چرا استاد ریشاشون اینقدر سفید شده رو باید از اونایی که زجرش دادن پرسید....
♥
در مورد آلبوم نون و دلقک
استاد باید به این اشاره می کردن که چرا عکس خودشونو از روی جلد آلبوم حذف کردن؟؟!!!
والا اصلش این ملت هنر نپرورن که ریشش رو سفید میکنن اونم یه هنرمند زحمت کشیده تعلیم دیده رو با حمایت بی جا از یه تعداد زیر به روی زمین اومده نابغه وسعت یگانه سلطان و وزیر و اینا دیگه... :(((
به عنوان یک هوادار قدیمی میگم دیگه نمیشه انتظار داشت دکتر اصفهانی به روزهای اوجشون طی سال های 77 تا 84 برگردن. طی این سال ها خیلی از شرایط عوض شده. به نظرم ایشون زحماتشون رو برای موسیقی کشیدن و به اندازه کافی آثاری ارائه دادن که سال های زیادی مردم از گوش کردنشون لذت ببرن. الان با فراغ بال بیشتر، وسواس بیشتر و با حس مسئولیت کمتر اثر جدید ارائه میدن. به نظرم احسان خواجه امیری بعد از دکتر اصفهانی سبک و سیاق ایشون رو ادامه داد از نظر نوع صدا، نوع موسیقی و شخصیت آرام و فرهیخته و بی حاشیه. با این که هر خواننده ای سبک خودش و طرفداران خودش رو داره و جایگاه دکتر اصفهانی منحصر به فرد و دست نیافتنیه اما به نظرم احسان خواجه امیری به نوعی جای خالی ایشون رو طی این سال ها تو موسیقی پر کرد
استاد محمد اصفهانی دارای صدایی وصف نشدنی ، انسانی باوقار و مودب و باشخصیت بهترین خواننده بعد از انقلاب که خیلی از خوانندگان مقیم خارج از کشور آرزوی دیدار استاد رو دارن
جزو سه خواننده برتر موسیقی ایران همراه با ایرج و اکبر گلپایگانی
واى دکتر خيلى دوستت داريم
استاد محمد مهدی واعظ اصفهانی
یک خواننده بی نظیر و بی رغیب
و استاد آواز ایران در آینده ای نزدیک
سلام
بیصبرانه منتظر کارای بی بدیل دکتر محمد اصفهانی در این آشفته بازار موسیقی هستیم.
تحریر استادانه،انتخاب شعر وسواسانه،حساسیت و دقت در انتخاب ملودی و کار با کاربلدان عرصه ی تنظیم... اینا گوشه ای از وجه تمایز دکتر محمد اصفهانی با سایر خواننده هاس.......... مطمئن هستم دکتر با کاری پر بار برمیگردن به بازار موسیقی
بسیار با شخصیت
مرسي دكتر جان
قطعا دکتر اصفهانی با تکنیک ترین و خوش صداترین خواننده دو دهه اخیر ایران هستند
حرف نداره
صداشون آسمونی با ارتعاشات معنوی بسیار بالا ،فوق العاده وبی نظیر (آسیمه سر) یکی از بهترینها ...همه کاراشون عالیه ??
محمد اصفهانی تکه............................... تک
جدي جدي چه پير شده محمد اصفهاني
تو عالیجنابی در میان خوانندگان....همانند چاپلین در بازیگران....
هر چه خوبان همه دارند تو تو تو یکجا داری
این مصاحبه یه ایراد داشت اونم تاریخ تقریبی اومدن آلبوم رو از دکتر سوال نکردین هر چند نمیشه تاریخی گفت اما حول و حوشش برا هوادرا خبر خوبی یه
ممنون
صدا و شخصیتی ماندگار. قطعا آیندگان نیز از تو به نیکی یاد خواهند کرد دکتر اصفهانی بزرگوار
بی شک بهترین خواننده ایران هستن
افزودن یک دیدگاه جدید