برنامه یاد بعضی نفرات
 
سعید کرمی
گفت‌و‌گو با سعید کرمی؛ مدیر روابط عمومی پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت
از تمامی سبک‌ها در جشنواره مقاومت استقبال می‌کنیم
موسیقی ما - لی‌لا رضایی: درفراخوان جشنواره امسال موسیقی مقاومت آمده است تمامی انواع موسیقی روز می‌توانند در این دوره از جشنواره حضور داشته باشند.وقتی صحبت از انواع موسیقی می‌شود ناخود آگاه ذهنیت به سمت موسیقی‌هایی می‌رود که تا کنون در هیچ جشنواره‌ای حضور نداشته‌اند. با توجه به پیش زمینه‌‌ای که از جشنواره موسیقی مقاومت هست و نیز نام این جشنواره و ذهنیتی که از طریق آن به مخاطب داده می‌شود، قابل تصور نیست که اجازه ورود همه انواع موسیقی که هنوز مجوز برخی از آن‌ها برای ورود به بازار مجاز موسیقی صادر نشده است، به آن‌ها داده شود.برای رفع ابهاماتی از این دست، به سراغ سعید کرمی؛ مدیرروابط عمومی پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت رفته‌ایم و سوالات خود را مطرح کرده‌ایم:
 
  • *آنطور که در فراخوان جشنواره آمده است؛ از انواع سبک‌های جدید موسیقی استقبال می‌شود. این به چه معناست؟ آیا بدین معنا نیست که انواع موسیقی که سالهاست در جامعه بدون مجوز و به صورت زیرزمینی در حال رشد و اشاعه هستند، هم اکنون با عنوان موسیقی مقاومت می‌توانند سر از جشنواره موسیقی مقاوت در آورند؟
-در این مقوله بیشتر بحث بر سر موسیقی و سبکهای جدید است و بحث این است که در این جشنواره را بر روی هیچ و هیچ خواننده و در واقع هیچ موسیقی جدیدی نبندیم. اسم نگذاریم روی کسی و بگوییم چه کسی بیاید و چه کسی نیاید. نه کسی را منع می‌کنیم و قصدمان ترغیب کسی برای حضور در جشنواره است. اگر می‌گوییم انواع جدید موسیقی صرفااین است که اکثریتی که در موسیقی حضور دارند و دوست دارند در جشنواره حضور داشته باشند، مانعی بر سر راه خود نداشته باشند.
 
  • *حتی آن دسته از خوانندگانی که طی این همه سال ممنوع بوده‌اند و در زیر زمین‌ها فعالیت می‌کرده ‌اند حالا به لطف جشنواره موسیقی مقاومت می‌توانند سر از سن در بیاورند و مجاز بخوانند؟
اینطور نیست که می‌گویید. مجاز یا غیر مجاز شدن این خواننده‌ها و یا گروه‌ها از سیاست‌های این جشنواره نیست. بالطبع خواننده‌ای که ممنوع الکار است، نمی‌تواند در این جشنواره حضور داشته باشد. البته به اعتقاد من، ممنوعیت و ممنوع الکار کردن یک خواننده دور کردن و طرد کردن او از فضای هنری نیست. بلکه به این معناست که او متضاد با چارچوب‌ها کارکرده است و برای بازگشت به این چارچوب به او فرصت داده شده است. ضمنا کسانی در جشنواره مقاومت حضور می‌یابند که کاری با موضوع مقاومتی داشته باشند. البته از زمانی که فراخوان جشنواره منتشر شده نیز می‌توانند به ارائه آثار خود اقدام کنند. چون جشنواره کسی را منع نکرده و نخواهد کرد. اما وقتی کسی تاکنون نداشته است، چگونه می‌تواند حضور داشته باشد؟
 
  • *همین صحبتهای شما این بند از فراخوان که تمامی سبک‌ها و انواع موسیقی می‌توانند حضور داشته باشند را نقض می‌کند. مثلا یک نوع موسیقی برفرض (رپ که همه می‌دانیم عده‌ای رپ خوان‌ها ‌‌نهایت بی‌ادبی را در خوانش اشعار خود دارند) بیایند در این جشنواره و با یک اثر مقاومتی مجوزدار این جشنواره را زیر سوال ببرند چون با سیاستهای این جشنواره را لحاظ کرده است و...
-موسیقی‌ها و سبکهای جدیدبرای ارائه خود با چارچوب اجرایی کشور نیاز به مجوز دارند. اینکه یک سبک از موسیقی بیاید و صرفا برای یک قطعه در این جشنواره مجوز بگیرد اصلا اخلاقی نیست. مسلما مسولان جشنواره چنین چیزی را لحاظ کرده‌اند. در ایران به گفته شما خیلی از این رپ خوان‌ها اصلا ادب را رعایت نمی‌کنند و مبادی آداب نیستند. ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم در این جشنواره مسولان به آن‌ها اجازه حضور بدهند.
نه تنها من بلکه به اعتقاد بسیاری از دوستان این موسیقی نیست که مبتذل است. بسیاری از بزرگان بر این باور درست هستند که موسیقی بالفطره مبتذل نیست و این کلام است که یک موسیقی را مبتذل می‌کند و در واقع کلام و معنای آن است که موسیقی را به ورطه نابودی می‌کشاند.
شما اگر دقت کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که بسیاری از خانواده‌های ایرانی از اینکه فرزندانشان موسیقی رپ گوش کنند، فراری‌اند!
چرا که متاسفانه رپ پایگاهی شده برای یک سری افراد لمپن و به جرات می‌توان گفت و فقط یک دو نفر از این رپر‌ها هستند که از درک و سطح خوبی برخوردارند و ادبیات خوبی را انتخاب کرده‌اند. در یکی از گفت‌وگوهای یکی از همین‌ رپرهایی که می‌گویم ادبیات خوبی دارند خواندم که گفته بودمن وقتی که می‌خوانم به مخاطبم فکر می‌کنم چون می‌دانم مخاطب من زیر ۱۸ سال است. کسی که خودش را خواننده کوچه و خیابان می‌داند، متوجه است که کسی که مخاطب جدی موسیقی رپ است سنی زیر ۱۸ سال دارد که دقیقا سن شکل گرفتن شخصیت یک فرد است. فراموش نکنیم کودکانی این آهنگ‌ها را گوش می‌کنند که به دنبال کشف هستند و این واژگان به راحتی توسط آن‌ها کشف شده و ملکه ذهنشان می‌شود. بچه‌های ۱۰-۱۲ ساله به راحتی این کلمات را می‌پذیرند و آن‌ها را حفظ می‌کنند.
 
  • *وقتی به موسیقی در انواع مختلف مجوز داده شود، این کلمات هم رتوش می‌شود و دیگر در فرهنک شنیداری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
من مسول این کار نیستم! در حال حاضر وظیفه دیگری دارم که باید به آن برسم. اما این نکته این نمی‌توانم نگویم که اینجا ایران است، امریکا نیست که کلمات ناپسند در فرهنگ شنیداری و کوچه و بازار مردم جا افتاده باشد و نادیده گرفته شود. هنوز هم ماداران ما از شنیدن برخی کلمات صورتشان از شرم سرخ می‌شود درحالی که بسیاری از کلمات ناپسند که ما استفاده نمی‌کنیم در فرهنگ آن‌ها استفاده می‌شود بی‌آنکه زشت دانسته شود. همانطور که بسیاری از خانواده‌های در خانه‌هایشان سگ نگهداری نمی‌کنند و برایشان هنوز هم چنین چیزی قبح دارد اما در بسیاری از فرهنگهای کشورهای دیگر رایج است.
 
  • *پس وظیفه شما و مسولان چیست؟
وظیفه ما این است که اگر موسیقی بخواهد در جشنواره، در خانه‌ها و یا در هرجای دیگر حضور داشته باشد و ابتذال به همراه داشته باشد از حضور آن جلوگیری کنم نه چیزی دیگر!
اگرموسیقی اجازه ورود به جشنواره را دارد اجازه فحاشی ندارد، اجازه توهین ندارد و خیلی اجازه‌های دیگر را ندارد و باید چارچوب‌ها را رعایت کند چون دارد در جامعه اخلاق مدار زندگی می‌کند.
 
  • *صرفا به این دلیل که دارد در جشنواره‌ای به نام مقاومت شرکت می‌کند باید این همه اجازه‌ها رانداشته باشد؟
ربطی به این ندارد. وقتی خواننده‌ای می‌داند که اسم جشنواره مقاومت است خودش رعایت می‌کند چون با فرهنگ مقاومت بزرگ شده است و مقاومت را می‌شناسد. خوشبختانه مقاومت در ایران تعابیر مختلفی دارد از جبهه و جنگ گرفته تا عرصه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، تاریخی، هسته‌ای، انتخاباتی و علمی و هنری و... هیچ موسیقی مبتذلی نمی‌تواند در جشنواره مقاومت حضور داشته باشد چون موضوع مقاومت، موضوع مبتذلی نیست. دلیل اصلی مسولان هم برای باز کردن درهای جشنواره به روی همه سبک‌ها همین است. چون مقاومت یک تعبیر کلی دارد.
 
  • *یعنی بر این باورید که شرکت کنندگان خودسانسوری خواهند کرد؟
ما هیچ سانسوری نداریم. کسی که به این جشنواره می‌آید، مطمئنا آرمان‌ها و ایده آل‌های ذهنی‌اش نزدیک به جشنواره است و نگاههای نزدیکی به مقاومت دارد.
 
  • *پس می‌توانیم منتظر آثار نوحه نیز در این جشنواره باشیم!
نمی‌دانم شاید این اتفاق نیز بیفتد به هرحال نوحه نیز می‌تواند جز یک اثر مقاومتی در این دسته از آثار قرار گرفته و در جشنواره حضور داشته باشد. کسی چه می‌داند؟
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مرداد 1392 - 03:25

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از تمامی سبک‌ها در جشنواره مقاومت استقبال می‌کنیم | موسیقی ما