برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرونده ای برای آلبوم «داروگ»
پرونده ای برای آلبوم «داروگ» با صدای روزبه نعمت‌الهی - 1
بو میکشم تو رو ازشال قرمزم....
  •  حسن علیشیری | ترانه سرا
     
موسیقی ما - «داروگ» چهارمین آلبوم روزبه نعمت‌الهی پس از آلبوم‌های «سرزمین مادری»، «هفته‌ی عاشقی» و «عمو زنجیرباف» است که چند سالی پس از آخرین آلبوم او منتشر شده و به باور نگارنده پخته‌ترین اثر کارنامه‌ی هنری اوست. روزبه نعمت‌الهی را بسیاری از مردم با ترانه‌ها و سرودهای حماسی می‌شناسند و البته ترانه‌ی عاشقانه‌ی «نفس کشیدن سخته» که به ویژه پس از استفاده‌ی هوشمندانه‌ی مازیار میری از آن در فیلم «سعادت آباد» اقبالی دوباره یافت و بسیاری را به جستجوی دیگر آثار این خواننده کشاند.


13 قطعه‌ی آلبوم «داروگ» را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته‌ی اول که شامل قطعاتی با اشعاری از مولانا، نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث و حتا قطعه‌ی «شبم سیاه، روزم سیاه» با ترانه‌ی مسرور نعمت‌الهی، در ادامه‌ی فضای آلبوم‌های پیشین این خواننده است و به جز تغییراتی در فضای تنظیم‌ها، به ویژه در قطعه‌ی «داروگ»، تفاوت چندانی بین آثار اینچنینی روزبه نعمت‌الهی در گذشته و این آثار وجود ندارد.«داروگ» نیز با وجود ملودی زیبا و فضاسازی مناسب در تنظیم، در لحن و اجرا با فضای شعر نیما تفاوت اساسی دارد. نیما در این شعر با لحنی دادخواهانه و تقاضامندانه از خشکسالی گله می‌کند و از «داروگ» می‌خواهد که خبر رسیدن باران را بیاورد؛ در حالی که لحن روزبه نعمت‌الهی در اجرای این قطعه همان لحن حماسی و پرغرور همیشگی‌ست که از روح شعر نیما فاصله‌ی زیادی دارد.

آنچه این آلبوم را از آثار گذشته‌ی روزبه نعمت‌الهی متمایز می‌کند، دسته‌ی دوم آثاراست که ترانه‌هایی از میثم یوسفی و حسین غیاثی را در بر می‌گیرد. ترانه‌هایی که با وجود مضمون مشترک و تکراری عشق، با بهره‌گیری از تصویرسازی‌های درخشان و خلاقیت‌های شاعرانه، حال و هوایی متفاوت از آثار عاشقانه‌ی منتشر شده در بازار موسیقی پاپ را رقم می‌زند. در میان این قطعات، ترانه‌ی «زخم» با مطلع درخشان: «زخم تازه می‌زنی اما دَم نمی‌زنم/ شهروبی شونه‌ی تو دیگه قدم نمی‌زنم» و «شال» از میثم یوسفی و همچنین «خدانگهدار» از حسین غیاثی، از بهترین ترانه‌های عاشقانه‌ی سال‌های اخیر هستند که در عین سادگی، رعایت قواعد ژانر پاپ و تناسب با سبک و صدای خواننده، از عناصر ترانه‌های متفاوت به خوبی بهره گرفته‌اند. خلق فضاهای نوستالژیک با استفاده از عناصر آشنا از دیگر مشخصه‌های ترانه‌های این دو ترانه‌سرا در این آلبوم است. برای مثال به این بند از ترانه‌ی «خدانگهدار» از حسین غیاثی و استفاده‌ی شاعرانه‌اش از نام و ترانه‌ی «فرهاد مهراد» توجه کنید: «می‌خوام که با ترانه‌های فرهاد، خاطره‌هامو ازتو پس بگیرم/ بارون بیاد خیسب شم، نفهمم، برف بیاد گولّه بشم بمیرم»

در کنار ترانه‌های خوبی از این دست، ملودی‌های ساده اما تاثیرگذار این قطعات به همراه اجرای پر حس و زیبای روزبه نعمت‌الهی باعث شده توجه و تمرکز شنونده بیش از هر چیز دیگر به کلام جلب شودو با آن هم‌ذات‌پنداری کند.

در انتها امیدوارم با استمرار همکاری این تیم موفق، شنونده‌ی ترانه‌هایی ماندگار و تاثیرگذار باشیم.

مؤخره:
میثم یوسفی و حسین غیاثی، که مدتی‌ست شاهد انتشار پیاپی آثارشان هستیم، هر دو به نسلی تعلق دارند که به همراه ترانه‌سرایان دیگری همچون روزبه بمانی، افشین مقدم، مونا برزویی، کوروش سمیعی، نیما کوکلانی، مهدی ایوبی و بسیارانی دیگر،در کنار قدیمی‌ترهای خانه‌ی ترانه: افشین یدالهی، سعید امیراصلانی، یغما گلرویی، نیلوفر لاری‌پور و بابک صحرایی، از اوایل دهه‌ی هشتاد جریان متفاوت‌نویسی را در جلسات خانه‌ی ترانه به راه انداختند و هر یک در سبک و زبان خود دست به خلاقیت و نوآوری زدند. باعث خوشحالی‌ست که آزمون و خطاهای آن دوران در کنار تجارب سال‌های اخیر به تعدیل ذهن و زبان این ترانه‌سرایان جوان انجامیده و امروز شنونده ترانه‌هایی هستیم که با وجود خاص و متفاوت بودن، مخاطبان گسترده‌ای دارد و توجه عامه‌ی مردم را نیز به خود جلب می‌کند. همچنان حسرت بزرگ در این میان، عدم امکان ساخت و انتشار ترانه‌های اجتماعی و غیرعاشقانه‌ی این ترانه‌سرایان است.



 
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392 - 00:44

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392 - 13:23

پرونده ای برای آلبوم "روزبه نعمت الهی" یا برای "مدح و ثنای رفقای ترانه سرا"؟؟؟؟

این مدح و ثنای نوبتی کم کم دارد به یک عادت روزمره تبدیل می شود!!
آقای علیشیری "زخم تازه می‌زنی اما دَم نمی‌زنم/ شهروبی شونه‌ی تو دیگه قدم نمی‌زنم" به نظر شما درخشان است؟؟؟ می شود بگویید چه جوری میشود در حالیکه سر روی شانهء کسی می گذاریم با او قدم بزنیم؟
هرچند قابل هضم است اینکه باید به زودی منتظر پرونده ای با قلم میثم یوسفی یا دیگر نامبرده ها در ثنای شما باشیم!!
بیایید "خوب" ها را "بی نظیر و درخشان" خطاب نکنیم تا ارزشش کاسته نشود!!!!

"موسیقی ما" لطفا دست از این روند رفیق بازی دست بکشید!! این را در نظرات قبل ترم هم گفته ام! این سایت رسانه ای جهت پیش برد اهداف موسیقیایی کشور باید باشد نه تثبیت رفاقتِ رفقا!!!

پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392 - 15:11
مجید

توی تمام شعرا که نباید چیزی که گفته میشه به طور مستقیم به معنی و مفهومش اشاره کنه.
ممکنه تشبیه باشه یا هر چیز دیگه.
"شهر و بی شونه ی تو دیگه قدم نمیزنم" منظور همراه بودن با اون فرده ... نه اینکه سرش رو بزاره روی شونه ش و توی شهر قدم بزنه !
از دوستان خواهش میکنم دیدتون رو نسبت به شعر ها ببرید بالاتر و اینقد ساده برداشت نکنید.

192.30.84.135
پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392 - 20:35
جهانگیری

درود، به نظرم از بیت "زخم تازه می‌زنی اما دَم نمی‌زنم/ شهروبی شونه‌ی تو دیگه قدم نمی‌زنم" اول میشه همراه بودن رو برداشت کرد! و سر روی شونه بودن برداشت خیلی دوری به نظر می رسه...قصد دفاع ندارم، ولی کاش کمی بی غرض نظراتمونو ارائه کنیم....

178.131.11.34
یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 - 01:16
آزاده

البته منظور از این بیت این نیست که سرم رو شونه ی توباش و بعد قدم بزنیم، بلکه منظورش اینه که دو نفر با هم و در کنار هم شونه به شونه قدم میزنن که استعاره ای از همراه بودن هست

198.23.143.158
پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 - 20:55
صادق .ق.

قبل از هر چیز ؛ هر کس از هنر یه چیزی درک میکنه. یعنی اصلا هنر یعنی این.
دوست من ؛ ادبیات ترانه با ادبیات عادی که تو روز با رفقات استفاده می کنی اگه اشتباه نکنم فرق داره!
مخصوصا ترانه های عاشقانه در سبک پاپ...
احتمالا تا حالا شنیدی که "اگر نیای ؛ منم نمیام." نشنیدی؟؟؟!!
خب به نظرم اینم همین رو داره میگه.
"وقتی میرم قدم بزنم به امید اینکه بعدش بیام سرم رو رو شونه هات بذارم و آروم بشم."

امیدوارم این کامنتا رو بخونی .... :))

5.118.10.219
پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392 - 14:53

انتقاد شما از "پرونده ای برای داروگ" به نظرم بسیار بی انصافانه آمد ، با خواندن نظرتان دوباره برگشتم و یکبار دیگر انرا از نو خواندم چون بار اول تنها چیزی که به ذهن من نیامد همان مدح و ثنا بودن آن بود ، که بیشتر معرفی اثری از طرف یک استاد بزرگ و نشان دادن نقاط قوت کار برای مخاطبی بود که وقتی به ترانه سرا و خواننده مورد علاقه اش عشق می ورزد هر چه توضیح ویا به قول شما مدح از این دست را به دل جان میخواند . . . چرا نگران نوشته های به قول شما مدح و ثنای آتی هستید ، مگر نمیدانید هر کسی که از مخلوقی تشکر میکند در واقع در حال عبادت و ستایش خالقی است که چنین مخلوقات در خور تحسینی را بوجود آورده است که با وجود تمام زخمهایی که این زمانه بر پیکرشان میزند باز مردانه برای شادی و نشاظ روح من و شما می سرایند و می خوانند . . . که اینان هر تقدیر و تشکری که دریافت کنند فقط بخش کوچکی از سهم خودشان را گرفته اند.

پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392 - 16:36

با سپاس از نگارنده و آفرینندگانِ آلبوم داروگ
نقد و ارزیابیِ منصفانه ای از اثر را شاهد بودیم که مویّدِ روند صعودیِ آثارِ روزبه نعمت اللهی است که به یمن ارائه ی مجموعه ای موجّه از گنجینه های ادبیاتِ این سرزمین و بهره مندی از ترنّماتِ مبتکرانه یِ دو تن از ترانه سرایانِ جوان و مستعد به منصه ی ظهور رسیده است و مظاهری از شکوفاییِ نوباوه گانِ موزیک پاپ در چند نمایِ منحصر به فرد از ترانه ها ، مشهود است که از کسالت و رخوتِ شایع فاصله می گیرد ، لحنِ حماسیِ قاطع و به دور از غلو هایِ جلوه گرانه و تصنّعی و تسلّطِ روزافزون بر فراز و فرودهایِ ترانه که بیش از گذشته بر آوایِ روزبه ، برازنده جلوه می کند ، او را از سایرِ خوانندگانِ مطرح در فضایِ امروز، متمایز می سازد و به سبکِ وی غنا و اصالت می بخشد .
اشاره به مطلع درخشان "زخم تازه می‌زنی اما دَم نمی‌زنم/ شهروبی شونه‌ی تو دیگه قدم نمی‌زنم " نیز البته به جا بوده ( و البته بر خلافِ استنباطِ سرکار خانم مرادی که "سر بر شونه گذاشتن "را در پندارِ خود به تجسّم نشسته بودند می توان به تعبیرِ دیگری نظیرِ شونه به شونه راه رفتن و .... را نیز لحاظ کرد و لذّتِ این تصویرسازی را مکرّر کرد و انکار نکرد ) ، هر چند که مضامین درخشان دیگری نیز در مجموعه ی ترانه های این ترانه سرایان (میثم یوسفی ، حسین غیاثی ) تاکنون از نظرِ ناظرانِ آگاه به روند ترانه سرایی در امروزِ ایران ، گذشته که نوید بخشِ بالندگیِ آتیه است و ترمیمِ ازهم گسیختگی و آشفتگی هایِ جاری در این عرصه را با تعمیمِ نسبیِ این روند ، شاهد خواهیم بود .

پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392 - 16:53

سرکار خانوم آناهیتا ، البته لازم به ذکر است که منظور شاعر شانه به شانه قدم زدن بوده است نه سر بر روی شانه قدم زدن. اگر شما هم به مفهوم ترانه ها می اندیشیدید شاید زبان به مدح می گشودید.

پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392 - 20:38

من به عنوان یکی از طرفداران قدیمیه چاوشی خدمتتون عرض میکنم که بی شک بهترین البوم چند وقت اخیر بود که شنیدم حتی بالاتر از 13 بالاتر از جادهی رویا وبالاتر از حباب و یا خاطره ها
و ندیدم کسی رو که این البومو تحسین نکنه نظر این دوست عزیزمون واقعا جالب بود

جمعه 6 اردیبهشت 1392 - 11:51

به نظرم آلبوم خیلی خوبی بود...

جمعه 6 اردیبهشت 1392 - 14:46

البوم خوبی بود ولی خواهشا باالبوم استاد محسن چاوشی مقایسه نکنید 2تا اهنگ چاوشی می ارزه به همه ی البوما یکی غلط کردم یکی کوبه کو هرخواننده ای رنگ و بوی خودشو داره اقا محمد

شنبه 7 اردیبهشت 1392 - 02:33

البوم خوبی بود ولی آهنگ خدانگهدار فوق العادست

شنبه 7 اردیبهشت 1392 - 12:53

اگر احیانا آقای نعمت الهی عزیز این صفحات را می خوانند جدای از اینکه از برخی نظرات راجع به آلبومشان باخبر میشوند این را هم بخوانند لطفا که چرا با داشتن یک وب سایت ولی هیچ خبری از به روز شدن آنها را شاهد نیستیم و این عیب خیلی از خوانندگان است که سری به وبسایت هایشان نمی زنند ماه ها و گاه سالها. وقتی هم که مدت دامین و فضای اینترنتی شان - که هزینه دار است- تمام میشود وب سایت هم فاتحه....
آخرین باری که به وب سایت ایشان سر زدم شش هفت ماه قبل بود. الان هم هیچ فرقی با قبل ندارد.بدتر از همه بخش ارتباط پستی با ایشان هم همچنان غیر فعال است.
دیگر چه بهانه ی خوب و درستی بجز انتشار کار جدید یک هنرمندی که خودش مستقلا فضا و در واقع رسانه شخصی برای ارائه فعالیتهاش دارد اما متاسفانه.....
...

یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 - 03:10

من که البومشون دوست داشتم

یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 - 03:26

واقعا از ادبیات غنی این مرزو بوم استفاده کرده بود بازم ممنون

دوشنبه 16 اردیبهشت 1392 - 02:31

آلبوم بسیار زیبایی بود ممنون از روزبه عزیز.ترانه قاصدک و داروگ بسیار زیبا بود

یکشنبه 10 شهریور 1392 - 12:43

زخم زدی، دم نزدم/ بشمر، منم کم نزدم
یه ضربه ی کاری بزن / هر چی توان داری بزن

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بو میکشم تو رو ازشال قرمزم.... | موسیقی ما