این سَرِ سودایی
این سَرِ سودایی
امتیاز: 
2.77143

امتیاز : 55.4/100
تعداد رأی: 70
( امتیاز : 55.4/100 - 70 رأی)
(70 رأی)

خواننده: 
بی کلام (اثری از پویا سرایی و پژمان حدادی)
آهنگساز: 
پویا سرایی
تنظیم کننده: 
پویا سرایی و پژمان حدادی
نوازنده ها: 
پویا سرایی (سنتور)، پژمان حدادی (تمبک، پنداریک)
انتشارات: 
نهاله رودکی
فصل انتشار: 
پاییز
ماه انتشار: 
آبان
سال انتشار: 
1391
توضیحات: 

آلبوم &laquo;این سر سودایی&raquo; شامل هشت قطعه است که با محوریت سنتور و همنوازی آن با سازهای کوبه&zwnj;ای در دستگاه همایون ساخته شده اند.<br /><br />پشت جلد این آلبوم درباره آن چنین نوشته شده است: &laquo;موسیقی این مجموعه علی&zwnj;رغم ابتنا به سنتور، تلاشی صرف برای نمایشِ توانمندی&zwnj;های فنی آن نیست، بلکه بیش از هر چیز بیانگر ادراکِ زیبایی شناختیِ مصنف، در زمان حال است. بدین منظور، کلیه قطعات این مجموعه تنها یکبار ضبط و بنیادِ آن مبتنی بر بداهه طراحی شده است.<br /><br />در میان قطعات، مقدمه &laquo;تاک&raquo; و قطعه &laquo;این سَرِ سودایی&raquo; منحصراً برای سنتور و تمبک نوشته شده اند. در مورد چهارمضراب &laquo;شَطْحْ&raquo; ساختاری کلی در ذهنِ مصنف طراحی شده و گسترشِ آن در لحظه، صورت پذیرفته است. &laquo;سُکر&raquo; و آوازهای میانی قطعات نیز کاملاً بداهه اجرا شده اند. به غیر از دو قطعه&zwnj;ی دونوازی، پردازشِ ریتمیکِ سایرِ قطعات، توسط پژمان حدادی بطور بداهه انجام شده است.<br /><br />پاساژهای متراکم، درهم تنیدگیِ موتیف ها، شکستِ قرینگیِ جملات، استفاده&zwnj;ی اغراق شده و توأمان از ساختارهای فوقانی و تحتانیِ مُدالِ هر گوشه، معکوس سازیِ روندِ ملودی تیپهای معمول در ردیف، &zwnj;تأکیداتِ نامعمول و استفاده از فضاهای غیرهارمونیک از جمله مؤلفه های مدنظر در اجرای سنتور بوده است.<br /><br />این بدین معناست که پرسشِ بنیادینِ مصنف، برخلاف بسیاری از آثارِ معاصر، پرسش از &laquo;محتوا&raquo; ی موسیقی کلاسیک ایرانی است. به همین جهت، &laquo;فرم&raquo; مجموعه، همان &laquo;فرم&raquo; موسیقی کلاسیک ایرانی یعنی مقدمه، چهارمضراب و ضربی و&hellip; است.<br /><br />عدم استفاده از آنسامبلِ کلاسیکِ ایرانی، به مثابه تغییرِ رسانه&zwnj;ی اجرایی و مصداقی است برای از &laquo;شکلْ افتادن&raquo;. موضوعی که اندیشه و هنرِ معاصر به آن بهای بسیاری می دهد. &laquo;این سر سودایی&raquo; آزمونی است برای تغییر رسانه؛ و از این راه، تکاپویی است برای &quot;شکل دهی به معنای متن در متنِ معناپذیرِ شکل&quot;&raquo;.<br /><br />این اثر برای نخستین بار در کنسرتهای پروژه &laquo;دیدار&raquo; (علیرضا قربانی، علی قمصری) در اصفهان (16 و 17 آبان)، مشهد (22 و 23 آبان) و کنسرتهای سالن نمایشگاه بین المللی میلاد (19 و 20 آبان &ndash; چهار سانس) به عموم عرضه شد.<br /><br />این آلبوم نخستین آلبوم تکنوازی موسیقی کلاسیک ایرانی است که به&zwnj;صورت وَلِت عرضه خواهد شد. شرکت نهاله رودکی این اقدام خود را نظر به گرانی آثار صوتی دارای قاب در ماه های اخیر و ضرورت جذب و پوشش مخاطبان بیشتر در راستای ارتقاء حوزه&zwnj;&zwnj;ی مهجور تکنوازی موسیقی کلاسیک ایرانی و نیز حفظ حقوق مؤلف که همیشه تحت تاثیر قیمت آلبوم&zwnj;های صوتی به مخاطره افتاده است، اتخاذ کرده است.

مظالب مرتبط : 

دیدگاه‌ها

ali
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

سلام .

اگه امکان داره لطفا" توضیح بدین چجوری میشه این آلبوم رو تهیه کرد..

آدرس محل یا آدرس فروشگاه اینترنتی .. فقط لطفا" آدرس دقیق ذکر کنید ..

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

سلام .

اگه امکان داره لطفا" توضیح بدین چجوری میشه این آلبوم رو تهیه کرد..

آدرس محل یا آدرس فروشگاه اینترنتی .. فقط لطفا" آدرس دقیق ذکر کنید ..

چهارشنبه 26 تیر 1392 - 18:27

فعلن من روی بیپ تیونز پیداش کردم.اونجا میشه خرید
www.beeptunes.com

چهارشنبه 4 دی 1392 - 18:41

کارهای سنتور و تنبک معمولا قشنگ از آب در می ایند مانند کنسرت یادباد اثر استاد عزیزمان سیامک آقایی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.