برنامه یاد بعضی نفرات
 
از بداهه‌نوازی‌ ذوالفنون تا اجرای گروه آوازی «دامور»
گزارشی از سومین روز جشنوارهٔ موسیقی فجر
از بداهه‌نوازی‌ ذوالفنون تا اجرای گروه آوازی «دامور»
موسیقی ما - سومین روز از جشنواره موسیقی فجر با پندهای جلال ذوالفنون – نوازنده پیشکسوت سه‌تار – در تالار وحدت سپری شد. شامگاه گذشته – ۲۶ بهمن‌ماه – تالار وحدت مملو از جمعیتی بود که آمده بودند شاهد هنرنمایی‌های ذوالفنون و گروه «اوستا» باشند.

رأس ساعت ۲۱ ذوالفنون با سه‌تارش وارد صحنه شد و پیش از اجرای بداهه‌نوازی، در سخنانی گفت: به نام خداوند زیبایی‌ها و سلام بر هنرمندان و هنردوستان عزیز. آن‌جا که سخن بازمی‌ماند، موسیقی آغاز می‌شود. این جمله معروفی است که در تاریخ ماندگار شده و سخن بجایی است.

او ادامه داد: بیان و زبان هنر، زیبا‌ترین و روان‌ترین احساسات و عواطف آدمی را پدید آورده است؛ بنابراین درست به نظر نمی‌رسد که بعد از این تحول که از تکلم به زبان هنر رسیده‌ایم، به عقب برگشته و هنر را با تکلم توجیه کنیم.

ذوالفنون معتقد است: این شرایط زمانی پدید می‌آید که بین حقیقت هنر و ذهنیت هنردوست فاصله ایجاد می‌شود؛ بنابراین این‌جا وظیفهٔ اهل هنر است که از طریق تکلم این فاصله را کم کنند.

این نوازنده سه‌تار همچنین اظهار کرد: متأسفانه گاهی صحبت‌هایی درباره موسیقی پیش می‌آید که عمدتا در تاریخ موسیقی، تکرار مکرر است. ما ادعایی نداریم که بتوانیم با سخن گفتن، مشکلات را حل کنیم؛ اما شاید این سخنان مفید واقع شوند.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش از معجزات هنر سخن گفت و افزود: موسیقی به خودی خود هنر نیست؛ مگر این‌که با الهامات انسانی و ایده‌ها و تفکرات آمیخته شود. اگر نه موسیقی ترکیبی از اصوات و اوزان است.

او در ادامه متذکر شد: موسیقی زمانی تبدیل به هنر می‌شود که بتوان خلاقیت را بر این امواج فیزیکی سوار کرد.

ذوالفنون همچنین دربارهٔ بداهه‌نوازی گفت: کسی می‌تواند بداهه‌پرداز باشد که از مراحلی گذر کرده باشد و ادبیات، فلسفه و تفکرات عرفانی بداند. بنده معتقدم، در موسیقی ایران یک استاد بیش نداریم و آن هم ابونصر فارابی است.

این سخنان مقدمه‌ای بود برای این‌که ذوالفنون سه‌تارش را به دست گیرد و در جست‌وجوی ناب‌ترین حس لحظه، دقایقی بداهه بنوازد. نغمهٔ سه‌تار ذوالفنون و فراز و فرود‌هایش توانست لحظاتی سکوت را در سالن حکم‌فرما کند که می‌توانست نشان‌دهنده مجذوب شدن مخاطبان به نوازندگی ذوالفنون باشد.

در قسمت دوم اجرا، اعضای گروه «اوستا» بر صحنه حاضر شدند و با آمیختن نوای سه‌تار، ‌عود، کمانچه و دف در دستگاه شور و بیات ترک نواختند. آرش اوستا، امین گلستان، مجید محیط، همایون پشتدار، نغمه هدایتی، هما می‌وانی و محمد جابری هنرمندانی بودند که برای گروه «اوستا» نوازندگی کردند.

  • بخش رقابتی در سالن رودکی

از سوی دیگر، سالن رودکی که در جشنواره بیست‌وهفتم موسیقی فجر میزبان بخش رقابتی شده است، شامگاه گذشته محل اجرای گروه آوازی «دامور» و کر پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران به رهبری لوریس هویان بود.

گروه آوازی «دامور» سعی کرده بود در این اجرا، کلام را جایگزین نوای ساز کند.

شاید رپرتوار این گروه آوازی رپرتواری جدید محسوب نمی‌شد؛ اما از نظر تفاوت در سبک اجرا می‌توانست برای مخاطب تازگی داشته باشد. همچنین برخلاف سایر گروه‌های کر جشنواره که اجراهایی را به صورت «پلی بک» و یا تک‌نوازی به صحنه بردند، این گروه با شش کُریست از جمله تنور، آلتو، سوپرانو و باس، قطعاتی را مثل «پت و مت»، «گل گلدون»، «دختر بویراحمدی» و... اجرا کردند.

طراحی لباس متفاوت این گروه نیز شامل بهره بردن از رنگ‌های گرم و تند بود، که از دیگر ویژگی‌های اجرای گروه آوازی «دامور» محسوب می‌شد.

اما در اجرای گروه کر دانشجویان پردیس هنرهای زیبا، لوریس هویان به عنوان رهبر گروه با استفاده از ۲۰ کریست از رپرتواری با ریتمی یکنواخت بهره برده بود که به نظر می‌رسید تکراری بودن قطعات بدون نوآوری باعث کسل شدن مخاطب ‌شده بود.

  • روز سوم:

در حالی که سه روز از جشنواره موسیقی فجر می‌گذرد، بنرهای جشنواره هنوز در تالار وحدت نصب نشده‌اند. همچنین تالار رودکی که از آن به عنوان بهترین تالار ایران یاد می‌شود، ردیف خبرنگاران را به مخاطبانی اختصاص می‌دهد که بدون بلیت وارد سالن می‌شوند؛ این در حالی است که دبیر جشنواره بار‌ها خبرنگاران را به پوشش بخش ویژه جوانان ترغیب کرده است.
منبع: 
ایسنا
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 بهمن 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:53

esme navazandeye daf jaberi nist eshtebah shode..

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از بداهه‌نوازی‌ ذوالفنون تا اجرای گروه آوازی «دامور» | موسیقی ما