نگاهی دیگر به آلبوم جدید محمد اصفهانی؛
بررسی جزء به جزء قطعات آلبوم «بیواژه»
موسیقی ما – بهرنگ قدرتی: چند روزی است که آلبوم بیواژهٔ محمد اصفهانی منتشر شده است و حرف و حدیثهای بسیاری در مورد خوب و یا بد بودن آلبوم در سایتهای موسیقی نقل شده است. بسیار دیگر نیز به حاشیهٔ بیشتری رفته و سنگ خوانندههای مورد علاقه خود را به سینه میزنند. اگر قرار باشد که راجع به چیزی نظر صِرفِ مثبت یا منفی بدهیم پس فقط اظهار نظر کردهایم که با نقد فاصله بسیاری دارد. هدف منتقدین ارتقای سطح کیفی آثار است نه تخریب آن و حتی نه تشویق کورکورانه پس از این مقدمهٔ حاشیهای به بررسی قطعات این آلبوم میپردازم:
فقط در انتهای قطعه ملودیی را میشنویم که به هیچکدام از عناصر استفاده شده در قطعه مربوط نبود و علیالخصوص اکورد ماژور پایانی (پیکاردی) که وصلهٔ ناجوری بود.
ترانهٔ اهورا ایمان هم مثل همیشه ساده و موجز، با استفاده از کمترین کلمات بیشترین و عمیقترین حسها را منتقل میکند. صدای خواننده هم تا اواخر کار خوب بود فقط در انتهای کار که میخواند: «منو آیینه صدا کن... که میخوام مثل تو باشم..» بهتر بود همان ته مزهٔ سنتی ابتدای کار حفظ میشد و غلیظتر نمیشد.
ترجیع بند هم زیباست و فاصلههای صدای خواننده نیز به زیبایی کار کمک کرده است. و در انتها هم قطعه با همان ملودی ابتدایی کار خود را تمام میکند. به نظر من این قطعه به لحاظ تنظیم ساختار محکمی دارد که باید به پوریا حیدری تبریک گفت. اما ملودی آن در حد باقی بخشها نیست.
استرینگ جواب خواننده را میدهد. هر از چند گاهی باقلاما نیز همراهی میکند. در قسمت: «وای از حالی که من دارم...»
تنظیمکننده با هوشمندی پاساژ و آکسان گذاشته است تا به ترجیعبند برسیم که میخواند: «وای از امروز...» ملودی ترجیعبند هم زیباست. ویلونها هم خیلی لهجهدار نمینوازند. فقط در ترجیعبند خواننده میخواند: وای از امروز، وای از فَ، رِ، دا (فردا) و خب این اشکالی است که وارد است چرا که ریتم قطعه هم اجازهٔ درست خواندن را به خواننده داده است. در این قطعه اصلا مشکل قطعهٔ «اگه باشی» بچشم نمیخورد. یکی بدلیل ایرانیتر بودن ملودی و تنظیم و همچنین ترانهای که ادبیات گفتاری محمد اصفهانی را در خود مستتر دارد.
نکتهٔ جالب در ملودی فرودهای ماژور است که با تم اندوهگینی که دارد اما نشان از امیدواری در آن سوسو میزند که در ادامه متوجه فلسفهٔ ترانه و موسیقی ابتدا و سازهای بادی در اورتور میشویم. در واقع خطاب این قطعه امام رضاست که در بخش پایانی ترانه نیز تاکید علی معلم بر غریب خراسان تائیدی بر این نکته است. این قطعه جزو قطعات خوب این آلبوم بود.
به نظر من در این آلبوم ظاهرا قرار است به تعاریف جدیدی در بارهٔ محمد اصفهانی برسیم که در تضاد با تعاریف قبلی است.
وجود سه قطعه با الگوی ترکی که من شخصا با دو تا از این سه قطعه خیلی مشکل نداشتم، مطمئنا این سه قطعه بیشتر از باقی قطعات آلبوم برای او وقت و زحمت و هزینه در بر داشته است ولی فکر کنم به زحمتش نمیارزید. نکتهٔ دیگر جنس صدای محمد اصفهانی است که کمی بمتر است گذشته شنیده میشود و بخصوص در تحریر هجاهای اُ، و او، بیشتر نمود دارد. نکتهٔ قابل توجه در این آلبوم یکی کلیپ ترانهٔ غزال بود و دیگری گفتگو با عوامل و دست اندرکاران تولید این آلبوم که اتفاق خوبی بود.
- بی واژه
فقط در انتهای قطعه ملودیی را میشنویم که به هیچکدام از عناصر استفاده شده در قطعه مربوط نبود و علیالخصوص اکورد ماژور پایانی (پیکاردی) که وصلهٔ ناجوری بود.
ترانهٔ اهورا ایمان هم مثل همیشه ساده و موجز، با استفاده از کمترین کلمات بیشترین و عمیقترین حسها را منتقل میکند. صدای خواننده هم تا اواخر کار خوب بود فقط در انتهای کار که میخواند: «منو آیینه صدا کن... که میخوام مثل تو باشم..» بهتر بود همان ته مزهٔ سنتی ابتدای کار حفظ میشد و غلیظتر نمیشد.
- معجزه
ترجیع بند هم زیباست و فاصلههای صدای خواننده نیز به زیبایی کار کمک کرده است. و در انتها هم قطعه با همان ملودی ابتدایی کار خود را تمام میکند. به نظر من این قطعه به لحاظ تنظیم ساختار محکمی دارد که باید به پوریا حیدری تبریک گفت. اما ملودی آن در حد باقی بخشها نیست.
- غم دوری
- باور نکن
- اگه باشی
- رستگاران
- فردای پنهانی
استرینگ جواب خواننده را میدهد. هر از چند گاهی باقلاما نیز همراهی میکند. در قسمت: «وای از حالی که من دارم...»
تنظیمکننده با هوشمندی پاساژ و آکسان گذاشته است تا به ترجیعبند برسیم که میخواند: «وای از امروز...» ملودی ترجیعبند هم زیباست. ویلونها هم خیلی لهجهدار نمینوازند. فقط در ترجیعبند خواننده میخواند: وای از امروز، وای از فَ، رِ، دا (فردا) و خب این اشکالی است که وارد است چرا که ریتم قطعه هم اجازهٔ درست خواندن را به خواننده داده است. در این قطعه اصلا مشکل قطعهٔ «اگه باشی» بچشم نمیخورد. یکی بدلیل ایرانیتر بودن ملودی و تنظیم و همچنین ترانهای که ادبیات گفتاری محمد اصفهانی را در خود مستتر دارد.
- ناجی
- غزال
نکتهٔ جالب در ملودی فرودهای ماژور است که با تم اندوهگینی که دارد اما نشان از امیدواری در آن سوسو میزند که در ادامه متوجه فلسفهٔ ترانه و موسیقی ابتدا و سازهای بادی در اورتور میشویم. در واقع خطاب این قطعه امام رضاست که در بخش پایانی ترانه نیز تاکید علی معلم بر غریب خراسان تائیدی بر این نکته است. این قطعه جزو قطعات خوب این آلبوم بود.
- بی واژه
- خورشید فرد
- و در آخر...
به نظر من در این آلبوم ظاهرا قرار است به تعاریف جدیدی در بارهٔ محمد اصفهانی برسیم که در تضاد با تعاریف قبلی است.
وجود سه قطعه با الگوی ترکی که من شخصا با دو تا از این سه قطعه خیلی مشکل نداشتم، مطمئنا این سه قطعه بیشتر از باقی قطعات آلبوم برای او وقت و زحمت و هزینه در بر داشته است ولی فکر کنم به زحمتش نمیارزید. نکتهٔ دیگر جنس صدای محمد اصفهانی است که کمی بمتر است گذشته شنیده میشود و بخصوص در تحریر هجاهای اُ، و او، بیشتر نمود دارد. نکتهٔ قابل توجه در این آلبوم یکی کلیپ ترانهٔ غزال بود و دیگری گفتگو با عوامل و دست اندرکاران تولید این آلبوم که اتفاق خوبی بود.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 خرداد 1390 - 00:00
دیدگاهها
طرفداران خواننده های دیگه!، لطفا حسودی نکنین دیگه، چه اشکالی داره واسه اصفهانی چند تا نقد بنویسن؟ :)
البومش خوب نبوده حالا چقدر تبلیغ میکنید ازش
به نظرم این نقد بهتر از نقدهای قبلی این آلبوم بود
چون هم جنبه های مثبت رو گفته بود هم جنبه های منفی
ممنون از آقای قدرتی
نقد حرفه ای و موشکافانه ای بود .
و آلبوم رکورد قابل ملاحظه ای رو به دست آورده :
در دو هفته اول 200000 هزار نسخه از آن به فروش رفته و آلبوم نایاب شده است ( منبع : وبمستر سایت محمد اصفهانی )
به عقیده من کار در خوری از آقای اصفهانی نبود.توقع از ایشون بالاتره که این هم به علت توانایی های ایشونه. حد اقل میشه گفت کارای ترکی استانبولی چنگی به دل نمیزد.ولی دو سه تا کار خوب هم داشت .شما هم انقدر رپرتاژ آگهی نرین براتون خوب نیست.ولی بازم دم اصفهانی گرم که تو این برهوت شعر و ترانه حداقل شعراش رو خوب انتخاب می کنه.
مرسی از موسیقی ما و آقای قدرتی مطلب جالبی بود
منم نظرم همینه...
وقتی آلبومی خوب از آب در نمیاد به زور تبلیغ که نمیشه به خورد مردم دادش.
به این میگن نقد چون به صورت حرفه ای از آلبوم صحبت کرده... من دوست داشتم خیلی ممنون.
مطلب خیلی خوبی بود.به این میگن نقد علمی که کاملا واضح و روشن سخن گفته نه گنگ و مبهم.
سلام
امیدوارم که آقای اصفهانی این نقدا رو بخونن و نظرات ما طرفدارانشون رو هم برای کارای بعدی در نظر بگیرن.
من احترام خاصی برای آقای دکتر قائلم و ایشون رو به عنوان بهترین خواننده پاپ ایران از لحاظ فنی قبول دارم ولی این آلبوم آلبوم خوبی نبود.تنظیم ها کاملا مبتدیانه و ضعیف بود.اگر به جوونای الان مثل سیروان و کوشان و الیاس شیرزاد و... اعتقاد ندارید حداقل از قدیمیایی مثل بهروز صفاریان و بهنام ابطحی استفاده میکردید. اصلا راضی کننده نبود . ملودی و شعرا خوبه ولی انتظارمون بعد این همه سال چیزه دیگه ای بود. 60درصد کارا قبلا شنیده شده بودن. ترکای جدید هم فقط رمانس بی واژه خوب بود. امیدوارم کار بعدی خیلی بهتر از اینا باشه.
ما همیشه شمارو دوست داریم آقای اصفهانی
سلام
بسیار سپاسگزارم از جناب بهرنگ قدرتی، که اینقدر دلسوزانه برای علاقه مندان به تحلیل موسیقی، نقد هوشمندانه ای داشتند!
علاوه بر اینکه نظرات ایشان با سلیقه و نظر شخصی من نوعی نیز بسیار هماهنگ بود که این نشان از آگاهی ایشان از حس حاکم بر جامعه و مخاطب است!
ضمن تشکر از تنظیم کنندگان آلبوم بی واژه، از محمد اصفهانی عزیز نیز سپاسگزارم!
به نظر من آلبوم فوق العاده ای بود.
خیلی زیباست.
اصفهانی متلاسفانه به خاطر بازار این اهنگ هارو خوند و واقعاً بعضی از این آهنگ در شان این خواننده نیست . ای کاش قدر اهنگسازانی چون آریا عظیمی نژاد رو بدونیم که ابروی یه آلبوم رو میخرند . یادش بخیر دکتر چه چیزایی می خوند
گمگشته دیار محبت کجا رود . نام حبیب هست و نشان حبیب نیست .
یا کجا رفتی ای آبروی دو عالم /نگین سلیمان به حلقه خاتم/ پس از تو خدا را که چاره کند /
من نظر این نیست همش این جوری بخونیم نظرم اینه که گذشته خودمونو زیر سوال نبریم .
آلبوم شنیدنی ای بود.من درامدم از آهنگسازی و تنطیم در میاد و خوب میدونم موزیک یعنی چی
با بقیه نظرا مخالفم که گفتن قطعات ترکی جالب نبود.اتفاقا یه ایده جدید بود که من ندیدم تاحالا.انتخاب سازهای کابردی تو ترکها فوق العاده بود.کاش از کهن دیری بیشتر بهره میبردین.آهنگ سازیشون وواقعا دوس دارم اما تو تنظیم ترک چهارم ضعیف کار کرد.بقیه تنظیمای آلبوم خوب بود.قطعه دوم تنظیم عالی داشت.پویا نیکپور تو آهنگسازی عالی کارکرد.شعر بیواژه خیلی عالی بود.صدای اصفانی هم همچنان جاشو تو دلهای مردم داره
با سلام خیلی ممنون که نقد می کنین اونم نقد درست چون وقی تحلیل هارو میخونم از کارهایی که واقعاً خوب تنظیم شده واقعا درست تعریف شده مثل کارهای استاد عزیز و خوش فکر آریا عظیمی نژاد . من نمیدونم چرا اقای اصفهانی کارهاشو جدیدا این قدر شلم شوربا جمع می کنه یکی ترکی ، یکی ایرانی یکی رومانس . این درست که مخاطباش شاید زیاد بشه ولی کسی که این کارو می کنه خودش باید البوم رو مثل البوم موسیقی سنتی یک جوری معماری کنه حد اقل بهم نزدیک کنه شما البوم حسرت رو مقایسه کنید با بی واژه هنوز تازگی داره فکر و حس شنونده بهم نمیریزه با بی واژه یه بار میری زیارت تو حس امام رضا واقعاً عذر می خوام یه بار میری تو ...... من فکر می کنم این ترک هایی که طوی جان عزیز تنظیم کرده به شخصیت دکتر نمیخوره دکتر اصفهانی شخصیتش بالاتر از این حرفاست که از عشق زمینی حرف بزنه یادش بخیر ( گمگشته ی دیار محبت کجا رود . نام حبیب هست و نشان حبیب نیست ) به امید ظهور این چنین اهنگ هایی. در هر صورت اصفهانی باید مدیون اریا عظیمی نژاد باشه به خاطر اینکه اگر اهنگی وزنه باشه رستگاران و غزاله
توجه آقا نیما رو مصاحبه دکتر با روزنامه شرق جلب میکنم.
اونجا گفتن دراینده قرار کاری شبیه حسرت تنهاماندم و ... انجام بدن
واقعا نقد بسیار زیبا و با اشراف به موسیقی و دور از تعصب بود
با سلام
من موسیقی اکثر خوانندههای داخلی رو دنبال میکنم این رو بدون اغراق اعلام میکنم هیچ خواننده به اندازه دکتر نو آور و تکنیکی نیست و شخصیت وی رو نیز دوست دارم . اشعار ایشان نیز با معنی و دور از شعرهای کوچه بازاری است. برایش آرزوی موفقیت میکنم ممنون.
افزودن یک دیدگاه جدید