برنامه یاد بعضی نفرات
 
"کارمينابورانا" دوباره اجرا مي شود
اجراي دوباره قطعه ارف
موسيقي ما- طاهره رحيمي- گروه کر "محمد نوري" بار ديگر "کارمينا بورانا" را مي خواند.اين امر به دليل استقبال از اجراي اين قطعه که ارديبهشت امسال اجرا شد، روزهاي 8،9،10 و 11 آبان دوباره به اجرا در مي‌آيد.

"عليرضا شفقي نژاد" رهبر گروه کر نوري  در اين زمينه گفت:« ارديبهشت 87 ، اين کار بسيار سنگين و مشکل را براي 5 شب اجرا کرديم . کربزرگ، کر کودکان، سازهاي کوبه اي و دو پيانو و سوليست ها و به طور کلي حدود 140 هنرمند در اين اجرا حضور داشتند که اين بار هم با حضور همين تعداد روي صحنه مي‌رود.»

وي ادامه داد:« ممکن است ويدئو پروژکشن و يک سري افکت‌اي نمايشي هم به کار اضافه شود. البته اجراي حرکات نمايشي که مرتبط با مفاهيم کارهم هست، هنوز قطعي نيست . چون احتمالا نياز به دريافت مجوز داشته باشد.»

شفقي نژاد در خصوص بازتاب‌هاي اجراي کارمينا برونا که براي نخستين بار در کشور اجرا مي‌شد، عنوان کرد:« بازتاب‌هاي خيلي خوبي از کار گرفتيم که موجب شد علاقه‌مند به اجراي دوباره کار شويم. هم منتقدها و هم استاداني که شاهد اجراي کار بودند، صدادهي و کيفيت کار را تاييد کردند. حتي زماني که خود من فيلم اجرا را ديدم باورم نمي‌شد که اين اجراي ما باشد. کار واقعا خستگي نداشت . شما يک وقتي رهبري مي‌کنيد و شب آخر مي‌گوييد که "خدارا شكر ،تمام شد!". اما اين کار اين طور نبود و همه عوامل کار دوست داشتند که کار ادامه پيدا کند. حتي بچه‌هاي کوچکي که در اين اجرا حضور داشتند، مي‌آمدند و مي‌گفتند نمي‌شود دوباره بخوانيم. در همان آخرين شب از اجرا هم من اعلام کردم که اگر شرايط مهيا باشد در پاييز هم کار را تکرار مي‌کنيم.»

رهبر گروه نوري در خصوص اينکه چرا اين اثر تنها به صورت کر و بدون حضور ارکستر اجرا مي‌شود، گفت:« ما نمي‌توانستيم ارکستري جمع کنيم که بتواند اين کار را بزند. البته همان ارديبهشت ماه قرار بود که آقاي چکناواريان از ارمنستان ارکستري بياورند که متاسفانه اينطور نشد. کارمينا برونا کار خيلي مشکلي است و همه سازها و به خصوص نوازنده‌هاي بادي ارکستر بايد خيلي عالي باشند. به همين دليل ما اديشني از کار "ارف" را انتخاب کرديم که براي پرکاشن‌ها و سازهاي کوبه اي و کرنوشته شده بود.»

گروه کر بزرگ "محمد نوري" و با حضور کنسرت مايستر و نوازنده اول پيانو "آرومين آوانسيان"، پيانو دو "گارن محرابيان"، سازهاي پرکاشن به سرپرستي "ميلاد عمرانلو"، سوليست سپرانو "مانا کاشيان"، سوليست تنور "مجتبي اخوان" سوليست باريتون "مهرداد بابايي" و گروه کر کودکان پارس با مديريت "مهدي عبدالوهاب" و سرپرستي "ناصر نظر" در اين اجرا حضور دارند.
"کارمينا بورانا" مجموعه‌اي از آوازهاي قرن سيزدهم ميلادي است که پايه و اساس کارهاي موسيقي کارل ارف ، آهنگساز و مدرس موسيقي آلماني براي ساخت آوازهاي کرال قرار گرفت.
اين قطعات به زبان لاتين و آلماني نگاشته شده که توسط اين دو گروه کر اجرا خواهد شد.
مجموعه کارهاي کرالي که کارل ارف از روي اين سرود ها تهيه کرد براي نخستين بار در در اوايل قرن 20 اجرا شد که البته پس از آن به عنوان متداول ترين و محبوبترين کارهاي کرال در قرن بيستم مطرح شد.
اين آوازها به‌صورت جدا و يا در فيلم هاي تلويزيوني و سينمايي از جمله ارباب حلقه ها و طالع نحس مورد استفاده قرار گرفته است.
منبع: 
خبرگزاري ميراث فرهنگي_فرهنگ وهنر
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 مهر 1387 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 22 اسفند 1391 - 20:55

:)

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اجراي دوباره قطعه ارف | موسیقی ما