چهارمین شمارهی پروژه «همساز» منتشر شد
«حمید قنبری» با ژائو ژوچان مینوازد
موسیقی ما- چهارمین شمارهی پروژه «همساز» اثر «حمید قنبری» هم گام با آمدن بهار در حالی منتشر میشود که این نوازندهی موسیقی ایران با همنوازی سازهای کوبهای براساس ادوار ایقایی و همراهی ساز باستانی (پیپا) به توليد اين اثر پرداخته است.
بهرهگیری از دور ایقایی (دورنواخت،هفت ضربی ) و ملودی باستانی کشور چین با اجرای خانم (ژائو ژوچان) (محقق و موزيكولوگ) رنگی کاملا بدیع و متفاوت را سبب شده است. این قطعه بهطور همزمان در ایران و شبکه بین المللی CRI كشور چين منتشر خواهد شد.
او در خصوص محتوای چهارمین قطعه موسیقایی «همساز» اظهار داشت: «این قطعه با بهرهگیری از الگوهای ریتمیک ادواری قدیم موسیقی مشرق زمین تنظیم شده است. پیپا ساز باستانی چین است که چهار رشته تار زهی دارد و با وجود شباهتی که به ساختار کلی تار و سه تار دارد، نه به صورت افقی، بلکه به صورت عمودی روی پای نوازنده نگه داشته شده و نواخته میشود. قدمت این ساز به بیش از دو هزار سال پیش برمیگردد.»
نوازنده سازهای کوبهای در این قطعه به انتشار همزمان آن در رادیو بین المللی چین CRI اشاره کرد و افزود: «ژائو ژوچان نخستین محقق زن چینی است که در زمینه موسیقی ایرانی مطالعات گستردهای داشته و پیش از این همزمان با شب یلدای سال جاری با همکاری جمعی از نوازندگان ایرانی قطعهای به مناسبت شب یلدا ساخته و به نشانی دوستی فرهنگی ایران و چین منتشر کرده است.»
او همچنین به پیوستن سایر نوازندگان سازهای غیر ایرانی به پروژه «همساز» اشاره کرد و افزود: «در قطعات بعدی این پروژه سازهای غیرمتعارف و کمتر دیده یا شنیده شده از مناطق مختلف جهان معرفی خواهند شد. پروژه «همساز» از ابتدا با رویکرد بازنگری مفهوم همنوازی، همراهی، همدلی و همسازی فارغ از رقابتهای مخرب میان نوازندگان، مطرح و اجرا شده و بیشک این رویکرد قابل توسعه و تسری به نوازندگان سازهای مختلف در جهان است.»
قنبری در ادامه «همساز» را بستری برای تعاملات فرهنگی و هنری برشمرد و افزود: «ضبط قطعات این پروژه از پیش از شیوع ویروس کرونا در قالب کلیپهای دونوازی آغاز شده بود. پس از شیوع ویروس کرونا و قوت گرفتن همکاریهای مجازی، در ادامۀ پروژه (به ویژه در تعامل با نوازندگان غیرایرانی) قطعات به صورت مجازی اجرا و ضبط شدهاند.»
پیش از این، سه قطعه مرتبط با دونوازی تنبک و همنوازی تنبک و ناقاره و تنبک و دف با هنرمندی پژمان حدادی، وحید اسداللهی، حسین رضایی نیا و حمید قنبری در قالب پروژه «همساز» منتشر شده است. این آثار در عین حال که بر پایه یک خط موسیقایی توافق شده از سوی نوازندگان آغاز میشود، هنر بداهه نوازی را به عنوان وجه متعالی موسیقی سنتی، به شکل ویژه مد نظر دارد.
بهرهگیری از دور ایقایی (دورنواخت،هفت ضربی ) و ملودی باستانی کشور چین با اجرای خانم (ژائو ژوچان) (محقق و موزيكولوگ) رنگی کاملا بدیع و متفاوت را سبب شده است. این قطعه بهطور همزمان در ایران و شبکه بین المللی CRI كشور چين منتشر خواهد شد.
او در خصوص محتوای چهارمین قطعه موسیقایی «همساز» اظهار داشت: «این قطعه با بهرهگیری از الگوهای ریتمیک ادواری قدیم موسیقی مشرق زمین تنظیم شده است. پیپا ساز باستانی چین است که چهار رشته تار زهی دارد و با وجود شباهتی که به ساختار کلی تار و سه تار دارد، نه به صورت افقی، بلکه به صورت عمودی روی پای نوازنده نگه داشته شده و نواخته میشود. قدمت این ساز به بیش از دو هزار سال پیش برمیگردد.»
نوازنده سازهای کوبهای در این قطعه به انتشار همزمان آن در رادیو بین المللی چین CRI اشاره کرد و افزود: «ژائو ژوچان نخستین محقق زن چینی است که در زمینه موسیقی ایرانی مطالعات گستردهای داشته و پیش از این همزمان با شب یلدای سال جاری با همکاری جمعی از نوازندگان ایرانی قطعهای به مناسبت شب یلدا ساخته و به نشانی دوستی فرهنگی ایران و چین منتشر کرده است.»
او همچنین به پیوستن سایر نوازندگان سازهای غیر ایرانی به پروژه «همساز» اشاره کرد و افزود: «در قطعات بعدی این پروژه سازهای غیرمتعارف و کمتر دیده یا شنیده شده از مناطق مختلف جهان معرفی خواهند شد. پروژه «همساز» از ابتدا با رویکرد بازنگری مفهوم همنوازی، همراهی، همدلی و همسازی فارغ از رقابتهای مخرب میان نوازندگان، مطرح و اجرا شده و بیشک این رویکرد قابل توسعه و تسری به نوازندگان سازهای مختلف در جهان است.»
قنبری در ادامه «همساز» را بستری برای تعاملات فرهنگی و هنری برشمرد و افزود: «ضبط قطعات این پروژه از پیش از شیوع ویروس کرونا در قالب کلیپهای دونوازی آغاز شده بود. پس از شیوع ویروس کرونا و قوت گرفتن همکاریهای مجازی، در ادامۀ پروژه (به ویژه در تعامل با نوازندگان غیرایرانی) قطعات به صورت مجازی اجرا و ضبط شدهاند.»
پیش از این، سه قطعه مرتبط با دونوازی تنبک و همنوازی تنبک و ناقاره و تنبک و دف با هنرمندی پژمان حدادی، وحید اسداللهی، حسین رضایی نیا و حمید قنبری در قالب پروژه «همساز» منتشر شده است. این آثار در عین حال که بر پایه یک خط موسیقایی توافق شده از سوی نوازندگان آغاز میشود، هنر بداهه نوازی را به عنوان وجه متعالی موسیقی سنتی، به شکل ویژه مد نظر دارد.
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 - 14:34
افزودن یک دیدگاه جدید