موسیقی تعزیه -1
در گفتوگو با لوریس چکناواریان، فردین خلعتبری، محسن شریفیان، علی اصغر دشتی (کارگردان تئاتر) و مجید خسرو آبادی (تعزیهخوان)
موسیقی ما- تعزیه هنری است تام و تمام در عزایِ مهمانِ کربلا. هنری که قرنهاست در این آب و خاک ریشه دارد و تلاشِ عزادارانی است برای روایت و بازسازی واقعهی عاشورا.
اما بسیاری بر این اعتقاد هستند که «تعزیه» ناجی موسیقی دستگاهی و ردیفهای ایرانی بوده است؛ همانطور که خود بهرهها از آن برده است و کلیت این هنر بر موسیقی ردیفی و دستگاهی ایرانی اتکا داشته است.
«ابوالحسن صبا» نیز در این باره گفته است: «بهترین جوانانی که صدای خوب داشتند از کوچکی نذر میکردند که در تعزیه شرکت کنند و در ماههای محرم و صفر همگی جمع شده و تحت تعلیم معین البکاء که شخص وارد و عالمی بود تربیت میشدند. این بهترین موسیقیای بود که قطعات در آن منطبق با موضوع میشد و هر فردی مطالبش را با شعر و آهنگ رسا میخواند. ناگفته نماند که تاکنون تعزیه بوده که موسیقی ما را حفظ کرده است.»
در تعزیه کسانی که به اصطلاح «امامخوان» هستند؛ آوازهای خود را بیشتر در مایههایی که در شان امامان است، میخواندند، مایههایی چون «نوا» و «راستپنجگاه». نقش «حرّ» در گوشه «عراق» است و نقش حضرت عباس در «دستگاه چهارگاه» اجرا میشود. «شبیه» عبدالله بن حسن نیز در «راک عبدالله» میخواند.
برخی گوشهها هستند که برای «مخالف خوانها» یا «اشقیاخوانها» مورد استفاده واقع میشوند و شبیهخوانان در آن، بخشهای خود را با حالتی موسوم به «اشتلم» که حالتی زمخت و با صدای بلند و بدون تحریر است، ادا میکنند.
بخشسازی تعزیه هم بخشی جداییناپذیر از این آیین است. چرا که اجرای سازها حین نمایش تداعیکننده فضای نمایشی دراماتیک صحنه میشود و بر شور و حس نمایش میافزاید. در قدیم از سازهای «سرنا» «کرنا» «دهل»، «نی» و «سنج» در تعزیه استفاده میشد؛ اما در دوران ناصرالدین شاه قاجار و ورود سازهای نظامی غربی به ایران «ترومپت» «ترومبون» «کلارینت» و «سایدرام» جای سازهای قدیمی را گرفتند.
در این میان موسیقی نواحی هم سهم بسزایی در تعزیه دارد و هر منطقهای بنا به آیین و رسومِ خویش این هنر را به اجرا درمیآورد.
این روزها تعزیه از اقبالی چون گذشته برخوردار نیست؛ اگرچه همین ماجرا سبب شده است تا این آیین از گزندِ تغییرات در امان بماند و در حالی که موسیقی دستگاهی ایران این روزها کمتر اجرا میشود؛ شاید «تعزیه» امروز و دیگر بار از موسیقی ایران نگاهبانی کند.
این هنر را در گفتوگو با لوریس چکناواریان، فردین خلعتبری، محسن شریفیان، علی اصغر دشتی (کارگردان تئاتر) و مجید خسرو آبادی (تعزیهخوان) بررسی کردهایم.
اما بسیاری بر این اعتقاد هستند که «تعزیه» ناجی موسیقی دستگاهی و ردیفهای ایرانی بوده است؛ همانطور که خود بهرهها از آن برده است و کلیت این هنر بر موسیقی ردیفی و دستگاهی ایرانی اتکا داشته است.
«ابوالحسن صبا» نیز در این باره گفته است: «بهترین جوانانی که صدای خوب داشتند از کوچکی نذر میکردند که در تعزیه شرکت کنند و در ماههای محرم و صفر همگی جمع شده و تحت تعلیم معین البکاء که شخص وارد و عالمی بود تربیت میشدند. این بهترین موسیقیای بود که قطعات در آن منطبق با موضوع میشد و هر فردی مطالبش را با شعر و آهنگ رسا میخواند. ناگفته نماند که تاکنون تعزیه بوده که موسیقی ما را حفظ کرده است.»
در تعزیه کسانی که به اصطلاح «امامخوان» هستند؛ آوازهای خود را بیشتر در مایههایی که در شان امامان است، میخواندند، مایههایی چون «نوا» و «راستپنجگاه». نقش «حرّ» در گوشه «عراق» است و نقش حضرت عباس در «دستگاه چهارگاه» اجرا میشود. «شبیه» عبدالله بن حسن نیز در «راک عبدالله» میخواند.
برخی گوشهها هستند که برای «مخالف خوانها» یا «اشقیاخوانها» مورد استفاده واقع میشوند و شبیهخوانان در آن، بخشهای خود را با حالتی موسوم به «اشتلم» که حالتی زمخت و با صدای بلند و بدون تحریر است، ادا میکنند.
بخشسازی تعزیه هم بخشی جداییناپذیر از این آیین است. چرا که اجرای سازها حین نمایش تداعیکننده فضای نمایشی دراماتیک صحنه میشود و بر شور و حس نمایش میافزاید. در قدیم از سازهای «سرنا» «کرنا» «دهل»، «نی» و «سنج» در تعزیه استفاده میشد؛ اما در دوران ناصرالدین شاه قاجار و ورود سازهای نظامی غربی به ایران «ترومپت» «ترومبون» «کلارینت» و «سایدرام» جای سازهای قدیمی را گرفتند.
در این میان موسیقی نواحی هم سهم بسزایی در تعزیه دارد و هر منطقهای بنا به آیین و رسومِ خویش این هنر را به اجرا درمیآورد.
این روزها تعزیه از اقبالی چون گذشته برخوردار نیست؛ اگرچه همین ماجرا سبب شده است تا این آیین از گزندِ تغییرات در امان بماند و در حالی که موسیقی دستگاهی ایران این روزها کمتر اجرا میشود؛ شاید «تعزیه» امروز و دیگر بار از موسیقی ایران نگاهبانی کند.
این هنر را در گفتوگو با لوریس چکناواریان، فردین خلعتبری، محسن شریفیان، علی اصغر دشتی (کارگردان تئاتر) و مجید خسرو آبادی (تعزیهخوان) بررسی کردهایم.
-
آرین قیطاسی , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
شهرام ناظری , سایت موسیقی ما
-
عالیم قاسم اف , سایت موسیقی ما
-
پدرام امینی ابیانه , سایت موسیقی ما
-
سالار عقیلی , ابوالفضل صادقی نژاد , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , سامان احتشامی , سایت موسیقی ما
-
فردین خلعتبری , سایت موسیقی ما
-
حیدو هدایتی , سایت موسیقی ما
-
فرهاد فخرالدینی , سایت موسیقی ما
-
شهرام ناظری , سایت موسیقی ما
-
پژمان طاهری , سایت موسیقی ما
-
همایون شجریان , فردین خلعتبری , سایت موسیقی ما
-
مجید رضوی , سایت موسیقی ما
-
رضا موسوی , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , پویا نیکپور , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , علیرضا پور استاد
-
سایت موسیقی ما , مهدی بوستانی
-
گروه چارتار , سایت موسیقی ما
-
سالار عقیلی , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , آزاده امیری , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , فردین خلعتبری , علی اکبر قربانی , مانی جعفرزاده
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
فرهاد فخرالدینی , علی اکبر قربانی , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , ماکان بند
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
علیرضا میرآقا , سایت موسیقی ما , سازنگار
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , اکسیر نوین , محمدرضا خانزاده
-
سایت موسیقی ما , سهراب پورناظری , علی قمصری
-
سایت موسیقی ما , اکسیر نوین , محمدرضا خانزاده
-
سایت موسیقی ما , محمد بحرانی
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , منوچهر صهبایی
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , آیدین الفت
افزودن یک دیدگاه جدید