با حضور معاون هنری ارشاد، موسیقی ترکمن و کتول در جشنوارهی موسیقی نواخته شد
گلایه «مجید تکه» از کیفیت اجراها
موسیقی ما - تالار رودکی در دهمین روز برگزاری جشنوارهی موسیقی جوان از نوازندگان ترکمن و کتول در بخشهای دوتار، آواز و دوتار، کمانچه و شمشاد میزبانی کرد و نفرات راهیافته به مرحله نهایی در مقابل هیأت داورانی متشکل از مجید تکه، ابراهیم جرجانی و آرازمحمد شیرمحمدلی در بخش موسیقی ترکمن و محمدرضا برزگر و سید احمد حسینی در بخش کتول قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.
جشنواره در بخش اول با حضور نوازندگان ترکمن در بخش دوتار فعالیت خود را آغاز کرد؛ سپس نوبت به بخش آواز و دوتار رسید و پس از استراحتی کوتاه، نوبت به بخش کمانچه رسید.
بخش دوم دهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان به موسیقی کتول اختصاص داشت. بخش پایانی اجراهای این روز به ساز شمشاد اختصاص داشت.
حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا درویشی مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی، احمد صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران و حضور مادر و فرزندی دربخش موسیقی کتول بهعنوان شرکت کننده و آوازخوانی محمدامین ترابی 6 ساله از نکات حاشیهای دهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان بود.
تکه در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز بیان کرد: «جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است و تداوم چنین جشنوارهای میتواند بسیار خوب باشد و قلبا از تمامی مسئولین جشنواره بابت برگزاری این رویداد مهم تقدیر و تشکر میکنم. بنده از سال 1364 در جشنوارههای مختلف حضور داشتم و به خوبی میدانم که برگزاری یک جشنواره چه کار طاقت فرسایی است و انرژی زیادی صرف میشود.»
ابراهیم جرجانی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز افزود: «جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و امیدوارم که این رویداد مهم تداوم داشته باشد. البته من پیشنهادی به مسئولین جشنواره دادهام که بخشهای مختلف جشنواره را در مناطق خودشان برگزار کنند تا نوازندگان از نظر مسافت راحتتر باشند. در این صورت کیفیت اجراها نیز بالاتر خواهد رفت. ضمن اینکه یک نفر نیز به عنوان نماینده از انجمن موسیقی در آن شهر حضور داشته باشد تا به برگزاری جشنواره اشراف بیشتری داشته باشند.»
وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: «تعدادی از نوازندگان بر روی استیج استرس داشتند و دلیل آن هم این است که تا به حال به روی استیج نرفته بودند و در مقابل هیأت داوران و تماشاگران اجرا نداشتند و طبیعی است که در این شرایط دچار استرس میشوند. ضمن اینکه تعدادی از نوازندگان نیز سازهایشان را به خوبی کوک نکرده بودند.»
آرازمحمد شیرمحمدلی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: «جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و مطمئنا تداوم این جشنواره باعث رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کشور میشود. البته بنده به مسئولین جشنواره پیشنهاد دادم که مراحل انتخابی جشنواره را در مناطق مختلف کشور برگزار کنند تا نوازندگان بهتری راهی مرحله نهایی این جشنواره شوند.»
وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز بیان کرد: «به دلیل اینکه نوازندگان در سنین پایین ساز مینوازند، باید روی آنها علمیتر و اصولیتر کار کنیم تا نقاط ضعفشان برطرف شود. در حال حاضر نوازندگان کمی به سمت موسیقی غربی و کلاسیک رفتهاند و این موضوع به موسیقی اصیل و بومی ایران لطمه خواهد زد و ما به عنوان بانیان این موسیقی باید کاری کنیم تا عملکرد نوازندگان جوان در آینده بهتر شود.»
برزگر در مورد آموزش نوازندگان زیر نظر اساتید برجسته کشور نیز گفت: «در هر ناحیه از ایران اساتید بزرگسال و دارای رزومه وجود دارند که به عنوان پیشکسوت مشغول به تدریس هستند و جوانان و نوجوانان باید از این عزیزان استفاده کنند تا به نتیجه برسند. در تمام ردههای سنی نوازندگان خوبی حضور داشتند اما در هر رده یک یا دو نفر از نوازندگان در حد عالی بودند و کارشان بسیار چشمگیر بود.»
محمدرضا برزگر در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار مهم است. رویکرد مسئولین خوب است و باید حمایتهای بیشتر و جدیتری شود و راهکارهای جدیدی اعمال شود تا انشاالله نقاط ضعف برطرف شود. مطمئنا جشنواره موسیقی جوان مشوق و مروج خوبی برای خانوادهها مخصوصا در بخش موسیقی نواحی است.
وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: نقاط ضعف نوازندگان بیشتر در تکنیکهای نوازندگی بود. هر سازی در هر منطقه در قسمت دست راست و چپ تکنیکهای خاصی دارد. در این دوره از جشنواره در بخش دوتار، در ریتم و تکنیکها عده زیادی از نوازندگان در قسمت دست راستشان ضعیف بودند و انگشتگذاریهایشان خوب نبود. همچنین اشارهها و ویبرههایی که توسط دست چپ بر روی دسته ساز اجرا میشود، خوب نبود. ضمن اینکه عده زیادی از نوازندگان هنوز مقامها را نمیدانند و امیداریم که این نواقص در دورههای آینده برطرف شود.
حسینی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان بسیار خوب است و قطعا میتواند به پیشرفت نوازندهها کمک کند. متأسفانه در چند سال گذشته نوازندهها به موسیقی غربی روی آوردهاند و برگزاری چنین جشنوارهای باعث میشود که نوازندگان جوان به سمت موسیقی نواحی و اصیل ایرانی بروند و امیدواریم که این جشنواره در سالهای آینده نیز تداوم داشته باشد.
حسینی در پایان افزود: گمان میکنم از میان جشنوارههایی که در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود، اکثر جشنوارهها نمونهای از هنر روز و اجراهای هنری جاری هستند اما تعداد انگشت شماری از جشنوارهها نمایهای از هنر فردای ایران زمین هستند و قطعا یکی از مهمترین رویدادها، جشنواره موسیقی جوان است که از این بابت برای مدیریت هنری کشور اهمیت ویژهای دارد و در تلاش هستیم که بتوانیم برنامهریزیهای جدیتری در سال طراحی کنیم تا استعدادهای کشف شده در هر دوره بتوانند امتداد داشته باشند و ارتباط آنها با فعالین حوزه موسیقی کشور، استادان و برنامهریزان جشنواره بیشتر شود که انشاالله در دورههای آینده بیشتر خودشان را نشان دهند.
سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.
جشنواره در بخش اول با حضور نوازندگان ترکمن در بخش دوتار فعالیت خود را آغاز کرد؛ سپس نوبت به بخش آواز و دوتار رسید و پس از استراحتی کوتاه، نوبت به بخش کمانچه رسید.
بخش دوم دهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان به موسیقی کتول اختصاص داشت. بخش پایانی اجراهای این روز به ساز شمشاد اختصاص داشت.
حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا درویشی مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی، احمد صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران و حضور مادر و فرزندی دربخش موسیقی کتول بهعنوان شرکت کننده و آوازخوانی محمدامین ترابی 6 ساله از نکات حاشیهای دهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان بود.
- سطح کیفی شرکتکنندهها همانند سالهای گذشته بود
تکه در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز بیان کرد: «جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است و تداوم چنین جشنوارهای میتواند بسیار خوب باشد و قلبا از تمامی مسئولین جشنواره بابت برگزاری این رویداد مهم تقدیر و تشکر میکنم. بنده از سال 1364 در جشنوارههای مختلف حضور داشتم و به خوبی میدانم که برگزاری یک جشنواره چه کار طاقت فرسایی است و انرژی زیادی صرف میشود.»
- نوازندگان رقابت خوبی داشتند
ابراهیم جرجانی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز افزود: «جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و امیدوارم که این رویداد مهم تداوم داشته باشد. البته من پیشنهادی به مسئولین جشنواره دادهام که بخشهای مختلف جشنواره را در مناطق خودشان برگزار کنند تا نوازندگان از نظر مسافت راحتتر باشند. در این صورت کیفیت اجراها نیز بالاتر خواهد رفت. ضمن اینکه یک نفر نیز به عنوان نماینده از انجمن موسیقی در آن شهر حضور داشته باشد تا به برگزاری جشنواره اشراف بیشتری داشته باشند.»
- تعدادی از نوازندگان بر روی استیج استرس داشتند
وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: «تعدادی از نوازندگان بر روی استیج استرس داشتند و دلیل آن هم این است که تا به حال به روی استیج نرفته بودند و در مقابل هیأت داوران و تماشاگران اجرا نداشتند و طبیعی است که در این شرایط دچار استرس میشوند. ضمن اینکه تعدادی از نوازندگان نیز سازهایشان را به خوبی کوک نکرده بودند.»
آرازمحمد شیرمحمدلی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: «جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و مطمئنا تداوم این جشنواره باعث رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کشور میشود. البته بنده به مسئولین جشنواره پیشنهاد دادم که مراحل انتخابی جشنواره را در مناطق مختلف کشور برگزار کنند تا نوازندگان بهتری راهی مرحله نهایی این جشنواره شوند.»
- باید کاری کنیم تا عملکرد نوازندگان جوان در آینده بهتر شود
وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز بیان کرد: «به دلیل اینکه نوازندگان در سنین پایین ساز مینوازند، باید روی آنها علمیتر و اصولیتر کار کنیم تا نقاط ضعفشان برطرف شود. در حال حاضر نوازندگان کمی به سمت موسیقی غربی و کلاسیک رفتهاند و این موضوع به موسیقی اصیل و بومی ایران لطمه خواهد زد و ما به عنوان بانیان این موسیقی باید کاری کنیم تا عملکرد نوازندگان جوان در آینده بهتر شود.»
برزگر در مورد آموزش نوازندگان زیر نظر اساتید برجسته کشور نیز گفت: «در هر ناحیه از ایران اساتید بزرگسال و دارای رزومه وجود دارند که به عنوان پیشکسوت مشغول به تدریس هستند و جوانان و نوجوانان باید از این عزیزان استفاده کنند تا به نتیجه برسند. در تمام ردههای سنی نوازندگان خوبی حضور داشتند اما در هر رده یک یا دو نفر از نوازندگان در حد عالی بودند و کارشان بسیار چشمگیر بود.»
محمدرضا برزگر در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار مهم است. رویکرد مسئولین خوب است و باید حمایتهای بیشتر و جدیتری شود و راهکارهای جدیدی اعمال شود تا انشاالله نقاط ضعف برطرف شود. مطمئنا جشنواره موسیقی جوان مشوق و مروج خوبی برای خانوادهها مخصوصا در بخش موسیقی نواحی است.
- برگزاری چنین جشنوارهای باعث میشود که نوازندگان جوان به سمت موسیقی نواحی و اصیل ایرانی بروند
وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: نقاط ضعف نوازندگان بیشتر در تکنیکهای نوازندگی بود. هر سازی در هر منطقه در قسمت دست راست و چپ تکنیکهای خاصی دارد. در این دوره از جشنواره در بخش دوتار، در ریتم و تکنیکها عده زیادی از نوازندگان در قسمت دست راستشان ضعیف بودند و انگشتگذاریهایشان خوب نبود. همچنین اشارهها و ویبرههایی که توسط دست چپ بر روی دسته ساز اجرا میشود، خوب نبود. ضمن اینکه عده زیادی از نوازندگان هنوز مقامها را نمیدانند و امیداریم که این نواقص در دورههای آینده برطرف شود.
حسینی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان بسیار خوب است و قطعا میتواند به پیشرفت نوازندهها کمک کند. متأسفانه در چند سال گذشته نوازندهها به موسیقی غربی روی آوردهاند و برگزاری چنین جشنوارهای باعث میشود که نوازندگان جوان به سمت موسیقی نواحی و اصیل ایرانی بروند و امیدواریم که این جشنواره در سالهای آینده نیز تداوم داشته باشد.
- جشنواره موسیقی جوان از نظر کمّی و کیفی پیشرفت قابل توجهی داشته است
حسینی در پایان افزود: گمان میکنم از میان جشنوارههایی که در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود، اکثر جشنوارهها نمونهای از هنر روز و اجراهای هنری جاری هستند اما تعداد انگشت شماری از جشنوارهها نمایهای از هنر فردای ایران زمین هستند و قطعا یکی از مهمترین رویدادها، جشنواره موسیقی جوان است که از این بابت برای مدیریت هنری کشور اهمیت ویژهای دارد و در تلاش هستیم که بتوانیم برنامهریزیهای جدیتری در سال طراحی کنیم تا استعدادهای کشف شده در هر دوره بتوانند امتداد داشته باشند و ارتباط آنها با فعالین حوزه موسیقی کشور، استادان و برنامهریزان جشنواره بیشتر شود که انشاالله در دورههای آینده بیشتر خودشان را نشان دهند.
سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : جمعه 18 مرداد 1398 - 13:42
افزودن یک دیدگاه جدید