اثری از:
کارگردان:
cabin art center
تهیه کننده:
پایگاه خبری - تحلیلی «موسیقی ما»
گفت و گو:
بخش دوم گفتگوی ویدئویی «موسیقی ما» با حسین شریفی را از این صفحه میتوانید دانلود کنید.
موسیقی ما - حالا دیگر سی سال است که به شکل حرفهای ترومبون را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرده است. میگوید البته از خیلی پیشتر وارد دنیای موسیقی شده؛ در واقع هشت ساله بوده که برای اولینبار به استودیو رفته و با دیدن آندره آرزومانیان بزرگ پشت پیانو، شیفته این ساز و قبل از آن، خودِ آندره آرزومانیان شده است.
صحبت از حسین شریفی، نوازنده ترومبون است که کارش را اولینبار با «ارکستر سمفونیک» شروع کرد و با ارکسترها و خوانندههای بسیاری روی استیج رفت؛ البته کارش را فقط به استیج و ضبطهای استودیویی محدود نکرد و آموزش موسیقی را هم از همان دوران هنرستان تا به امروز در دستور کار قرار داده است.
شریفی با هنرمندان بسیاری همکاری داشته و به قول خودش نامی در میان این همکاریها از قلم نیفتاده؛ او جزء نوازندههای اولین گروه ناصر عبداللهی بود و با مهرداد کاظمی هم به روایتی اولین اجرای پاپ بعد از انقلاب را روی صحنه برده است. علاوه بر آن همکاری با مجید انتظامی، سالار عقیلی، حامی، محمد اصفهانی، احسان خواجهامیری، گروه «دارکوب»، امید حاجیلی، محمد علیزاده، رضا صادقی، رضا یزدانی، فرزاد فرزین و بسیاری دیگر از هنرمندان موسیقی تلفیقی، پاپ، سنتی و کلاسیک حاصل بخشی از سی سال دسترنجش در دنیای موسیقی است.
با حسین شریفی درباره مسائل مختلفی صحبت کردیم؛ از شخصیت و منش ناصر عبدالهی و شکایتش از فیشهای در گلدان و نوازندههایی که صرفاً با پوشیدن شلوار استرچ و رنگ کردن موهایشان روی استیج، میخواهند یک شبه ره صد ساله بروند، تا الویس پریسلی و مایکل جکسونهای زمان و ممنوعالفعالیت شدنش در دوران علی رهبری و البته حرفهایی که درباره امید حاجیلی به زبان آورد.
آن سالها چون بخش آموزش در هنرستان خیلی جدی نبود، سعی کردم شخصاً یادگیری بیشتری داشته باشم. قبل از اینکه دیپلم بگیرم در همان هنرستان معلم موسیقی شدم و بعد هم دانشگاه رفتم و آنجا هم همزمان مدرس دانشگاه بودم. دغدغه من برای رشد موسیقی همیشه همراهم بوده و امیدوارم ماندگار هم باشد.
برای نوازندهای که ساز غربی و کلاسیک مینوازد، ساز زدن در کنار استادید هنرستانش جذابیت خیلی زیادی دارد. اولین قطعهای که در ارکستر سمفونیک اجرا کردم، «شبی بر فراز کوه سنگی» (ساخته مودست موسورگسکی)، به رهبری مرحوم فریدون ناصری بود. قطعه بسیار سنگینی که آنقدر آن را تمرین کرده بودم که شبها هم خوابش را میدیدم و بعد از این همه سال هنوز آن نتها را حفظ هستم.
به پیانو خیلی علاقهمند بودم اما امکان تهیه آن را نداشتم. دوست پدرم (امیر بهشتی) پرسید که آیا ساز بادی دوست دارم یا نه؟ گفتم اصلاٌ من ساز را دوست دارم حالا هر چه که میخواهد باشد. گفت هر زمان که در هنرستان نام ترومپت را بردند، دستت را بالا ببر. البته ترومپت را دیده بودم و آن را دوست داشتم اما فکر کردم این ساز کمی از علاقه من دور است ولی گفتم اشکالی ندارد.
یک روز به تالار رودکی رفتم و دیدم یک موزیسین سوئدی در حال نواختن ترومبون است. من از بچگی عاشق باخ بودم و او هم آن روز داشت قطعهای از باخ را آنقدر لطیف و زیبا مینواخت که گفتم چقدر این ساز به احساس من نزدیک شد و شیفته آن شدم. گفتند ترمبون معلم ندارد و ساز هم نداریم اما گفتم هیچ اشکالی ندارد، شما به من کمک کنید، من خودم هم تلاش میکنم و از آن روز هم سعی کردم از پس آن بر بیایم.
درباره اینکه میگویی الان موسیقی شکل دیگری گرفته باید بگویم که مثل عکس رنگی است. مثل فوتوشاپ همه چیز قشنگتر است اما به نظرم عمق و مفهوم و معنا ندارد. هنوز عکس سیاه و سفید لذت و عمق و بُعد خودش را دارد. این نرمافزارها برای ما نیست، حالا سوالم این است که اگر برای ما نیست چرا از آن استفاده میکنیم و خارجیها استفاده نمیکنند؟ یا حداقل یک توازن منطقی بین آن برقرار میکنند. اصلاً جذابیت موسیقی به این است که ماشینی نباشد. به همین دلیل است که در دنیا هم یکسری موسیقی سریع میآیند و سریع هم میروند اما یکسری انگار ستارههای آسمان دنیای هنر هستند و همیشه پرفروغند؛ چون خلقتشان از ابتدا خوب بوده، نه اینکه به زور نرمافراز خوب صدا دهند.
به نظر من نهادهای زیرربط باید تشکیل یک شورای صنفی بدهند. اگر بخواهیم دلسوزانه برخورد کنیم، راه حل وجود دارد فقط به شرط اینکه مسئولان بخواهند اگر هم نه که همینطوری پیش میرود و مثل دیوار کج بالأخره فرو میریزد. حالا چون من شلوار استرچ نمیپوشم باید از استیج دور شوم؟ هنر من مهم است یا شلوار استرچم؟ امید حاجیلی حرف قشنگی میزند و میگوید یک کاری کنیم پولی که در میآوریم حلال باشد.
دیدهاید که میگویند یک نفر عشق فوتبال است؟ من عاشق موسیقیام؛ ای کاش اینطور نبود اما واقعیت همین است. من هر روز عذاب میکشم که چرا موسیقی پیشرفت نمیکند؟ چرا میتواند جایگاه بهتری داشته باشد و ندارد؟ برای تمام این اتفاقها ما خودمان مقصریم.
شاید باورتان نشود، اما هیچ وقت برای پول ساز نزدهام. همیشه دنبال کیفیت و اجرای درست بودهام و به این فکر کردهام که مبادا برای امرار معاش به موسیقی خیانت کنم. وقتی کیفیت کار بالا باشد، دلسوزی نسبت به موسیقی وجود داشته باشد و فکر کنید که در حال انجام یک کار مقدس هستید، پول خودش آدم را پیدا میکند. حتی ممکن است با گروه سطح پایین ساز زده باشم اما با عشق این کار را کردهام. در استودیو هم همینطور بودهام؛ من بالای چهار هزار ضبط استودیویی دارم اما بعضیها را که گوش میکنم از خودم ناراحت میشوم؛ البته کم سن و سال هم بودم، ولی از یک جایی به بعد سعی کردم دیگر از خودم ناراحت نشوم و نگاه ویژهتری نسبت به این قضیه داشته باشم.
البته من هنوز هم با علی رهبری در ارتباطم و هر کاری که انجام میدهم پیش از انتشار اول نظر مساعد او و دیگر اساتید همچون نصیر حیدریان را میگیرم و اگر نظرشان مثبت نباشد آن را منتشر نمیکنم.
بخش اول گفتگوی ویدئویی «موسیقی ما» با حسین شریفی را از این صفحه و بخش دوم را هم از این صفحه میتوانید دانلود کنید.
موسیقی ما - حالا دیگر سی سال است که به شکل حرفهای ترومبون را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرده است. میگوید البته از خیلی پیشتر وارد دنیای موسیقی شده؛ در واقع هشت ساله بوده که برای اولینبار به استودیو رفته و با دیدن آندره آرزومانیان بزرگ پشت پیانو، شیفته این ساز و قبل از آن، خودِ آندره آرزومانیان شده است.
صحبت از حسین شریفی، نوازنده ترومبون است که کارش را اولینبار با «ارکستر سمفونیک» شروع کرد و با ارکسترها و خوانندههای بسیاری روی استیج رفت؛ البته کارش را فقط به استیج و ضبطهای استودیویی محدود نکرد و آموزش موسیقی را هم از همان دوران هنرستان تا به امروز در دستور کار قرار داده است.
شریفی با هنرمندان بسیاری همکاری داشته و به قول خودش نامی در میان این همکاریها از قلم نیفتاده؛ او جزء نوازندههای اولین گروه ناصر عبداللهی بود و با مهرداد کاظمی هم به روایتی اولین اجرای پاپ بعد از انقلاب را روی صحنه برده است. علاوه بر آن همکاری با مجید انتظامی، سالار عقیلی، حامی، محمد اصفهانی، احسان خواجهامیری، گروه «دارکوب»، امید حاجیلی، محمد علیزاده، رضا صادقی، رضا یزدانی، فرزاد فرزین و بسیاری دیگر از هنرمندان موسیقی تلفیقی، پاپ، سنتی و کلاسیک حاصل بخشی از سی سال دسترنجش در دنیای موسیقی است.
با حسین شریفی درباره مسائل مختلفی صحبت کردیم؛ از شخصیت و منش ناصر عبدالهی و شکایتش از فیشهای در گلدان و نوازندههایی که صرفاً با پوشیدن شلوار استرچ و رنگ کردن موهایشان روی استیج، میخواهند یک شبه ره صد ساله بروند، تا الویس پریسلی و مایکل جکسونهای زمان و ممنوعالفعالیت شدنش در دوران علی رهبری و البته حرفهایی که درباره امید حاجیلی به زبان آورد.
***
- * شما امسال وارد سیامین سال فعالیت در حوزه موسیقی شدید. اتفاقی که شاید تعجب برانگیز باشد و به نظر بیاید جوانتر از آن هستید که چنین سابقهای داشته باشید. معمولاً بعد از این همه سال فعالیت، هنرمندان بیشتر در آموزشگاهها مشغول میشوند تا روی صحنه. اما شما علاوه بر حضور در بخش آموزشی، با انرژی خیلی زیادی در کنسرتها و آلبومها نیز حضور دارید. این همه انرژی را از کجا میآورید؟
آن سالها چون بخش آموزش در هنرستان خیلی جدی نبود، سعی کردم شخصاً یادگیری بیشتری داشته باشم. قبل از اینکه دیپلم بگیرم در همان هنرستان معلم موسیقی شدم و بعد هم دانشگاه رفتم و آنجا هم همزمان مدرس دانشگاه بودم. دغدغه من برای رشد موسیقی همیشه همراهم بوده و امیدوارم ماندگار هم باشد.
- * با اینکه در بخش آموزش موسیقی هم حضور پررنگی دارید اما به نظر میآید روی استیج حس و حال دیگری را تجربه میکنید.
- * شما در رزومه کاریتان فضاهای مختلفی را تجربه کردهاید؛ از فضای ارکسترال که اصلاً کارتان را با ارکستر «سمفونیک» شروع کردید تا موسیقی پاپ و سنتی و تلفیقی. از نحوه ورودتان به «ارکستر سمفونیک» بگویید.
برای نوازندهای که ساز غربی و کلاسیک مینوازد، ساز زدن در کنار استادید هنرستانش جذابیت خیلی زیادی دارد. اولین قطعهای که در ارکستر سمفونیک اجرا کردم، «شبی بر فراز کوه سنگی» (ساخته مودست موسورگسکی)، به رهبری مرحوم فریدون ناصری بود. قطعه بسیار سنگینی که آنقدر آن را تمرین کرده بودم که شبها هم خوابش را میدیدم و بعد از این همه سال هنوز آن نتها را حفظ هستم.
- * باید کم سن و سالترین نوازنده آنجا هم بوده باشید.
- * احتمالاً برای شما که تازه شروع کرده بودید، حضور در تالار وحدت شبیه بازی در استادیوم آزادی برای کسی بوده که تازه فوتبال را آغاز کرده است. تحقق این رویا چطور بود؟
همیشه دوست داشتم پیانو بنوازم
- * ماجرای علاقهمند شدنتان به ترومبون هم میتواند جالب باشد چون این ساز کمی با روحیات شما فاصله دارد؛ شما یک آدم محجوب و احتمالاً کمی درونگرا هستید اما وقتی روی استیج میروید به کل آدم دیگری میشوید.
- * اصلاً چه شد که به سمت موسیقی آمدید؟
به پیانو خیلی علاقهمند بودم اما امکان تهیه آن را نداشتم. دوست پدرم (امیر بهشتی) پرسید که آیا ساز بادی دوست دارم یا نه؟ گفتم اصلاٌ من ساز را دوست دارم حالا هر چه که میخواهد باشد. گفت هر زمان که در هنرستان نام ترومپت را بردند، دستت را بالا ببر. البته ترومپت را دیده بودم و آن را دوست داشتم اما فکر کردم این ساز کمی از علاقه من دور است ولی گفتم اشکالی ندارد.
یک روز به تالار رودکی رفتم و دیدم یک موزیسین سوئدی در حال نواختن ترومبون است. من از بچگی عاشق باخ بودم و او هم آن روز داشت قطعهای از باخ را آنقدر لطیف و زیبا مینواخت که گفتم چقدر این ساز به احساس من نزدیک شد و شیفته آن شدم. گفتند ترمبون معلم ندارد و ساز هم نداریم اما گفتم هیچ اشکالی ندارد، شما به من کمک کنید، من خودم هم تلاش میکنم و از آن روز هم سعی کردم از پس آن بر بیایم.
- * کدام آهنگ را ساختید؟ همان تیتراژ آقای حکایتی بود؟
سالهایی که کنار ناصر عبدالهی بودم، بهترین سالهای نوازندگی من با یک خواننده بود
- * اولین بار با کدام خواننده پاپ روی استیح رفتید؟
- * چه سالی بود؟
- * همکاریتان با ناصر عبالهی چطور شکل گرفت؟
- * شکل همکاریتان با هم چطور بود؟
- * آن دوره از موسیقی که درباره آن حرف زدید، دوره بدون تیون و لپتاپ و افکت و نوازندهها و خوانندههای واقعی بود. یکی از خصوصیات ناصر عبدالهی هم این بود که روی فالش شدن یک نت در استودیو هم حساس بود. اما الان همه چیز با لپتاپ شکل میگیرد. میخواهم کمی درباره تفاوت این دورهها صحبت کنیم؟
درباره اینکه میگویی الان موسیقی شکل دیگری گرفته باید بگویم که مثل عکس رنگی است. مثل فوتوشاپ همه چیز قشنگتر است اما به نظرم عمق و مفهوم و معنا ندارد. هنوز عکس سیاه و سفید لذت و عمق و بُعد خودش را دارد. این نرمافزارها برای ما نیست، حالا سوالم این است که اگر برای ما نیست چرا از آن استفاده میکنیم و خارجیها استفاده نمیکنند؟ یا حداقل یک توازن منطقی بین آن برقرار میکنند. اصلاً جذابیت موسیقی به این است که ماشینی نباشد. به همین دلیل است که در دنیا هم یکسری موسیقی سریع میآیند و سریع هم میروند اما یکسری انگار ستارههای آسمان دنیای هنر هستند و همیشه پرفروغند؛ چون خلقتشان از ابتدا خوب بوده، نه اینکه به زور نرمافراز خوب صدا دهند.
- * شما با نسلهای مختلفی در موسیقی پاپ همکاری کردهاید. نظرتان درباره استیجهای پاپ در این روزها چیست؟
به نظر من نهادهای زیرربط باید تشکیل یک شورای صنفی بدهند. اگر بخواهیم دلسوزانه برخورد کنیم، راه حل وجود دارد فقط به شرط اینکه مسئولان بخواهند اگر هم نه که همینطوری پیش میرود و مثل دیوار کج بالأخره فرو میریزد. حالا چون من شلوار استرچ نمیپوشم باید از استیج دور شوم؟ هنر من مهم است یا شلوار استرچم؟ امید حاجیلی حرف قشنگی میزند و میگوید یک کاری کنیم پولی که در میآوریم حلال باشد.
- * آن هم موسیقاییها که از کامپیوتر پِلی میشوند!
- * اصلاً یک نوازنده درجه یک، در دوره شاگردی چند ساعت تمرین لازم دارد؟
مسئولی داریم که تا به حال کنسرت «ارکستر سمفونیک» نیامده اما درباره این ارکستر صحبت میکند!
- * در ایران به دلیل فرمتی که موسیقی ایرانی از قبل داشته و نوازندگی و برخوردی که آدمها به ردیف داشتند، از یک جایی به بعد نوازندههایی آمدند که سرعتیتر ساز میزدند. تعریف شما از تکنیک چیست و آیا تکنیک لزوماً مساوی سرعتی ساز زدن است؟
- * جالب اینکه دیگر خیلی در غرب هم سرعتی زدن را نمیبینیم و این کار بیشتر معطوف به آسیای شرقی شده است.
- * شما از قدیم در سیستم آموزشی حضور داشتهاید، به نظرتان کدام دوره تأثیرگذارتر بود؟
- * موضوع اینجا است که ارکسترهای اصلی ما یعنی ارکستر ملی و سمفونیک هم تعطیل میشوند، چه برسد به ارکسترهای خصوصی.
دیدهاید که میگویند یک نفر عشق فوتبال است؟ من عاشق موسیقیام؛ ای کاش اینطور نبود اما واقعیت همین است. من هر روز عذاب میکشم که چرا موسیقی پیشرفت نمیکند؟ چرا میتواند جایگاه بهتری داشته باشد و ندارد؟ برای تمام این اتفاقها ما خودمان مقصریم.
- * به نظر میآید برای آموزش موسیقی در ایران پیش از هر چیز هنرمندان باید بستری را فراهم کنند تا اطلاعرسانی عمومی راجع به موسیقی انجام دهند و شما در این سالها این کار را در صفحه اینستاگرام خود انجام میدهید.
- * اتفاقاً شما در بین این پستها خیلی هم به نوازندگی خانمها میپردازید.
اگر با گروه سطح پایین هم ساز زده باشم با عشق کارم را انجام دادهام
- * گفتید وقتی روی استیج میروید با تمام انرژی این کار را انجام میدهید اما حتماً پیش آمده که با گروه یا خوانندهای ساز بزنید که خیلی با آن ارتباط برقرار نکرده باشید. البته برای خیلی از نوازندهها پیش میآید که برای امرار معاش یا بودن در صحنه مجبور شوند چنین اجراهایی داشته باشند. شما در آن استیجها چه میکنید؟
شاید باورتان نشود، اما هیچ وقت برای پول ساز نزدهام. همیشه دنبال کیفیت و اجرای درست بودهام و به این فکر کردهام که مبادا برای امرار معاش به موسیقی خیانت کنم. وقتی کیفیت کار بالا باشد، دلسوزی نسبت به موسیقی وجود داشته باشد و فکر کنید که در حال انجام یک کار مقدس هستید، پول خودش آدم را پیدا میکند. حتی ممکن است با گروه سطح پایین ساز زده باشم اما با عشق این کار را کردهام. در استودیو هم همینطور بودهام؛ من بالای چهار هزار ضبط استودیویی دارم اما بعضیها را که گوش میکنم از خودم ناراحت میشوم؛ البته کم سن و سال هم بودم، ولی از یک جایی به بعد سعی کردم دیگر از خودم ناراحت نشوم و نگاه ویژهتری نسبت به این قضیه داشته باشم.
- * الان هم ساز تمرین میکنید؟
حقوقم را قطع کردند اما باز هم به تمرینهای ارکستر سمفونیک رفتم
- * گفتید عاشق موسیقی هستید و ارکستر سمفونیک را هم خانه خودتان میدانید؛ چه اتفاقی میافتد که باعث میشود از این عشق و علاقه صرفنظر کنید و یک دوره در زمان علی رهبری در ارکستر سمفونیک ساز نزنید؟
- * نمیتوان منکر این موضوع شد که دوره علی رهبری یکی از با دیسیپلینترین دورههای «ارکستر سمفونیک» بود اما در کنارش حواشی زیادی هم پیش آمد...
البته من هنوز هم با علی رهبری در ارتباطم و هر کاری که انجام میدهم پیش از انتشار اول نظر مساعد او و دیگر اساتید همچون نصیر حیدریان را میگیرم و اگر نظرشان مثبت نباشد آن را منتشر نمیکنم.
- * سولو ساز زدن برای یک سولیست خیلی جذاب است؛ از طرفی بعضیها هم ساز زدن در ارکستر را دوست دارند. کدام یک برای شما جذابتر است؟
- * کنار کدام خواننده ساز زدن برای شما جذابتر بوده است؟
- * مثلاً ساز زدن در کنار امید حاجیلیِ خواننده که سالها هر دو به عنوان نوازنده در کنار هم روی استیج ساز زدهاید تفاوت نمیکند؟
- * حرف پایانی؟
بخش اول گفتگوی ویدئویی «موسیقی ما» با حسین شریفی را از این صفحه و بخش دوم را هم از این صفحه میتوانید دانلود کنید.
-
آرین قیطاسی , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
شهرام ناظری , سایت موسیقی ما
-
عالیم قاسم اف , سایت موسیقی ما
-
پدرام امینی ابیانه , سایت موسیقی ما
-
سالار عقیلی , ابوالفضل صادقی نژاد , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , سامان احتشامی , سایت موسیقی ما
-
فردین خلعتبری , سایت موسیقی ما
-
حیدو هدایتی , سایت موسیقی ما
-
فرهاد فخرالدینی , سایت موسیقی ما
-
شهرام ناظری , سایت موسیقی ما
-
پژمان طاهری , سایت موسیقی ما
-
همایون شجریان , فردین خلعتبری , سایت موسیقی ما
-
مجید رضوی , سایت موسیقی ما
-
رضا موسوی , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , پویا نیکپور , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , علیرضا پور استاد
-
سایت موسیقی ما , مهدی بوستانی
-
گروه چارتار , سایت موسیقی ما
-
سالار عقیلی , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , آزاده امیری , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , فردین خلعتبری , علی اکبر قربانی , مانی جعفرزاده
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
فرهاد فخرالدینی , علی اکبر قربانی , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , ماکان بند
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
علیرضا میرآقا , سایت موسیقی ما , سازنگار
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , اکسیر نوین , محمدرضا خانزاده
-
سایت موسیقی ما , سهراب پورناظری , علی قمصری
-
سایت موسیقی ما , اکسیر نوین , محمدرضا خانزاده
-
سایت موسیقی ما , محمد بحرانی
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , منوچهر صهبایی
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , آیدین الفت
دیدگاهها
یکه تاز ترومبون ایران که هرچی تو این مصاحبه میگه چشم بسته قبول دارم و مطمئنم حرف دلش هم همینه... بس که با اخلاق و حرفه ایه...
سلطان اخلاق و تکنیک و انرژی ، پشت هر خواننده ای ساز زدی ما حس کردیم بزرگ ترین کنسرت هایدنیا هستیم ، چون ساز دست گرفتنت هم نشون میده چقدر با عشق مینوازی !
نوازنده حرفه ای و کاربلد موسیقی ایران
بي نظير از هر جهت.اخلاق ادب تكنيك ،بمب انرژي مثبت.نمونه بارز يك هنرمند همه چيز تمام
دمش گرم
روح ناصر عبداللهی عزیز در آرامش
موزیسین کاربلد?
واقعا گل کفتن
مرد واقعي و موزيسين خوش قلبو خفن...حرف دل همه موزيسينهارو ميزني عموو
تو استااااادی
صفحهها
افزودن یک دیدگاه جدید