خالق موسیقی سریال «خانه سبز» از موسیقیاش در مجموعه نوروزی «هیأت مدیره» میگوید
بهرام دهقانیار: ایده این مدل تیتراژها را مسعود رسام و بیژن بیرنگ به من دادند
موسیقی ما - حالا مدتها است که دیگر کمتر موسیقیهای گوشنواز در گوشمان طنینانداز میشود، به خصوص در سریالهای تلویزیونی که این سالها کمتر نام موزیسینهای خاطرهساز دهههای گذشته را در آن میبینیم. یکی از خالقان این ملودیهای ناب بهرام دهقانیار است که در دهه هفتاد (یکی از دوران طلایی موسیقی در تلویزیون) توانست کاری کند تا صدای جادویی موسیقی نه تنها در گوشمان بلکه هنوز که هنوز است در روحمان جاری باشد و با شنیدن دوباره آنها، لبخندی گوشه لبمان بنشیند.
حالا بهرام دهقانیار دوباره دست به کار شده و سریال «هیأت مدیره» -به کارگردانی مازیار میری- هر شب با آهنگسازی او در ایام نوروز پخش میشود. تجربهای که آن را به شادروان مسعود رسام که حالا هشت سال است در خاک آرام گرفته و همچنین بیژن بیرنگ تقدیم کرده چراکه معتقد است ایده اصلی این شکل موسیقی برای تیتراژهای اینچنینی در تلویزیون را، آن سالها این دو به او پیشنهاد دادند.
حالا مجموعه «هیأت مدیره»، هم دراماتیک است و هم در آن قسمتهای طنز وجود دارد؛ من هم بر اساس این دو نوع نگاه، هم پیانوی نیوایج و هم سبک جز استفاده کردهام. تمها و ریشهها هم از موسیقی خودمان است که با روایت شخصیتر آنها را استفاده کردهام. سعی کردم فضای فکری این کار شخصی باشد چون بعد از مدتها چنین مجموعهای را قبول کردم و دوست داشتم امضای شخصی من در این مدل کارها وجود داشته باشد.
البته با توجه به حجم قسمتهای این مجموعه و زمان محدودی که برای آماه کردن موسیقی داشتم (از یک ماه و نیم قبل) تلاش میکنم تا حد امکان هر اپیزود موسیقی اورجینال و منحصر به خودش را داشته باشد که البته این موضوع کمی با عرف متداول و جاری در موسیقی ما مغایرت دارد که شاید دلایل مالی یا زمانی داشته باشد.
درباره تیتراژها هم بگویم که تیتراژ اول این مجموعه یک قطعه اینسترومنتال است که ارکستر اجرا کرده و تم فیلم در آن جاری است. در قسمت اول ما یک ترانه محلی هم به نام «بیا که نوروزه» با تنظیم مجدد کار کردیم که با صدای احسان کرمی به عنوان اینسرت پخش شد. از نیمه دوم مجموعه هم احتمالاً تیتراژ پایانی دیگری خواهیم داشت که با آهنگسازی من و صدای احسان کرمی پخش میشود.
البته من از سمپلهای خیلی زیادی هم استفاده کردهام چون الان امکانات خیلی خوبی در مقایسه با بیست سال پیش به وجود آمده و علاوه بر سازهای آکوستیک و حتی الکتروآکوستیک، در اختیار آهنگسازان فیلم قرار گرفته است.
حالا بهرام دهقانیار دوباره دست به کار شده و سریال «هیأت مدیره» -به کارگردانی مازیار میری- هر شب با آهنگسازی او در ایام نوروز پخش میشود. تجربهای که آن را به شادروان مسعود رسام که حالا هشت سال است در خاک آرام گرفته و همچنین بیژن بیرنگ تقدیم کرده چراکه معتقد است ایده اصلی این شکل موسیقی برای تیتراژهای اینچنینی در تلویزیون را، آن سالها این دو به او پیشنهاد دادند.
***
- * یکی از نکات جالب سریال «هیأت مدیره» همکاری شما با برادر زندهیاد مسعود رسام به عنوان تهیهکننده است؛ کسی که بسیاری از کارهای شما در سالهای گذشته همچون سریالهای «خانه سبز» و «همسران» در همکاری با او بوده. این اتفاق تأثیری روی روند کار شما داشته است؟
- * اصولاً آثار شما همیشه چند وجهی بوده و از تمهای دستگاههای ایرانی تا کلاسیک و جز و بلوز در آن شنیده میشده است. فضای موسیقی سریال «هیأت مدیره» بیشتر به کدام سبک نزدیک است؟
حالا مجموعه «هیأت مدیره»، هم دراماتیک است و هم در آن قسمتهای طنز وجود دارد؛ من هم بر اساس این دو نوع نگاه، هم پیانوی نیوایج و هم سبک جز استفاده کردهام. تمها و ریشهها هم از موسیقی خودمان است که با روایت شخصیتر آنها را استفاده کردهام. سعی کردم فضای فکری این کار شخصی باشد چون بعد از مدتها چنین مجموعهای را قبول کردم و دوست داشتم امضای شخصی من در این مدل کارها وجود داشته باشد.
- * فکر میکنم اولین همکاری شما با مازیار میری هم باشد.
- * موسیقیها را حین ساخت سریال پیش میبرید؟
البته با توجه به حجم قسمتهای این مجموعه و زمان محدودی که برای آماه کردن موسیقی داشتم (از یک ماه و نیم قبل) تلاش میکنم تا حد امکان هر اپیزود موسیقی اورجینال و منحصر به خودش را داشته باشد که البته این موضوع کمی با عرف متداول و جاری در موسیقی ما مغایرت دارد که شاید دلایل مالی یا زمانی داشته باشد.
- * بر این اساس چند قطعه ساختهاید؟
- * شما معمولاً به موسیقی نگاه فانتزی داشتهاید؛ از موسیقی «خانه سبز» و «همسران» تا «تهران 11» و «قصههای تا به تا». این نگاه را همچنان در این سریال هم حفظ کردهاید؟
- * اگر موافقید درباره تیتراژ آن هم صحبت کنیم.
درباره تیتراژها هم بگویم که تیتراژ اول این مجموعه یک قطعه اینسترومنتال است که ارکستر اجرا کرده و تم فیلم در آن جاری است. در قسمت اول ما یک ترانه محلی هم به نام «بیا که نوروزه» با تنظیم مجدد کار کردیم که با صدای احسان کرمی به عنوان اینسرت پخش شد. از نیمه دوم مجموعه هم احتمالاً تیتراژ پایانی دیگری خواهیم داشت که با آهنگسازی من و صدای احسان کرمی پخش میشود.
- * چه هنرمندانی شما را در ضبط این اثر همراهی کردهاند؟
البته من از سمپلهای خیلی زیادی هم استفاده کردهام چون الان امکانات خیلی خوبی در مقایسه با بیست سال پیش به وجود آمده و علاوه بر سازهای آکوستیک و حتی الکتروآکوستیک، در اختیار آهنگسازان فیلم قرار گرفته است.
- * شما به تازگی آلبوم «بشنو از نو» را هم منتشر کردهاید. بعد از پایان موسیقی این فیلم چه برنامهای دارید؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردین 1397 - 11:14
دیدگاهها
بسیار عالی ..موفق و پیروز باشید.
عالی و دلنواز
ویولنیست کیه؟
هنرمند حرفه ای و بی بدیل?
هنرمند درجه یک ، ایشون با استاد بیات و مانی رهنما خیلی کار کردند
افزودن یک دیدگاه جدید