گفتوگوی موسیقی ما با آیدین صمیمی مفخم و مارتینا کوسسکا به بهانه انتشارِ آثار جدیدشان
ما مثل یک تیم ورزشی همیشه به پیشرفت فکر میکنیم
موسیقی ما- در هیاهوی این روزهای موسیقی، دو اثر جدید منتشر شده است؛ آلبوم «کنسرتوها» اثری از آیدین صمیمی مفخم و «کوگیتا» اثری از «مارتینا کوسسکا». مجموعه دو کنسرتو برای پیانو (قطعه هولوگرافی) و هورن (قطعه رجز) و یک واریاسیون برای ارکستر (قطعه لودوس کنسونوس) . کنسرتو برای تنور هورن فضایی معاصر دارد با ملودیهایی گسسته و در دو قطعه دیگر، موسیقی به فضای انتزاعی نزدیکتر شده و حتی گاهی با هارمونیهای مخدوش حس تیرگی و تنش را به مخاطب القا میکند. «کوگیتا» نیز شامل پنج قطعه بیکلام است. قطعات معاصری که با شکستن خطوط ملودی و به هم ریختن هارمونی کلاسیک احساسی آوانگارد را در مخاطب ایجاد میکنند. انتشارِ این آثار توسط این دو هنرمند که از قضا پیمانِ زندگی با هم بستهاند در فضای امروزِ موسیقی ایران امیدوار کننده است. میدانید چرا؟ به یک دلیلِ ساده که هنوز کسانی هستند که موسیقی جدی – و بسیار پیچیده- دغدغهشان است و به موسیقی معاصر فکر میکنند. با این دو هنرمند به گفتوگو نشستهایم:
آیدین صمیمی مفخم: به شکل خلاصه اینکه جواب داده است (خنده). ما یک میز بزرگ در خانهمان داریم که مارتینا با لپ تاپ و پارتیتورهایش یک طرفِ آن کار میکند و آن طرف میز من. سازهایمان هم کنارمان است. گاهی او پیانو مینوازد و گاهی هم من ساکسیفون.
مارتینا کوسسکا: وقتی میخواهیم قطعهای جدید بنویسیم؛ خانه در سکوتی کامل است. موبایل و اینترنت خاموش و سکوتِ مطلق برای اینکه تنها و تنها به نت فکر کنیم.
مارتینا کوسسکا: یادم میآید مدتی – حدود یک سال- عادت داشتم، زمانِ آهنگسازی رادیو مدام روشن باشد. مهم هم نبود که چه چیزی پخش میکند؛ هر صدایی که از آن میآمد، کمک میکرد چیزهایی که در ذهنم بود را به نت دربیاورم. حالا فقط به سکوت نیاز دارم. یک سکوتِ مطلق.
آیدین صمیمی مفخم: این عادتها مدام در حال تغییر است.
مارتینا کوسسکا: گاهی شلوغی، پلوغی را دوست دارم تا بهتر بنویسم. گاهی آیدین که ساکسیفون میزند، به من ایدههای جدیدی میدهد. ما هر کار موسیقایی که در آن اتاق میکنیم، کمک به همدیگر است.
آیدین صمیمی مفخم: الان تعداد رهبران زن بسیار زیاد است.
مارتینا کوسسکا: بله بهخصوص کسانی که در اپراها کار میکنند. خیلیهایشان هم معروف هستند. تعداد ما هر روز خیلی بیشتر و بیشتر میشود.
آیدین صمیمی مفخم: ارکسترهای سمفونیک و فیلارمونیک، چون تفکر سنتی دارند؛ کمتر حضو رهبران و آهنگسازان زن را میپذیرند؛ اما ارکسترهای مجلسی و ارکسترهایی که موسیقی معاصر کار میکنند، با نگرشِ جدیدتری به این مساله نگاه میکنند.
مارتینا کوسسکا: من امدیوارم که در ایران هم رهبران زن بیشتر کار کنند.
آیدین صمیمی مفخم: در ایران هم امیدوار هستم که این اتفاق بیفتد.
آیدین صمیمی مفخم: موسیقی این دو آلبوم، آثاری هستند که ما در طول 6 سال گذشته نوشتهایم؛ به همین خاطر قطعات ارتباطی با همدیگر ندارند و در یک آلبوم منتشر شدهاند؛ چون یک رابط موسیقایی در آن وجود دارد.
مارتینا کوسسکا: «هولوگرافی» اولین کنسرتِ آن فستیوال بود و ما مطمئن بودیم که کسی حضور پیدا کند. من فکر میکردم باید برای سالن خالی به اجرای برنامه بپردازم. خیلی نگران بودم و با خودم میگفتم وقتی روی صحنه میروم، چه اتفاقی میافتد؟ میدانید هیچ هنرمندی دوست ندارد به سالن خالی تعظیم کند و شروع به نواختن کند.
آیدین صمیمی مفخم: اما به محضِ اینکه در سایتِ تیوال نوشته شد که این کنسرت با این قطعات قرار است اجرا شود، در مدت زمان کوتاهی تمام بلیتهای آن به فروش رفت.
مارتینا کوسسکا: همشهری من بود. (خنده)
آیدین صمیمی مفخم: وقتی برنامه اجرا شد، ما نظرِ موافقی درست از شنوندگانی شنیدیم که فکر میکردیم این موسیقی را پس خواهند زد. ما باور نمیکردیم که شنوندهها تا این اندازه این قطعات را دوست داشته باشند و حتی از ما بخواهند که دوباره آن را اجرا کنیم؛ البته موقعیت اجرای دوباره پیش نیامد.
مارتینا کوسسکا: امیدوارم این اتفاق زودتر بیفتد.
آیدین صمیمی مفخم: همیشه فکر میکردم که این موسیقی برای بخشی خاص از جامعه است و از آنجا که آثارِ پیچیدهای است، مردم آن را دوست نخواهند داشت؛ بهخصوص اینکه به پیشینهی تکنیکالِ ذهنی نیاز دارد، اما کسانی که در این کنسرتها شرکت کردند، از موزیسینهای خیلی حرفهای تا کسی که از موزیک خیلی دور است، همه توانستند با آن ارتباط برقرار کنند.
مارتینا کوسسکا: این یک آرتیستِ موفق است؛ نه آرتیستی که برای یک فصل یا یک آلبوم است. ما نمیخواهیم سر و صدای زیادی را شکل دهیم و بعد از آن دیگر نباشیم و میان هزاران آلبومی که هر روز به مارکت اضافه میشود، گم شویم. در این صورت تمام زحمتِ ما به هدر خواهد رفت. من اگر بخواهم به این جایگاه دست پیدا کنم، زحمت زیادی دارم؛ اما میدانم نتیجهاش را خواهم دید.
آیدین صمیمی مفخم: باید طولانی فکر کرد. میشود آدم یک گل را بکارد و یک فصل گل بدهد و تمام شود و میتواند یک دانهای بکارد که بدل به بلوطی شود که هزاران سال زنده بماند.
آیدین صمیمی مفخم: یادمان باشد که در اروپا، مهمترین حامیان این نوع موسیقی وزاتخانههای فرهنگ آن کشور هستند.
مارتینا کوسسکا: بله در لهستان وزارت فرهنگ بودجهی بسیار زیادی را در این خصوص میگذارد و فستیوالهای متعددی را در شهرهای مختلف پیگیری میکند. مردم هم از این فستیوالها حمایت میکنند و آن را دوست دارند. خیلی از مردم که پیش از این موسیقی معاصر را گوش نکردهاند، بلیت میخرند و بعد خیلیهایشان مخاطبِ این نوع موسیقی میشوند. ممکن است خیلیهایشان هم این موسیقی را دوست نداشته باشند؛ اما همهشان آن را تفسیر میکنند و این اتفاق بزرگی برای یک موزیسین است. برای مثال مادر من همیشه دربارهی موسیقیهای من تفسیری دارد. میگوید: «آه یک قطعه شبیه یک کشتی فضایی است». من خیلیوقتها مبهوت تصویرسازیهای او میشوم. او گاهی موسیقیهای من را به باران تشبیه میکند یا جنگل یا هر تصویری که در ذهنش ایجاد میشود.
آیدین صمیمی مفخم: توضیح من هم شبیه به مارتیناست. ما هر دو نوازنده و آهنگساز هستیم و البته مارتینا رهبر ارکستر هم هست. هر دو بداههنوازی آزاد و موسیقی الکترونیک انجام میدهیم، ما تمام کارهایی که یک موزیسین معاصر باید انجام دهد را انجام میدهیم و شانسِ هر دویمان این است که در یک ژانر کار میکنیم. به همین خاطر است که دربارهی زیباییشناسی موسیقی صحبتهای زیادی میکنیم. یکی از جامعترین تعاریف موسیقی معاصر این است که هر موسیقیای که امروز نوشته میشود، معاصر است؛ اما لزوما هر چیزی که امروز نوشته میشود در دستهبندی موسیقی معاصر قرار نمیگیرد؛ چون ممکن است شما بدون آگاهی از تاریخ موسیقی کاری انجام دهید که 300 سال قبل انجام شده است.
مارتینا کوسسکا: حالا که از ادبیات حرف زدید، من هم مثل آیدین معتقدم ما در عینِ شاعران کلاسیک، به سهراب سپهری و نیما یوشیج هم نیاز داریم؛ هر چند که من هم شاعران کلاسیک ایرانی را بیشتر دوست دارم.
آیدین صمیمی مفخم: انشاالله اپرای بعدی.
مارتینا کوسسکا: بله من خیلی این اثر را دوست دارم. کتاب بسیار بزرگی است.
آیدین صمیمی مفخم: رییس دانشکدهی ایرانشناسی در لهستان، شاهنامهشناس است و وقتی فارسی صحبت میکند با همان زبان و ادبیات است، به همین خاطر مارتینا تاریخ ایران را به خوبی یاد گرفت.
مارتینا کوسسکا: این سفارش خاصی از یک نوازندهی تنور هورن در بلژیک بود.
- شما هر دو به تازگی آلبوم مستقلِ خودتان را منتشر کردهاید؛ «کوگیتا» و «کنسرتوها» که به شکلِ مفصل دربارهی آن صحبت خواهیم کرد؛ اما پیش از آن میخواهم دربارهی این صحبت کنید که زندگی دو آهنگساز با هم چه شمایلی دارد؟
آیدین صمیمی مفخم: به شکل خلاصه اینکه جواب داده است (خنده). ما یک میز بزرگ در خانهمان داریم که مارتینا با لپ تاپ و پارتیتورهایش یک طرفِ آن کار میکند و آن طرف میز من. سازهایمان هم کنارمان است. گاهی او پیانو مینوازد و گاهی هم من ساکسیفون.
- اما شما هر دو آهنگساز هم هستید؛ مثلا ممکن است وقتی دارید روی قطعهای تمرکز میکنید، مارتینا نیاز به نوازندگی داشته باشد؛ آن وقت تمرکزتان به هم نمیخورد؟
مارتینا کوسسکا: وقتی میخواهیم قطعهای جدید بنویسیم؛ خانه در سکوتی کامل است. موبایل و اینترنت خاموش و سکوتِ مطلق برای اینکه تنها و تنها به نت فکر کنیم.
- لحظهی خلق، لحظهی دشواری است و خب آدمها زمانِ خلق، خلقیاتِ خاصی پیدا میکنند.
مارتینا کوسسکا: یادم میآید مدتی – حدود یک سال- عادت داشتم، زمانِ آهنگسازی رادیو مدام روشن باشد. مهم هم نبود که چه چیزی پخش میکند؛ هر صدایی که از آن میآمد، کمک میکرد چیزهایی که در ذهنم بود را به نت دربیاورم. حالا فقط به سکوت نیاز دارم. یک سکوتِ مطلق.
آیدین صمیمی مفخم: این عادتها مدام در حال تغییر است.
مارتینا کوسسکا: گاهی شلوغی، پلوغی را دوست دارم تا بهتر بنویسم. گاهی آیدین که ساکسیفون میزند، به من ایدههای جدیدی میدهد. ما هر کار موسیقایی که در آن اتاق میکنیم، کمک به همدیگر است.
- ایرادهای همدیگر را هم گوشزد میکنید؟
- مارتینا واقعا معلمتان بوده است؟
- شما رهبر ارکستر هم هستید. در خارج از ایران تا چه اندازه به این حرفه مشغول هستید؟اصلا چرا تعداد رهبرانِ ارکستر زن در تمام دنیا تا این اندازه اندک است؟
آیدین صمیمی مفخم: الان تعداد رهبران زن بسیار زیاد است.
مارتینا کوسسکا: بله بهخصوص کسانی که در اپراها کار میکنند. خیلیهایشان هم معروف هستند. تعداد ما هر روز خیلی بیشتر و بیشتر میشود.
- شما خودتان با چند ارکستر کار میکنید؟
آیدین صمیمی مفخم: ارکسترهای سمفونیک و فیلارمونیک، چون تفکر سنتی دارند؛ کمتر حضو رهبران و آهنگسازان زن را میپذیرند؛ اما ارکسترهای مجلسی و ارکسترهایی که موسیقی معاصر کار میکنند، با نگرشِ جدیدتری به این مساله نگاه میکنند.
مارتینا کوسسکا: من امدیوارم که در ایران هم رهبران زن بیشتر کار کنند.
- اتفاقا خانم «نزهت امیری» چندی قبل یک ارکستر را در جشنوارهی موسیقی رهبری کردند که اجرای بسیار موفقی هم بود.
آیدین صمیمی مفخم: در ایران هم امیدوار هستم که این اتفاق بیفتد.
- حضورتان در ایران مانع از فعالیتهای موسیقاییتان نشده است؟ به هر حالاین موسیقی، موسیقی بومی ما نیست و شاید بستر مناسبی برای فعالیت در ایران وجود نداشته باشد.
- شما خودتان آموزش و فراگیری موسیقی ایرانی را امتحان کردهاید؟
- خب برسیم به آثاری که به تازگی منتشر کردهاید؛ کار روی این آلبومها از چه زمانی شروع شد؟
- کوگیتا به چه معناست؟
آیدین صمیمی مفخم: موسیقی این دو آلبوم، آثاری هستند که ما در طول 6 سال گذشته نوشتهایم؛ به همین خاطر قطعات ارتباطی با همدیگر ندارند و در یک آلبوم منتشر شدهاند؛ چون یک رابط موسیقایی در آن وجود دارد.
- و این رابط چیست؟
- شما به این مساله اشاره کردید که یکی از انگیزههای انتشارِ این اثر، این بوده که نگاه شما در موسیقی را نشان دهد؛ دربارهی این نگاه و تفکر پاسخ میدهید؟
- و قطعاتی خلق شدهاند که بسیار پیچیده است؛ هم از نظر سازبندی و هم هارمونی.
- همانطور که خودتان اشاره کردید، این قطعات ارتباطی با همدیگر ندارد، جز «پیانو» که میتوان آن را حلقهی واسط این آثار دانست. چرا پیانو؟ چون ساز تخصصی خودتان است؟
- آقای مفخم دلیل همکاری با نشرِ موسیقی امروز تهران چه بود؟
- مگر ناشران در بلژیک هم ورشکست میشوند؟ من گمان میکردم ورشکستگی ناشران فقط مخصوص ما هست.
- اسم این انتشارات، اسمِ عجیبی است.
- شما هم فکر میکنید شنیدنِ کنسرتو برای تهرانِ امروز ضروری است؟
- چرا؟
مارتینا کوسسکا: «هولوگرافی» اولین کنسرتِ آن فستیوال بود و ما مطمئن بودیم که کسی حضور پیدا کند. من فکر میکردم باید برای سالن خالی به اجرای برنامه بپردازم. خیلی نگران بودم و با خودم میگفتم وقتی روی صحنه میروم، چه اتفاقی میافتد؟ میدانید هیچ هنرمندی دوست ندارد به سالن خالی تعظیم کند و شروع به نواختن کند.
آیدین صمیمی مفخم: اما به محضِ اینکه در سایتِ تیوال نوشته شد که این کنسرت با این قطعات قرار است اجرا شود، در مدت زمان کوتاهی تمام بلیتهای آن به فروش رفت.
- فقط هولوگرافی اجرا شد؟
مارتینا کوسسکا: همشهری من بود. (خنده)
آیدین صمیمی مفخم: وقتی برنامه اجرا شد، ما نظرِ موافقی درست از شنوندگانی شنیدیم که فکر میکردیم این موسیقی را پس خواهند زد. ما باور نمیکردیم که شنوندهها تا این اندازه این قطعات را دوست داشته باشند و حتی از ما بخواهند که دوباره آن را اجرا کنیم؛ البته موقعیت اجرای دوباره پیش نیامد.
مارتینا کوسسکا: امیدوارم این اتفاق زودتر بیفتد.
آیدین صمیمی مفخم: همیشه فکر میکردم که این موسیقی برای بخشی خاص از جامعه است و از آنجا که آثارِ پیچیدهای است، مردم آن را دوست نخواهند داشت؛ بهخصوص اینکه به پیشینهی تکنیکالِ ذهنی نیاز دارد، اما کسانی که در این کنسرتها شرکت کردند، از موزیسینهای خیلی حرفهای تا کسی که از موزیک خیلی دور است، همه توانستند با آن ارتباط برقرار کنند.
- مخاطب امروزِ تهران خیلی مخاطب پیچیدهای است. میتواند در یک ساعت چندین سانس فلان خوانندهی پاپ را پر کند و از آن طرف در سانسهای طولانی نوای تکنوازی یک آهنگساز را گوش کند.
- این کار را برای شما به عنوان آهنگساز دشوار نمیکند؟
- خب مرزِ این دو کجاست؟
مارتینا کوسسکا: این یک آرتیستِ موفق است؛ نه آرتیستی که برای یک فصل یا یک آلبوم است. ما نمیخواهیم سر و صدای زیادی را شکل دهیم و بعد از آن دیگر نباشیم و میان هزاران آلبومی که هر روز به مارکت اضافه میشود، گم شویم. در این صورت تمام زحمتِ ما به هدر خواهد رفت. من اگر بخواهم به این جایگاه دست پیدا کنم، زحمت زیادی دارم؛ اما میدانم نتیجهاش را خواهم دید.
آیدین صمیمی مفخم: باید طولانی فکر کرد. میشود آدم یک گل را بکارد و یک فصل گل بدهد و تمام شود و میتواند یک دانهای بکارد که بدل به بلوطی شود که هزاران سال زنده بماند.
- وضعیت مخاطبِ این موسیقی در اروپا چطور است؟
آیدین صمیمی مفخم: یادمان باشد که در اروپا، مهمترین حامیان این نوع موسیقی وزاتخانههای فرهنگ آن کشور هستند.
مارتینا کوسسکا: بله در لهستان وزارت فرهنگ بودجهی بسیار زیادی را در این خصوص میگذارد و فستیوالهای متعددی را در شهرهای مختلف پیگیری میکند. مردم هم از این فستیوالها حمایت میکنند و آن را دوست دارند. خیلی از مردم که پیش از این موسیقی معاصر را گوش نکردهاند، بلیت میخرند و بعد خیلیهایشان مخاطبِ این نوع موسیقی میشوند. ممکن است خیلیهایشان هم این موسیقی را دوست نداشته باشند؛ اما همهشان آن را تفسیر میکنند و این اتفاق بزرگی برای یک موزیسین است. برای مثال مادر من همیشه دربارهی موسیقیهای من تفسیری دارد. میگوید: «آه یک قطعه شبیه یک کشتی فضایی است». من خیلیوقتها مبهوت تصویرسازیهای او میشوم. او گاهی موسیقیهای من را به باران تشبیه میکند یا جنگل یا هر تصویری که در ذهنش ایجاد میشود.
- البته نمیتوان فراموش کرد که موسیقی معاصر در ایران خیلی جوان است؛ اما با این حال ارکسترهای زیادی در آن فعالیت میکنند؛ اما اصلا موسیقی معاصر را چگونه میتوان معنا کرد؟
- منظورتان سازهای جدید است؟
آیدین صمیمی مفخم: توضیح من هم شبیه به مارتیناست. ما هر دو نوازنده و آهنگساز هستیم و البته مارتینا رهبر ارکستر هم هست. هر دو بداههنوازی آزاد و موسیقی الکترونیک انجام میدهیم، ما تمام کارهایی که یک موزیسین معاصر باید انجام دهد را انجام میدهیم و شانسِ هر دویمان این است که در یک ژانر کار میکنیم. به همین خاطر است که دربارهی زیباییشناسی موسیقی صحبتهای زیادی میکنیم. یکی از جامعترین تعاریف موسیقی معاصر این است که هر موسیقیای که امروز نوشته میشود، معاصر است؛ اما لزوما هر چیزی که امروز نوشته میشود در دستهبندی موسیقی معاصر قرار نمیگیرد؛ چون ممکن است شما بدون آگاهی از تاریخ موسیقی کاری انجام دهید که 300 سال قبل انجام شده است.
- اما مثلا آهنگسازی مثلِ «بتهوون» چنان آثارِ باشکوهی خلق کرده که همچنان حرفهای جدیدی دارد؛ میتوان اثر او را شاملی این دستهبندی قرار داد.
- چه خوب؛ پس من هم مثال سعدی را میزنم که با وجود اینکه برای قرنها پیش است؛ اما زبانش بسیار معاصرتر از خیلی شاعران امروزی است.
مارتینا کوسسکا: حالا که از ادبیات حرف زدید، من هم مثل آیدین معتقدم ما در عینِ شاعران کلاسیک، به سهراب سپهری و نیما یوشیج هم نیاز داریم؛ هر چند که من هم شاعران کلاسیک ایرانی را بیشتر دوست دارم.
- شما شاعران کلاسیک ایرانی را میشناسید؟
- و آنها را میخوانید؟
- خیلی از ما هم شاهنامه را سخت میتوانیم بخوانیم.
- از شاعرانِ کلاسیک کدام را بیشتر دوست دارید؟
- از شاهنامه هم در آن هست؟
آیدین صمیمی مفخم: انشاالله اپرای بعدی.
مارتینا کوسسکا: بله من خیلی این اثر را دوست دارم. کتاب بسیار بزرگی است.
- چطور با شاهنامه آشنا شدید؟
آیدین صمیمی مفخم: رییس دانشکدهی ایرانشناسی در لهستان، شاهنامهشناس است و وقتی فارسی صحبت میکند با همان زبان و ادبیات است، به همین خاطر مارتینا تاریخ ایران را به خوبی یاد گرفت.
- آقای مفخم شما خودتان هم تا این اندازه با ادبیات مانوس هستید؟
- خب بالاخره اینکه امیدوار باشیم که از این دو آلبوم، کنسرت هم ببینیم؟
- آقای مفخم شما چطور؟
مارتینا کوسسکا: این سفارش خاصی از یک نوازندهی تنور هورن در بلژیک بود.
- برایم جالب است که از آن نوازنده بپرسم چرا این ساز را انتخاب کرده است؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 بهمن 1396 - 19:28
دیدگاهها
سلام آقای صمیمی ترومپت میزنن یا ساکسوفون سوپرانو؟
افزودن یک دیدگاه جدید