گفتوگو با سانگرایتری که بعد از 20 سال فعالیت، اولین آلبوم رسمیاش را به زودی منتشر میکند
هومن اژدری: موسیقی راک در دنیا در حال از بین رفتن است
موسیقی ما – او یک خواننده، ترانهسرا و آهنگساز یا به قول خودش سانگرایتری است که فعالیت حرفهای خود را از بیست سال پیش آغاز کرد. در ادامه مسیر پر فراز و نشیبی را در داخل و خارج از ایران طی کرد و چندی پیش موفق به اخذ مجوز رسمی فعالیتش شد. حالا «هومن اژدری» مراحل تولید اولین آلبوم رسمی خود را دنبال میکند و قصد دارد در نیمه دوم سال روی صحنه هم برود. آغاز فصل جدید فعالیتهای این هنرمند بهانه خوبی بود تا به دفتر سایت «موسیقی ما» بیاید و گپ مفصلی با هم بزنیم. گپی که از سالها قبل و ورودش به دنیای موسیقی آغاز شد و به مسائل این روزهای بازار موسیقی و برخی حواشی درباره موسیقی راک و کانتری رسید.
هومن اژدری در این گفتوگو اظهارنظرهای صریحی هم درباره احوال موسیقی راک و کنسرتهای این سبک و برخی شاعران داشت. او همچنین از انتشار آلبومش به تهیهکنندگی علی اوجی هم خبر داد. اولین گفتوگوی رسمی هومن اژدری پیشروی شما است.
حتی یک مصاحبه از آقای کویتیپور دیدم (که البته نمیدانم منظورشان به من بود یا نه) که گفت جدیداً کارهای خوبی میکنند و با آهنگهای راک، اشعار حماسی درباره جنگ میسازند. حالا من امیدوار بودم که کار من را شنیده باشد اما میخواهم بگویم خود کسانی هم که به نوعی بنیانگذار این جریانها هستند، این سالها سعی کردهاند، در آهنگهایشان تغییر ایجاد کنند و به روزتر شوند تا بیشتر در دل مردم جا باز کنند. فقط اینکه من قصد هیچگونه بیاحترامی نداشتم و قضیه کاملاً برعکس بوده که گویا برخی متوجه آن نشدهاند. میخواستم یک تشکر ویژه هم از شهریار کبیری کنم که به همراه همسرش سعیده آیینی سازنده این ویدئو بود و طی چندین ماه، کار یک تیم را به صورت دو نفره انجام دادند.
شما برای اینکه بتوانید ترانه راک بگویید، باید راک زندگی کنید و انتخاب اولت برای گوش کردن، موسیقی راک باشد. باید تفکر و فلسفه آنها را بدانی. شاعری که کار سفارشی انجام میدهد و یک تکه از یک شعر را نگه میدارد و بقیه کار را به صورت سفارشی مینویسد. یا یکسری کلمات را پشت سر هم قطار میکند و ظرف چند ساعت کار ساخته میشود، چیزی از موسیقی راک نمیداند. شنیدن این اشعار در درجه اول حسی را در ما ایجاد میکند که برایمان خوشایند است، اما خب که چه؟ در کل حرف خاصی نمیزند و فقط یک حس موقتی به شما میدهد. معضل ما این است که دوستان، بیشتر شاعر هستند و شعر کلاسیک میگویند و یک سُس روزمرگی هم به آن میزنند.
هومن اژدری در این گفتوگو اظهارنظرهای صریحی هم درباره احوال موسیقی راک و کنسرتهای این سبک و برخی شاعران داشت. او همچنین از انتشار آلبومش به تهیهکنندگی علی اوجی هم خبر داد. اولین گفتوگوی رسمی هومن اژدری پیشروی شما است.
*****
- * سالها است که در دنیای موسیقی حضور داشتهای اما اکثر فعالیتهایت گروهی بوده و شاید مخاطب کمتر با شخص خودت آشنایی داشته باشد. شاید بد نباشد کمی درباره پیشینه شما صحبت کنیم؛ اینکه چطور به موسیقی علاقهمند شدی.
- * در خانواده هم کسی اهل ساز زدن بود؟
- * فکر میکنم یک دوره هم پیش فریدون فروغی میرفتی.
- * چه اتفاقی افتاد که تصمیم گرفتی پیش فریدون فروغی بروی؟ به آن سبک و استایل علاقه داشتی یا اتفاقی بود؟
- * او را میشناختی؟
- * بعد از آن چه شد؟ اولین گروهت را چه زمانی تشکیل دادی؟
- * جریان «موج نو» که در سینما تعریف مشخصی دارد؛ یعنی تو هم فکر میکردی قرار است کار متفاوتی انجام دهی؟
آن زمان میگفتم من خودم خوانندهام، چرا باید در این کلاسها شرکت کنم!
- * پس چه زمانی به فکر کار کردن حرفهای افتادی؟
- * خاطرهای از کلاسهای آواز محمد نوری داری؟
- * با توجه به سبک محمد نوری، بعد از شرکت در کلاسهای او سبک خواندنت عوض نشد؟
- * فکر میکنم سال 84 هم گروه «مَد سیتی» را تشکیل دادی و شروع به خواندن راک فارسی کردی. راستی تو آن زمان کاور نمیکردی؟
- * جوری گفتی نه که انگار این کار را بد میدانی.
- * برای اجرای این قطعات کاور، گروه هم داشتی؟
- * فکر میکنم اولین تجربه کلام انگلیسی را هم با گروه «میوت اِیجِنسی» به سرپرستی سیاوش امامی داشتی.
به نظرم موسیقی کانتری مخاطب بیشتری نسبت به موسیقی راک دارد
- * چه شد که به سمت موسیقی کانتری رفتی؟
- * حتی با اینکه سبک کانتری در دنیا کم مخاطبتر است؟
- * چرا چنین نظری داری؟
- * یعنی به نظرت موسیقی راک دیگر حرف مشترکی با آدمهای جوامع پیشرفته ندارد؟
- * یک بخشی هم بحث بیزینسی ماجرا است؛ یعنی فروش تورها و کنسرتهای راکرها با کسانی که موسیقی کانتری کار میکنند قابل مقایسه نیست.
- * اما موسیقی راک همانقدر که برای به اصطلاح بازندهها است، برای برندهها هم هست.
- * منظورم غم و عصبانیت و حال بد است. خاستگاه این موسیقی که فقط اعتراض نیست؛ همانطور که بسیاری از قطعات برتر راک دنیا عاشقانه هستند.
میخواستم کسی که موسیقی پاپ گوش میکند را هم جذب کنم و خدا را شکر در این زمینه موفق بودهام
- * اصولاً در تمام جوامع، موسیقی پاپ طرفدار بیشتری دارد و تو که در چنین ژانری -با این اقلیت مخاطب- فعالیت میکنی، احتمالاً چیزی جز علاقه نمیتواند پشت آن باشد. این موضوع تو را اذیت نمیکرد؟
- * کار پاپ هم خواندهای؟
- * به نظر میآید آدم گذشتهگرایی هستی. فضای کارت هم به موسیقیهای کانتری روز دنیا نزدیک نیست و میتوان گفت بیشتر در فضای کارهای هنرمندان قدیمی مثل «جانی کَش» هستی.
- * مگر متولد چه سالی هستی؟
پای کارتون نشسته بودیم که یکدفعه قطع میشد و یک دشت پر از شهید نشان میداد
- * کمی هم درباره کارهایی که از تو منتشر شده صحبت کنیم. یک نمونه آن، ویدئوکلیپ «ممد» بود که سال گذشته منتشر شد.
- * چرا؟ به دلیل نوع کلام آن قطعه؟
- * اتفاقاً وقتی به آن دقیق میشوی، به نظر میآید کلام آن از موضع غرور و قدرت است.
- * چرا به نظر میآید هنرمندانی که در سبک تو فعالیت میکنند، نمیتوانند درباره شهدا بخوانند؟
- * تو در دهه پنجاه به دنیا آمدهای و طبیعتاً در حال و هوای جنگ بزرگ شدهای. فکر میکنم پدرت هم جنوبی باشد.
- * این نوع نگاه انگار به خودت هم رخنه کرده و باعث شده در اول ویدئو «ممد» توضیح بدهی که این اثر سفارشی نیست.
- * معروفترین اثر درباره محمد جهانآرا، قطعهای است که حاج صادق آهنگران خوانده و تو درواقع میخواستی آن را با فضای دیگری به نسل جدید نشان بدهی.
حتی یک مصاحبه از آقای کویتیپور دیدم (که البته نمیدانم منظورشان به من بود یا نه) که گفت جدیداً کارهای خوبی میکنند و با آهنگهای راک، اشعار حماسی درباره جنگ میسازند. حالا من امیدوار بودم که کار من را شنیده باشد اما میخواهم بگویم خود کسانی هم که به نوعی بنیانگذار این جریانها هستند، این سالها سعی کردهاند، در آهنگهایشان تغییر ایجاد کنند و به روزتر شوند تا بیشتر در دل مردم جا باز کنند. فقط اینکه من قصد هیچگونه بیاحترامی نداشتم و قضیه کاملاً برعکس بوده که گویا برخی متوجه آن نشدهاند. میخواستم یک تشکر ویژه هم از شهریار کبیری کنم که به همراه همسرش سعیده آیینی سازنده این ویدئو بود و طی چندین ماه، کار یک تیم را به صورت دو نفره انجام دادند.
همیشه موزیسینها را در سینما به شکل معتاد و قاتل و دزد و کلاً نقش منفی نشان میدهند!
- * یکی از دلالیل بدبینی که منجر به بروز مشکلات مختلف برای هنرمندان راک شده، استفاده از این موسیقیها روی تصاویر یا فیلمهایی است که بعضاً شخصیت آن، خلافکار است. این ذهنیت کمک کرد که به نظر بیاید این جنس موسیقیها یا هنرمندان فعال در آن هم کاراکتر منفی دارند...
- * یا اینکه در برنامههای مربوط به اعتیاد از آهنگ «اریک کلپتون» استفاده میکنند. آلبوم «کابوس» کوروش یغمایی هم فکر میکنم اصلاً به سفارش سازمان مبارزه با مواد مخدر منتشر شد.
- * کمی هم وارد وجه ترانهنویسی شما شویم. گفتی قدیمترها داستان هم مینوشتی. برای همین است که ترانههایت، شکل روایی و داستانی دارند؟
شما برای اینکه بتوانید ترانه راک بگویید، باید راک زندگی کنید و انتخاب اولت برای گوش کردن، موسیقی راک باشد. باید تفکر و فلسفه آنها را بدانی. شاعری که کار سفارشی انجام میدهد و یک تکه از یک شعر را نگه میدارد و بقیه کار را به صورت سفارشی مینویسد. یا یکسری کلمات را پشت سر هم قطار میکند و ظرف چند ساعت کار ساخته میشود، چیزی از موسیقی راک نمیداند. شنیدن این اشعار در درجه اول حسی را در ما ایجاد میکند که برایمان خوشایند است، اما خب که چه؟ در کل حرف خاصی نمیزند و فقط یک حس موقتی به شما میدهد. معضل ما این است که دوستان، بیشتر شاعر هستند و شعر کلاسیک میگویند و یک سُس روزمرگی هم به آن میزنند.
- * تو خودت را سانگرایتر میدانی یا ترانهسرا؟
- * یعنی شاعر نیستی؟
- * نظرت درباره ترانهها و شعرهایی که این روزها استفاده میشود چیست؟
- * تو اصولاً خیلی برای دیگران کار نمیسازی، فکر میکنم آخرین کاری که از تو منتشر شد، همان قطعه «اعصاب ندارم» با صدای رضا یزدانی بود که گویا شعرش هم عوض شد.
- * موضوع دیگری که دوست دارم راجع به آن صحبت کنیم این است که تعدد گروههای راک این روزها خیلی زیاد شده که از دو منظر میتوان به آن نگاه کرد؛ هم باعث خوشحالی است که افراد بیشتری میتوانند فعالیت کنند و هم اینکه این تعدد کنسرتها با توجه به مخاطب محدود این سبک، ممکن است باعث دلزدگی مخاطب شود و در نتیجه کمکم سالنها خالی شوند. نظر شما چیست؟
- * برای بخش آخر گفتوگو هم درباره کارهای آیندهات صحبت کنیم.
- * که بعد از بیست سال اولین آلبوم رسمیات خواهد بود.
- * تو معمولاً فعالیتهای گروهی داشتهای، چرا اینبار میخواهی به صورت تکی فعالیت کنی؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1396 - 20:43
دیدگاهها
در مورد ترانهسراها درست میگه. این جماعت کلا درکی از موزیک ندارن و با متن آهنگ مثل شعر برخورد میکنن که رفتار کاملا غلطیه. پدر موزیک رو با چارپارههاشون درآوردن.
"سانگ رايتر ها معمولا از طرف ترانه سرايان سركوب ميشوند" اين جمله رو شديدا باش موافقم و متاسفانه متاسفانه اكثر ترانه سرايان منتقد طورى با ترانه ى برخى آثار برخورد ميكنن كه انگار طرف كتاب شعر چاپ كرده! داغون ترين نقدى كه نسبت به يه ترانه خوندم و تو همين سايت موزيك ما هم خوندم اونى بود كه منتقد عزيز فرمودن اين شعر وزن عروضى نداره? نداشته باشه??
دقیقا موافق راک در حال از بی رفتن هستش
یکی از باشخصیت ترین هنرمندان
هومن اژدری واقعن در ژانر خودش کارش رو بلده.....موسیقی متفاوتی که بسیار صمیمی و با احساسه و تونسته هومن اژدری رو صاحب لحن و سبک خودش بکنه....دقیقن یک راک کانتری ایرانی....و خیلی جاها با تکنیکهای خوب خوانندگی باعث انتقال بهتر احساس میشه.....
ترانه های روون و دلنشین که در حد و اندازه های موزیکشه نه بیشتر نه کمتر......
خوب شاید روی کاغذ بنویسیم اینترانه هارو اصلن به ذهنمون نرسه که میشه اینارو ترانه کرد.....ولی وقتی تو موزیک میشنویش
کاملن حس میکنی که حرف به حرفش برای این فضا و با هدف خاصی برای این موسیقی ساخته شده.....
هومن عزیز و دوست داشتنی برات ارزوی موفقیت میکنم
امیدوارم خیلی زود به حقش برسه!
مینوشتین ترانه سرا هم متوجه میشدیم
افزودن یک دیدگاه جدید