برنامه یاد بعضی نفرات
 
نگاهی به اجرای گروه «تال» به خوانندگی فرج علیپور
غوغای علیپورها در تالار وحدت
موسیقی ما - در روزگاری که ستاره‌ها کنسرت‌هایشان کم‌فروش شده و چهره‌های جدیدی بازار موسیقی را در دست گرفته‌اند، در روزگاری که رفتن به کنسرت چهره‌های شناخته شده، نوعی کلاس گذاشتن به شمار می‌آید؛ در همین روزگار است که تالار وحدت برای دو شب پُر از مخاطب می‌شود تا گروه «تال» عاشقانه‌هایش را روایت کند. عاشقانه‌هایی که زبان گفتارش لَکی و لُری است. عاشقانه‌هایی که نوایش برای مردمانِ زاگرس آشنا است. پس هر گاه اهالی زاگرس که در تهران مقیم هستند، بدانند و آگاه شوند که گروهی از غرب کشور به تهران آمده، خودشان را به این کنسرت‌ها می‌رسانند تا ساعتی با نوایی آشنا خود را آرام کنند.
 
در روزگاری که خیابان‌های شهر شلوغ شده، ترافیک گاهی کلافه‌ات می‌کند، گرما روحت را آزرده می‌کند و پشه‌های سفید هم در سطح شهر گسترده شده‌اند، در چنین روزگاری رفتن به یک کنسرت موسیقی لُری و لَکی غنیمت است. کنسرتی که همه چیز در آن صفا دارد. مردمانی که با شوق به تالار وحدت آمده‌اند تا ساعتی قصه‌های عاشقی را به زبان مادریشان بشنوند. «گُلوَنی» (سربندی که زنان مناطق زاگرس‌نشین به سر می‌بندند) در کنسرت گروه «تال» بسیار به چشم می‌خورد. در میان جمعیت لُرها، لَک‌ها، کُردها، بختیاری‌ها و حتی فارس زبانان و گاهی هم ترک‌ها حضور دارند. این یعنی موسیقی می‌تواند قومیت‌های مختلف را به هم نزدیک کند.
 
وقتی اجرا آغاز می‌شود، تکنیک نوازندگان گوش را نوازش می‌دهد. ملودی‌ها آشنا است اما تنظیم‌ها جدید است. این یعنی گروه «تال» آثار قدیمی و معروف موسیقی لرستان را با تنظیمی جدید اجرا می‌کند.
 
در میان اجراها تکنوازی‌ها هم شنیده می‌شود. ریتم بیشتر قطعه‌ها شاد است اما گاهی هم فرج علیپور آثاری مانند «شبانه» را می‌خواند که اندوه عجیبی در درونش جاری است.
 
در بخشی از کنسرت هم فرج علیپور با همراهی کمانچه‌ی مسلم علیپور قطعه‌ی «دایه دایه» را می‌خواند. شاید به جرات بتوان گفت که کسی در سالن نبود که این قطعه را با علیپور زمزمه نکند. «دایه دایه» از تصنیف‌های قدیمی موسیقی لرستان است که خوانندگان مطرحی تا کنون آن را خوانده‌اند. شاید بهترین اجرای این تصنیف مربوط به صدای رضا سقایی باشد.
 
به هر روی کنسرت گروه «تال» حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید و در مدت این اجرا تمام تماشاگران با دقت و با هیجان کنسرت را دیدند و شنیدند.
 
از نکات مهم در ترکیب گروه «تال» حضور مسلم و میلاد علیپور بود. این دو برادر فرزندان فرج علیپور هستند که میلاد تار و مسلم کمانچه می‌نوازد. مسلم سرپرست گروه «تال» است و میلاد هم آثاری که اجرا می‌شود را تنظیم می‌کند.
 
بی‌شک علاقه‌مندان به موسیقی نواحی در انتظار اجراهای دیگری از این گروه هستند تا باز هم شبی را با گروه «تال» بگذرانند.
 
البته این پایان کنسرت‌های موسیقی لرستان در پایتخت نیست و آخر همین هفته‌ی جاری، یکی دیگر از اسطوره‌های آواز موسیقی لرستان در تهران به اجرای برنامه می‌پردازد. ایرج رحمانپور که به «زخمه‌ی زاگرس» معروف است، قرار است سوم شهریور 1396 در تالار اندیشه حوزه هنری کنسرت خود را برگزار کند. آنجا هم می‌تواند محلی برای گردهمایی موسیقایی مردمانِ اهل زاگرس باشد.
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1396 - 14:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود غوغای علیپورها در تالار وحدت | موسیقی ما