درباره کیتارو؛
عبور از سانفرانسیسکوی مهگرفته، از فراز فوجیتا دماوند
بیتا یاری
[ روزنامهنگار ]
دهه 80 میلادی در آنسوی مرزها آغازگر تحولات شنیداری از جنسی دیگر در موسیقی روز دنیا بود چرا که ژانر جدیدی در حال تولد در موسیقی مغربزمین بود. سبکی که پیچیدگیهای شنیداری و ساختاری موسیقی شنیدهشده تا آن روزگار را همراه خود نداشت و سادگی آن سوای نواختن و آهنگسازی حتی در شنیدن، به شدت مشهود بود. موسیقی متفاوتی که آسانتر شنیده میشد و طرفداران بیشماری را جذب خود میکرد و صرفا تمرکز آن به ارائه آثار ملودیک و بیکلام بود و در زیرمجموعه خود از موسیقی الکترونیک و سینتیسایزر نیز بهره میبرد. موسیقیشناسان این پدیده جدید را سبک نیو ایج (new age) نامگذاری کردند. این سبک را متاثر از جنبش فرهنگی سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میدانند که هدفش تاکید بر معنویات، گیاهخواری، طب گیاهی و... بود. اما این سبک تا حدودی نیز وابسته به سبک موسیقی کلاسیک است که با داشتن آهنگی تکراری و ساده، برای اهدافی چون ایجاد آرامش روحی، خلسه، انجام مراسم معنوی و مراقبه دستهجمعی، یوگا و... بهکار می رود.
در سبک نیو ایج اغلب سعی بر ایجاد فضایی از موسیقی است که به صورت پسزمینه امکان شنیدن موسیقی را در کنار رسیدن به سایر کارهای روزمره فراهم میآورد و حتی به قولی برای Ambient مناسب است. امبینت زیرشاخهای از موسیقی الکترونیک و نیو ایج بود که امکان ایجاد فضاهای خلسهآور را با پایه و اساس ریتمیک آهسته فراهم میساخت. اینگونه بود که با پیشینه جنبشی- فرهنگی که به آن اشاره شد آهنگهای بیشماری امکان ظهور یافتند و آهنگسازانی که حالا در این سبک که به نیو ایج شهرت یافته بود پیشرو قلمداد میشدند. موج این سبک موسیقی که دهه 80 میلادی را درنوردیده بود، سالها بعد به کشورهایی چون ایران رسید تا به هر روی در کشور ما نیز شنیده شود و علاقهمندان پروپا قرص خود را پیدا کند. افرادی چون یانی، ژان میشل ژار یا ونجلیس از سرآمدان این سبک هستند و کیتارو آهنگساز ژاپنی نیز اغلب آثارش را در این ژانر ارائه کرده است. البته کیتارو آهنگسازی است که بدون دانش آکادمیک یا تحصیل موسیقی به صورت خودآموخته نغمههای جاری شده بر روح و روانش را روی ساز ظاهر میسازد. اما آهنگسازان قدری چون آندریاس ولن ویدر (Andreas Vollenweider) که در کارهایشان موسیقی ملل را هم چاشنی آهنگسازی کردهاند، در این سبک به فعالیت پرداخته و شهرت جهانی خود را مدیون این ژانر هستند. تکنوازیهای پیانوی جرج وینستون (George Winston) نیز در این سبک موسیقی قرار میگیرد، هرچند او نام «پیانوی مردمی» را روی کارهایش نهاده است. آهنگسازی چون کریس اسفیریس (Chris Spheeris) که در آلبوم «تغییر قطبی» او هنرمندان شاخص این سبک یعنی یانی و ونجلیس قطعاتی ساختهاند از بزرگان این شاخه موسیقی محسوب میشود. در میان آثار منتشر شده ایرانی میتوان به آلبوم «سراب» احمد پژمان اشاره کرد یا آلبوم «یاران عشق » ناصر چشمآذر.
آنچه مسلم است از چهل سال پیش تاکنون آنچه موسیقی این ژانر را فراگیر ساخته و به آن شهرت بخشیده سادگی شنیداری است که هر سلیقهای از مخاطبان میتواند با این سبک موسیقی ارتباط بگیرد و به همین جهت سوای شهرت همگانی این ژانر و داغ بودن این نوع موسیقی در بین علاقهمندان جنبههای تجاری آن را نیز افزایش دهد چنانچه مثلا یانی از کسانی بود که به چین و هند نیز برای اجرا دعوت شد و برای این دو کشور پرجمعیت جهان آلبوم معروف «احترام» (Tribute) که به هند و چین شهرت یافت را ساخت که کنسرت تصویری آن در ایران علاقهمندان بسیاری دارد. ژانری که در آن سوی آبها دیگر حیات پرفروغی ندارد اما گویا در ایران در حال رواج است.
ماسانوری تاکاهاشی که بعدها دوستانش نام کیتارو را بر او نهادند اگر به علت توانایی در نوازندگی چند ساز روزگاری در کلوبهای شبانه توکیو و یوکوهاما به نوازندگی گیتار و... میپرداخت، با آشنایی با سینتیسایزر و موسیقی الکترونیک قدم به دنیایی گذاشت که برای او شهرت جهانی را به ارمغان آورد. او که در سال 1979 دو آلبوم «داستان ماه کامل» و «بهشت» را ارائه کرد از سوی سازمان ملی رادیو تلویزیون ژاپن برای آهنگسازی روی مستند جاده ابریشم به همکاری دعوت شد و با این مستند نوای موسیقی او شهرتی جهانی یافت و با ساخت موسیقی متن فیلم «بهشت و زمین» ساخته الیور استون کارگردان آمریکایی در سال 1993 جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد. او که بارها نامزد دریافت جایزه گرمی شده بود سرانجام در سال 2001 آن را در 48سالگی برای ساخت «Thinking of you» به عنوان بهترین آلبوم سبک نیو ایج از آن خود کرد. او که سالهاست در آمریکا، شهر سانفرانسیسکو ساکن است موسیقی خود را در استودیوی شخصیاش در کوههای ژاپن میسازد و اکنون برای اجرای کنسرتی در ایران حضور دارد؛ کنسرتی که امکان برگزاری آن برای همکاران او چون ریچارد کلایدرمن، کریس دیبرگ و... در سالهای گذشته علیرغم هماهنگیهای از پیش انجام شده میسر نشد و حتی برخی علیرغم حضور در تهران از رفتن به روی سن منع شدند. اما با استقبال رسمی مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد از این هنرمند پرآوازه ژاپنی ساکن آمریکا معلوم شد که با داشتن حامیای چون مرکز موسیقی وزارت ارشاد میتوان اجرای کنسرتها را ممکن ساخت و شبهایی برای تورق نوستالژیهای علاقهمندان این سبک رقم زد؛ علاقهمندانی که برای تجدید خاطرههای خود حاضرند از 80 تا 195 هزارتومان برای هر بلیت کنسرت بپردازند و کنسرتگذاران را به تمدید چند شب دیگر ترغیب و تشویق کنند.
منبع:
روزنامه فرهیختگان
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 مهر 1393 - 11:45
دیدگاهها
بسیار مطلب مفید و خوبی بود
ممنون از شما
MAS
من شب آخر اجرای کیتارو رو تو تالار وزارت کشور بودم. واقعا اجرای فوق العاده ای از مجموعه ای از بهترین آهنگ هاش داشت. به نظزم باید اجرای شخصیت های بزرگ موسیقی دنیا بیش از این در کشورمون تکرار شه.
روزنامه نگار محترم نمی توان به اطلاعات ویکی پدیایی استناد کرد. این یک فحش است که ونجلیس را موسیقیدان سبک نیوایج بدانیم توهماتی ویکیپدیایی است. دوست عزیز معلوم است که ونجلیز و جورج وینستون گوش نکردید و بر مبنای اطلاعات اینترنتی نوشته اید مضاف بر اینکه یادداشت شما تم مشخصی ندارد و معلوم نیست جز به رخ کشیدن یک سری اطلاعات ناقص و الکن به چه نتیجه ای می خواهد برسد. موسیقی گوش کردن و رجوع به منابع مستدل را به شما پیشنهاد می کنم
خودمرکز عالم پنداری در کامنت ریما نشان می دهد که طرفداری کورکورانه تنها در انحصار طرفدارن فوتبال نیست و می توان همان گفتار و رفتار را در حوزه موسیقی داشت. ونجلیس در حوزه موسیقی نیوایج، الکترونیک و امبینت قراردارد و بس! مشکل از شماست که نیو ایج را ارزش گزاری می کنید و آنرا فحش می دانید و گرنه به هر سایت موسیقی که رجوع کنید ژانر موسیقی ونجلیس را در این حوزه قید کرده : مثلا بطور نمونه همان فتح بهشت را جستجو کنید و ببینید حتی آی تیونز هم آنرا در دسته نیوایج قرارداده و یا سایتهای زیر :
http://rateyourmusic.com/release/album/vangelis/1492__conquest_of_paradi...
http://www.discogs.com/Vangelis-Conquest-Of-Paradise/release/942938
حیف از این اجرای کیتارو که ارکستر فشل ایرانی با فالش نوازی و ریتم انداختن خاطره بدی بجا گذاشت . آخه چه اصراری بود که اینها رخ نشان بدهند . مردم آمده بودند با بلیط هنگفت که کیتارو را ببینند نه نمایش مضحک بخشی با اصطلاح نوازندگان ارکستر سمفونیک سالها تعطیل شده را . کجای است این مدیریت موسیقی ارشاد...
متخصصین بنگاه موسیقی ما، یانی به هند دعوت نشد. یانی موسیقی نیوایج نمیسازه. موسیقی نیو ایج هیچ ربطی به گیاه خواری نداره. یانی و ونگلیس خیلی هم اون ور آب طرفدار دارن.
رفته از چندجا کپی کرده به خودش میگه روزنامه نگار... یعنی همه روزنامه نگارا کپی بردار و ...
شما سر سوزنی هم یانی، کیتارو و ونگلیس و خیلی اساتید دیگه رو نمشناسید
افزودن یک دیدگاه جدید