جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
72 ساعت پیش از انتشار اولین آلبوم رسمی «دنگ شو» و در گفتگو با «موسیقی ما» عنوان شد:
طاها پارسا: در حوزه موسیقی تلفیقی تنها یک جریان وجود دارد و آن هم جریان دنگ شو است
موسیقی ما – سالها است که در موسیقی فعالیت می کنند و طرفداران زیادی دارند. آثار پرطرفداری نظیر «شیراز چل ساله» را منتشر کرده اند و بارها در اقصی نقاط ایران و جهان روی صحنه رفته اند. حتی تجربه ساخت موسیقی متن و تیتراژ با «ضد گلوله» و «پژمان» در سینما و تلویزیون را دارند. با وجود همه این اتفاقات و سالها فعالیت در موسیقی قرار است که اولین آلبوم رسمی آنها روز شنبه 26 مهرماه به بازار عرضه شود. «اتاق گوشواره» پس از شیراز چل ساله و «دلتنگ شو» اولین آلبوم رسمی «دنگ شو» خواهد بود که در ایران منتشر می شود. این آلبوم از سوی شرکت «آوای باربد» به مدیریت «حمید اسفندیاری» به بازار عرضه خواهد شد. خبر انتشار این آلبوم بهانه خوبی بود تا به سراغ «طاها پارسا» که یکی از ارکان اصلی دنگ شو است برویم. صحبت های مفصل را گذاشتیم برای پس از اتاق گوشواره اما در همین بحث کوتاه هم نظرات جالبی از طاها شنیدیم که در ادامه می خوانید:
 
  • *آلبوم «اتاق گوشواره» شامل چند قطعه است و فضای کلی کارها چگونه است؟
من در مورد فضای کار به صورت تخصصی نمی توانم نظر بدهم. به دلیل اینکه بخش عمده طراحی این بخش توسط دوست و برادر خوبم «شایا» انجام می شود. از دیدگاه من به عنوان یک مخاطب که با این گروه همکاری هم دارد، فضای این آلبوم برگرفته از مسیری است که دنگ شو تا کنون طی کرده است. این نتیجه حال و مود دنگ شو در سال های 91، 92 و 93 است که نهایتا به یک فضای آرامش بخش و تا حدودی شاد در قطعات ختم می شود. اما این آلبوم شامل نه قطعه خواهد بود.
 
  • *این فضای آرامش بخش و تا حدودی شاد به چه معنا است؟ یعنی قطعات این مجموعه ترکیبی از کارهای ریتمیک و اسلو است؟
من نمی توانم قطعات دنگ شو را تقسیم بندی کنم. قطعه «بی خوابی» در این آلبوم که من آن را بسیار دوست دارم کاملا ریتمیک است ولی از تعبیر شما فکر می کنم اسلو باشد. از یک جنبه سوال خوبی را مطرح کردید به دلیل اینکه در این آلبوم ریتم جریان دارد. یعنی از شروع پخش سی دی تا پایان، بازی های مختلفی از ریتم را می شنویم و به شایا تبریک می گویم. به واسطه تجربه ای که در این سالها به دست آورده است توانسته است استفاده جذابی از ریتم در آلبوم اتاق گوشواره داشته باشد.
 
  • *دلیل انتخاب اسم اتاق گوشواره چیست؟
به این دلیل است که به آلبوم می آید!
 
  • *ارتباط خاصی بین قطعات یا رخداد ویژه ای باعث این انتخاب نبوده است؟
خیر. فقط به این دلیل است که به آن می آید. به عنوان مثال من نمی دانم که چرا اسم شهر «فلورانس» در ایتالیا اینگونه انتخاب شده است اما به هرحال به این شهر می آید.
 
  • *در این آلبوم هنرمندان دیگری هم به عنوان مهمان حضور دارند؟
بله. هنرمندان دیگری هم ما را همراهی کرده اند اما من دوست دارم از آقای «اسحاق چگینی» یاد کنم که نوازنده «نی» و الهام بخش من در تمام این سالها بوده است. ایشان در قطعه «ماهی ها» یک کار چند نی نوازی انجام داده اند.
 
  • *اما این اولین آلبوم رسمی شما در ایران است و می خواهم از پروسه اخذ مجوز برای ما بگویید و اینکه چه شد که عبارت «اولین انتشار رسمی در ایران» را اکنون کنار پوستر اتاق گوشواره می بینیم؟
در گذشته آثار خود را منتشر می کردیم و کنسرت های زیادی داشتیم. تصور ما بر این بود که اگر فعالیت هایی که انجام می دهیم و مضامین کارها خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران نباشد کافی است. اینگونه نبود و ما حتما باید برای انتشار آلبوم در ایران و جهان و برگزاری تور کنسرتها، مجوزهای لازم را اخذ می کردیم. یک سوءمدیریتی در آن زمان اتفاق افتاد و باعث شد که ما در آن دوره نتوانیم به راحتی مجوزهای لازم فعالیت رسمی در ایران را کسب کنیم. در این ایام مشغول بررسی روند صدور مجوز بودیم و نهایتا با همکاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها به نتیجه لازم دست پیدا کردیم.
 
  • * در این مدت خیلی ها می گفتند که اعضای گروه دنگ شو به روند کنونی عادت کرده اند و تمایل زیادی برای اخذ مجوز ندارند. نظر شما چیست؟
من به شخصه همیشه دوست داشتم که با مجوز فعالیت کنم زیرا تجربه کار در سینما را داشتم و می دانم که کار کردن با مجوز مزایایی دارد که نمی توان از آن صرف نظر کرد. البته در مورد این سوال سایر اعضای گروه هم باید نظر بدهند و پاسخ من شخصی بود.
 
  • * زمانی که هر گروه یا خواننده ای مجاز شود قطعا آثارشان شامل تغییراتی می شود. اما تقریبا برای همه این تغییرات زیاد است و دیگر کارهای مجازشان جذابیت زمانی که غیرمجاز هستند را ندارد. می خواهم بدانم دنگ شو در این زمینه تا چه حد دستخوش تغییر می شود؟
خیلی کم و نزدیک به صفر است. حال و هوای اغلب قطعات ما عاشقانه است و من به عنوان ترانه سرای گروه هنگام سرودن ترانه به این فکر می کنم که کار ما قرار است در محیط یک خانواده ایرانی پخش شود. به این دلیل در هنگام نوشتن ترانه این فضای خانوادگی را در ذهن دارم و آن اصالت خانوادگی برای من مهم است. همین مساله باعث می شود مشکل چندانی با مرزبندی های مجوز نداشته باشیم.
 
  • *اگر یک زمانی سخت گیری ها در این زمینه بیشتر شود باز هم در همین مسیر کار خود را ادامه می دهید؟
تا زمانی که من می توانم حال آدم ها را با اجرای زنده در ایران خوب کنم، مطمئن باشید که هر خطر و تغییری را برای ارتباط با آدم هایی که آگاهانه این نوع موسیقی و ادبیات را انتخاب می کنند می پذیرم.
 
  • *همکاری شما با شرکت «آوای باربد» به عنوان ناشر این اثر چگونه شکل گرفت؟
مدت زمان زیادی نیست که با فضا و مارکت موسیقی در ایران آشنا شده ام. این بازار چندین تهیه کننده دارد که با برخی از آنها برخورد داشتم و با اغلب این دوستان هم سعادت آشنایی نداشتم. این دوستان تهیه کننده با ادبیاتی صحبت می کنند که به من استرس می دهد و تنها کسی که خلاف این رفتار را داشت آقای «حمید اسفندیاری» بود. من هم ترجیح می دهم در زندگی با افرادی کار کنم که ادبیات و رفتار آنها منتقل کننده استرس نیست.
 
  • * طی چند سال اخیر پس از انتشار آلبوم های رسمی برخی گروه های موسیقی تلفیقی نظیر «پالت» یا «چارتار» یک جریانی در بین مخاطبان ایجاد شده است. آنها توانسته اند طرفداران بیشتری را به سمت خود جذب کنند و کنسرت های متعددی داشته باشند. آیا دنگ شو هم با انتشار اتاق گوشواره می تواند طیف مخاطبان خود را گسترش دهد؟
من ترجیح می دهم به سوال شما باز هم شخصی جواب دهم. به نظر من در حوزه ای که دوستان اسم موسیقی تلفیقی را برای آن انتخاب کرده اند تنها یک جریان وجود دارد و آن هم جریان دنگ شو است. سایر اتفاقات جریان نیست و فقط یک اتفاق است.
 
  • * چه دلیلی برای ارائه این نظر دارید؟
من به اصالت دنگ شو اعتقاد دارم.
 
  • *و صحبت پایانی؟
این آلبوم با عشق کار شده است و با عشق وارد بازار می شود. عاشقانه منتظر این است که در یک فضای پاییزی بتواند صدا دهد.


-------------------------
در ادامه می توانید پوسترهای این آلبوم را از سایت «موسیقی ما» ببینید و دریافت کنید.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 مهر 1393 - 12:01

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 24 مهر 1393 - 13:16

چه خبر حوبی بود
کار گروه دنگ شو عالیه
تا شنبه

پنجشنبه 24 مهر 1393 - 13:52

من گروه دنگ شو را خیلی دوست دارم ولیقبول ندارم تنها جریان موجود در موسیقی تلفیقی دنگ شو است . چارتار هم گروه خیلی خوب و موفقی است .

پنجشنبه 24 مهر 1393 - 14:32

از اینکه گروه دنگ شو ادامه دهنده یک جریان بوده و در مقاطعی با قوت به این جریان ادامه داده است ، حرفی نیست اما اینکه فکر می کنند جریان ساز هستند ، حرف گزافی است و به کم تجربه گی ایشان بر میگردد.شما با باز اجرای تصانیف قدیمی که نمی توانید ادعای جریان سازی داشته باشید دوست عزیز.همچنین افول بسیاری در آلبوم آخر خود یعنی "دلتنگ شو" داشتید که این ادعای شخصی نیست و بازخورد آن در طیف مخاطبان شما هست.در نظر داشته باشید که با یک آلبوم "شیراز ثل ساله" نمی توانید جریان ساز باشید و در این نقطه به صحبت شما استناد می کنم که آن آلبوم نیز "آن" بوده و "اتفاق" و نه "جریان".امیدوارم در آثاری که از این پس منتشر می نمایید بتوانید جریان ساز شوید که این بستگی به حفظ سطح کیفی در آهنگسازی و طرح های شما برمی گردد.موفق باشید.

پنجشنبه 24 مهر 1393 - 22:51

بیصبرانه منتظر شنیدن بهترینهای دنگ شو هستیم
روز با تو، شب به یادت... ;)

جمعه 25 مهر 1393 - 11:52

البته واقعا دنگ شو خودش يك سبك بنام " سبك دنگ شو" ابداع كرد و ايشون درست ميگه مثلا اعضاي گروه ديگه كه مدعي موسيقي تلفيقيه ازصفر تو دنگ شو شروع كرده بودن و بقولي ديپورتي هاي دنگ شو هستند كه رفتن يك گروه تشكيل دادن
درضمن دنگ شو الان تو كل جهان پرطرفدارارين سبك موسيقي از ايران شده و خب ابداع سبك دنگ" متعلق به دنگ شو هست ولاغيرمثل "دنگ خواني "
براي اثبات اين دليل به قدمت سابقه اين گروه در ايران و درخارج از كشور هم سايت آمازون سر بزنيد ببينيد

جمعه 25 مهر 1393 - 14:42

به طور کلی من از دنگ شو و کارهایی که میکنن خوشم میاد و به نظرم چند مورد آهنگ خیلی خوب توی کارنامشون داشتن که باعث میشه یه نگاه ویژه به این گروه داشته باشم.
اما حقیقتا اینکه موسیقی تلفیقی خاص دنگ شو بوده حرف بی موردیه. اول از همه باید تاکید کنم که موسیقی سنتی مثل موسیقی رپ نیست که هر خواننده ای بخواد اونو متعلق به خودش بدونه و بقیه رو زیر سوال ببره.در ضمن همونطور که همه مخاطب های موسیقی میدونن تلفیق موسیقی ایرانی و سنتی با انواع دیگه موسیقی کاریه که سر درازی داشته و شاید تاریخش به 50 سال پیش هم برگرده اماشروع موسیقی تلفیقی به شکلی که الان میشناسیم با آلبوم تکرار نشدنی ترنج نامجو بود. این آلبوم آغاز نوع جدیدی نگاه به موسیقی ایرانی بود و نفوذش بین مخاطبا به حدی بود که کل جامعه ایران رو متوجه خودش کرد. همین آلبوم راه رو برای بقیه موزیسین ها در این زمنیه هم باز کرد. در ضمن نامجو با کارهای زیادی که بعدتر انجام داد تونست پایه های این نوع موسیقی رو محکم کنه. در ادامه هنرمندهای زیاد و خوب دیگه ای اومدن و هر کدوم به موسیقی تلفیقی رو با فلسفه خودشون گسترش دادن و همین هم باعث شده که امروز یکی از پویاترین انواع موسیقی رو داشته باشیم که هنوز هم در حال رشده. قطعا دنگ شو هم کمک شایان توجهی به این جریان کرده و باید از این گروه قدر دونسته بشه. اما تاریخچه موسیقی تلفیقی کاملا واضح و مشخص هست و جایگاه دنگ شو هم معلومه.نباید با این مصاحبه ها وجهه گروه دنگ شو مخدوش بشه. مشتاقانه منتظر شنیدن آلبوم جدید هستم.

شنبه 26 مهر 1393 - 11:20

من زمانی که آلبوم آقای بنفش از گروه پالت رو شنیدم به ویژه با صدای خواننده سابق دنگ شو کاملا به یاد فضای آلبوم های دنگ شو افتادم. پالت عمیقا اسیر فضای دنگ شو هست و نو آوری ای نداره. ولی چارتار کار متفاوتی ارائه داده و معتقدم خوبه که اعضای دنگ شو این موضوع رو بپذیرن. در عین حال افراد دیگه ای هم توی حوزه موسیقی تلفیقی کار کردن که به نوبه خودشون حرف برای گفتن دارن.

شنبه 26 مهر 1393 - 12:29

متاسفم برای موزیکی که چارتار میشه گروه پرمخاطبش!
اسم کاراشونم فیوژن میذارن...

توی گروه های موسیقی ایرانی فقط کامنت بند رو قبول دارم
که سبکش چیز دیگری س و سمت فیوژن نیومده
بخوام فیوژن گوش کنم میرم محسن نامــــــجو گوش میدم

این پالت و دنگ شو و بقیه من نمیدونم چه کار خاصی در موزیکشون کردن که هر کدوم خودشون رو جریان میدونن!
باز دنگ شو مستقل تره.
پالت که دیگه کپی از کارای نامـــجوئه!

چه جریانی؟ چه کشکی؟
موسیقی ایران اگه جریان ساز بود که چارتار نمیتونست یک دفعه با این موزیک متوسط به پایینش اینهمه هوادار جذب کنه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود طاها پارسا: در حوزه موسیقی تلفیقی تنها یک جریان وجود دارد و آن هم جریان دنگ شو است | موسیقی ما