برنامه یاد بعضی نفرات
 
به مناسبت برگزاری پنجاه و نهمین دورهٔ یوروویژن؛
20 نکته درباره‌ٔ مسابقهٔ ترانهٔ یوروویژن
موسیقی ما - جواد رهبر: پیروزی کونچیتا ورست از اتریش در پنجاه و نهمین دوره از مسابقهٔ ترانهٔ یوروویژن، که در دانمارک برگزار شد، خیلی‌ها را به خاطر ظاهر نامتعارف این خواننده شگفت‌زده کرد. ورست با کسب 290 امتیاز با ترانهٔ «برخیز چو ققنوس» مقام نخست را به دست آورد.
 
در ادامه 20 نکتهٔ جالب و خواندنی دربارهٔ مسابقهٔ ترانهٔ یوروویژن را مرور می‌کنیم:
 
1- اولین دوره از مسابقهٔ ترانهٔ یوروویژن (Eurovision Song Contest) در سال 1956 در سوئیس برگزار شد و نمایندهٔ همین کشور هم برندهٔ مسابقه شد.
 
2- تا به امروز 59 دوره از مسابقهٔ یوروویژن برگزار شده اما 62 برنده ثبت شده است. دلیل؟ در سال 1969 چهار کشور به صورت مشترک در مقام اول قرار گرفتند.
 
3- بیشترین امتیاز کسب شده در مسابقه تا سال 2006 به ترانه‌ی «هارد راک هاله‌لویا» از گروه راک فنلاندی لوردی با 292 امتیاز تعلق داشت. این رکورد بعدها شکسته شد.
 
4- شانس پیروزی خوانندهٔ زن سولو بیشتر از خوانندهٔ مرد سولو است؛ در طول سال‌های گذشته 27 خوانندهٔ زن سولو برندهٔ این مسابقه شده‌اند، در حالی که فقط 7 خوانندهٔ مرد سولو موفق به پیروزی در این رقابت شده‌اند.  
 
5- موفق‌ترین کشور در یوروویژن ایرلند است که تا به امروز 7 بار این مسابقه را برده است.
 
6- جوان‌ترین برندهٔ یوروویژن سندرا کین 13 ساله از بلژیک است که در سال 1986 رتبه‌ٔ اول این مسابقه را به دست آورد.
 
7- در ترانهٔ برندهٔ‌ یوروویژن اسپانیا در سال 1968 کلمهٔ «La» 138 بار تکرار می‌شد. نام این ترانه چه بود؟ «La La La La»!
 
8- مسابقه‌ٔ یوروویژن اولین بار در سال 1968 به صورت رنگی از رویال آلبرت هال لندن پخش شد. در آن سال کلیف ریچارد، نمایندهٔ انگلستان فقط با یک امتیاز رقابت را به نمایندهٔ اسپانیا واگذار کرد.
 
9- با اینکه منتقدان یوروویژن همیشه آن را بی‌هدف و بی‌ارزش می‌خوانند اما تقریباً 100 میلیون نفر هر سال این برنامه را به صورت زنده تماشا می‌کنند.
 
10- امسال کپنهاگ، پایتخت کشور دانمارک برای سومین بار میزبان یوروویژن بود.
 
11- ترانه‌های شرکت‌کننده در یوروویژن نباید بیشتر از سه دقیقه باشند و در نهایت شش نفر بیشتر اجازه ندارند به عنوان نماینده هر کشور روی صحنه بیایند. استفاده از حیوانات زنده هم ممنوع است.
 
12- در سال 2004 روسلانا از اوکراین برندهٔ یوروویژن شد و بعد به عنوان جایزه یک کرسی در پارلمان به او داده شد.
 
13- کشور نروژ بدترین رکورد از نظر امتیاز را دارد. این کشور چهار بار هیچ امتیازی در مسابقه کسب نکرده و ده بار هم پایین‌ترین ردهٔ جدول را به خود اختصاص داده است. نروژ سه بار برندهٔ یوروویژن شده است.
 
14- از میان برندگان و شرکت‌کنندگان یوروویژن این گروه‌ها و خوانندگان دوره‌ٔ فعالیت خوانندگی موفقی داشته‌اند: گروه سوئدی «آبا» (1974)، سلین دیون (1988)، کلیف ریچارد و خولیو ایگلسیاس.
 
15- جانی لوگان از ایرلند سه بار برندهٔ یوروویژن شده است. او این جایزه را در سال‌های 1980، 1987 و 1992 به دست آورده است.
 
16- ایرلند تنها کشوری است است که سه بار پیاپی جایزهٔ یوروویژن را به خود اختصاص داده است (94-1992). ایرلند در مجموع هفت بار برندهٔ یوروویژن شده و از این نظر رکورددار است.
 
17- ایتالیا در سال 1981 مسابقهٔ یوروویژن را بایکوت کرد چون به نظر ایتالیایی‌ها این مسابقه و مراسم آن خیلی از مُد افتاده و قدیمی بود.
 
18- دو بار در پایان مسابقهٔ یوروویژن تکلیف برنده با فاصلهٔ یک امتیاز مشخص شده؛ یک‌بار در سال 1968 و بار دوم در سال 1988. هر دو بار هم بریتانیا کشور دوم شده و در سال 1988 نماینده‌ٔ بریتانیا به خواننده‌ای در آن زمان ناشناس به نام سلین دیون باخت.
 
19- طی 13 سال گذشته، 13 کشور مختلف برندهٔ یوروویژن شده‌اند، هر چند شش کشور پیروز در این میان از اعضای اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده‌اند.
 
20- الکساندر ریباک از نروژ در سال 2009 با ترانهٔ «قصهٔ پریان» توانست 387 امتیاز کسب کند و تا امروز پیروزی در یوروویژن با بالاترین امتیاز را به نام خود ثبت کند.
تاریخ انتشار : شنبه 27 اردیبهشت 1393 - 10:31

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود 20 نکته درباره‌ٔ مسابقهٔ ترانهٔ یوروویژن | موسیقی ما