یادداشتی درباره آلبوم «امپراطور»؛
به مهدی یراحی پیشنهاد میکنم خواننده دیگری باشد
[ میثم یوسفی]
1- به شکل کلی اگر نگاه کنیم آلبوم «مهدی یراحی» به دو قسمت مجزا تقسیم میشود. یک قسمت ادامه ترکهای پرطرفدار خودش بود و قسمت دیگر تجربه های جدیدتری در موسیقی و فرم کاریاش بود که در آلبوم قبلی فقط یک نمونه یعنی ترک «حراج» را داشت که در این آلبوم تعداد کارهای این شکلی بیشتر شده بود. در کل نگاه جدی او به ترانه و نگاه او به موزیک در یکسری از قطعات را ستایش میکنم ولی شخصا مخاطب آن قطعاتی از مهدی یراحی نیستم که طبعا شاید طرفداران بیشتری در مارکت این کشور دارد. آن فرم موزیک مورد پسند من نیست و نه میتوانم گوش کنم و نه میتوانم به شکل کلی تایید کنم و علاقمندش باشم.
2- در این آلبوم هم همین گونه است شاید قطعه «میراث» خیلی پرطرفدار است یا «امپراطور» طرفدار بیشتری دارد. البته امپراطور یک مقدار وسط است. زیرا ترانه متفاوت است و تنظیم هم کمی رو به جلوتر از ترکهایی نظیر فراموشی است ولی ملودی و نوع خواندن مهدی همان منطقی را پیگیری میکند که در «منو رها کن» یا میراث بود و مورد پسند من نیست. ترانه های خانم «مونا برزویی» را خیلی دوست دارم اما مشکل امپراطور و یک سری از ترانه های او این است که آنها را نباید یک مرد بخواند و خیلی موضع زنانه ای دارد. اصلا نقاط طلایی ترانه در موضع زنانهٔ آن است. وقتی من به عنوان یک مرد و از زبان یک مرد ترانه امپراطور را می شنونم کلا پیوند من از ترانه گسسته میشود. فقط به عنوان یک ترانه خوب میشنوم و دیگر نمیتوانم با آن همذاتپنداری داشته باشم و از زبان مرد یک موضوع زنانه را میشنوم. در این ترانه هم شاید من نوعی این حس را داشته باشم ولی فکر میکنم آنهایی که یک مقدار ترانه را واکاوی میکنند به این موضوع برخورد کرده باشند. ای کاش این ترانه را یک زن میخواند. از آلبومهای این مدلی وقتی من انتقاد کلی داشته باشم و آن انتقادهای اصلی که در جمع ما ترانه سراها یا اهالی موسیقی مطرح است را بیایم عمومی کنم لب مرز است. یک سری طبیعتا در این سطح و کیفیت نمیتوانند فکر کنند و بنویسند، بُل میگیرند و ملاک قرار میدهند که کارهای بسیار سطح پایینتری تولید کنند. از آن طرف یک سری انتقادات وارد است و نمیتوانم انتقاد نکنم. خیلی اوقات من سعی میکنم انتقادات اصلی را که مثلا به آلبوم «احسان خواجه امیری» مخصوصا در قسمت ترانه مطرح بود خصوصیتر بیان کنم و در قالب یادداشت عمومی نکنم. دلیلش این است که مثلا خیلیها اندیشه روزبه بمانی را ندارند و وقتی انتقاد میکنی ناتوانی خودشان را پشت انتقاد تو از یک ترانه سرای حرفهای قایم میکنند. همه میدانیم روزبه بمانی مدت زمان زیادی است که تجربه های جدیدتری از خودش بروز نمیدهد و خودش هم بهتر از من به کار خودش واقف است. من به عنوان دوست او در ترانه های منتشر نشده اش این اتفاقات جدیدتر را میبینم و ترجیح میدهم در قالب یادداشت به برخی انتقادات خودم نسبت به او اشاره نکنم.
3- آلبوم امپراطور در بخش ترانه خوب است و همیشه جای آلبومهای این مدلی در موسیقی ما خالی است زیرا به ترانه نگاه جدی دارند و شعور مخاطب را بالا فرض میکند. مخاطب را کم فهم نمیداند که با سادهترین نگاه و کمترین اندیشه با او حرف بزند و با سادهانگاری دنبال مخاطب باشد. به خود مهدی یراحی در مورد آن قسمت از کارهایی که پیشروتر هستند گفتم که وقتی تو فرصت این را داری که پشت مردمت راه نروی و دو قدم جلوتر باشی، اینکه به دنبال مردم باشی و دوست داشتن آنها را ملاک قرار بدهی من را راضی نمیکند. باید هنرمندانی که اصطلاحا جلوی صف هستند را بیشتر داشته باشیم تا آن هنرمندانی که معمولا دنبال یک اتفاق هستند که نخ آن اتفاق را بگیرند و فقط بتوانند طرفدار جذب کنند.
4- در قسمت دوم تجربه های مهدی یراحی در این آلبوم باز هم دو برخورد و رویه را داریم. یک سری تجربههایی هستند که در مقام تجربه خوبند اما خروجی کاملی نداشتهاند. این را برای آلبوم دوم یک هنرمند اتفاق بدی نمیبینم اما اگر این آزمون و خطاها ادامه داشته باشد اتفاق خوبی نیست. در این مارکت فقط خود خواننده است که اگر دغدغه های روشنفکرانه تر و پیشرو تر داشته باشد یا دوستان و مشاوران خوبی داشته باشد اتفاقهایی رخ میدهد و اگر نداشته باشد عین هزاران صدایی میشود که میخوانند و طرفداران خودشان را هم در لحظه دارند، اما جایی در فرداها نخواهند داشت. این قسمت تجربه های مهدی یراحی دو مدل است. یک قسمت مثل حراج در آلبوم قبلی و در این آلبوم مثل «زمستون»، «با هم نبودیم» و «از خودت خبر به یار» تجربههایی هستند که اصطلاحا چفت و بست دارند و کامل شدهاند. شعر و ملودی و تنظیم و لحن همگی کنار هم و درست هستند. برخی دیگر هم مثل «مسافر پاییزی» که «اشکان آبرون» تنظیم کرده است و خیلی کار پیشرو و اتفاق خوبی است. اما برای مهدی یراحی نبود و مشکل تنظیم نیست بلکه مشکل از شعر و ملودی است. حتی ملودی هم با اغماض میشود ولی شعر مناسب مهدی یراحی نبود و خیلیهای دیگر میتوانستند بخوانند. مهدی در پاپیولاریته یک باب دیگر را دارد و کارهای محبوب او این شکلی نیستند و با این کار متفاوت نمیشود. از جهتی هم برای خیلیهای دیگر میتواند پیشرو و متفاوت باشد ولی برای مهدی اینطور نیست. این ترانه بد نبود و برای خیلیهای دیگر شاید شاهکار باشد ولی برای مهدی به این شکل نبود. در مورد «با هم نبودیم» هم یک مساله وجود دارد و اینکه این ترانه هم خیلی زنانه است و کاش آن را هم مهدی نمیخواند اما در ذهن من یک فرق بزرگ با امپراطور دارد. این بهترین ترانه ای است که از «زهرا عاملی» شنیدهام و ملودی و تنظیم و خوانش بسیار خوبی هم دارد. وقتی از این منظر نگاه میکنم بیشتر میپسندم. امپراطور واقعا ترانه خوبی است ولی مطمئن هستم اگر خوانندهٔ زنی با جسارت و فهم مهدی یراحی داشتیم که آن را میخواند قطعا میتوانست یک شاهکار همیشگی در موسیقی پاپ باشد. الان یک کارِ عالی است ولی با شاهکار فاصله دارد. انتخابی که مونا برزویی در خواننده داشته است با انتخاب زهرا عاملی فرق دارد. خانم عاملی دیرتر وارد مارکت شده است و شاید به خاطر کارش در تلویزیون امکان کار کردن با خواننده زن را هم ندارد. از بین انتخابهای کمی که داشت بهترین انتخاب مهدی یراحی بود.
5- دوستی روزبه بمانی با مهدی یراحی در این شرایط باعث شده که یک سری از ترانه های متفاوتتر روزبه مغفول میماند و مهدی دیگر سراغ آنها نمیرود. الان وقتی مهدی و روزبه اینقدر دوست با هم هستند، انتظار ندارم کار وزن مفاعیلن متداولی که خیلیهای دیگر هم میخوانند را مهدی از روزبه بخواند. میدانم روزبه بمانی رویاهای دیگری دارد و این حجم انتقادی که از او میشود یا انتخاب خودش است یا انتخاب دوستان هنرمند او است. باید به فرمول دیگری دست پیدا کنند که آنها هم اجرا شود. یکی از افرادی که میتواند به او کمک کند مهدی است زیرا همدیگر را راحت درک میکنند. مثلا قطعه «فراموشی» نه آنقدر خوب است و نه آنقدر محبوب شد زیرا روزبه بارها نظیر آن را نوشته است و همان وزن اصلا دست و پا را میبندد. در طول یک روز اگر ده ترک منتشر شود حداقل پنج مورد آنها وزن مفاعیلن دارد. برای من به عنوان ترانه سرا نوشتن بر وزن مفاعیلن خیلی راحت است ولی خودم دیگر آن را دوست ندارم. وزن اینقدر دست و پا را بسته است که دیگر نمیتوان کار جدیدی در آن انجام داد. اینها ظرافتهای ریزی است که آرتیستها و تیم تولید آنها باید در نظر بگیرند. وقتی امکان کارهای دیگر وجود دارد و خواننده ای را داری که اینقدر تو را درک میکند تقاضا میکنم که مهدی و روزبه به سراغ رویاهای دیگر خود بروند.
6- در مارکت این کشور همه چیز آزمون و خطایی جلو میرود و موارد خیلی کم قابل تخمین اند. به عنوان مثال قبل از انتشار آلبوم «من خود آن سیزدهم» با صدای «محسن چاوشی» با اینکه محسن را هنرمند باهوشی میدانم و مخاطب را میشناسد، میدیدم یک مقدار تردید داشت که آیا مردم از یک خواننده در جایگاه او این تعداد شعر کلاسیک را میپذیرند یا خیر. من احساس میکردم که قبول میکنند و به او گفتم که طرفدار خواهد داشت. خوشبختانه پیش بینیام هم درست از آب در آمد. در مورد مهدی یراحی که فقط دو آلبوم منتشر کرده است کار سختتر میشود. فکر میکنم چند تجربه موفق دارد و مثلا «زمستون» و «حراج» کم و بیش طرفدار پیدا کردند. در این مارکت جای خالی کارهایی که که به سمت موسیقی و تفکر دیگر میرود احساس میشود و خواننده های بسیاری داریم که میتوانند قطعه ای نظیر میراث را با آن شکل بخوانند. خود مهدی میگوید با علم به اینکه این فرم موسیقی که به دستگاه شور یا نوحههای ایرانی نزدیک است را دانسته انتخاب کرده و دلیلش هم این بوده که به مخاطب نیاز داشته و این وسط نمیخواسته با ترانه و موسیقی بیمغز، مصرفی و بازاری مخاطب را درگیر کند. این مدل نگاه را خیلیهای دیگر میتوانند داشته باشند و ما میبینیم که عمده موسیقی مجاز داخلی ما در حال حاضر نوحه است و مردم هم دوست دارند. من سه چهار سال پیش گفتم که مثلا «مجید خراطها» از خیلیهای دیگر بیشتر طرفدار دارد چون نوحه خالص میخواند و اشعار او هم نوحه است، موارد بسیار دیگری هم داریم که خودتان بهتر از من میدانید و پیشتر در یادداشتی مشخصا در مورد این موضوع نوشته بودم. مردم از این این افراد فقط همان سیستمی که دارند را میپذیرند و بسیاری شان هم اصلا نمیتوانند ترک زمستون را بخوانند چون این نگاه و تفکر را ندارند. نمیگویم که این خوب یا بد است، من آن مدل نوحه ای را گوش نمیکنم. از جهاتی دیگر خیلیها با موزیک فارسی قهر هستند و حق هم دارند. با مارکت خارجی یا مارکت همسایه خودمان یعنی «ترکیه» مقایسه میکنند و میبینند مثلا ترکیه خوانندهٔ پیشرویی مثل جم آدرین دارد که رونمایی آلبوم اش در استادیوم فوتبال برگزار میشود. خیلی بدیهی است که ما چنین موقعیتی را به دلیل مشکلات عرضه و رسانه و مخاطب نداریم. یک مقدار به او حق میدهم که باید به کنسرت و جذب طرفدار برسد. به خود او هم گفتم تعداد خوانندههایی که بتوانند موسیقی متفاوت با نگاه و ترانه متفاوتی را عرضه کنند کم هستند. حیف است که او فقط به علاقه های مردم اهمیت بدهد. میگویند در انتخابات یک سری رأی خاموش هستند که یا با صندوق رای قهرند یا تصمیم نهاییشان را روز رای گیری میگیرند. اینها سرنوشت خیلی از انتخاباتها را عوض میکنند و این رای خاموش در موسیقی هم هست. میتوان این افراد را جذب و طرفدار کارهای خوب کرد. فقط باید یک مقدار جسارت بیشتر وجود داشته باشد و با شناختی که از مهدی یراحی دارم مطمئن هستم این جسارت را دارد.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 17 آبان 1392 - 00:41
دیدگاهها
کلا جناب یوسفی میشه بگین کی تو این کشور خوبه؟کلا ها از همه که انتقاد می کنین.
فکر میکنم به عنوان مخاطب (و البته طرفدار) مهدی یراحی چیز زیادی از این متن دستگیرم نشد! فقط یک سری توصیه و یک سری شبه نقدهایی که خیلی هم دوستانه ان. احتمالا مهدی یراحی یا روزبه بمانی بهتر بفهمند آقای یوسفی چی گفتن.
بعد این جمله هم جمله ی عجیبیه! :
" امپراطور واقعا ترانه خوبی است ولی مطمئن هستم اگر خواننده ای با جسارت و فهم مهدی یراحی داشتیم که آن را می خواند قطعا یک شاهکار همیشگی در موسیقی پاپ می توانست باشد."
یعنی منظور اینه که امپراطور باید توسط شخص دیگه ای خونده میشد یا کلمه ی (زن) باید جلوی کلمه ی
خواننده قرار گرفته بشه؟
مگه عشق برای مرد و زن فرق داره ؟
از ازل ، هر مردی میتونسته عاشق زنی بشه یا هر زنی عاشق مردی ..
تشخیص جای زن یا مرد بودن در هر ترانه ای ، بر عهده ی مستمعِ آن است
که خود را جایِ آن قرار دهد و نهایت لذّت را از آن ترانه ببرد
شما اگر مایلید خواننده ، زن باشد به جای آقای یراحی بهتر است با مسئولین جامعه این موضوع رو مطرح کنید تا کم کم خواننده های زن هم به عرصه بیایند
تاریخ موسیقی ایران آهنگی به شکوه و زیبایی اجرای قطعه " امپراطور " در ادوار خود ندیده
مصداق عشق برای مرد و زن یکیه
از طرف دیگه ترانه ی با هم نبودیم بیشتر میخوره که از نطق یه آقا بیان شه
ولی باز هم تفاوتی نیست بین ابراز عشق برای زن و مرد
حالا چون ترانه سرای قطعه ی امپراطور ، یه خانم عاشق است ؛ یه خواننده ی زن هم باید اجرا کند
این نظر کاملاً شُبهه دار است
با انتشار این آلبوم ، هواداران مهدی یراحی چندین برابر شدند که با جستجو در تمام مارکت ها
از فروش بالای آلبوم با خبر میشید
با احترام به سلیقه و یادداشت نویسنده ، ینده ترانه های روزبه بمانی در این آلبوم رو نسبت به سایر ترانه ها ، بیشتر می پسندم.مخصوصا ترک میراث
با توجه به احساس خاصی که توی صدای مهدی یراحی وجود داره حس میکنم ترانه هایی مثل سازش و فراموشی و میراث و ... بیشتر به صدای ایشون می خوره که البته ملودی و تنظیم کار هم بسیار مهم هست.
با برخی نظرات شما موافقم اما شما فکر نمیکنید که مهدی یراحی با همین قطعاتی که به هر حال محبوب شده معروف و شناختهشده شد؟
هوای تو، سازش و قطعاتی دیگر از این جنس که شما دوستشان ندارید قطعاتی هستند که یراحس را با آنها میشناسیم و خیلی ها مثل من برای این جنس قطعات دوستش داریم
من نمیدونم واقعا زنانه یا مردانه نامیدن ترانه چه بابیه که جناب یوسفی بنا نهادن...
ترانه یا کلا هنر قراتر از زن و مرده...این مرز بندی ها درست نیست
یادداشت بسیار خوبی بود راستش من هم آلبومو که گوش دادم از ترکهای از خودت خبر بیار مسافر پاییزی و زمستون خیلی خوشم اومد. اما نمیدونم چرا قطعه میراث که هیچ چیز جدیدی نداره انقدر طرفدار داره.نوع خوندن مهدی یراحی هم خیلی به قول شما نوحه بود. روزبه ترانه سرای خوبیه ولی فضای ترانه هاش به شدت تکراری شده.مهدی یراحی اگر باهوش باشه که قطعا هست آلبوم بعدی رو کلا تو یه فضای جدید کار میکنه. اما توقع اینکه یکباره کل سبکشو عوض کنه یه کم زیادیه به نظر من هوشمندانه عمل کرده که خواسته طرفدارهای قدیمیش رو هم با خودش همراه کنه ولی صد در صد تو آلبوم بعدیش دیگه نوحه نمی خونه!
چند نکته:1)شاهکار همیشگی یعنی چی؟شما همین قطعات ده بیست سال گذشته رو هم اگر مرور کنین می بینین مثلا ترانۀ سلام آخر احسان یا برای آخرین بارش یا مرو ای دوست اصفهانی اگر موندگار شدن یه سری پارامترهایی دارن که به هیچ وجه در امپراطور نیست.زبان امپراطور مغشوش است حالا چه خوانندۀ زن بخونه چه مرد!آقای یوسفی اگر میخواهد خودنمایی کند در اصطلاحا نقد شان (که کمتر نقد است و بیشتر خاطره نویسی است) بهتر است از عکس های یادگاریشان با خواننده ها یا روزبه محبوبشان استفاده کند.توجه کردید که ایشان چند بار از جملاتی مثل : به چاوشی گفتم،به یراحی گفتم،با روزبه اینا که بودیم،من و احسان من و همۀ مشاهیر...؟؟؟دوست خوب من اگر میخواهی به روزبه بمانی چیزی بدهی لطفا نان به قرضش نده،به او سفارش کن که این سیستم تکراری مفاعیلن اش را عوض کند که وقتی پنج ترانه در یک ماه (ماه مبارک رمضان) قرار است از ایشان بشنویم لااقل یک تصویر جدید و یا یک عبارت نو در آنها پیدا کنیم.در واقع آقای یوسفی بهتر است نقش تبلیغاتچی بمانی و احسان و یراحی را به خاطر یکی دو ترانۀ بیشتر ایفا نکنید و کمی با دانش نقد به ترانه بپردازید.ممنون میشم از موسیقی ما که تایید کنند.
من چند بار این متن رو خوندم....اما نفهمیدم بالاخره از مهدی تعریف میکرد یا انتقاد...
ایکاش انقدر تو لفافه حرف نمیزدید.
مهدی خواننده قابلیه ایکاش نقاط قوت البوم رو هم گوشزد می کردید مثل زمستون که فوق العاده است
کوبیدن و نقد کردن تو مملکت ما کار راحتی شده که شاعر ما میاد از خواننده و تنظیماش ایراد می گیره
با تشکر از امپراطور احساس.......مهدی یراحی
اقای محترم شما میگی یبک خوندن و ملودی مهدی رو دوست نداری...و میگی بره خواننده دیگه ای باشه...ولی باید بهت بگم که ما طرفدارای مهدی همینطوری دوسش داریم باهمین سبک...اصلا هم دلمون نمیخواد به خاطر شما روش خوندنشو عوض کنه...
در اينكه ترانه هاى روزبه با اينكه واقعاً زيبان ولى ديگه تصويرسازى جديدى ندارن ( يعنى دارن از اون تفاوت دور ميشن)
و در واقع دارن به تكرار مى رسن با شما موافقم
حيفه كه هنرمندى مثل روزبه به اين مرحله برسه پيشتر كه كم كارتر بود ترانه هاى منحصر به فردترى داشت ولى الان اكثر ترانه هاش تو يه فضا است و شايد به خاطر اين باشه كه خيلى پركار شده و اگه همينطور ادامه بده يه ترانه سراى متوسط ميشه كه اميدوارم اميدوارم اينطور نشه و قدر خودشو بيشتر بدونه البته منظورم از پركار اين نيست كه چرا با يراحى كار كرده مهدى يراحى واقعاً هنرمند خوبيه
بعد اينكه فكر نكنم يه منتقد (( واقعى)) هيچوقت از جمله اى مثل ( من خوشم نيومد، من اينجورى نمى پسندم،من ...) استفاده كنه
نقدتون به روزبه رو قبول دارم كه يه جورايى داره به درجا زدن ميرسه ولى يراحى نسبت به گذشته پيشرفت كرده و اين نكته ايه كه نبايد ناديده گرفت
به نظر من ترک امپراطور از زبان یک مرد قابل پذیرش تره و لحن زنانه ای به اون شکل ندارد.
یراحی با " هرجای دنیایی ..." "هوای تو " "سازش" "باور نکن" "به من نگاه کن " ... و معمولا کارای پیانو محور ... شد این مهدی یراحی که الان هست و امضای هنریش همین جنس کاراست .. اونوقت شما با چه منطقی میگید که این ژانر کارا رو نمیپسندید ؟ ... فکر میکنم این گفته ی شما در چهارچوب یک نظر شخصی بیان میشد بهتر بود ...
ضمنا .. اگه کسی که نقد میکنه بیاد و جواب کامنت ها رو بده خیلی خوب میشه ...
این نوشته بیشتر شبیه به یک نظر شخصی در مورد یک آلبومه تا یک نقد برای عموم مردم.
(با احترام به آقای یوسفی)
ممنون آقای یوسفی من با نظر شما موافقم.آن جایی که در مورد ترانه های ضعیف آلبوم صحبت فرموده ایت.یکی از ترانه سراهایی که به شدت افت کرده طی این دو سال روزبه بمانی است.او مثل خانم مریم اسدی که به شدت پر کار است زیاد کار میکند و همیشه هم مثل هم.اصولا الگوی ترانه های بمانی یک جور است.حیف است که خواننده با استعدادی مثل یراحی محدود بشود به روزبه.این دوستیها نتیجه عکس میدهد.اما در روند کاری روزبه از این گذشته که او یک تنه دارد همه ترانه ها را از خواننده های اونور آب گرفته تا خواننده های مذهبی مثل اصفهانی را میگوید حرف تازه ای هم نگفته.به نظر شما ترانه های خانم گ فرقی دارد با ترانه های آقای د یا بیتی مثل :حساباشونو پس میدن جایی داره در تاریخ ترانه؟؟؟کاشکی یراحی احسان و اصفهانی که یک روزی کارهای خاطره انگیزی مثل سلام آخر یا مرو ای دوست یا آن همه ترانه خوب از بزرگانی مثل دکتر یداللهی یا استاد اهورا یا استاد کاکایی خوانده اند (البته میدانم که یراحی از آنها نخوانده اما اگر بخواند کار خوب خوانده)قدر مخاطبان خودشان را بفهمند و اینقدر به تکرار نپردازند.مگر ما چند تا احسان یا اصفهانی داریم.باز هم نقد بنویسید
همیشه همینطور بوده ، توی این آشفته بازار موزیک ایران که هرروز بطور متوسط چندین خواننده جدید شکوفا میشن! ، وقتی یک خواننده ای که کارشو بلده میاد و یک اثر رو ارائه میده که با اقبال عمومی مواجه میشه یک عده نظیر این دوست عزیز پیدا میشن که خودشون رو دگراندیش نشون بدن!
برادر من، چرا اینقدر همه چیز رو سخت میگیری، موسیقی یعنی روح یعنی احساس و یعنی خودِ انسان، وقتی یک موسیقی رو خیل عظیمی از آدمها می پسندند و باهاش آرامش میگیرن و ارتباط برقرار میکنن یعنی همه چیز توی اون کار سرجاش قرار داره، حالا هرچقدرم شما دوست داری ایراد بنی اسرائیل بگیر!
مردم از مهدی یراحی و آلبوم امپراطور خوششون اومده، اونم توی کویر برهوت مارکت ایرانی، پس بیاین اینقدر با اظهار نظرهای ماورایی روی اعصاب مردم خسته سمباده نکشیم...
من با بعضی قسمت های صحبت اقای یوسفی موافقم...اونم قسمتی که درباره روزبه می گه..فکر کنم علت اصلی اون هم پرکاری روزبه هست ...وقتی روزبه تو ماه ابان تو البومی که از احسان خواجه امیری میاد بیرون 10 ترانه داره و بعدشم تو ماه رمضون 5 ترانه ازش میشنویم و بعدهم تو البوم مهدی یراحی چند ترانه داره ...همه این ها دلیل بر این میشه که روزبه به تکرار بیافته..یعنی دست خودشم نیستا مگه واژگان هر زبانی چه فارسی چه زبان دیگه چقد گسترده است اونم با خط قرمز های که تو ترانه سرایی هست...که یه ترانه سرا بتونه با استفاده از فکرش ترانه ای بگه که در حد ترانه های قبلی وشعور مخاطباش باشه...وقتی من نوجون قید موسیقی های زیرزمینی رو میزنم وبه موسیقی مجاز کشورم روی می ارم دلم می خواد در مقابل از خواننده هایی که ازشون انتظار دارم ترانه ها خوبی بشنوم که مهدی یراحی هم یکی از اون هاست...نمیشه منکر یشرفت مهدی یراحی شد ولی من انتظارم بالاتر از اینی بود که دیدم.. در مورد روزبه هم وقتی به جایی می رسه که بهش می گن بهترین ترانه سرای ایران باید سطح کاراشو از اینی که هست بالاتر ببره...من با اینکه طرفدار احسان خواجه امیری هستم ولی البوم مهدی یراحی رو خیلی دوست داشتم چون هم صدای دلنشینی داره و هم وسواس ودقت خاصی تو تهیه البومش داره ....به نظرم ترک زمستون ودیدار عالی بود...ولی میراث بیشتر شبیه نوحه بود...به امید موفقیت روز افزون خالق امپراطور... مهدی یراحی عزیز.......
آلبوم امپراطورآلبوم بسارخوبی بودمن نظرم باشمایکی هست آرزومندم که موسیقی ایرانی پیشرفت قابل قبولی داشته باشه
لطفا با حاشیه سازی در مورد البوم ها وقطعات منتشرشده جوسازی نکنید موسیقی ما خودش به اندازه کافی حاشیه داره دیگه نیاز نیست شما حاشیه سازی کنید .خواننده های ما نیاز به تشویق دارن نه حذف اگر انتقادی دارید به خود مهدی بگید در سایت منتشر نکنید چون با این کارتون فقط جوسازی میکنید ممنونم
ایشون کارشون فقط جنجال درست کردنه!!!
خیلیم عالی بود کاره مهدی یراحی
به هواداراش تبریک میگم**
نقدها تا حدودي خوب بود.اگه خوب به چيدمان چهار اهنگ اول البوم نگاه كنيد مي بينيد كه مهدي داره يه كار بازاري و يه كار جديد ميده تا نه مخاطب رنجيده بشه و هم اينكه متفاوت بودن كارو حس كنه.ولي بعد از اون 4 قطعه متفاوت ميده كه شايد هيچ كس انتظارشو نداشته باشه,و همين باعث ميشه كه شايد اين قطعات شنونده رو ازار بده وبعد از اون هم بزرگتري اشتباه مهدي 4 قطعه تكراري و تقريبا پشت سر هم كه باعث ميشه مخاطب هم اونها رو گوش نده هم اينكه دو اهنگ باقي مونده زياد به دلش نشينه.
قطعه عطر تو خوب بود با اين كه مهدي زياد استعداد 8\6 نداره ولي خوب بود.ولي كاش اين ترانه رو كس ديگه اي نميخوند.
امپراطور:هم زن و هم مرد ميتونه اين اثر رو اجرا كنه,ولي اگر زن اجرا ميكرد مطمعنا خروجي بهتري ميداشت.ولي مهدي هم هيچ چيزي كم نذاشته و موسيقي هم كه كامل وعالي بود.
ديدار:اهنگسازي خوب اجرا هم خوب,و ملودي يكم از خوب بالاتر.
ميراث:به نظر من بهترين قطعه البوم عالي بود.برگرفته از اواي اصيل ايراني و به قول اقاي يوسفي نوحه خواني.جذر مد داخل اهنگ فوق الاده بود.از دقيقه 2:40 تا 3:10 كاش يكم تحرير ها بيشتر بود.ولي فوق العاده بود.ولي نمي دونم مهدي چه اصراري به استفاده ارپژ گيتار تو اهنگاش داشته در ادامه هم چند اهنگ با ارپژ گيتار شروع ميشه,واين ضعف تنظيم است.
مسافر پاييزي:ملودي سرايي تك بود.تنظيم هم عالي اشكان ابرون شاهكاره.و هيچ بحثي رو باقي نميزاره
ازخودت خبر بيار:در موردش علمي ندارم.ولي خوب بود.باز هم تفاوت.
با هم نبوديم:شاهكار ترانه سرايي عالي بود.ملودي كار هم عالي.صداي مهدي چقدر واسه اين اهنگ خوبه.
زمستان:موندم چرا اين اهنگ هيت نشد,يه كار مخاطب پسند وجديد هيچ چيز كم نداره.
فراموشي:كاش اخرين قطعه نبود.وقتي از اول البوم گوش ميدي به اين اهنگ ميرسي دوست داري بخوابي.تنظيم حرفي واسه گفتن نداشت.شعر :روزبه انتظارهار و خيلي بالا برده و اين كمي غير قابل قبول.
بهترين البوم امسال تا اينجا.اقاي يوسفي اينقدر جنجالي نقد نكنين.اين اطلا خوب نيست.
نقد کامل و درستی بود
از این یه تیکه ی حرفتون خیلی خوشم اومد :
"" آلبوم امپراطور در بخش ترانه خوب است و همیشه جای آلبومهای این مدلی در موسیقی ما خالی است زیرا به ترانه نگاه جدی دارند و شعور مخاطب را بالا فرض میکند.""
از کی تا حالا ترانه های احساسی تبدیل به نوحه شدن؟؟!! اینکه شخصی مثل "مجیدخراطها" که قویأ داره عواطف و احساساتش رو از طریق ترانه به مخاطبین کثیرش انتقال میده ، نوحه خوانی محسوب میشه؟ ترک میراث و امپراطور هم ترک های زیبای این آلبوم بودن...واقعن در تحلیل و تفسیر ایشون انگشت تحیر به دندان گزیدم!
"هرجای دنیایی دلم اونجاست ... "
فقط میتوانم بگم اگه انقادی میشه باید قبول کرد ...
ما با انتقاد بزرگ میشویم ...
اگر میبینیم برای مثال محسن چاوشی بزرگ شده بخاطراین است که به انقادها توجه کرده ...
یاحق
آقای یوسفی فقط تو خوبیییییییییییییییییییییییییی
طوری حرف میزنی که انگار هیچکس از موسیقی سر در نمیاره وفقط تو می فهمی
آلبوم امپراطور در بخش ترانه خوب است و همیشه جای آلبومهای این مدلی در موسیقی ما خالی است زیرا به ترانه نگاه جدی دارند و شعور مخاطب را بالا فرض میکند. مخاطب را کم فهم نمیداند که با سادهترین نگاه و کمترین اندیشه با او حرف بزند و با سادهانگاری دنبال مخاطب باشد. به خود مهدی یراحی در مورد آن قسمت از کارهایی که پیشروتر هستند گفتم که وقتی تو فرصت این را داری که پشت مردمت راه نروی و دو قدم جلوتر باشی، اینکه به دنبال مردم باشی و دوست داشتن آنها را ملاک قرار بدهی من را راضی نمیکند. باید هنرمندانی که اصطلاحا جلوی صف هستند را بیشتر داشته باشیم تا آن هنرمندانی که معمولا دنبال یک اتفاق هستند که نخ آن اتفاق را بگیرند و فقط بتوانند طرفدار جذب کنند.
همیشه از قدیم گفتن "به گوینده توجه نکن بلکه به گفته توجه کن"
برام مهم نیست این حرف رو کی زده! مهم اینه که حرف کاملا درستیه!
به نظر من بـــزرگـــتـــریـــن معضلی که الان موسیقی پاپ ما داره معضل ترانست!
شما فکر میکنید امثال یراحی و شهروز و اصفهانی و چاوشی و خواجه امیری بلد نیستن جمله های هم قافیه پشت سر هم ردیف کنن و اونا رو به خورد مخاطب بدن؟!
خوب هم بلدن! اما چون برای مخاطبشون ارزش قائلن کار رو به کاردانش سپردن!
به امید روزی که به جای اینکه هنرمندانمون دنبال سلیقه مخاطب باشن، سلیقه ساز باشن...
سپاس
مهدی یراحی باید در البوم بعدی از مشورت و دیدگاه ارزنده ی استاد چاوشی بهره بگیره تا تونه البوم فوق العاده ای رو منتشر کنه.این البوم هم خوب بود ولی اگر نزد محسن چاوشی میرفت و از ایشون مشور ت میگرفت بلاشک البوم امپراطور صد برابر قشنگتر و زیباتر از این میشد.نه تنها مهدی یراحی بلکه تمامی خواننده های معروف باید حداقل هر ماه یک جلسه خدمت استاد چاوشی برسن و نظر ایشون رو درباره ی خودشون و موسیقیشون جویا بشن تا پیشرفت کنن.استاد چاوشی دلشون مانند دریا بزرگه و مطمئن باشید به همه ی شما نکات ارزنده ای رو بدون هیچ چشم داشتی ارائه میکنه.
يعني اقاي يوسفي شده تا حالا يه نقد درست و حسابي از يكي بكني اصلا كارنامت داغونه يه بار وقت كردي بررسيش كن جدي ميگم اصلا تركونديا داغونه داغونه همه از دستت كلافن برادر بيخيال شو بيخيال عزيزم بيخيال
آقای یوسفی به نظرم دیدگاه شما کاملا غلط و بی اساسه....
استاد مجید خراطها فقط گوینده ی خیلی از حرفاییه که تو د ل خیلی از مردم ما وجود داره و به صورت دردی در اومده که صدای استاد و همدرد شدن با اونها میتونه باعث ایجاد دلگرمی براشون باشه که تنها نیستن.......
سلطان احساس فقط حرف دل و احساس هموطناشو بیان میکنه و برای همینه که خیلی از مردم دوسش دارن و همونطور که مجید اونا رو تنها نمیذاره اوناهم مجیدو تنها نمیذارن و هواشو تا آخرش دارن......
همه ی مردم مشکلاتی تو زندگیشون دارن اما در نحوه ی بیان آن ناتوانند.......
مجید خراطها حرف دل همه ی ماها رو میزنه.......
سبک خوندشونم به نظر من اصلا به مداحی خوانی شباهت نداره اگه توجه کنین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شما میتونستید فقط درباره ی آقای یراحی نظرتونو بگین و به خواننده های دیگه و هوادارانشون بی احترامی و توهین نکنین.......
به نظر من مجید فقط مال آدماییه که وجودشون از احساس سرشاره نه کسایی که فرق احساس و مداحی رو نمیدونن.............
به نظر من شعرها تکراری نمی شن. امکان داره یک سری الفاظ دایم تکرار بشن ولی خود اشعاری که روزبه میگه تکراری نمیشن. به نظر من اشعار سطح بالای روزبه با آهنگسازی و ملودی مهدی یراحی خیلی ضعیف جلوه میکنه. اگر شما به فرض قبل از گوش دادن آهنگ میراث شعر رو اول خونده باشید مت.جه این موضوع میشید که چقدر بی تجربس مهدی یراحی. روزبه بمانی هم برای ... و ... شعر گفته هم برای مهدی یراحی ، اصلا به هیچ وجه قابل قیاس نیستن. پس این وسط شاعرو مقصر ندونید خواهشا آقای یوسفی . تنوع رو باید خواننده و آهنگساز ایجاد کنه.
به نظر من سلیقه ی افراد مختلف متفاوته و کسانیکه فقط یک خواننده رو دوس دارن یا از خواننده ی دیگری بدشون میاد این حقو ندارن که به خواننده ی محبوب دیگران بی احترامی و توهین کنن!!!
کسانی مثل آقای یوسفی و امثال آنها که از موسیقی و احساس خواننده درک درستی ندارند بهتره نظراتشونو واسه خودشون نگه دارن و از خواننده ی خودشون حمایت کنن نه اینکه با یه مشت حرف های پوچ و بی معنی خوانندگان دیگرو زیر سوال ببرن...
مجید خراطها (سلطان احساس) نام گرفت چون میتونست درد جوونای امروزی رو تو زمینه ی موسیقی بیان کنه...
درست نیست به علاقه ی دیگران بی احترامی کرد و مجید خراطها (سلطان احساس) رو که به عنوان " پر احساس ترین خواننده ی سال " معرفی شد زیر سؤال ببره.......
(آقای یوسفی )به نظر من خواننده اول خودش باید عمق شعرو درک کنه و بعد اونو به زبون بیاره تا احساس واقعی خودشو به مخاطبش ارائه بده نه اینکه فقط از روی شعر روخوانی کنه که به شهرتی برسه!!!!
مجید خراطها زبون دل ما جوونا و امثال ماست و خیلی خوب میتونه رو احساس مخاطبش تأثیر بذاره نه اینکه مخاطب فقط از سر بیکاری شعری رو گوش بده درحالیکه هیچ حسی به اون شعر نداره....
شما هم بهتره فقط در صدد حمایت از مهدی یراحیتون بر بیاین و با این تصور غلطتون کسایی رو که حتی ممکنه بعد از مجید خراطها کمی به شعرای مهدی یراحی علاقه داشتند رو متنفر نکنین!!!
مثلا خود من در کنار شعرای " سلطان احساس " شهرای مهدی یراحی رو گوش میکردم اما از وقتی که شما به عنوان یکی از طرفدار های مهدی یراحی همچین نظر غلطی رو درباره ی "سلطان " ارائه کردین به جرأت میتونم بگم که کاملا از شعر ها و خود مهدی یراحی زده شدم و با شناختی که من از ایشون دارم فک میکنم اگر نظرات شمارو در باره ی خوانندگان دیگه بخونه قطعا به حال هواداران خودش تأسف خواهد خورد...
پس سعی کنین با نظرات شخصی و در عین حال بی منطق خودتون افراد دیگرو که از خوانندگان دیگه حمایت میکنن و نظر خوبی در مورد مهدی یراحی داشتند رو از ایشون متنفر نکنین!!!!!
( فقط "مجید خراطها "سلطان احساس...)
من به عنوان کسی که از صدای مهدی و مهارتش لذت میبره میگم
دوستان خداییش شما همتون یه طرفه فقط از مهدی دارید خوب میگید اصلا متن رو خوندید ببینید چی میگه؟
خوندید خداییش؟؟؟؟
میگه مثلا امپراطور رو اگه خواننده زن می خوند بهتر بود
اصلا نقدی بر پرفورمنس مهدی نکرده
خداییش این یه مورد رو منم حس کردم خب یه جور ابراز احساساتی زنانه هستش یه جور دیگه مردانه
اینو که نمی تونیم منکر بشیم دقیقا اینی که گفت رو خیلیا حس کردن
وقتی میگه خوبکه که مهدی توی آلومش دنبال شعر خوب رفت این تخریبه؟؟؟؟؟؟
خداییش منصف باشیم نقد کرده تخریب نکرده
من کارای مهدی رو دوست دارم چون جزو معدود کسانی هستش که توانایی صدا بالایی داره و وابسته به تیونر و دستگاه نیستش
حامی مسیحا رهنما خواجه امیری اصفهانی یراحی نعمت اللهی
اینا کسانی هستند که برای خوندن محتاج تیونر نیستند که صداشون تنظیم کنند و توانایی صوتی بالایی دارن راحت لایو اجرا میکنند بهشون بگی بخون همونجا توانایی بالایی دارن نه مثل بعضی ها...
این واقعا ارزشمنده + شعر خوب
مهدی کاراش ارزشمنده و به نظرم هم نقدش به مهدی ساده بود و تخریبی نبود
ولی دوستان تخریبی نقدش رو زیر سوال بردن بی هیچ دلیلی
واقعا که...شما خودتون انگار خیلی به دنیای موسیقی وارد نیستین و حرفایی صرفا از روی احساس شخصیتون بازگو میکنین...مثل زمانیکه راجب ترانه من هنوز نگرانتم فرزاد فرزین اون حرفا رو زدین که البته یقین دارم بعدش بی نهایت پشیمون شدین،من خودم طرفدار هزاراتیشه فرزاد فرزینم ولی البوم مهدی یراحی واقعا در کل خوب بود و این حرفای شما هیچ کدوم در رابطه با البوم امپراطور صدق نمیکنه
لطفا از این به بعد سعی کنین راجب موسیقی خواننده های داخل ایران اصلا نظر ندین
آقای نمیدونم چی چی خودتو انتقاداتو جمع کن که اصن می خوام ریختتو ببینم. تو کی هستی که نظر میدی. اصلا ملودی بلدی بسازی؟؟؟ نظراتت مال خودت
چقدر خوب میشد که سایت موسیقی ما دیگه نقد های اقای یوسفی و منتشر نکنه . واقعا سایت به خوبی شما اصلا خوب نیست که از این ادم حمایت میکنین. کم کم مخاطب هاتون رو از دست میدین .
با سلام. در رابطه با اینکه ترانه امپراطور می بایست توسط یک زن خوانده بشه و ماهیت آثار ترانه سرا، م. برزویی ، توضیحاتی داشتم. اولا م. برزویی با توجه به اینکه در آثار اخیرشون اشعاری کاملا" زنانه رو با خواننده هایی چون م. ناوی یا آینه کار کردن، به طور قطع نشون دادن ذائقه و طبع زنانه چقد می تونه در شعرشون پدیدار باشه و این مساله به نحوی نظر میثم یوسفی رو تایید می کنه. ثانیا" ذائقه زنانه در آثار قدیمی شاعر همچون (اشک من پیرهنتو تر کرده، کوه و ...) دیده می شه. ثالثا" اونجور که خاطرم هست، در ابتدا م.برزویی شعر امپراطور رو به ش. عقیلی داده بودن و ایشون بعد از کار مستمر که داشتن به این نتیجه رسیده بودن که به دلیل زنانه بودن ترانه، قادر به ارتباط با شعر امپراطور نیستن و شعر رو به م. برزویی پس داده بودن.
در حالت کلی احساس می کنم اون همه فن حریفی که م. برزویی در اشعاری همچون تقدیر داشتن به هیچ وجه در آثار جدیدش قابل لمس نیست. با تشکر
بدترین قطعه باهم نبودیم بودچون فقط یه سری الفاظ واسه اینکه هم قافیه بشن توشعراومده بودوخوندن همچین کاری کلاس کارروپایین میبره...............ویه چیزاقای یوسفی من درمقامی منتقدنیستم امااگراهنگ های ایرانی نوحه هستندسلیقه موسیقی مون پایینه پس چراداریم پیشرفت میکنیم یکی یکی پله هاروبایدرفت یه شبهراه صدساله رورفتن اخرش به معنای سقوطه باهمین موسیقی که شمابه اون میگین نوحه میشه سلیقه عموم روبالابردخواهشادیگه اغراق نکنین................موسیقی مالطفاتاییدکن
افزودن یک دیدگاه جدید