برنامه یاد بعضی نفرات
 
امید حاجیلی
پرونده‌ای برای آلبوم «لِیوا»، دومین آلبوم گروه «دارکوب» - 4
امید حاجیلی: دارکوب می خواهد در عین خاص بودن کارهای جدید نیز انجام بدهد
موسیقی ما – وحید لشکری: «امید حاجیلی» یکی از موزیسین های با تجربه ای است که علاوه بر فعالیت های شخصی خود در گروه «دارکوب» نیز عضویت دارد. به عنوان چهارمین بخش از پرونده سایت «موسیقی ما» برای آلبوم «لِیوا» با او گپ زدیم که در ادامه صحبت ها و نظرات او را می خوانید:

*برتری آلبوم «لیوا» نسبت به آلبوم اول گروه «دارکوب» چیست؟
ما سعی کردیم نسبت به آلبوم قبلی مخاطب را بیشتر در نظر بگیریم. گروه دارکوب راه خودش را بهتر پیدا کرده است و اگر دقت کنید فرم آهنگ ها همان قالب دارکوب را دارد ولی یک مقدار پاپیولارتر است از لحاظ اینکه مخاطب عام تر بتواند کارها را دنبال کند.

*پس اولویت اول رضایت مخاطب عام بود؟
البته نه هر مخاطب عام ولی قبلا یک مقدار کارهای ما خاص تر بود و الان این مساله را درنظر گرفتیم که طیف بیشتری با کارها ارتباط برقرار کنند.

*این آلبوم چه نقطه ضعفی نسبت به مجموعه قبلی داشت؟
ما سعی کردیم بهترین کارها را انجام بدهیم اما هرکاری که کسی انجام می دهد نمی تواند بگوید که قطعا بهترین است. ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که نسبت به آلبوم قبلی پیشرفت داشته باشیم و امیدوارم که این اتفاق رخ داده باشد.

*یکی از انتقادات پیرامون این آلبوم مربوط به قطعات موسیقی نواحی آن است و اینکه کمی با سبک کاری دارکوب فاصله دارد.
ما از ابتدا سعی کردیم که دارکوب گروهی باشد که از موسیقی نواحی نیز بهره ببرد. موسیقی نواحی با ترکیبی از موسیقی های الکترونیک یا آمریکای لاتین و یا حتی ریتم های آفریقایی و ما همیشه تلاش کردیم که ترکیبی از این موارد را داشته باشیم. فکر می کنم در این آلبوم به نتیجه مطلوب نزدیک شدیم و آن چیزی که در این سالها به دست آوردیم را برای این مجموعه عملی کردیم. شاید برای آلبوم به نتایج دیگری برسیم و تغییراتی در سبک خودمان ایجاد کنیم ولی فرم کلی دارکوب عوض نشده است. اصلا یکی از ایده های اصلی این است که بتوانیم موسیقی نواحی را با فرم ها و شکل های مختلف به گوش مردم برسانیم.

*با توجه به فعالیت های چند سال اخیر فکر می کنید که دارکوب در جلب رضایت مخاطب عام و خاص توازن برقرار کرده است؟
در این چند سال کنسرت های موفقی را برگزار کردیم و علاوه بر دو آلبوم دی وی دی کنسرت هم منتشر شد. تک تک بچه ها جزو بهترین ها هستند و این گروه خیلی دیده شد. به همین جهت برای خیلی ها انگیزه به وجود آورد و فکر می کنم بعد از تشکیل و به ثمر رسیدن گروه دارکوب آنها هم شروع کردند و دیدند که می شود چنین کارهایی را انجام داد. این به بخش مخاطبان خاص و بچه هایی که فعالیت می کنند مربوط می شود. برای مخاطب عام هم در کنسرت ها و فروش آلبوم نتایج را می بینیم و دارکوب جای خود را باز کرده است.

*در روند کاری گروه آیا فقط بر اساس نظر یک شخص آثار تولید می شود یا همه اعضا نظرات و سلایق خود را مطرح می کنند؟
سرپرست گروه «همایون نصیری» است و اعضای اصلی گروه همه با هم فعالیت می کنند. در بخش موسیقی سلایق همه اعضا دخیل است و اینگونه نیست که فقط نظر یک نفر را داشته باشیم. همه بچه ها نظرات خود را بیان می کنند و به یک نتیجه ای می رسیم و سعی می کنیم بهترین حالت از آن چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد.

*با توجه به این دو سوال یعنی رضایت مخاطبان و نحوه فعالیت دارکوب شما آینده گروه را چگونه می بینید؟
دارکوب یک گروه خاص است و مثل گروه های پاپ نیست که با یک فرم خیلی عامه پسند فعالیت کند و در هر صورت جزو ژانر خاص حساب می شود. پیشرفت تا الان خوب بوده و امیدوارم همین گونه هم ادامه پیدا کند. ما خودمان به تجربیات گروهی که کسب می کنیم نزدیک خواهیم کرد. هر کدام از بچه ها تجربیات زیادی دارند ولی وقتی این را در قالب گروه دارکوب جمع می کنیم باید این نکته را درنظر بگیریم که چگونه این تجربیات را به کار بگیریم که هم مخاطبان راضی باشند و هم بر تعداد آنها افزوده شود. اینکه تا الان بدون حاشیه و در یک روند خوب حرکت کرده ایم نشانه پیشرفت گروه است. در هر صورت ما نمی توانیم توقع یک ژانر پاپ با آن حجم مخاطب را داشته باشیم و حتی خیلی ها کم کم دارکوب را کشف می کنند چون شناخت دقیقی نسبت به آثار ما ندارند.

*آیا هدف و فعالیتهای دارکوب صرفا مختص داخل ایران است؟
خیر. به نظر من فستیوال های خارجی موقعیت بسیار خوبی برای ابراز داشته های ما است که باید شرایط پیش بیاید. ولی بدی اینکه همه بچه ها خوب هستند این است که درگیر کارهای دیگر نیز هستند و من معتقدم این بخش منفی گروه ما است. به همین جهت جمع کردن بچه ها و برنامه ریزی خیلی سخت است. موسیقی ما به راحتی می تواند در سطح بین المللی مطرح باشد و حرف های زیادی خواهد داشت.

*و کلام آخر؟
موسیقی دارکوب خاص است اما برای جذب نگاه مخاطب عام نیز تلاش می کنیم و این ژانر و موسیقی نواحی را بیشتر معرفی کنیم. شاید در آینده از خواننده ها یا نوازنده های نواحی ایران و یا حتی خارجی نیز استفاده کنیم. و به طور کل دارکوب می خواهد در عین خاص بودن کارهای جدید نیز انجام بدهد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 شهریور 1392 - 12:20

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود امید حاجیلی: دارکوب می خواهد در عین خاص بودن کارهای جدید نیز انجام بدهد | موسیقی ما