برنامه یاد بعضی نفرات
 
امین الله رشیدی
گفت‌و‌گوی کوتاه با امین الله رشیدی؛
نگران اوضاع موسیقی کشورم
موسیقی ما- لی لا رضایی: امین الله رشیدی سال گذشته آلبومی از مجموعه قطعات خود را روانه بازار موسیقی کرد و پس از سال‌ها توانست دوباره صدای خود را به گوش کسانی که سال‌ها از او خاطره داشتند، برساند. این خواننده علاوه بر داشتن صدایی خوب، استعداد زیادی در آهنگسازی دارد و بسیاری از قطعاتی که طی سال‌ها فعالیت خوانده را خود آهنگسازی کرده است.او را می‌توان نخستین خواننده ایرانی دانست که با خط بین‌المللی موسیقی آشنا بود و ملودی خود را از روی نت اجرا می‌کرد.آهنگ‌سازی و خوانندگی رشیدی در رادیو تهران از سال ۱۳۲۷ خورشیدی آغاز و تا پایان سال ۱۳۴۴ بطور پیوسته ادامه داشته و در ظرف این مدت بیش از ۱۲۰ آهنگ ساخته‌است. این روز‌ها او کتابی را در وزارت ارشاد دارد که با گذشت ۷ سال هنوز نتوانسته آن را منتشر کند چون مجوز آن صادر نشده است.

با او پیرامون کتابش و جشن اخیر موسیقی ما و... گپی کوتاه زده‌ایم:
 
  • *آخرین آلبوم شما (شیرین‌تر از شیرین) سال گذشته منتشر شد. استقبال از آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ضمن اینکه با توجه به قیمت آلبوم‌های سال گذشته این آلبوم یکی از آلبومهای گران بود.
-این آلبوم هفتمین آلبوم من بود که سال گذشته منتشر شد و البته این آخرین آلبومم نیست چرا که آثار بسیاری دارم که هنوز موفق به انتشار آن‌ها نشده‌ام و به دنبال فرصت مناسبی هستم که آن‌ها را به دست علاقه مندان به موسیقی ایرانی برسانم.
درمورد بخش دوم سوالتان باید عرض کنم که این قیمت در مقایسه با کاری که در آلبوم انجام شده است، اصلا گران نیست. من ۱۰ سال پیش در ترکیه آلبومی از ابراهیم تاتلیس را چهاربرابر این قیمت هزینه کردم. ناگفته نماند که گرانی فقط مختص یک چیز نیست وقتی در کشور گرانی حکمفرمایی می‌کند تاثیر خود را بر روی همه چیز می‌گذارد. هفت هزارتومان برای یک سی دی که قطعاتی شنیدی دارد، هزینه زیادی نیست. همه چیز گران شده است، یعنی ما نمی‌خواهیم هفت هزارتومان هزینه فرهنگمان بکنیم؟
 
  • *در صحبتهایی که قبلا با هم داشتیم از انتشار آلبومی به نام «زمستان» خبر داده بودید اما به جای آن آلبوم «شیرین‌تر از شیرین» روانه بازار شد. این دو آلبومهایی مجزا از هم هستند؟
نه! این دو اسم متعلق به یک آلبوم است. پیش از این قرار بود نام آلبومم «زمستان» باشد اما به این دلیل که خانم پروین این نام را بر اساس شعری از مهدی اخوان ثالث اجرا کرده بود، نخواستم تشابه اسمی داشته باشد.البته اگر دقت کرده باشید در این آلبوم صدای خانمی زیر صدا شنیده می‌شود چون به صدای سلوی خانم اجازه انتشار ندادند از این صدا برای بک وکال استفاده شد.
 
  • *در میان آثار و آرشیو شخصی که از شما شنیدم قطعاتی برای صدای خانم‌ها وجود دارد که بسیار زیبا نوشته شده‌اند و تنها صدای خانم‌ها می‌تواند با اجرای آن حق مطلب را ادا کند. در صورتی که هرگز نمی‌توانید این آثار را منتشر کنید.
بله متاسفانه همین طور است. برخی از قطعات را فقط صدای یک خانم می‌تواند اجرا کند. می‌توانیم به دولت جدید خوشبین و امیدوار باشیم. اما من نگرانم! نگران این هستم که وضع از اینی که هست بد‌تر بشود. لاجرم به صحبتهایی که رییس جمهور آینده داده است، باید صبر کرد و منتظر بود. دولت کنونی که اصلا همراهی امان نکرد. من در دولت احمدی‌نژاد ۷ سالم با کتابم پشت درهای بسته وزارت ارشاد گذشت.
 
  • *کتابتان مشکل خاصی دارد که طی این هفت سال نتوانسته‌اید مجوز آن را بگیرید؟
به نظرتان کتابی که موضوعش موسیقی و پیرامون آن است می‌تواند مشکل اخلاقی داشته باشد که نتواند مجوز انتشار بگیرد؟ این کتاب «ایران در رهگذر زمان تا مرزهای بی‌سرانجامی» نام دارد. سال گذشته که ششمین سال ماندن این کتاب پشت درهای بسته وزارت ارشاد بود، از سوی روزنامه اطلاعات دوستانی آن را خواندند و گفتند این کتاب یکی از گنجینه‌های بزرگ موسیقی است و قول انتشار آن را به من دادند. می‌خواهم بدانم روزنامه اطلاعات با آن همه محافظه کاری و ریزبینی‌هایی که دارد، این کتاب را پسندید اما وزارت ارشاد با آن مشکل دارد، چرا؟ چرایی این وضوع برایم فاش نشده است و همچنان منتظر این هستم که از ارشاد با من تماس بگیرند و بگویند کتابت مجوز گرفته است.
 
  • *شنیده‌ام که نامه نگاری‌های بسیاری کرده‌اید. نتیجه این کاغذبازی‌ها به کجا انجامید؟
به هیچ کجا! من سه ماه پیش که در مرکز اسناد ملی برنامه اجرا می‌کردم، مورد تشویق دکتر حسینی قرار گرفتم و در آنجا با ایشان صحبت کردم. بی‌مقدمه موضوع کتابم را با وی در میان گذاشتم. اسم کتاب را پرسیدند و‌‌ همان جا دستور دادند که کتابم منتشر شود. من نیز بر این اساس با مسولان ذیربط تماس گرفتم اما همچنان موفق نشده‌ام کتابم را منتشر کنم. چون خیلی راحت گفتند هنوز هیچ مجوزی صادر نشده است. می‌ترسم کتابم به سنم قد ندهد.من تا به امروز بیش از ۱۲۰ قطعه ساخته و منتشر کرده‌ام، حالا منتشر نشده‌ها به کنار، اما این رسمش نیست که چنین برخوردی با من بشود.
 
  • *در انتشار کتابهای قبلی نیز با چنین مشکلی مواجه بودید؟
خیر. من قبل از این کتاب دو کتاب دیگر با نامهای «از کاشان تا کاناری» و «عطر گیسو» را منتشر کرده‌ام. این برای اولین بار است که چنین اتفاقی برای من و کار‌هایم می‌افتد و تا به حال بی‌سابقه بوده است. با توجه به اینکه من تنها خواننده‌ای هستم از نسل گذشته که در اوج شکوفایی موسیقی در این عرصه حضور داشته است. من بار‌ها این را گفته‌ام و بر روی آن تاکید کرده‌ام که روزی خواهد رسید که من با همکاری، همفکری و همخوانی جوانهای این عرصه با ارکستری بزرگ کار‌هایم را اجرا خواهم کرد.
 
  • *با وجود شرایطی که نتوانسته‌اید کتابتان را منتشر کنید، به چنین چیزی امیدوارید؟
خوب طبیعا این شرایط آدم را از کارهایی که قرار است انجام دهد، ناامید می‌کند. مثلا کتاب جدید من ادامه کتابهای قبلی‌ام در ابعادی گسترده تراست که آن‌ها را کامل می‌کند اما وقتی نمی‌شود آن را منتشر کرد با چه انگیزه‌ای به کارم ادامه بدهم؟ در حالی من این را می‌گویم که جوانهای این عرصه نیز حمایت نمی‌شوند. وقتی کتاب من با موضوعیت فرهنگی-هنری که دارد نتواند مجوز بگیرد و به دست علاقه مندان موسیقی برسد، دیگر حساب کار دستتان بیاید که بقیه چگونه کار می‌کنند. این کتاب که حاوی مجموعه‌ای از خاطرات من به همراه مجموعه‌ای از عکس‌ها و اسناد فرهنگی، اجتماعی و تاریخی ۱۰۰ سال اخیر کشور است. باورتان می‌شود برای چنین کتاب هنری‌ای قریب به ۱۰۰ ایراد گرفته شده است و باید آن‌ها را اصلاح می‌کردم؟ این کتاب علاوه بر اینکه برای موسیقی کشور مفید است، به کسی آسیب چندانی نمی‌رساند. متاسفم که هر روز که می‌گذرد دلسرد‌تر از قبل می‌شوم. می‌ترسم آخر کار بمیرم و نتوانم کتابم را منتشر کنم.
 
  • * شما از کارشناسانی بودید که در نظرسنجی موسیقی ما حضور داشتید. این نظرسنجی و جشن مربوط به آن را چگونه دیدید و ارزیابی اتان از آن چیست؟
به نظر من هر قدمی که در راستای پیشرفت موسیقی برداشته می‌شود، امری ستودنی است و یک قدم جوانترهای ما را به موسیقی حرفه‌ای نزدیک‌تر می‌کند. از آنجایی که سالهاست خلاقیت در موسیقی مرده است، می‌توان به چنین حرکتهایی به دیده مثبت نگاه کرد و آن‌ها را به فال نیک گرفت. منی که سالهاست به دنبال مجوز برای یک کتاب فرهنگی-هنری هستم، بقیه دوستان چه کار می‌کنند؟ امیدوارم که در دولت آینده شاهد پیشرفت موسیقی به دلیل حمایت مسولان از هنرمندان باشیم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 تیر 1392 - 22:57

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 20 تیر 1392 - 13:27

زنده باد استاد...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نگران اوضاع موسیقی کشورم | موسیقی ما