با همکاری موسسه فرهنگی ـ هنری ققنوس
کتاب آموزشی «دف» بیژن کامکار منشتر شد
موسیقی ما - کتاب آموزشی «دف» «بیژن کامکار» به دو زبان فارسی و انگلیسی به همراه دو حلقه سی دی در قطع رحلی با همکاری موسسه فرهنگی ـ هنری ققنوس منتشر شد. به گزارش روابط عمومی گروه موسیقی «کامکارها»، سرانجام پس از سالها انتظار بلاخره کتاب دف بیژن کامکار به دو زبان فارسی و انگلیسی به همراه دو حلقه سی دی توسط موسسه موسیقی ققنوس چاپ و منتشر شد. این کتاب علاوه بر مفید بودن برای نوآموزان، نت دف و اجرای اکثر قطعات اجرا شده توسط گروه کامکارها و ایشان را داراست که برای دیگر نوازندگان دف نیز بسیار سودمند است.
این کتاب در قطع رحلی در ۱۵۸ صفحه به همراه تصاویری از اولین حضور دف در کنسرت عمومی گروه موسیقی شیدا در سال ۱۳۵۴ باغ فردوس، شمیران، توسط خود مولف را شامل میباشد.
بیژن کامکار در پیش گفتار کتاب آموزشی «دف» آورده است؛ نوشتن کتابی درباره دف نوازی مدتهاست که از دغدغههای اصلی من بوده است، اما این مهم بنا به دلایل مختلفی انجام نشد و مهمترین دلیل آنکه همیشه بر این باور بوده و هستم که سابقه طولانی در تدریس، مهمترین ویژگی نگارندگان چنین آثاری به حساب میآید. اصولاً نوازندگی و تدریس، دو مقوله کاملا مجزا از یکدیگرند، هر چند که نوازنده مهارت بسیاری در نواختن ساز داشته باشد. شیوهای که برای نوازندگی دف در این کتاب آمده است حاصل تجربه چهل ساله من در عرصه نوازندگی و تدریس است.
وی همچنین در مقدمه این کتاب نوشته است؛ هدف اصلی کتاب حاضر، آموزش انواع ریتمهای معمول در دفنوازی است و نه ارائه ریتمهای پیچیده و انواع ترکیبات مشکل اَشکالِ زمانی نتها (فیگورهای ریتمیک). به همین منظور است که همه درسهای کتاب غالباً براساس این گونه ریتمهای متداول تنظیم شده است، تا هنرجویان از همان ابتدا بتوانند با ریتمهایی آشنا شوند که برایشان جذابیت دارد و عملاً در موسیقی سنتی و عرفانی ایران به کار میرود.
در بخش دیگری از این کتاب و در بخش «مروری بر پیشینه دف در ایران» کامکار، نوشته است: دف یکی از سازهای کوبهای ایران و سازی عرفانی است، چرا که از گذشتههای دور این ساز را تنها در تکایا و خانقاههای کردستان مینواختند. نوای این ساز قدیمی همراه با ذکر سالکان و پاکان و نفس اهل طریقت همراه بوده است. نگارنده در جستجوگری پیرامون سرگذشت دف، پیش از بکارگیری آن در موسیقی ایرانی سه دهه گذشته، به جز سرزمین کردستان، خاستگاه دیگری را برای آن نیافته است.
وی همچنین آورده است؛ این ساز را ابتدا پدرم، زتدهیاد استاد حسن کامکار، در کردستان، در گروه وابسته به اداره فرهنگ و هنر مورد استفاده قرار داد و من، پس از آن، از سال ۱۳۵۳ در گروه شیدا، به نوازندگی این ساز پرداختم. در حقیقت همین تاریخ را باید نقطه شروع گسترش دفنوازی تلفی نماییم.
بیژن کامکار نوازنده و خواننده گروه موسیقی «کامکارها»، به همراه خانواده، کنسرتهای متعددی را در شهرهای مختلف ایران و سراسر جهان اجرا کرده و در جشنوارههای معتبر بینالمللی موسیقی حضور داشته است، از جمله؛ جشنواره موسیقی «وومد» Womad انگلیس (به سرپرستی پیتر گابریل)، جشنواره موسیقی «ریاورینت» Reorient سوئد، جشنواره موسیقی «لیوینگ فایر» Living Fireانگلستان، جشنواره موسیقی «وومد» ابوظبی، جشنواره موسیقی «فالن» Falun سوئد، جشنواره موسیقی «وی تی پگ» Winnipeg کانادا، جشنواره موسیقی «سامر استیج» Sammer Stage نیویورک، جشنواره موسیقی «تیمیتار» Timitar در شهر آگادیر مراکش، کنسرت در مقر یونسکو (فرانسه، به مناسبت هزاره حافظ)، اجرا در مقر صلح نروژ و....
همچنین در مقام خواننده، نوازنده و سازنده؛ آثار متعدد صوتی و تصویری از بیژن کامکار منتشر شده و در طول این سالها علاوه بر گروه موسیقی «کامکارها»، با گروههای موسیقی شیدا، عارف، دستان و تنبور شمس نیز همکاری داشته است.
این کتاب در قطع رحلی در ۱۵۸ صفحه به همراه تصاویری از اولین حضور دف در کنسرت عمومی گروه موسیقی شیدا در سال ۱۳۵۴ باغ فردوس، شمیران، توسط خود مولف را شامل میباشد.
بیژن کامکار در پیش گفتار کتاب آموزشی «دف» آورده است؛ نوشتن کتابی درباره دف نوازی مدتهاست که از دغدغههای اصلی من بوده است، اما این مهم بنا به دلایل مختلفی انجام نشد و مهمترین دلیل آنکه همیشه بر این باور بوده و هستم که سابقه طولانی در تدریس، مهمترین ویژگی نگارندگان چنین آثاری به حساب میآید. اصولاً نوازندگی و تدریس، دو مقوله کاملا مجزا از یکدیگرند، هر چند که نوازنده مهارت بسیاری در نواختن ساز داشته باشد. شیوهای که برای نوازندگی دف در این کتاب آمده است حاصل تجربه چهل ساله من در عرصه نوازندگی و تدریس است.
وی همچنین در مقدمه این کتاب نوشته است؛ هدف اصلی کتاب حاضر، آموزش انواع ریتمهای معمول در دفنوازی است و نه ارائه ریتمهای پیچیده و انواع ترکیبات مشکل اَشکالِ زمانی نتها (فیگورهای ریتمیک). به همین منظور است که همه درسهای کتاب غالباً براساس این گونه ریتمهای متداول تنظیم شده است، تا هنرجویان از همان ابتدا بتوانند با ریتمهایی آشنا شوند که برایشان جذابیت دارد و عملاً در موسیقی سنتی و عرفانی ایران به کار میرود.
در بخش دیگری از این کتاب و در بخش «مروری بر پیشینه دف در ایران» کامکار، نوشته است: دف یکی از سازهای کوبهای ایران و سازی عرفانی است، چرا که از گذشتههای دور این ساز را تنها در تکایا و خانقاههای کردستان مینواختند. نوای این ساز قدیمی همراه با ذکر سالکان و پاکان و نفس اهل طریقت همراه بوده است. نگارنده در جستجوگری پیرامون سرگذشت دف، پیش از بکارگیری آن در موسیقی ایرانی سه دهه گذشته، به جز سرزمین کردستان، خاستگاه دیگری را برای آن نیافته است.
وی همچنین آورده است؛ این ساز را ابتدا پدرم، زتدهیاد استاد حسن کامکار، در کردستان، در گروه وابسته به اداره فرهنگ و هنر مورد استفاده قرار داد و من، پس از آن، از سال ۱۳۵۳ در گروه شیدا، به نوازندگی این ساز پرداختم. در حقیقت همین تاریخ را باید نقطه شروع گسترش دفنوازی تلفی نماییم.
بیژن کامکار نوازنده و خواننده گروه موسیقی «کامکارها»، به همراه خانواده، کنسرتهای متعددی را در شهرهای مختلف ایران و سراسر جهان اجرا کرده و در جشنوارههای معتبر بینالمللی موسیقی حضور داشته است، از جمله؛ جشنواره موسیقی «وومد» Womad انگلیس (به سرپرستی پیتر گابریل)، جشنواره موسیقی «ریاورینت» Reorient سوئد، جشنواره موسیقی «لیوینگ فایر» Living Fireانگلستان، جشنواره موسیقی «وومد» ابوظبی، جشنواره موسیقی «فالن» Falun سوئد، جشنواره موسیقی «وی تی پگ» Winnipeg کانادا، جشنواره موسیقی «سامر استیج» Sammer Stage نیویورک، جشنواره موسیقی «تیمیتار» Timitar در شهر آگادیر مراکش، کنسرت در مقر یونسکو (فرانسه، به مناسبت هزاره حافظ)، اجرا در مقر صلح نروژ و....
همچنین در مقام خواننده، نوازنده و سازنده؛ آثار متعدد صوتی و تصویری از بیژن کامکار منتشر شده و در طول این سالها علاوه بر گروه موسیقی «کامکارها»، با گروههای موسیقی شیدا، عارف، دستان و تنبور شمس نیز همکاری داشته است.
منبع:
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 خرداد 1391 - 00:00
افزودن یک دیدگاه جدید