بررسی اهمیت موسیقی در تعزیه
تعزیه اپرای جهان اسلام است
موسیقی ما -راضیه غنجی: بحث موسیقی در تعزیه یکی از مهمترین مباحثی است که در سالهای اخیر مورد غفلت واقع شده است و از آنجایی که اهالی و دستاندرکاران هنرهای نمایشی تعزیه را از آن خود و زیر مجموعهای مهم از هنرشان کردهاند فعالان موسیقی از توجه به بعد موسیقیایی آن غافل شدهاند و همین مسئله باعث بروز ضعف در این حوزه شدهاست. در این میان به سراغ حاتم عسگری ردیفدان و تنها شاگرد بازمانده از درسهای آوازی استاد نکیسا، چهره نامی آواز کهن ایرانی، هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی و تورج زاهدی موزیسین و آهنگساز و نویسنده کتاب موسیقی عاشورا رفتیم تا از نظرات این کارشناسان جویا شویم که ماحصل آن از نگاهتان میگذرد:
حاتم عسگری ردیفدان درباره موسیقی مذهبی میگوید: باید فرهنگ عاشورا در طی سال نهادینه شود نه اینکه در آستانه محرم تازه به فکر آئینها یا موسیقی مختص آن بیفتیم.
عسگری میگوید: روز گذشته در یکی از شبکههای تلویزیون مداحی فردی را میدیدم که میخواستم سرم را به دیوار بکوبم! چرا که او وقتی مداحی میکرد نمیدانست برای چه شخصیتی میخواند او باید بداند برای بزرگی میخواند که بیش از ۲ میلیارد نفر هوادار دارد. عسگری با بیان اینکه تعزیه چندین مرحله دارد و با چندین مقام خوانده میشود، میگوید: در تعزیه هیجان، غم و شادی، موافق و مخالف وجود دارد و تنها کسی که به روایت اینها از طریق موسیقی تسلط و آگاهی دارد میتواند یک تعزیهخوان موفق باشد.
او میگوید: در گذشته فرد علاقهمند به هنر تعزیه از کودکی به فراگیری این هنر میپرداخت و از طفل خوانی تا امام خوانی پیش میرفت و در سالهای یادگیری تلاش میکرد ردیفهای موسیقی را بشناسد و به علم موسیقی مسلط شود اما امروز میبینیم فردی کاغذ را به دست مِیگیرد و هر طور که دوست دارد میخواند. امروز در دنیا با موسیقی بیمار را درمان میکنند و موسیقیدرمانی در بسیاری از نقاط دنیا رواج دارد چرا که موسیقی با روح و روان افراد سروکار دارد.
حاتم عسگری پژوهشگر درباره تازهترین فعالیتهایش میگوید: مجموعه «ردیف خوانی آوازین مجلس شبیهخوانی حر» به روایت من که به همت اردشیر صالحپور بالغ بر ۱۲۵ قطعه بر اساس گوشههای مختلف دستگاه نوا تولید شدهاست منتشر میشود. وی افزود: همچنین تعزیه حضرت علیاکبر در چهارگاه بالغ بر ۳ ساعت، تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) بالغ بر ۴ساعت و تعزیه امام حسین (ع) بالغ بر ۱۹۱ قطعه منتشر خواهد شد.
وی با اشاره به آئینهای مختلف سوگ در ایران میگوید: آئینهایی همچون طبل و علم، علمگردانی، سقاخوانی، سینهزنی، زنجیرزنی، جوش حسینی، شور حسینی، سخنوری، نخل برداری، شمع و چراغ، شام غریبان، گهواری بندی حضرت علی اصغر، حجله قاسم، خیمهسوزی کرنا و چاووش، ظهر عاشورا، کربزنی، شیردوانی، فرات و نخلستان، شیپورزنی، ذوالجناح و کودکان و... از جمله آئینهایی است که در نقاط مختلف ایران در روزهای ماه سوگواری محرم اجرا میشود. وی میافزاید: اما این روزها برگزاری و توجه به این آئینها کمرنگ شدهاست و افراد بیشتر به سمت بازیهای نو و نمایش گونه میروند.
وی میافزاید: حتی پرده خوانی پیش از سینما وجود داشته یعنی قبل از اینکه سینما ایجاد شود پردهخوانی برگزار میشده است.
حاتم عسگری ردیفدان درباره موسیقی مذهبی میگوید: باید فرهنگ عاشورا در طی سال نهادینه شود نه اینکه در آستانه محرم تازه به فکر آئینها یا موسیقی مختص آن بیفتیم.
- تعزیهخوان باید بداند برای که میخواند
عسگری میگوید: روز گذشته در یکی از شبکههای تلویزیون مداحی فردی را میدیدم که میخواستم سرم را به دیوار بکوبم! چرا که او وقتی مداحی میکرد نمیدانست برای چه شخصیتی میخواند او باید بداند برای بزرگی میخواند که بیش از ۲ میلیارد نفر هوادار دارد. عسگری با بیان اینکه تعزیه چندین مرحله دارد و با چندین مقام خوانده میشود، میگوید: در تعزیه هیجان، غم و شادی، موافق و مخالف وجود دارد و تنها کسی که به روایت اینها از طریق موسیقی تسلط و آگاهی دارد میتواند یک تعزیهخوان موفق باشد.
- دنیا هم کاغذ شود جای اجرا را نمیگیرد
- هرچیزی که پوشش دین دارد سالم میماند
او میگوید: در گذشته فرد علاقهمند به هنر تعزیه از کودکی به فراگیری این هنر میپرداخت و از طفل خوانی تا امام خوانی پیش میرفت و در سالهای یادگیری تلاش میکرد ردیفهای موسیقی را بشناسد و به علم موسیقی مسلط شود اما امروز میبینیم فردی کاغذ را به دست مِیگیرد و هر طور که دوست دارد میخواند. امروز در دنیا با موسیقی بیمار را درمان میکنند و موسیقیدرمانی در بسیاری از نقاط دنیا رواج دارد چرا که موسیقی با روح و روان افراد سروکار دارد.
- پراکندهخوانی نکنید
حاتم عسگری پژوهشگر درباره تازهترین فعالیتهایش میگوید: مجموعه «ردیف خوانی آوازین مجلس شبیهخوانی حر» به روایت من که به همت اردشیر صالحپور بالغ بر ۱۲۵ قطعه بر اساس گوشههای مختلف دستگاه نوا تولید شدهاست منتشر میشود. وی افزود: همچنین تعزیه حضرت علیاکبر در چهارگاه بالغ بر ۳ ساعت، تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) بالغ بر ۴ساعت و تعزیه امام حسین (ع) بالغ بر ۱۹۱ قطعه منتشر خواهد شد.
- ۱۷۵ آئین موسیقایی برای سوگ
وی با اشاره به آئینهای مختلف سوگ در ایران میگوید: آئینهایی همچون طبل و علم، علمگردانی، سقاخوانی، سینهزنی، زنجیرزنی، جوش حسینی، شور حسینی، سخنوری، نخل برداری، شمع و چراغ، شام غریبان، گهواری بندی حضرت علی اصغر، حجله قاسم، خیمهسوزی کرنا و چاووش، ظهر عاشورا، کربزنی، شیردوانی، فرات و نخلستان، شیپورزنی، ذوالجناح و کودکان و... از جمله آئینهایی است که در نقاط مختلف ایران در روزهای ماه سوگواری محرم اجرا میشود. وی میافزاید: اما این روزها برگزاری و توجه به این آئینها کمرنگ شدهاست و افراد بیشتر به سمت بازیهای نو و نمایش گونه میروند.
- تعزیه اپرای جهان اسلام است
وی میافزاید: حتی پرده خوانی پیش از سینما وجود داشته یعنی قبل از اینکه سینما ایجاد شود پردهخوانی برگزار میشده است.
- وقتی نوحه خوانی آسیب میبیند
- روایت زندگی امام حسین (ع) نیازی به تحریر ندارد
- بسیاری از موسیقیها از نوحههای عاشورایی گرفته شده است
- برای آشنایی با زندگی امام حسین (ع) کلاس بگذاریم
- اگر تعزیه نبود موسیقی دستگاهی نداشتیم
منبع:
روزنامه ایران
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1390 - 00:00
دیدگاهها
http://www.irupload.ir/images/1o0fi3fixp6o7wxsm2sb.jpg
البوم سلام اقا دوباره منتشر میشه با حضور محسن چاوشی
مگه توی انتشار اول سلام آقا صدای محسن چاوشی نبود؟
چرا جو میدین؟
افزودن یک دیدگاه جدید