برنامه یاد بعضی نفرات
 
مافیا یعنی هوادارها
گفت‌وگوی خواندنی علی بحرینی با احسان خواجه‌امیری برای سایت «موسیقی ما»؛ (قسمت اول)
مافیا یعنی هوادارها
موسیقی ما - علی بحرینی: رابطه‌ام با احسان خواجه‌امیری عمر کوتاهی ندارد. هفت سالی می‌شود که با هم دوست هستیم. وقتی این مصاحبه انجام شد، به فکر فرو رفتم که چقدر عجیب است در تمام این سال‌ها رابطه من با او - و همین‌طور ارتباط او با من - تمیز مانده است! در این دوره و زمانه و در حرفه پرماجرای موسیقی و موسیقی‌سازی و موسیقی‌بازی، حفظ رابطه‌های خوب و سالم یک اعجاب بزرگ است. خدا را شکر میان ما اختلاف نظرات فراوانی وجود دارد. از این بابت خدا را شکر می‌کنم که اطمینان دارم این‌جور اختلاف‌ها نمی‌تواند این رابطه دوستانه را مخدوش کند. اگر جز این بود، این ارتباط حتی یک سال هم دوام پیدا نمی‌کرد! این گفت‌وگو را به سفارش «دلم» انجام دادم. احسان مدت‌ها بود با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگوی «غیرخبری» انجام نداده بود و احساس کردم «روحش» به یک مصاحبه مفصل، احتیاج دارد! در یکی از اولین روزهای 28 سالگی‌اش، درباره همه چیز از او پرسیدم. این گفت‌وگو 112 دقیقه طول کشید. ریتم جمله‌هایمان، بسیار تند بود و از طرف دیگر برای پیاده کردن گفت‌وگو، با ضایعات و اضافات روبرو نبودم. به همین دلیل اگر ادعا می‌کردم گفت‌وگویم با احسان 300 دقیقه طول کشید هم شاید باورش برای شما خیلی سخت نبود!

  • در موسیقی پاپ، خواننده‌‌های زیادی «هیت» شده‌اند. معمولاً این «هیت» شدن در همان حرکت‌های اولیه شکل می‌گیرد، یعنی زمانی که صدای خواننده جدید است و جذابیت دارد اما بعد از آن، خواننده نقشه خاصی برای حفظ موقعیت خود ندارد و انتقاد برانگیز عمل می‌کند. بسیاری از خواننده‌‌های نسل اول موسیقی پاپ، دقیقاً به خاطر نداشتن همین نقشه راه را گم کردند. آنها شاید از نداشتن تجربه لطمه خوردند،اما به نظر می‌رسد تو از تجربه‌های دیگران استفاده کردی و به همین دلیل گرچه خودت در نسل سوم یا به تعبیری نسل چهارم موسیقی پاپ ظهور کردی اما الان جزو خواننده‌هایی هستی که هم صاحب پیشینه هستی و هم هنوز موقعیت خودت را میان طرفدارانت در سطح اول حفظ کرده‌ای.
نمی‌شود از مردم انتظار داشت که یک خواننده را بدون دلیل خاصی همیشه دوست داشته باشند اما از هنرمند باید انتظار داشت هر روز در مسیر پیشرفت حرکت کند. اگر من به خاطر رسیدن به جایگاهم دیگر حرکت خاصی انجام ندهم و موفقیتم را «همیشگی» بدانم، طبیعی است که موقعیتم را از دست می‌دهم. باید برای حفظ هوادارها هر روز و یا شاید روزی چند بار Update بشویم. توقع نباید یکطرفه باشد و همیشه انتظار داشته باشیم که مخاطب از ما حمایت کند و ما برایش کار جدیدی نکنیم.

  • این حرف‌ها درست،‌ اما قبول نداری که گاهی اوقات، مخاطب با خواننده‌ای که سال‌ها مطرح بوده و برایش محبوبیت داشته، بد برخورد می‌کند و با اولین حرکت ناموفق او - که ممکن است برای هر هنرمندی پیش بیاید - او را خیلی زود از لیست خواننده‌‌های مورد علاقه اش حذف می‌کند و برایش جایگزین می‌آورد؟ من می‌توانم اسم ده خواننده را بیاورم که هوادارانشان به قول معروف پای آنها نایستادند و بی‌رحمانه آنها را کنار گذاشتند.
این را قبول دارم و علتش را هم ضعف فرهنگی می‌دانم. این ضعف فرهنگی را در وجود خودم هم احساس می‌کنم، ‌نه فقط در موسیقی، بلکه در خیلی از زمینه‌های دیگر. متأسفانه یک ضرب‌المثل هم درست کرده‌ایم که بهترین رفتار و فرهنگ اجتماعی در دنیا متعلق به ایرانی‌هاست. در صورتی که تا ایرادهایمان را نفهمیم و آنها را به یکدیگر گوشزد نکنیم، به نقطه خوبی نمی‌رسیم و عقب‌گرد می‌کنیم. حرف از هوادارها شد اجازه بدهید کمی در مورد فضای هواداری و هوادار بودن بگویم. این روزها از بعضی هوادارها حرکاتی را در اینترنت و سایت‌های هواداری می‌بینم که واقعاً جای تأسف دارد. البته من این افتخار را دارم که «جنس» هوادارهای خودم از طلاست...

  • چرا چنین ادعایی می‌کنی؟
لطف خدا شامل حالم بوده و از طرفی کارهایی را اجرا کرده‌ام که زاییده تفکر فیلسوفی مثل افشین یداللهی بوده است. یک پهلوان آواز مثل پدرم هم پشت‌سرم بوده. این اتفاقات و چند اتفاق دیگر باعث شده امروز بدون آنکه بخواهم از خودم تعریف کنم با افتخار می‌گویم که طرفداران احسان خواجه‌امیری، جزو فهیم‌ترین هوادارهای موسیقی ایران هستند و این برای من مایه افتخار است. این حرف، فقط حرف من نیست. بزرگ‌ترین کنسرت‌گذار ایران (آقای جلیل‌پور) و همکاران ایشان در مؤسسه آوای هنر هم بارها گفته‌اند که خریداران بلیت کنسرت‌های من، آدم‌های متفاوتی هستند و در سطح بالای فرهنگ قرار می‌گیرند. من، سینه‌ام را سپر می‌کنم و می‌گویم که «پُزِ» این طرفدارها را می‌دهم.

  • پس قاعدتاً از هواداران خواننده‌های دیگر انتقاد داری!
از بعضی هوادارهای موسیقی در اینترنت حرکت‌هایی می‌بینم که واقعاً باعث تأسف است.

  • مثلاً؟
با توجه به اینکه این مصاحبه قرار است در اینترنت منتشر شود، مطمئن هستم اگر به نمونه خاصی اشاره کنم، با انواع و اقسام جواب‌های آنچنانی مواجه می‌شوم!‌ پس اجازه بدهید خیلی «ریز» نشویم اما دوست دارم اگر ایرادی در کار هموطن‌هایم می‌بینم، حتی به صورت «سربسته» به آنها تذکر بدهم تا لااقل یک گوشه از فرهنگ‌مان اصلاح شود. متأسفانه بعضی از اتفاقات غلط، آنقدر تکرار شده‌اند که حالا حکم «عادت را پیدا کرده‌اند. بعضی از هوادارها، در حقیقت خواننده‌ای که قلباً دوستش دارند را با حرکت‌هایشان تخریب می‌کنند. هواداران هر خواننده‌ای، جزوی از شخصیت انسانی و حرفه‌ای او را می‌سازند پس بهتر است هم هوادارها و هم خواننده‌ها بیشتر حواس خود را جمع کنند تا از ابهت و وجهه یک هنرمند «کم» نشود.



  photo: saeid abdollahi


  • گروهی از هواداران خواننده‌ها با رونق گرفتن کنسرت‌ها در طول دو، سه سال اخیر حالا به تماشاگران موسیقی تبدیل شده‌اند و فکر می‌کنم یکی از ارکان موسیقی ما هستند...
دقیقاً همین‌طور است. اصلاً جریان موسیقی به دست آنها افتاده است. تا دیروز شاید داشتن «هوادار» کافی بود اما امروز خواننده به «تماشاگر» احتیاج دارد. این «تماشاگر» است که بار مالی موسیقی را به دوش می‌کشد و دقیقاً به خواننده می‌فهماند که چه نوع موزیکی و چه سبکی را دوست دارد. امروز دیگر نمی‌توان موسیقی را بدون تماشاگر تصور کرد. الان به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اگر «تماشاگر» از موسیقی حذف شود، حیات موسیقی تمام می‌شود. موسیقی بدون کنسرت به بیمار ضعیفی تبدیل می‌شود که هیچ کاری از دستش برنمی‌آید. کنسرت، یکی از ملزومات موسیقی بود که ما سال‌های سال از آن بی‌بهره بودیم. حالا که کنسرت‌ها، جایگاه پیدا کرده‌اند، وقت آن رسیده که سطح موسیقی روی صحنه و سطح برگزاری کنسرت‌ها را بالا ببریم و کاری کنیم که سطح سلیقه تماشاگر بالاتر برود و نظر او هم بیشتر از قبل تأمین بشود. منظورم این است که تماشاگر صرفاً بابت آنکه چند قطعه از یک خواننده را دوست دارد، به او القابی مثل سلطان و اسطوره ندهد.

  • چند سال از رونق کنسرت‌ها می‌گذرد و قاعدتاً به لطف بالا رفتن تجربه، سطح کنسرت‌ها بالا رفته است. اما می‌خواهم بپرسم که به نظر تو آنقدر که لازم بوده، پیشرفت کرده‌ایم؟
موسیقی ما در این سه،‌ چهار ساله به شدت پیشرفت کرده است ...

  • منظورت پیشرفت در کنسرت‌هاست؟
هم در کنسرت ‌و هم در قطعه‌های استودیویی. تا پنج، شش سال پیش وقتی یک آهنگ لس‌آنجلسی گوش می‌کردیم، اصلاً نیازی نبود تا با شنیدن صدای خواننده معروفش متوجه بشویم این آهنگ از کجا آمده . کیفیت موسیقی از همان ثانیه اول گویای شناسنامه آن بود اما الان شرایط بسیار فرق کرده است. الان بعضی از بچه‌های داخل کشور که ما شاید اسم آنها را هم نشنیده‌ باشیم در تنظیم و نوع صدادهی و میکس کارها آنقدر پیشرفت کرده‌اند که گهگاه تا قبل از شنیدن کلمات فارسی با صدای خواننده شک می‌کنیم که با یک اثر داخلی روبرو هستیم یا یک آهنگ ممتاز بین‌المللی.

  • روی استیج به چه جایگاهی رسیده‌ایم؟
به صورت میانگین اصلاً ضعیف نیستیم. کنسرت‌های خیلی خوبی برگزار می‌شود و البته کنسرت‌های ضعیف هم داریم. در همه کشورهای دنیا هم کنسرت‌های ضعیف وجود دارد... در همه جای دنیا، وقتی مردم خواننده‌ای را دوست دارند آن خواننده نباید صرفاً پاواراتی یا خواننده‌ای با توانایی‌های او باشد. مردم یک خواننده را به خاطر اتفاقاتی که در کارش رخ داده، دوست دارند. این اتفاقات می‌تواند در شعرهایی که او می‌خواهد، تفکری که ارائه می‌دهد آهنگی که ساخته و یا کاراکتری که دارد به وجود آمده باشد. الان بعضی از خواننده‌های «فراموش شده» داستان کشف مافیای موسیقی را راه انداخته‌اند. در کشورهای دیگر تا دلتان بخواهد خواننده‌های اپرا و کلاسیک و با تکنیک در رستوران‌ها فعالیت می‌کنند و نوازنده‌های کم‌نظیری حتی کنار خیابان‌ها ساز می‌زنند. آنها از مافیای موسیقی حرف نمی‌زنند و مثلاً بابت اینکه چرا فلان خواننده با وجود معایب تکنیکی‌اش کنسرت‌های چندهزار نفری می‌دهد و درآمد بالایی دارد، اعتراض نمی‌کنند! این هم بحث فرهنگی است.

  • باز هم فرهنگ؟!
بله، فرهنگ اینکه بدانیم قرار نیست برای موفقیت در موسیقی، فقط توانایی حنجره خواننده‌ها را در نظر بگیریم. امروز در موسیقی، یک «مجموعه» از دلایل، خواننده‌ای را بزرگ یا کوچک می‌کند که توانایی‌های تکنیکی یکی از آنهاست.

  • برایم جالب است که این حرف‌ها را تو می‌زنی که خودت یکی از تواناترین خواننده‌های پاپ ایران هستی اما حالا «توانایی صدا» را یکی از دلایل موفقیت خواننده‌ها می‌دانی.
واقعیت همین است. موفقیت یک خواننده شامل فاکتورهای زیادی است از جمله صدای خوب، شعر و آهنگ مناسب، کاراکتر هنری، شخصیت، پیشینه و مهم‌تر از همه هوش. اگر «هوش داشته باشیم، می‌توانیم در انتخاب شعر و آهنگ و مخاطب‌شناسی هم به موفقیت برسیم.




  photo: saeid abdollahi


  • فکر می‌کنم منظورت از اینکه «هوش» مهم ترین عامل موفقیت است، محدود باشد به موسیقی پاپ. مثلاً تصور می‌کنم در موسیقی کلاسیک، استعداد حرف اول را بزند.
نه، در موسیقی کلاسیک هم «هوش» مهم‌ترین عامل موفقیت است. اصلاً امروز «هوش» در همه کارها مهم‌ترین فاکتور است.

  • به نظر من تلخ‌تر از آنکه هواداران یک خواننده، به خواننده دیگری توهین کنند، این است که خواننده‌ها به یکدیگر حمله کنند و علیه هم حرف بزنند. این حرکت‌هم احتمالاً از مصادیق «بی‌هوشی» است!
نداشتن «هوش» باعث می‌شود یک خواننده ناموفق و به دنبال عدم موفقیت، در خودش احساس «کمبود» کند و چون نمی‌داند اشکال کارش کجاست، ترجیح می‌دهد مشکل خودش را در موفقیت دیگران جستجو کند! کسی که ناموفق شده، قطعاً نسبت به راه‌های موفقیت شناخت لازم را نداشته و نداشتن همین شناخت، باعث می‌شود که به دیگران حمله کند.

  • پس به این ترتیب باید بگوییم آدم‌های موفق هرگز با یکدیگر مشکل پیدا نمی‌کنند!
اصلاً فرصت نمی‌کنند که با یکدیگر مشکل پیدا کنند! آنقدر گرفتار هستند که نگو و نپرس! موفقیت زمینه فعالیت را فراهم می‌کند و خواننده‌ای که مشغول فعالیت است، ترجیح می‌دهد به سراغ حواشی نرود و مثلاً وقتش را با یادداشت ‌نویسی در اینترنت و مطبوعات و پریدن به دیگران نگذراند.

  • خودت یکی از کسانی هستی که به شدت مورد همین «پریدن» ها قرار گرفته‌ای!
چند نفر از کسانی که اتفاقاً دوست من بودند، پشت سرم حرف زده بودند و گفته بودند که احسان جزو مافیای موسیقی است! از یکی از آنها پرسیدم: «جریان مافیا چیه»؟ گفت: «منظورم تو نبودی»! خواننده دیگری گفته بود: «کسی که رفته آمریکا کنسرت داده و از اسم پدرش استفاده می‌کنه، یک نت هم بلد نیست بخونه و صداش هم شبیه خروسه»!

  • تو به دنبال جواب دادن به این حرف‌ها نبودی؟
این نفر آخری آنقدر سن و سالش زیاد است که من اصلاً به خودم اجازه ندادم فکر کنم می‌خواسته خودش را با من مقایسه کند و به معروفیت برسد!

  • پس چه چیزی باعث شده این جوری حرف بزند؟
نداشتن همان «هوش» که در موردش حرف زدیم! من شاید سن و سال زیادی نداشته باشم اما تجربه خوانندگی‌ام اصلاً کم نیست. تا حالا در بیشتر از 10 کشور کنسرت داشته‌ام از انگلیس و آمریکا و کانادا گرفته تا هلند و فرانسه، ایتالیا و آلمان. بیشتر از هزار شب در داخل کشور اجرا داشته‌ام. در روستاهایی برنامه داشته‌ام که شاید خیلی‌ها اسم آنها را هم نشنیده باشند. با این وجود هیچ وقت روی «خواندن» خودم ادعا نکرده‌ام اما اینکه دو نفر از کسانی که خودشان هم خواننده هستند،‌بگویند من توانایی خواندن یک نت را هم ندارم، بی‌انصافی است. من خودم فقط 20 یا 30 درصد از موفقیتی که به دست آورده‌ام را مربوط به صدایم می‌دانم و فکر می‌کنم در این موفقیت ها حضور افشین یداللهی در کارهایم بیشتر از صدای خودم مؤثر بوده است.

  • بقیه «درصدها» کدام هستند؟ برای «شانس» هم سهمی درنظر می‌گیری؟
به «شانس» معتقد نیستم، به «خواست خدا» اعتقاد دارم. «خواست خدا» مسئله خیلی پیچیده‌ای است. همیشه «خواست خدا» این نیست که هر اتفاقی دوست داری برایت رخ بدهد. گاهی اوقات می‌فهمی که خدا با نیفتادن بعضی از اتفاقات چقدر به تو لطف کرده و خودت دیر خبردار شده‌ای! برای من شرایطی پیش آمد که در کوتاه‌مدت ناراحتم کرد اما بعد از چند وقت به این نتیجه رسیدم که چقدر خوب شد آن ماجرا، آن روزها برخلاف میلم پیش رفت!

  • بیشتر توضیح می‌دهی؟
زمانی که آلبوم «سلام آخر» را آماده کردیم، من «ممنوع‌الفعالیت» شدم و آلبومم شش؛هفت ماه توقیف شد. علتش هم واقعاً «مسخره» بود. من با پدرم یک کلیپ را به شبکه مهاجر که آن زمان مجاز بود، داده بودیم. حتی برای دادن این کلیپ به آن شبکه از وزارت ارشاد هم نامه گرفته بودم اما آن شبکه بعد از مدتی غیرمجاز شناخته شد و من هم ممنوع‌الفعالیت شدم و شش، هفت ماه طول کشید تا با طی مراحل اداری دوباره بتوانم فعالیت کنم. آن مدت خیلی به من سخت گذشت. نسبت به الان جوان‌تر بودم و اشتیاق داشتم که آلبوم هرچه زودتر منتشر شود و بیشتر شناخته شوم. همان ایام از طریق افشین یداللهی همکاری با سریال «میوه ممنوعه» به من پیشنهاد شد. برای این سریال هم آهنگسازی کردم و هم خوانندگی. آن سریال به شدت دیده شد و در آخرین شب‌های ماه رمضان، بالاخره مشکل ممنوع‌الفعالیت بودن من حل شد و مجوز «سلام آخر» را هم دادند. آلبوم بلافاصله بعد از «میوه ممنوعه» به بازار آمد و فکر می‌کنم پرفروش‌ترین آلبوم سال شد. مدتی بعد در تالار کشور کنسرت دادم و 30 هزار نفر در چهار شب به آنجا آمدند و بعد از چند هفته که از تب و تاب افتادم، تازه فهمیدم که همه آن تأخیرها، خواست و لطف خدا بوده و در نهایت به نفع من تمام شده است. شاید اگر «سلام آخر» همان روزهایی که من دوست داشتم بیرون می‌آمد،‌به موفقیت خاصی نمی‌رسید. من هرگز نمی‌توانستم چنین اتفاقی را مهندسی کنم، همه چیز خواست خدا بود. این مثال را زدم تا شاید کسانی که من را مافیای موسیقی می‌دانند و خودشان «کارآگاه» شده‌اند، «خواست خدا» را بهتر بشناسند و به این نتیجه برسند که شاید فعلاً خدا صلاح نمی‌داند آنها آدم‌های موفقی باشند و چه خوب می‌شود که فکر و قلب خودشان را برای روزهای آینده «صاف» نگه دارند.

  • برویم سراغ مافیای موسیقی! من با این تعبیر، در مورد هر خواننده‌ای که کنسرت‌هایش موفق است مخالف هستم. اصلاً مافیا، جز به زور اسلحه و تهدید نمی‌تواند کاری کند که هواداران موسیقی بلیت بخرند و به کنسرت تو یا هر خواننده‌دیگری بروند.
شما می‌توانی با زور مافیا به یک نفر بگویی که «منو دوست داشته باش»؟ موسیقی با حس آدم‌ها درگیر است، مگر می‌شود روی حس آدم‌ها نرخ گذاشت و نه‌تنها به آنها پولی نداد، بلکه از آنها پول گرفت و کاری کرد تا به فلان کنسرت بروند؟!

  • پس اساساً منکر وجود مافیا در موسیقی هستی؟
در موسیقی ما مافیا وجود ندارد، اما آدم قوی وجود دارد. در موسیقی ما آدمی مثل محسن رجب‌پور حضور دارد که کارش را بلد است یا مثلاً آقای جلیل‌پور. یکی از بی‌فرهنگی‌های ما این است که به آدم‌های توانمند می‌گوییم مافیا و اصلاً حواسمان هم نیست که لفظ مافیا، بار «منفی» دارد. به هر آدمی که فکر و برنامه و هوش و سیاست کاری دارد، لقب «مافیا» می‌دهیم تا ناکارآمدی خودمان را پوشش بدهیم!

  • زندگی حرفه‌ای یک خواننده شامل دو بخش است: ظهور و استمرار. کسانی که طی سال‌های اخیر علیه تو موضع گرفته‌اند،‌ظاهراً با استمراری که تو داشته‌ای، مشکل دارند. چون آنها خودشان هم زمانی «ظهور» کردند اما در حقیقت وقتی نوبت به «استمرار» رسید، عقب افتادند و رقابت را به تو باختند. من یادم هست زمانی که احسان خواجه‌امیری به عنوان یک پدیده معرفی شد، هیچ‌کسی با او مشکل نداشت و اتفاقاً به خاطر «پسر ایرج بودن» خیلی هم تحویل گرفته شد اما این کینه‌توزی‌ها از زمانی اوج گرفت که تو از آن بالا، پایین نیامدی.
موافقم!

  • برای این پایین ‌نیامدن، کارهای زیادی انجام دادی و کارهای زیادی را هم انجام ندادی! مثلاً موسیقی فیلم ساختی، ترجیح دادی در تلویزیون بیشتر شنیده بشوی، ‌نه اینکه دیده بشوی. به پیشنهاد بازیگری جواب رد دادی. زود ازدواج کردی و ترجیح دادی حتی کارهای حرفه‌ای خودت را در خانه انجام بدهی. برای کسب درآمد، از دایره موسیقی خارج نشدی و خیلی از مواقع زندگی را برای خودت سخت کردی. کمتر کسی تو را در خیابان و رستوران یا سینما دیده و یا از حاشیه‌های زندگی تو خبر دارد...
همه این‌هایی که گفتی درست است. البته چون احتمالاً تعبیرم از زندگی با خیلی‌ها فرق دارد، با این قسمت که «زندگی را به خودم سخت کردم» موافق نیستم! شاید بزرگ‌ترین سختی من در زندگی‌ام این باشد که بعضی اوقات دل مخاطبم را شکستم. روی صحنه تمام تلاشم را می‌کنم که برای مخاطبم سنگ تمام بگذارم. با وجود اینکه پرکار بوده‌ام اما هر کنسرتی از من با کنسرت‌های قبلی‌ام فرق داشته. این را می‌توانید از تماشاگران پاتوقی کنسرت‌هایم بپرسید. پیش آمده که یک هفته فقط شبی دو سه ساعت خوابیده‌ام تا فضای جدیدی را برای کنسرتم ایجاد کنم اما پایین صحنه گهگاه شرایطی پیش می‌آید که نمی‌توانم پاسخگوی محبت مخاطبم باشم.



  photo: saeid abdollahi

  • فکر نمی‌کنم تعبیر من و تو از زندگی خیلی هم متفاوت باشد. بالاخره همین که نمی‌خواهی مثل اغلب مردهای جامعه، صبح‌ها به جایی به اسم «محل کار» بروی، یعنی سخت کردن زندگی به خودت!
من آنقدر به سفر می‌روم که فکر می‌کنم مجموعاً در طول سال، خیلی کم در خانه هستم!

  • به این جور سفرها باید گفت «ماموریت»!
اما ماموریت‌های من خیلی طولانی است! مثلاً حدود دو ماه کانادا بودم، حدود دو ماه هم در آمریکا. سفرم به اروپا هم یک ماه و نیم طول کشید! من سه سال است که لحظه سال تحویل در خانه‌ام نبوده‌ام. حتی اولین سالی که ازدواج کرده بودم هم برای سال تحویل در خانه نبودم.

  • من هم به همین‌ها می‌گویم «سخت کردن زندگی»!
حق با شماست!

  • اما مثلاً آقای ایکس انتظار دارد هر جوری که خواست زندگی کند و به هیچ‌کدام از اصول حرفه‌ای پایبند نباشد اما به اوج برسد و در اوج بماند!
این جوری آدم یاد داستان «خر و خرما» می‌افتد!

  • احسان خواجه‌امیری چطوری توانسته با وجود این همه فعالیت آن هم با رعایت انواع و اقسام محدودیت‌ها، برای تماشاگرش محترم باقی بماند؟
به مخاطبم احترام گذاشته‌ام. هرگز دنبال استراحت و تفریح نبوده‌ام. با وجود این همه اجرای زنده و کنسرت تقریباً هر سال یک آلبوم منتشر کرده‌ام و برای سریال‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی موسیقی متن ساخته‌ام یا تیتراژ خوانده‌ام. وقتی احترام بگذاری، احترام می‌بینی. برای آنکه در کنسرت‌هایم پیشرفت کنم، تلاش می‌کنم چون می‌فهمم که خریدن بلیت‌های چند ده هزار تومانی، لطف مردم به احسان خواجه‌امیری است. خدا را شکر خیلی از آدم‌هایی که نظرشان را قبول دارم، عنوان کردند که کنسرت آخرم، بهترین کنسرت من بوده. بعد از چهار پنج سال کنسرت متوالی، شنیدن چنین نظری برای من خیلی خوشحال‌کننده است. البته قبول دارم مشابه این اتفاق هنوز در آلبوم‌های من نیفتاده است. این مسئله یکی از نقاط ضعف من است و باید روی آن کار کنم. امیدوارم آلبوم بعدی‌ام بهترین آلبوم من باشد.

  • خیلی‌ها به هر دلیلی امکان حضور در کنسرت‌های تو را ندارند و کارت را از طریق شنیدن آلبوم‌هایت تعقیب می‌کنند. اگر موافق باشی، در مورد آلبوم‌هایت حرف بزنیم. از آخرین آلبومت حرف بزنیم: «یه خاطره از فردا» آلبوم موفقی نبود...
به نظر من موفق بود، اما موفق‌ترین آلبومم نبود.

  • مطمئنی که موفق بود؟
بله، من با مخاطبم «چهره به چهره» درگیرم. خیلی از آهنگ‌هایی که در رسانه‌ها علیه آنها موضع‌گیری شد، در اجراهای زنده با استقبال شدید تماشاگران مواجه شده است. اگر یک آلبوم را ناموفق بدانیم، یعنی آن آلبوم شنیده نشده...

  • اما من یک چیز دیگر می‌گویم: آلبوم تو برای 70 میلیون نفر تولید می‌شود اما در کنسرت‌هایت فقط روی چند هزار نفر حساب می‌کنی...
من با این آمار 70 میلیون‌نفر مشکل دارم! این آمار، حاصل یک تفکر روشنفکری غلط است که معمولاً ما خودمان را ضربدر 70 میلیون نفر می‌کنیم! من آلبوم‌هایم را برای بیشتر شنیده شدن تولید می‌کنم. آمار چند میلیون نفری‌اش خیلی مهم نیست و سعی می‌کنم عددی را روی آلبوم‌هایم نگذارم.

  • آنهایی که به کنسرت تو می‌آیند، گلچینی از کسانی هستند که کارهای تو را دوست دارند و چه بسا تعدادشان هم محدود باشد.
اما بالاخره مشت نمونه خروار است.

  • اما همین «مشت» از هواداران پروپاقرص تو تشکیل شده!
اگر قرار است از کمیت حرف بزنیم هم مشت من خالی نیست. تعداد همین نفراتی که در تهران و شهرستان‌ها و خارج از کشور به کنسرت‌ها آمده‌اند و می‌آیند، جمعیت زیادی هستند.

  • تو روی استیج خوب می‌خوانی، تلاش می‌کنی و در یک کلام «ستاره» هستی. اغلب کسانی که به کنسرت‌های تو می‌آیند، برای تو تبلیغ می‌کنند و دوست دارند باز هم اجراهایت را ببینند. این مسئله هیچ ارتباطی به اینکه «یه خاطره از فردا» موفق بوده یا نبوده پیدا نمی‌کند. تو در کنسرت‌هایت نان اجراهای خوبت را می‌خوری، نه نان آلبوم‌هایت را. مطمئن هستم حتی اگر یک آلبوم ضعیف هم تولید کنی، باز در کنسرت‌هایت اتفاقات خوبی خواهد افتاد. به نظر من هیچ‌کدام از آلبوم‌های تو نمره‌ای برابر با اجراهای زنده‌ات ندارند.
اجازه بده این بحث را جمع‌بندی کنیم و به مسائل مهم‌تر بپردازیم. من هنوز نتوانسته‌ام آلبومی که رضایت کامل خودم را جلب کند، ‌تولید کنم. عوامل زیادی هم دخیل بوده‌اند اما یک مسئله را هم نباید فراموش کنیم و آن اینکه من هرگز نمی‌توانم نظر همه جامعه را با آلبوم‌هایم جلب کنم چون اساساً سلیقه‌های آنها شبیه هم نیست. نه من، بلکه هیچ خواننده‌ای نمی‌تواند همه سلیقه ها را پوشش بدهد اما به هر حال من، تو، مخاطب، مسئولان و... همه به هم «گره» خورده‌ایم و باید برای رضایت یکدیگر تلاش کنیم. شاید یکی از دلایلی که باعث شده در اولین قطعه تمام آلبوم‌هایم از تنظیم‌های الکترونیک استفاده کنم، احترام به مخاطبی بوده که من آنها را اکثریت شنونده‌هایم می‌دانم. شاید خودم شخصاً دوست داشتم یک قطعه «اسلو» را به عنوان سرآلبومی انتخاب کنم اما جمع‌بندی‌هایم نتیجه دیگری داشته است.

  • تو اولین بار در تیتراژ «برای آخرین بار» با اعمال سلیقه خودت یک قطعه فوق‌العاده‌تولید کردی و بعد از آن وقتی شناخته شدی، همیشه گوشه چشمی به نظر مخاطب داشتی. پیشنهاد می‌کنم با توجه به تجربه‌های موفقی که با سلیقه‌های شخصی خودت داشتی، این‌بار آلبومی تولید کنی که کاملاً منطبق بر سلیقه‌های شخصی خودت باشد. فکر می‌کنم قبلاً ثابت کرده‌ای که امتحانت را خوب پس می‌دهی!
در آلبوم جدیدم خیلی به این مسئله نزدیک شده‌ام.

  • فکر می‌کنم تیتراژ «نابرده رنج» هم خیلی به سلیقه خودت نزدیک بود. در حقیقت تو از مردم دعوت کردی که کاری بر مبنای سلیقه‌ات را بشنوند،‌نه اینکه کاری را برای تأمین سلیقه آنها بخوانی.
همین‌طور است. از روزی که صحبت از همکاری بااین سریال شد، به من آدرس غلط دادند که «نابرده رنج» یک سریال طنز است. منهم گفتم اصلاً با سریال‌های طنز همکاری نمی‌کنم اما وقتی دو، سه قسمت از سریال پخش شد و بیشتر با فضای آن آشنا شدم، رضایت دادم که تیتراژ پایانی را بخوانم و همان‌طور که گفتی دقیقاً کار خودم را انجام دادم و به صورت مستقیم، تحت تأثیر قصه سریال قرار نگرفتم. در حقیقت «نابرده رنج» را در راستای سلیقه خودم خواندم، نه در راستای مضمون این سریال.

  • می‌‌توانیم بگوییم «نابرده رنج» بعد از «میوه ممنوعه» دومین تیتراژ موفق تو بوده؟
نه، ولی شاید سومی یا چهارمی بوده!

  • حتی اگر چهارمی هم باشد، بعد از این همه فعالیت مقام خیلی خوبی است.
تیتراژ به تنهایی نمی‌تواند خودش را از دل یک سریال بیرون بکشد. تمام ارکان یک سریال برای موفقیت تیتراژ مؤثر هستند. «میوه ممنوعه» در سال‌های پس از انقلاب برای تلویزیون یک اتفاق ویژه بود که با حضور حسن فتحی قدرت فراوانی برای پرتاب همه ما داشت.

ادامه دارد ...
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 آبان 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

وقتی زیادطول میدیدواسه گذاشتن قسمت دوم سردمیشیم ازدهن می یفته!!
ای کاش زودتر میزاشتید حداقل یکی جواب بده کی مزاریداینجا کسی نیست جواب بده؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

برادر عزیز آقا محمد ! به قول خواننده محبوبت آقا احسان با این کامنتات ایشونو تخریب نکن. برادر من شما چیکار به کار خواننده های دیگه داری وچرا بهشون توهین می کنی ؟ خواهشا شما تو کنسرت خواننده های دیگه شرکت نکن تا احیانا توهینی هم بهت صورت نگیره. راستشو بگو اگه شما تو کنسرت اون خواننده عزیز که محدودیت زیادی تو استفاده از استیج مثل احیانا بالا پایین پریدن وکلیپ بازی کردن و ...داره ولی هواداراشو با صدای گرم واحساسات پاک ولطیفش واشعار محشرش دیوونه می کنه طوریکه هواداراش تا پای جون پاش می ایستن شرکت نکردی از کجا میدونی اجراش ضعیفه و فالش می خونه ویا تکیه کلامش چیه ؟آخه غرض ورزی هم حدی داره!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

این خطاب به هواداران:
بعضی از هوادارها، در حقیقت خواننده‌ای که قلباً دوستش دارند را با حرکت‌هایشان تخریب می‌کنند.

اینم خطاب به آقای مافیا!!!
یک خواننده ناموفق و به دنبال عدم موفقیت، در خودش احساس «کمبود» میکند و چون نمی‌داند اشکال کارش کجاست، ترجیح می‌دهد مشکل خودش را در موفقیت دیگران جستجو کند! کسی که ناموفق شده، قطعاً نسبت به راه‌های موفقیت شناخت لازم را نداشته و نداشتن همین شناخت، باعث می‌شود که به دیگران حمله کند. به هر آدمی که فکر و برنامه و هوش و سیاست کاری دارد، لقب «مافیا» می‌دهیم تا ناکارآمدی خودمان را پوشش بدهیم.
شما می‌توانی با زور مافیا به یک نفر بگویی که «منو دوست داشته باش»؟ موسیقی با حس آدم‌ها درگیر است، مگر می‌شود روی حس آدم‌ها نرخ گذاشت و نه‌تنها به آنها پولی نداد، بلکه از آنها پول گرفت و کاری کرد تا به فلان کنسرت بروند؟!
ممنون از احسان عزیز و دوست داشتنی به خاطر این مصاحبه و اینکه جواب بعضیها رو خیلی خوب داد. بیصبرانه منتظر آلبوم جدیدت هستم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

موسیقی ما تو رو خدا تایید کن:من برای احسان خواجه امیری احترام زیادی قائل هستم،چون با صداش اتفاقات و لحظات خوبی رو برام رقم زده،من روی صحبتم با کسانی هست که دم از اعتقادات میزنند و اونقدر کنسرت میذارن که جیبشون رو پر کنند.بعد تو یه برنامه ی تلوزیونی وقتی ازشون انتقاد میشه اشکشون در میاد.من واسه طرفداراش خیلی احترام قائلم ولی همون طرفدارا از فرط تعصب اجراهای ضعیفش رو که بی احترامی به خو هوادار هست رو نمیبینن و جالبه تحمل انتقاد درست رو هم ندارن و اون رو اراجیف یا سخیف میدونن.و دم از مردمی بودن و متواضع بودن هم میزنن،تواضع یعنی چی؟یعنی کارت خوب باشه ولی اجازه بدی به جوانترها،یا جوانترها هم نه افرادی مثل حمید حامی که اجراشون اونقدر قویه که در سطح جهانی هم میتونه کنسرت داشته باشه،ولی اون آقا دو دستی میکروفون رو چسبیده و فقط شعار میده ای ملت من عاشقتتونم،به قول خودش فقط بلده خوب حرف بزنه و مخاطب جذب کنه،متاسفم برای موسیقی پاپ این مرز وبوم که افراد نالایق و فالش خوان شدن همه کاره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

شمایی که می گید ایشون به مردم ایران توهین کرده با گفتن جمله ی "جنس طرفدارای من از طلاست" اگر خیلی به فکر مردم بودید، شایعه ی به کما رفتن ایشون رو منتشر نمی کردید. می دونید با این کار چه شکی به طرفدارای ایشون وارد شد؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

افتخار می کنم که طرفدار چنین هنرمند با فرهنگی هستم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

عالیبود متشکرم موسیقی ما. احسان دوست داریم تز افتخار موسیقی ما هستی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احسان آبروی موسیقی پاپ ایران

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

همیشه بهترینه................هم صداش هم آهنگاش..........میشه گفت افتخار موسیقی ایرانه.........

برام هیچ حسی شبیه تو نیست....کنار تو درگیر آرامشم...........

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

سلام به مسوولین موسیقی ما . خسته نباشید . بابا پس قسمت دوم چی شد ؟

زودتر بذارین دیگه . همه منتظرن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

موسیقی ما با شمام چند بار نظرگذاشتم تایید نکردید.این انصاف نیست اگه فقط اسم بردن مشکل داره منم اسم نمی برم اما هر چی از دهنم در باید بگم که نمیشم  ...که می گی رضا صادقیه.اسم داره.رسم داره.چرا اینجور حرف می رنی؟م نمی دونم درد بعضیا چیه؟بابا یه بار فقط یه بار دیدید طرفدارای آقا رضا بیان و تو پستای خواننده های دیگه بد و بیراه بگن؟ آره.رضا صادقی فالش خونه.فقط بلدحرف بزنه.اجرا زنده هم بلد نییست.اصلا هر چی تو بگی درست.اگه همه اینا که تو میگی هست و این همه طرفدار داره که می دونی داره و این همه مخاطب داره که می دونی داره پس باید بفهمی که همه چیز به فن خوندن نیست.احساس.مردم می فهمن کی راست میگه کی دروغ.به خدا می فهمن.لازم نیست من و تو به جای دیگران تصمیم بگیریم.موسیقی ما من هر بار میام اینجا محترمانه نظر میدم تایید نمیکنی.این عدالت نیست به خدا.رضا صادقی خدا نیست.اونم یه آدم.اشتباه می کنه.اما این جو یعنی چی راه افتاده اینجا و شما هم تایید می کنی.تایید کردنتون اتفاقا خوبه.اما نظرات مخالف رو هم تایید کنید.بدون بی احترامی.این ...هر نوع توهینی که خواسته کرده:یه خواننده دو دستی میکروفون رو چسبیده و فقط شعار میده ای ملت من عاشقتتونم و کارش سرکیسه کردن مخاطبه ..!این تهمته به خدا.شما از خدا نمی ترسید؟ یه کم انصاف داشته باشید.این چه طرز حرف زدنه.عزیز من اشکش اگه در اومد برا این نبود که اداش رو در آوردن یا...برا این بود که به اصالتش به شهرش به عشقش توهین کردن..تهمت زدن..مثل کاری که تو کردی...خود سامان گوران گفت از رضا صادقی و علی دایی به خاطر متن ضعیف و اجرام معذرت می خوام بعد تو چی میگی الان؟ داداش من انتقاد کن.خوبه.اما توهین نکن.همین رضا صادقی که تو دربارش اینو میگی دوست صمیمی و مورد تایید احسان خواجه امیری عزیزه..عزیز جان..انتقادم دیدیم..شنیدیم..اگه الان دارم اینجا جوابت رو می دم برا اینه که فکر نکنی مهمی! کسی زبون نداشت و جواب نداد و حرفات درست بود... گفتی:تواضع یعنی چی؟یعنی کارت خوب باشه ولی اجازه بدی به جوانترها!!وای مردم از خنده! تو بگو تواضع یهنی چی؟ میشه بگی؟ ما به مشکی دلخوشیم دورنگی هارو بی خیال آره..به قول تو رضا دم از اعتقادات می زنه.تو چی؟تو به جی اعتقاد داری که اینطور حرف می زنی و قضاوت می کنی؟ بی خیال سرباز مشکی:فقط مشکی یا علی...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

از این جور مصاحبه ها بازم داشته باشین.با ردوبدل شدن این جور حرفاست که موسیقی به اوج میرسه. من هم از مصاحبه شونده تشکر می کنم و هم از مصاحبه کننده.احسان خیلی کم مصاحبه می کنه اما وقتی مصاحبه می کنه می ترکونه. من هوادار سینه چاکش نیستم اما قبولش دارم چون با شخصیته و بدون حاشیه حرکت می کنه.مردم ما به این جور خواننده ها نیاز دارن .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احسان افتخار موسیقی پاپ ایران

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

vaghean ali bood merc

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

با سلام و احترام،من میدونم که این مباحثه ها بین ما کاربران سایت نتیجه ای نداره،چون عمدتا هرکسی نظرات خودش رو قبول میکنه،آیلین عزیز،من در نظر قبلی خودم نگفتم طرفدار احسان خواجه امیری هستم،گفتم:احترام زیادی برای ایشون قائلم،بر خلاف آنچه که شما مطرح کردید من اتفاقا توی کنسرت خواننده ای که هم من وهم شما میدونیم کی هست شرکت داشتم و کاملا با فضای اجراشون آشنا هستم حرف آخرم:یادمون نره که این آقای خواننده سال 88 پیشنهاد مهمی رو برای آهنگسازی و خوانندگی رد کردن و دلیلش رو هم اعلام کردن که:من نمیخوام وارد مسایل ... بشم،در صورتیکه خود ایشون شش ماه قبل از اون ماجرا آهنگی رو با نام:باخاطرات مشترک خونده بودن که موضوعش همون موضوعی بود که میگفتن :من نمیخوام وارد مسایل ... بشم،این صداقته؟نمیدونم اطلاع دارید یا نه ولی خیلی از خواننده هایی که اتفاقا هم قدرتمند هستن و هم طرفدارای زیادی دارن اجازه ی اجرای یک سانس رو هم ندارن ولی ایشون.....،باز هم میگم من کاملا برای طرفداران این خواننده عزیز احترام قائلم با این که میدونم نه خود ایشون و نه طرفداراشون این انتقادات رو نمی پذیرند،حق هم دارند چون:همه چیز آرومه...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

این مصاحبه در برخی جاها به سمت وسویی پیش رفته بود که جناب بحرینی میخواد.
یعنی حرف زدن علیه کسایی که زیاد در محدوده ی اهداف جناب بحرینی نیستن البته از زبان بزرگان.احسان خواجه امیری خواننده بزرگیه وباید خیلی مواظب موقعیتش باشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

ممنون از احسان خواجه امیری عزیز به خاطر حرفهای منطقیش در مورد مافیای موسیقی(و البته سوزناک برای 3/4 عزیزی که گوش مخاطبایی رو که جز به آثار اونا گوش میدن مسموم میدونن)

احسان حواجه امیری جز معدود خواننده هایی هست که چند ساله خودش رو تو سطح اول موسیقی پاپ ایران نگه داشته و بجای بیانیه دادن و گدایی کردن برای مخاطب همیشه تلاش کرده که خودش رو نگه داره و مخاطباشو از دست نده...

آقایون هنرمند واقعی که فقط هنر شما ناب و اصله..فقط گوش کسایی که به شما گوش میدن سالمه و هنرشناسن و بقیه مخاطب سطحی و بی اطلاع موسیقی اند،،برای هزارمین بار سعی کنین این عقب موندگی خودتون رو با تلاش جبران کنین...اگه تلاش میکنین و بازم نمیشه بدونین یعنی استعداد شما حد آخرش همونه..پس نیاین هنرمندای دیگه و مخاطباشو تخریب کنین...اگر همین شنونده های عادی و بی سواد(از نظر موسیقی)وجود نداشت هنری به اسم موسیقی و هنرمنداش هیچوقت به جایی نمیرسیدن...

دوستای عزیز از روی ناچاری اینقدر به مخاطب های خواننده های دیگه...اینقدر به موسیقی هنرمندای موفق تر از خودتون توهین نکنین به خدا زشته..مردم دیگه همه چی رو میفهمن...دیگه اون موقع نیست که بیای بگی اینی که موفقه با مافیا و باند بازی به اینجا رسیده و مردم هم بگن باشه شما راس میگی...دوستای من به خدا با این حرفها نه به مخاطبای شما اضافه میشه نه از مخاطبای هنرمندای موفق کم میشه با این حرفها فقط اعتبار و ارزشی که تو این چند سال واسه خودتون جمع کردید رو هم از بین میبرید...تلاش کنین..تلاش.. اگه باز دیدین نمیشه یعنی استعداد اونی که الان از شما جلوتره خیلی بشتر از شماست...موفق باشین

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

فقط می گم مرسی احسان جان مرسی مرسی مرسی.به خاطره همه زحماتی که کشیدی.همه خاطرات خوبی که ساختی.از خدا می خوام همیشه شاد و سلامت مثل همیشه موفق باشی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

عالی بود. مرسی.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

فوق العاده بود .
احسان خواجه امیری واقعا باهوش هست وبافرهنگ...
نامبر1

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

طبیعیه تو باید هم مافیا را تکذیب کنی ....
ولی اتفاقاهایی که در حوزه کاری شما رخ داده خیلی طبیعی نیست! کاش هنرمندان دیگر این مملکت هم از امکانات و مزایایی که شما بهرمند بودید بهره ای داشتند.
گفت و گوی خوبی بود ولی آقای خواجه امیری در این گفت و گو نشان داد که خودش را مرکز ثقل می داند و مرجع موسیقی پاپ و دور و بری هایش را هم آدم های اینکاره موسیقی
خوشبحالتان آقا

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

در ضمن کاش می شد به جای آقای بحرینی دوست داشتنی شخص بی طرف تری پای مصاحبه با این هنرمند محترم می نشست ... شاید محصول متفاوت می شد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

kheili herfeyee bod ensafan hal kardam
be in migan goftogoye jahat dar.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

عالی بود. مرسی.

احسان خواجه امیری واقعا باهوش هست وبافرهنگ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

به خدا همه حرفاش درسته

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احسان جان راز موفقیت تو در اینه که خاکی ومردمی هستی راستش وقتی تو چناران کنسرت برگزار کردی اولش کمی ناراحت شدم که چرا احسان باید تو هر جایی کنسرت بذاره و وجهه کاریشو پایین بیاره ولی بعد فهمیدم که طرفدارات حق دارن در سراسر ایران کاراتو از نزدیک ببینن واین نشون دهنده طبع بالا وعامل موفقیت توست عامل مهمی که خیلی از خواننده ها ندارن و سعی می کنن ضعف خودش با تخریب تو پوشش دهند

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

هیچوقت تلویزیون و حمایت دوستان صدا و سیما رو فراموش نکن تا جو گیر تشی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

در هر زمینه ای استاده
حتی مصاحبه کردن!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

ممنون از احسان خواجه امیری امیری مصاحبه خوبی بود
و ممنون آقای بحرینی به خاطر قلم فوق العادتون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احسان جان عالی بود این دقیقا عین حقیقت بود ولی تو خیالت راحت باشه طرفدارانت همیشه همایتت میکنند با آرزوی موفقیت خدا نگهدار...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

اقا مرسی واسه گفت گو
احسان خواجه امیری انصافا یکی از بهترین های موسیقی ما هست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

مصاحبه خیلــــــــــــــــــــــــــــــــی عــــــــــــــالی بود...

ممنون از آقا احسان...
ممنون از آقای بحرینی ...
و مـــــــــــــررررررررررررررسی موسیقی ما....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

آقا ی خواجه امیری همه چیتموم هستند و برایطرفداراشون ارزش قائلن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

خیلی ممنون عالی بود...امکانش هست که این مصاحبه رو به صورت صوتی بذارین؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

موسیقی ماممنون
حرفاش عین حقیقته
بازهم یه سری افرادشروع کردن به تخریب

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

اقای محمد شخصا براتون متاسقم.
چند نکته
1.اقای محترم احسان با همین فرد دوستی محکمی دارد و خود احسان گفته که به مانند دو برادر هستند
2.ائون برنامه توهین به قوممیت بود نه انتقاد
3.شما چند بار به اجراش رفتی در گیفیت گنسرتاش همین بس که در ان نوازندگان حرفه ای چون بهنام ابطحی/رهبر ارکستر/ همایون نصیری پیام طونی و....
4.مگه احسان کم کنسرت برگزار میکنه که تو به اون بنده خدا گیر میدی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احسان خواجه امیری قطعاً بهترین و پر طرفدارترین خواننده جوان ایرانه.واقعاً به سوالات خیلی منطقی پاسخ داده و این نشان از هوش بالای این خواننده خوب هست.
قطعاً طرفدارای احسان از قشر فهمیده و تحصیل کرده ی جامعه هستند معتقدم داشتن طرفدار با فرهنگ خیلی به یک خواننده می تواند کمک کند.
تنها انتقادی که به این خواننده دارم در نحوه ی انتخاب تیم تهیه آلبوم است،که امیدوارم با حضور آقای بمانی افکاری و حضور پررنگ تر سیروان خسروی موجب تهیه آلبومی بهتر از مجموعه های قبلی گردد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

ممنون از علی بحرینی که سکوت احسان وشکوند

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

ehsan vaghean honarmand va bahoosh neshoon dade ta be emrooz.shadidan montazere albomesham chon midoonam ye saro gardan az albomhaye dakheli hata kheyli az albomhaye oonvar ghavitar khahad bood.hes dare karash dige.merci

Ali
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

aghaye mohammad shoma ham az hamoon havadar namaha hastia

A
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

عاشقتم احسان...
هر کی به اینکه احسان خواجه امیری میگه جنس هوادارای من از طلاست شک داره یه سر بیاد وبسایت اطلاع رسانیش تا مطمئن شه...
جنس خودتم طلاست احسان جون...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

خیلی معضرت میخوام دوست ندارم جوو بهم بزننم اما یکی ازدوستان گفتن ایکاش ازفردبی طرف برای مصاحبه استفاده می کردین
زمانی که تیم موسیقی ما مصاحبه میکنه میگیدهمایتهای غیرواقعی مکنن ازش
زمانی ازعلی بحرینیومیارن میگیدبی طرف نیست(حالا چه ربطی داره خووت میدونی فقط!!)
می خوای دفعه ی بعدعادل فردوسی پوربیادواسه مصاحبه!!
آخه کینه حسادت تاکی بیاین فرهنگمونو بهترکنیم ظرفیتمونوبالاببریم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

در جواب دوستانی که گفتن از یه فرد بی طرف برای مصاحبه استفاده می کردین باید بگم که: آقا احسان انقدر خوب مصاحبه می کنن و فهم و شعور و درک بالایی دارن که هرکسی هم بی طرف باشه در همون حین مصاحبه طرفدار ایشون می شه...شکی درش نیست...

(موسیقی ما ! میشه این عکسا رو در سایز بزرگ هم بذارین؟؟)

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

خدا یکی احسانم یکی

احسانم عاااااااااااااااااااشقتم

من به عنوان یه ایرانی به وجودت افتخار میکنم عزیزم برات ارزوی بهترینها رو دارم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

یه نظر سنجی بین خواننده های پاپ.اس ام اس بزنید به شماره 1000040000 و به احسان رای بدین برای انتخاب بهترین خواننده.

فقط لطف کنین عدد 5 رو وارد کنین.همین کافیه.اگه تعداد رای احسان زودتر از بقیه به 1 میلیون نفر برسه احسان اول میشه.بچه ها کوتاهی نکنین.مرسی از همگی.

پس عدد 5 رو به شماره 1000040000 اس ام اس کنین.

اینم بگم این نظرسنجی برای داخل ایرانه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احسان عاشقتـــم ... عالی بود !!! مرسی موسیقی ما !خیلی زیاد !!
"البته من این افتخار را دارم که «جنس» هوادارهای خودم از طلاست..."
:ایکــــــــس !

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

واقعا موسیقی کشور ما به چنین افرادی احتیاج داره .

اون از اجراهای عالیش . اون از آلبوه های موفقش .

اینم از ادب و شخصیتش .

واقعا احساس غرور میکنم که طرفدارشم .

خدا حفظش کنه .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

گفت وگوی خوبی بود مرسی.......لطفا مصاحبه ای این سبکی با علی اصحابی هم بذارین....

m.g
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

یاس .اهنگ جدید یاس ...عالیه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

بی خود نیست که همه هوادرات بی خیالت شدن!

یعنی هواداری بقیه بی فرهنگ هوادارای شما با شعور؟

توهین بزرگی بود به مردم ایران (بجز چند هزار نفر هوادرا ایشون)

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

منطق خواجه امیری: هر کس با شعوره طرفدار موسیقی متعالی من میشه! ما طرفداران چاوشی و.. هم که ... هستیم حتما!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احسان فقط مال خودمونه و همیشه بهش افتخار می کنیم. عاشقشیم تا پای جون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احسان مثل همه آدم های دنیا خاصه ولی فرقش با من وشما اینه که تونسته خودشو پیدا کنه. خیلی دلم می خواست می دونستم کجا میتونم چند تا سوال که ازش دارم مستقیم از خودش بپرسم مثلا ایمیلی یا ....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

فوق العاده بود

صدای احسان هم فوق العاده هست و هم مصاحبه اش

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

سلام
خیلی صداشو دوست دارم
برای دوست داشتن صدای یک خواننده ی خوب حتما نباید جوون باشی
من 59 سالمه
موفقیتش رو ارزومندم
شما هم موفق باشید ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

ادمین انصافا اینو تایید کن !!!
.
در تمام این سال‌ها رابطه من با او - و همین‌طور ارتباط او با من - تمیز مانده است! !!!!
.
واقعا چه رابطه ی تمیزی هم هست !!! سال هشتاد و هشت در میان بهت همه گان !!! از میان البوم های بی خوابی سعید شهروز !!! که فوق العاده بود +‌البوم محسن چاوشی (‌که همه میدونن چه جوی داشت اون زمان بعداز مجاز شدنش ) +‌محسن یگانه و ... ! به واسطه البوم نسبتا متوسط فصل تازه احسان رو مرد اول پاپ ایران کرد !!! و در یک برنامه ریزی ِ خوشگل و شیرین در البوم بعدی دو ترانه ناز رو احسان جان از ایشون اجرا کردند !!! واقعا رابطه ی تمیز به چی میگن مگه ؟ همینه دیگه !!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

به معنای واقعی ادمایی که میرن کنسرت ایشون با بقیه از نظر تیپ شخصیتی فرق دارن
بازم مرسی موسیقی ما

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

ممنون از مصاحبه صریح و شیوا و قشنگت.مرسی خواننده عزیز خاطره های عاشقانم که صدات و احساس کلامت دقیقا صدا و حرف نا گفته قلب منه که خودم قدرت ابرازش رو روی تارهای صوتیمو نوای کلمات شاعرانه ندارم.ممنونتم بخاطر ثانیه ثانیه های زندگیت که واسه کارهات و محبوبیتت برنامه ریزی می کنی.ممنونتم.راست می گی هوادارای تو فهیم هستن و واسشون تو هیشه تو اوجی ستاره صدای عاشقانه.دوستت دارم.ممنون که هستی.همیشه هوادارتم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

بسم الله الرحمن الرحیم
احسان خواجه امیری تنها خواننده ایه که تو هر مصاحبه ای ،موفقیتش رو لطف خدا و خواست اون میدونه.
تو این مورد هم تکه.واقعا بی نظیره
به هوادار چنین فردی بودن، باید افتخار کرد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

ماملت درست بشونیستیم
اینقدربکوبیدتاخودتون خسته شید
چقدرتاسف برانگیزه متن بعضی ازکامنتها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

بدون شک احسان خواجه امیری بهترین و پر طرفدار ترین خواننده ایرانه هیچ بحثی نیست بقیه در مقابل احسان هیچ حرفی واسه گفتن ندارن اجراهای زنده فوق العاده ایشون زبانزد خاص و عامه احسان در هر زمینه ای بی نظیره تنها خواننده ایه که همه سنین می پسندنش تنها خواننده ایه که واسه خریدن بلیت کنسرتش ثانیه ها اهمیت داره یه ذره دیر بجنبی بلیتاشو رو هوا زدن احسان در هنر موسیقی همانند لیونل مسی در فوتباله یعنی فوق ستاره بی چون و چرا

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احسان حنجره طلایی موسیقی ایران

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احسان خواجه امیری متولد 1363است و نوازندگی را از شش سالگی با ویلن و پیانو آغاز کرد. احسان خواجه امیری شهرت خود را هم به پدر و هم به صدا و سیما مدیون است، همکاری او با سریال‌های تلویزیونی شهرتی قابل توجه برای او به ارمغان آورد و ترانه‌های تیتراژ معروفی مثل میوه ممنوعه و در مسیر زاینده رود را خواند

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

به جرات میگم احسان خواجه امیری king of persian pop هستش....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احـــــــــــــــــسان ی دونــــــــــــــــــــس

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

ممنون از این مصاحبه بسیار عالی.
کاش فایل صوتی اش را هم میذاشتین!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

مرسی بابت مصاحبه واقعا عالی بود....
چند روز پیش داشتم با خودم فکر میکردم که اگه موسیقی ما احسان خواجه امیری رو نداشت و بار موسیقی مارو اینقدر نمیبرد بالا الان چه روزی داشت موسیقی ایران...واقعا تو این چند سال اخیر سطح موسیقی کشور رو با کارهاش بالا برده چه در زمینه البوم چه در زمینه کنسرت و....
تا چند سال پیش مردم کشور های خارجی همه موسیقی ایرانو اکثرا با نام شجریان میشناختن ولی الان چند سالیه که همه موسیقی ایرانو با نام احسان خواجه امیری میشناسن...واقعا باعث افتخارمونه...
2 ماه پیش هم که تور کنسرتش توی امریکا بود دقیقا همین موضوع رو میشد دید..تو ی بهترین سالن های امریکا بود عکیس از یه نمونش:

http://s2.picofile.com/file/7143885050/_4_.jpg

گنجایش 6000 هزار نفر رو داشتن که تمام بلیط هاش به فروش رفتن و حتی جای یه صندلی هم خالی نبود توی کنسرت ها....

الانم که کنسرت تهران اول 14 و 15 ابان بود...خرید اینترنتی این دو روز صبح 21 مهر شروع شد شب روز 22 مهر تمامی بلیط ها به فروش رفتن...16 ابان تمدید شد تو دو سانس که بلیط های هر دو سانس اونم به فروش رفتن الانم که 23 ابان باز تمدید شده و واقعا این نشون از محبوبیت بیش از حد اجسان خواجه امیری در بین مردم کل جهان داره...
احسان خواجه امیری افتخار موسیقی ایرانه همین....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

دوستان این مصاحبه لبریز از نکته های مفیده. اینقدر بحثو شخصی نکنید. احسان موفقه. بهتره ازش یاد بگیریم حتی اگه صدا و کاراشو دوست نداریم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

عالی خودش صداش موقع شنیدن صداش ادم و از محیط دور میکنه ... بابت این نعمت تا اخر عمر باید شکر گزار خدا باشه....اگرم پولی در میاره حقشه نوش جونش .......راستی اگه صدای احسان خوب نیست حتما صدای این اراجیف خونا خوبه....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

عاشقتم مثل عطر دعا

مثل رنگ خدا

مثل من

که نفس به نفس

با تو ام همه جا

king of black

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

به نظر من آلبوم یه خاطره از فردا خیلی هم موفق بود.....I ♥it

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

دورود بر خواننده ای این چنین حرفه ای

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

ممنون از آقا رضا بابت اطلاعاتی که بهمون دادن . به خصوص بابت عکس

سالن برگزاری کنست تو آمریکا .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

راستی من نمیدونستم که برای 23 هم تمدید شد . بابا دمت گرم .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احسان جان یه خاطره از فردا فقط یک یا دو آهنگش در حد تو بود. بعد از عرضه آلبوم هم اگه یادت باشه همه طرفدارا شاکی شده بودن.
دلیل اش هم کنسرت های بی حد و حصر توئه
جان ما یه دو ماه بشین توی خونه یه آلبوم درست و درمون بده بیرون. همه پول کنسرت اومدن ندارن. اونها هم ملاک نیستن به خدا. ملاک همین ها هستند که میان توی اینترنت نظر میذارن و تو بیرحمانه به نظرات چهره به چهره معتقدی. آخه یارو تو رو ببینه که همه انتقادها یادش میره قربونت برم. ببینم چه می کنی ها...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

موسیقی ما قسمت دومشم بزاردیگه مردیم ازکنجکاوی
دیگه اکثرمشتریاتون خوندن مصاحبه رو!
بریم پارت دوم تاغروب اگه میشه بزارین

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

قسمت دومو بذارین دیگه چه اشتیاقی واسش داریم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

برام هیچ حسی شبیه احسان نیست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

وای وای قسمت دوم چی شد. نکنه شما هم بازار گرمی رو یاد گرفتین.

اصلا قسمت دومی هم وجود داره یا همه سر کاریم

منتظریم. زود باشین.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

بسیار بسیار عالی بود خیلی وقت مصاحبه ای خوانندهی محبوبمون نداشتیم آقای خواج امیری هم مثل بقیه ی خوااننده ها آهنگ غیر قابل گوش کردن دارن ولی مهم اینه که آهنگ های خوبشون اون ها رو جبران میکنه
و یک سوال این که چرا تو خوزستان و شهرهایی مثل اهواز و دزفول کنسرت برگزار نمیکنن ؟یادتون نره که آقای خواجه امیری همه جا طرف دار دارن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

خودت طلایی احسان جان طلای ناب...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

قسمت دوم کـــــــــــــــــــــی میزارین لطفا؟؟؟؟؟؟؟؟

چشممون به سایت خشک شد!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

قسمت دومو بذارین دیگه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

قسمت دووووووووم کـو پـــــــــــــــــــــــَ ؟؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

موسیقی ما اگه قسمت دومو نذارین تحریمتون میکنیم دیگه به سایتتون سر نمی زنیم آخه طرفدارای احسان به اندازه جمعیت ایرانن دیگه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

احسان یکی از بهترین و خوشصداترین خواننده های ایرانه.
امیدوارم همیشه موفق باشه.
در ضمن کنسرتش هم عالی بود!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

Agha Ehsan Kheili Dorost va Ghashang be Soalat Javab Dadi. Khodaro Shokr ke Chenin Khanandeiero Darim ke Hame Ja Honarnamie Mikoneh va Baese Eftekhare Ma Hast, Khanandeie ke Darkesh az Honar, Adab, Elm va Tarbiate Khanevadegi Kheili Balast, Banabarin Jaygahe Khasse Khodesho Dareh va Ba Digran Hamanande Chavoshi va Yeganeh Nemisheh Ghias Kard, garcheh Ghabele Ehteramand vali Harkas Jaygahe Khasse Khodesho Dareh va Ehsan Dar Mione Hame ino Sabet Kard va Shakhes Shod.Ma Tarafdarane Ehsan Ham Shayad Az Kheili Chizha Saremoon Misheh vali Dal bar in Nemisheh ke Sarkooft be Digar Khanandeha Zad. Ma Asheghe Ehsanim va Dast az Hemayat azash Barnemidarim.Hesadat Chize Khoobi Nist, Behtare Bejaye Naghdhaye Kourkouraneh az Aghaye Ehsane Khajeh Amiri Cheshmatoono Khoob Baz Konid va Dide Dorost Dashteh Bashid va Khoobiha va Arzeshe Balaye Karish va Talashe Ou Ham Bebinid.Agar Nemibinid ya Nemikhahid Bebinid Moshkele Khodetan Ast.....!!!!Dina.Z : Translator & A Person who Admires Respect , Art, Education & Hard- Working for Being Successfu in a Human Being.Thank You In Advance Dear Ehsane Khajeh Amiri..

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

-احسان تو کارش خیلی خیلی موفقه طبیعیه که حس حسادت یه خواننده ی ناموفق و روشن کنه
-واقعا نمیدونم بعضیا واسه چی شایعه پراکنی میکنن یا پشت سر یه شخص موفق حرف میزنن این از مافیای موسیقی اونم از شایعه ی به کما رفتن احسان من که دیگه طاقتم سر اومده اخه چی گیرشون میاد چی نصیبشون میشه که این همه طرفدارو نگران و ناراحت میکنن یه همچین آدمایی لایق لقب حسود هستن اصلا شنیدن این حرفا منو متاثر میکنه که اینجور آدمایی هستن و به خودشون اجازه میدن که توهین کنن این توهین فقط به احسان نیست به ما که طرفدار پروپاقرص این خواننده هستیم مطمینا بیشتر بر میخوره امیدوارم که یه ذره فقط یه ذره از تفکر احسان خدا نصیبشون کنه
-البته خب یکی از پارامترهایی که احسان ما رو موفق کرد این بود که پدرش استادایرج بود اینو نباید نادیده گرفت منظورم فقط موفقیتشه چون از 5 سالگی موسیقی کار میکرده و با زیر و بم کار کاملا اشنا بوده و در خانواده ای کاملا هنرمند بزرگ شده معروفیت و محبوبیتش حاصل از سعی و تلاش و شخصیت پردازی صحیح خودش بوده که به این موقعت رسیده این مسلمه که خواننده های دیگه هیچ وقت این فرصت و نداشتن که پسر پهلوان آواز ایران باشن درسته که با پسر ایرج بودن شروع شد اما با احسان خواجه امیری ماندگار میمونه
-من واقعا افتخار میکنم که طرفدار کسی هستم که چنین طرز فکری رو داره
-اتفاقی و که واسه آلبوم سلام آخر افتاده رو نشنیده بودم همون اوایل آلبوم به دستم رسید اصلا فکر نمیکردم همچین اتفقاقی افتاده باشه بهر حال خیلی خوشحالم که خدا با این اتفاق هم احسان و امتحان کرده و هم محبوبیتش بیشتر شده حالا اخر اون کلیپه کجا پخش شده که من ندیدم؟؟؟
-خیلی خوبه که احسان نقاط ضعفه کار خودش و میدونه وقبول داره ومیتونه با شناخت این ضعفها اونا رو در کارهای بعدی نقض کنه
-اینو هم بگم که واقعا واقعا واقعا به هوش هنری احسان تبریک میگم
جایگاهشو میدونه و امید دارم که این جایگاهو حفظ میکنه و باز هم امیدوارم بالاتر هم بره
-واما من معتقدم که دیگه "احسان خواجه امیری تکرارنمیشه"حتی اگه هوش وسیاست کاری رو هم داشته باشه به هیچ عنوان نمیتونه به جایگاه احسان خواجه امیری الان برسه نمیدونم چقدر درست باشه اما حداقل برای من یکی که تکرار نشدنیه
راستی چرا نوشتن احسان 28 سالش شده؟؟؟هرجوری حساب میکنم نمیشه
ممنون از اقای بحرینی0

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

اره ..... چرا گفتید 28 سال؟ مگه احسان متولد 63 نیست؟؟!!! این قدر دوسش دارم دلم نمیاد پیر بشه!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

راست میگن احسان خواجه امیری تکرار نمی شه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

با مریم عزیز کاملا موافقم
شایعه تو کما رفتن احسان برای همه ی ما طرفداران شک بزرگی بود به نظراونها ناراحت کردن احسان و هواداراش چه چیزی نصیب اونا میشه؟در نظر نمیگیرن که چه شکی وارد میشهخ به مردم ؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

واقعانمیدونم چی بگم؟آخه احسان اینجاچه توهینی به شماهاکرده یاچی گفته که براش گاردمیگیرید؟بعدازمدت طولانی اومدومصاحبه کردتادلشوخالی کنه...بدنکردکه...وقتی همه به یه نفرتوجه میکنندتابکوبوننش خب معلومه طرف هم خودشودرمرکزمیبینه وهرحرفی روبه خودش میگیره...به نظرمن احسان حق گفته ودرمصاحبه اش هم اصلاتوهینی به کسی نکرده وفقط ازطرفدارش تعریف کرده این بده؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

یگانه جان
موافقمبا نظرت خانوم
متاسفانه تعدادی مشکلدارن با صحبت های احسان عزیز
نه ؟خودتون بگین نه؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

من فقط یه جمله دارم بگم:
افتخار می کنم طرفدار چنین خواننده ای هستم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

آقای محترم
شما اگه کنسرتهای آقای خواجه امیری رفته بودین ار اظهارات خودتون خجالت میکشین،چون احسان خواجه امیری در حال حاضر رقیبی نداره در اجرای زنده روی استیج.
دوم هم مگه احسان خواجه امیری جلوی حامی و امثال ایشونو گرفته؟!؟!؟!
هرکس لیاقت و پشتکار و کار خوب ارائه بده،موفقتر خواهد بود.
ا

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مافیا یعنی هوادارها | موسیقی ما