برنامه یاد بعضی نفرات
 
درباره آهنگ «دکتر» که ساسی این روزها منتشر کرده است
ساسی نماینده جامعه موسیقی نیست
 

[ آرش نصیری - روزنامه نگار، مدیر استعدادیابی هزارصدا ]

این روزها هشتگ بیشعوری در فضای مجازی خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما آیا قطعه «دکتر» ساسی پروژه‌ای بود برای اثبات این تعبیر یا دلیل دیگری دارد؟ شخصاً تئوری توهم توطئه را دوست ندارم و حتی از آن بدم می‌آید و اصلاً دلم نمی‌خواهد فکر کنم که اقداماتی از این دست، از جاهایی خاص و با هدف خاص خط می‌گیرند. اما متاسفانه گاهی چاره‌ای نیست و باید فکر کنیم همین‌طور است. یعنی نمی‌شود یک نفر، هر کی، این‌قدر پرت از جامعه و فضای موجود باشد و این‌گونه همه را نگران کند. لابد هدف‌های دیگری پشت آن است.

فکر کنید که در این روزها، همه توجه‌ها به جامعه پزشکی است و همه سعی می‌کنند با آنها هم‌دلی کنند و به آنها روحیه بدهند، چرا که در صف اول مبارزه با این ویروس ناخوانده‌اند. از طرفی مدارس تعطیل است و بچه‌ها در خانه‌اند و بیکار و خانواده‌ها درگیر و نگران آموزششان و بعد، یک نفر از جامعه موسیقی، آهنگی منتشر می‌کند به نام دکتر و در آن، با زبان و بیانی سخیف و کلماتی که حتی یک ترانه ساده هم نیست، حرف‌هایی می‌زند و توصیه‌هایی می‌کند که همه جامعه فرهنگی را آشفته می‌کند. این فراتر از بیشعوری است. او شاید می‌خواهد در پرده‌دری با امیرتتلو رقابت کند؛ اما به زعم بنده حساب او از تتلو کاملاً جدا است. مخاطبان موسیقی تتلو فرق دارند و فقط کودکان نیستند و اساساً بنیان موسیقی و ترانه او کاملاً فرق دارد و لااقل  از نظر فنی (نه فرهنگی) حرف‌هایی برای گفتن دارد و حتی شاید بیشترشان جایگاه اعتراضی هم دارند و به نوعی نقد اجتماعی هستند، گیرم با زبان و بیانی هتاکانه. اما اغلب کارهای ساسی از نظر شعر و موسیقی هم فاجعه و تکراری‌اند. ممکن است شما آهنگی برای شادی درست کنید که صرفاً تحرک برانگیزند. مثال‌ها در این مورد زیادند. آنها یک ریتم‌اند، با تنطیم خوب و اغلب بروز اما کلامشان بیشتر مِعر است و اهمیتی هم ندارد. اما این‌که در این وضعیت، کسی که قبلاً آهنگ‌های شاد منتشر کرده و آهنگ‌هایش هم متاسفانه خیلی شنیده می‌شود، آهنگی منتشر کند که ریتمش شاد و کلامش وهن همه چیز است، واقعاً یا نشانه‌ای از همان هشتگ معروف است یا ریشه در جاهای دیگر دارد. او از جاهایی خط می‌گیرد که تیشه به ریشه همه چیز بزند و گویا تیشه به ریشه همه چیز هم خورده است: به میزان دیده و شنیده شدن این آهنگ در سایت‌ها و صفحات مجازی نگاه کنید!

اما در این میان رفتار مسئولانه هم کم نبود. به هر شکل او عضوی از جامعه موسیقی است و برخی از اعضای جامعه موسیقی داخل و خارج کشور به این رفتار واکنش نشان داده‌اند؛ اما متاسفانه هنوز کسی آهنگی درباره این روزها نخوانده و این آهنگ تنها آهنگ منتشر شده در این سطح از دیده شدن است. بنابر این خطاب به جامعه پزشکی و مردم نگران باید گفت که او نماینده جامعه موسیقی نیست، او آسیب جامعه موسیقی است.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 اسفند 1398 - 16:27

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 20 اسفند 1398 - 10:12

درجامعه ای که عقیلی ها و یراحی ها و ...حق خوندن ندارن ....
خس و خاشاک قد علم خواهند کرد هرچند فرسنگ ها دورتر

چهارشنبه 27 فروردین 1399 - 13:48

باشه تو نماینده جامعه موسیقی هستی
منقدین همیشه علاف و حرّاف

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ساسی نماینده جامعه موسیقی نیست | موسیقی ما