با تدریس «فرهود امیرانی» در آموزشگاه موسیقی برومند
دوره «مبانی شناخت ساختاری موسیقی دستگاهی ایران» برگزار میشود
موسیقی ما - دوره «مبانی شناخت ساختاری موسیقی دستگاهی ایران» در آموزشگاه موسیقی برومند برگزار میشود. به گفته «فرهود امیرانی»، مدرس و مدیر آموزشگاه موسیقی برومند، در این دوره که در چهار جلسه سه ساعته برگزار میشود ساختار موسیقی دستگاهی ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در پایان دوره شرکتکنندگان شناخت منطقی و خوبی از این نوع موسیقی پیدا میکنند.
او در ادامه اعلام کرد:«با تمرکز و بررسی ساختار موسیقی دستگاهی میتوان به خوبی به وجوه اشتراک دستگاههای موسیقی ایرانی به عنوان یک موسیقی تأثیرگذار و منسجم پی برد و با روشهای پیشبرد هنری این نوع موسیقی آشنایی بهتر و سریعتری پیدا کرد. همچنین درک ساختار ردیف و دستگاه و در نتیجه شیوه تأثیرگذاری آن، موجب خلاقیت بیشتر اجراکنندگان و آهنگسازان این نوع موسیقی میشود.»
فرهود امیرانی که خود تدریس این دوره را برعهده دارد گفت:«شرکت در این دوره برای نوازندگان و خوانندگان و همه علاقهمندان به این نوع موسیقی میتواند سودمند باشد و برای امکان شرکت هرچه بیشتر علاقهمندان این چهار جلسه در روز تعطیل جمعه از 13 دی تا 6 بهمن و از ساعت 11 تا 14 برگزار خواهد شد.»
فرهود امیرانی سهتار را نزد استاد فقید «احمد عبادی» فراگرفت و همزمان آموزش دوره تئوری موسیقی و هارمونی و فرم را نزد «پرویز منصوری» آغاز کرد. او در ادامه نتنویسی و ویرایش فنی کتاب «تئوری بنیادی موسیقی» اثر آن استاد را انجام داد. ردیف «آقاحسینقلی» را در دانشگاه با داریوش پیرنیاکان و ردیف میرزا عبداله را به طور خصوصی نزد داریوش طلایی فراگرفت. همچنین با شرکت در یک دوره کلاس فیلمنامهنویسی با اهمیت فرم و ساختار در هنر توسط هنرمندانی مانند هوشنگ گلشیری، محمدعلی سپانلو، آذر نفیسی، آیدین آغداشلو و ... و نیز در هم صحبتی با شاعر موسیقی شناس ه. ا. سایه آشنا شد. تدوین و آمادهسازی توضیحات مجموعه کاستهای موسیقی کلاسیک موسوم به «هنر اول» از جمله فعالیتهای دیگر او است. از فرهود امیرانی تا کنون چندین مقاله در نشریات مختلف به چاپ رسیده و کتاب «سهتار و تار اندیشی» و آلبوم موسیقی «زبان نگاه» بر روی اشعار ه. ا. سایه در دستگاه ماهور منتشر شده است.
او در ادامه اعلام کرد:«با تمرکز و بررسی ساختار موسیقی دستگاهی میتوان به خوبی به وجوه اشتراک دستگاههای موسیقی ایرانی به عنوان یک موسیقی تأثیرگذار و منسجم پی برد و با روشهای پیشبرد هنری این نوع موسیقی آشنایی بهتر و سریعتری پیدا کرد. همچنین درک ساختار ردیف و دستگاه و در نتیجه شیوه تأثیرگذاری آن، موجب خلاقیت بیشتر اجراکنندگان و آهنگسازان این نوع موسیقی میشود.»
فرهود امیرانی که خود تدریس این دوره را برعهده دارد گفت:«شرکت در این دوره برای نوازندگان و خوانندگان و همه علاقهمندان به این نوع موسیقی میتواند سودمند باشد و برای امکان شرکت هرچه بیشتر علاقهمندان این چهار جلسه در روز تعطیل جمعه از 13 دی تا 6 بهمن و از ساعت 11 تا 14 برگزار خواهد شد.»
فرهود امیرانی سهتار را نزد استاد فقید «احمد عبادی» فراگرفت و همزمان آموزش دوره تئوری موسیقی و هارمونی و فرم را نزد «پرویز منصوری» آغاز کرد. او در ادامه نتنویسی و ویرایش فنی کتاب «تئوری بنیادی موسیقی» اثر آن استاد را انجام داد. ردیف «آقاحسینقلی» را در دانشگاه با داریوش پیرنیاکان و ردیف میرزا عبداله را به طور خصوصی نزد داریوش طلایی فراگرفت. همچنین با شرکت در یک دوره کلاس فیلمنامهنویسی با اهمیت فرم و ساختار در هنر توسط هنرمندانی مانند هوشنگ گلشیری، محمدعلی سپانلو، آذر نفیسی، آیدین آغداشلو و ... و نیز در هم صحبتی با شاعر موسیقی شناس ه. ا. سایه آشنا شد. تدوین و آمادهسازی توضیحات مجموعه کاستهای موسیقی کلاسیک موسوم به «هنر اول» از جمله فعالیتهای دیگر او است. از فرهود امیرانی تا کنون چندین مقاله در نشریات مختلف به چاپ رسیده و کتاب «سهتار و تار اندیشی» و آلبوم موسیقی «زبان نگاه» بر روی اشعار ه. ا. سایه در دستگاه ماهور منتشر شده است.
منبع:
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 دی 1398 - 18:00
افزودن یک دیدگاه جدید