برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلفرد نیومن برنده اسکار هالیوود
آثار بزرگ خاندان آهنگسازان هالیوود بررسی می‌شود
«آلفرد نیومن» مردی با ۹ اسکار
موسیقی ما - نشست بررسی موسیقی فیلمهای آلفرد نیومن 28 شهریور با حضور «نصرالله داوودی» آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل در فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، در این نشست زندگی و آثار یکی از پرافتخارترین آهنگسازان تاریخ هالیوود بررسی خواهد شد. این نشست اولین نشست از یک مجموعه نشستهای متوالی خواهد بود که به خدمات «خانواده نیومن» در تاریخ هالیوود میپردازد.

آلفرد نیومن، در 17 مارس 1900 در شهر نیوهاون ایالت کانِتیکت آمریکا چشم به جهان گشود. او بزرگترین فرزند از ده فرزند یک خانواده یهودی فقیر بود که از پنج سالگی نواختن پیانو را آغاز کرد و در کودکی هر روز ده مایل راه را پیاده طی میکرد تا بتواند در منزل یکی از آشنایان خانوادگی به تمرین پیانو بپردازد. طولی نکشید که استعداد سرشار او در نواختن پیانو سبب شد تا او بتواند با نواختن در کافهها و سالنهای تئاتر کمک خرج خانوادهاش باشد و در اجتماع کوچک محلی نام خود را به عنوان «پسر پیانیست اعجوبه» تثبیت کند. اولین قطعهای که او در هالیوود ساخت به «صحنه خیابان» معروف است که بارها و بارها آنرا در سالهای بعدی به نشانه ادای احترام اجرا کردد. او تا سال 1939 با ساموئل گلدوین ماند و در این مدت برای آثار درخشانی چون «بلندی های بادگیر» موسیقی ساخت. او برای آر. کِی. اُ برای آثاری چون «گوژپشت نتردام»برای پارامونت برای آثاری چون «ژست زیبا» موسیقی نوشت.

از سال 1940 آلفرد نیومن برای بیست سال مدیر بخش موسیقی کمپانی فاکس قرن بیستم شد، که در آنجا علاوه بر آهنگسازی و رهبری ارکستر به تنظیم ملودهای دیگران و نظارت بر آثار آهنگسازان دیگر و نحوه ضبطشان نیز می پرداخت. نیومن در سال 1959 با موسیقی فیلم «بهترینِ هر چیز» از فاکس خداحافظی کرد و به صورت خصوصی به کار آهنگسازی پرداخت. سپس آثاری چون «چگونه غرب تسخیر شد» و «بهترین داستانی که تاکنون گفته شده» را برای مترو گلدوین مِیِر ساخت. سپس چند آلبوم از موفقترین آثارش را با رهبری خودش روانه بازار کرد. در سال 1970 در حالیکه سلامتیاش به شدت افول کرده بود آخرین اثرش یعنی «فرودگاه» را ساخت ولی به دلیل وضعیت بد جسمانی موفق به رهبری ارکستر نشد. او بلافاصله خود را از آهنگسازی برای فیلم بازنشسته کرد و یک ماه قبل از تولد هفتاد سالگیاش در 17 فوریه 1970 در منزلش در هالیوود درگذشت. فیلم «فرودگاه» آخرین اثر آلفرد نیومن موفق شد نهمین و آخرین اسکار زندگیاش را برایش به ارمغان بیاورد که پس از مرگش به وی اهدا شد. آلفرد نیومن نه تنها یکی از مهمترین بنیانگذاران موسیقی فیلم در هالیوود است بلکه یکی از پر افتخارترین آهنگسازان هالیوود است او پیش از جان ویلیامز تنها آهنگساز تاریخ بود که نه بار موفق به دریافت جایزه اسکار شد و بیش از 40 سال این رکورد را حفظ کرد.

نشست بررسی موسیقی فیلمهای آلفرد نیومن، با حضور نصرالله داوودی، 28 شهریور ساعت 17 در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور کلیه علاقمندان در این نشست آزاد است.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 شهریور 1398 - 12:27

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «آلفرد نیومن» مردی با ۹ اسکار | موسیقی ما