برنامه یاد بعضی نفرات
 
بیستمین روز از جشنواره‌ی موسیقی با حضور هیات داوران برگزار شد
کامِ نوازندگانِ جوانِ تار با تولد «حسین علیزاده» شیرین شد
موسیقی ما - بیستمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تالار رودکی هم‌زمان با تولد «حسین علیزاده» - آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی نامی تار- بود و به همین مناسبت کیک تولدی را به مناسبت سالروز تولد ایشان روی صحنه آوردند و پس از گرفتن عکس یادگاری نوازندگان با اعضای هیأت داوران، این کیک توسط حسین علیزاده بریده شد. امادر این روز نوازندگان جوان و نوجوان ساز تار به اجرای برنامه پرداختند و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داورانی متشکل از داریوش پیرنیاکان، حسین علیزاده و بهروز همتی قرار گرفتند.

بخش نخست بیستمین روز از جشنواره ملی موسیقی جوان به رده سنی الف اختصاص داشت و این رده سنی به دو گروه الف 1 و الف 2 تقسیم شدند. بخش دوم روز بیستم جشنواره، به نوازندگان رده های سنی ب و ج اختصاص داشت و پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی ج رسید.
پیمان اکبری ، خدیو رفعتی، مجید شفیعی، جواد طاهری روز بیستم جشنواره موسیقی جوان بودند.

تمجید هیأت داوران از کسرا غفاری نوازنده 7ساله تار، حضور ژان دورینگ موسیقی دان و موسیقی پژوه فرانسوی برای سومین بار و شهرام صارمی رئیس انجمن موسیقی استان تهران از نکات حاشیه‌ای و جالب توجه روز بیستم جشنواره ملی موسیقی جوان بود.

بخش سوم و پایانی روز بیستم، به نشست نقد و بررسی اجراها در بخش ساز تار اختصاص داشت که با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان و بهروز همتی (اعضای هیأت داوران) در تالار رودکی برگزار شد.

تکنیک باید در خدمت زیبایی و درست اجرا کردن باشد

در ابتدای این نشست داریوش پیرنیاکان عضو هیأت داوران گفت: «در مورد اجراهای امروز باید بگویم که در کل اجراهای خوبی دیدیم و به تمام شرکت‌کنندگان خسته نباشید می‌گویم اما لازم است که چند نکته را یادآوری کنم. نکته اول که تمام اعضای هیأت داوران بر آن تأکید داشتند این است که اکثر نوازندگان در طریقه گذاشتن دست راست و چپ بر روی ساز و گرفتن مضراب مشکل داشتند و اکثر نوازندگان از ساعد خودشان برای این کار استفاده می‌کردند. متأسفانه امروزه شاهد هستیم که بسیاری از نوازندگان تدریس می‌کنند اما قاعدتا نباید تدریس کنند و به همین دلیل نوازندگان جوان نمی‌دانند که نزد کدام اساتید برای آموزش ساز بروند.»

وی افزود: «نکته دوم این است که عده‌ای از نوازندگان در سنین پایینی قرار دارند و بسیار خوب ساز می‌نوازند اما والدین از آن‌ها مراقبت نمی‌کنند و یا خودشان آن‌ها را به طرفی که نباید، می‌کشانند. تکنیک بر روی ساز بسیار مهم است اما تکنیک باید در خدمت زیبایی و درست اجرا کردن باشد.»

داریوش پیرنیاکان در پایان خاطرنشان کرد: «نکته دیگر نیز صحت رپرتوار است؛ امروز رپرتوارهایی که اجرا شد، مشخص بود که خیلی سرسری گرفته شده است. البته رده های سنی الف 1 و الف 2 و بعد از آن در رده سنی ب بسیار بهتر از رده سنی ج بودند و متأسفانه گروه سنی ج همه از خودشان ساز می‌نواختند و اجرای آن‌ها هیچ ارتباطی با رپرتوار نداشت. در رده های سنی الف و ب نیز باید رپرتوارها صحیح و درست اجرا شود. بنده انتقادی به نوازندگان رده سنی ج دارم و واقعا نمی‌دانم نوازندگان این رده سنی به چه دلیل در این جشنواره شرکت کردند! شما باید آنقدر آمادگی داشته باشید که در حد و اندازه‌های جشنواره موسیقی جوان باشید.»

علی اکبرشهنازی قله ای در موسیقی ایران است

سپس بهروز همتی دیگر عضو هیأت داوران نیز در مورد اجراهای امروز گفت: «اجراهای خوبی را شاهد بودیم و به تمام شرکت‌کنندگان خسته نباشید می‌گویم و جو بسیار خوب و پرنشاطی بود اما اجراها هرچه به رده های سنی بالاتر رفت، کمی کم لطفی دوستان بیشتر شد. انتظار می‌رفت با توجه به اینکه رپرتواری که برای گروه های سنی ب و ج انتخاب شده بود، نوازندگان با جدیت بیشتری اجرا کنند. باعث خوشحالی است که نوازندگان جوانی چون شما در این جشنواره شرکت کردید اما ارزش و اعتبار جشنواره و حتی بالاتر از آن، ارزش و اعتبار اساتیدی همچون علی اکبر شهنازی را مقداری پایین آورده بودند. اگر بخواهیم نگاهی به موسیقی ایران بیاندازیم، علی اکبر شهنازی به لحاظ نوازندگی، ساخت قطعات و همچنین تأثیری که در ماندگاری موسیقی ایران گذاشته‌اند، قله ای در موسیقی ایران هستند. فکر می‌کنم اگر این بی دقتی ها انجام شود، در حق ایشان کم لطفی است.»

او در پایان افزود: «نوازندگانی که در رده سنی الف شرکت کردند بسیار نوازندگان با استعدادی هستند و بسیار لذت بردیم از اینکه با وجود سن پایینی که دارند اما ردیف‌های موسیقی را به درستی می‌نوازند اما نکته ای که فکر می‌کنم باید بسیار مورد توجه قرار گیرد آن است که یادآوری یکسری مسائل به اساتید و همچنین والدین آن‌ها است. موسیقی جنبه های مختلفی دارد و یکی از جنبه های آن نمایش و تکنیک است. تکنیک 16 مؤلفه دارد اما تنها یک مؤلفه آن سرعت است و امیدوارم هنرآموزان نیز به این موضوع توجه کنند و مابقی مؤلفه‌ها را نیز به نوازندگان آموزش دهند.»

جشنواره موسیقی جوان یک نیاز در جامعه ما است
در اواخر این نشست نیز حسین علیزاده عضو دیگر هیأت داوران در مورد اجراهای روز نهم بخش موسیقی دستگاهی جشنواره گفت: «یکی از مسائلی که در جشنواره امسال توجه همه را به خودش جلب کرده است، تعداد بیشتر شرکت‌کنندگان نسبت به دوره های گذشته و همچنین سطح کیفی جشنواره بالاتر رفته است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مسائل مختلفی از جمله تبلیغات و عوام فریبی در هنر به خصوص موسیقی بسیار رخنه کرده است. جشنواره موسیقی جوان یک نیاز در جامعه ما است که به جنبه‌های دیگر هنر نیز توجه شود. قطعا در هر هنری مهارت می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند و مهارت تنها در یک چیز خلاصه نمی‌شود اما از آن جایی که در کشور ما خیلی پشتیبانی نمی‌شود، از والدین نوازندگان بسیار سپاسگزاری می‌کنم که می‌دانم با چه مشقتی بچه‌های خودشان را به سمت موسیقی سوق دادند.»

وی در پایان بیان کرد: «در مورد اجراها نیز باید بگویم که بنده از اجراهای رده های سنی الف و ب رضایت بیشتری داشتم و نوازندگان بسیار خوب و با استعدادی در این رده های سنی حضور داشتند اما متأسفانه نوازندگان رده سنی ج یک مقدار توجیه نبودند و اگر توجیه بودند، قطعا می‌توانستند اجراهای بهتری داشته باشند. قطعا از نوازندگان رده سنی ج انتظار بیشتری داریم و منتظر می‌مانیم در جشنواره‌های آینده بیشتر تلاش کنند تا اجراهای بهتری را از آن‌ها ببینیم.»

آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز سه شنبه پنجم شهریورماه از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار می شود.
 
تاریخ انتشار : جمعه 1 شهریور 1398 - 14:32

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کامِ نوازندگانِ جوانِ تار با تولد «حسین علیزاده» شیرین شد | موسیقی ما