گفتوگو با استاد موسیقی ایرانی به انگیزه تولد کیهان کلهر
حسین علیزاده: کیهان کلهر یکی از نادر هنرمندانی است که موسیقی ایران را به تمام دنیا معرفی کرده است
موسیقی ما - تقویم، تاریخ تولد کیهان کلهر را سوم آذر ماه 1342 نشان میدهد؛ هنرمند نام آشنای موسیقی ایران که نوای مسحورکننده کمانچهاش نه تنها برای ایرانیان بلکه برای بسیاری از علاقهمندان موسیقی ملل در آن سوی آبها نیز آشناست. از همین رواست که نام کلهر به ایران خلاصه نمیشود و سالهای بسیار زانو به زانوی بزرگان موسیقی دنیا هنرنمایی و عرض اندام کرده است. نوای ساز او چون تیری رها شده از چلّه کمانش بوده که هماره بر دلها نشسته است. کیهان کلهر کارنامه پرباری درموسیقی ایران دارد و با هنرمندان بزرگی چون محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، شهرام ناظری و برخی هنرمندان برجسته دنیا چون اردال ارزنجان، شجاعت حسین خان، یویوما، عالیم قاسماف، بروکلین و... همکاری داشته است. حسین علیزاده هنرمند برجسته موسیقی ایران که در آلبومهایی چون «سرود مهر»، «ساز خاموش»، «زمستان است» و... با کلهر همکاری داشته، او را «هنرمندی شوریده» لقب داده است. علیزاده پیام تبریک خود را در زادروز این هنرمند اینگونه آغاز میکند: «ای مرد عاشق تولدت مبارک، تو خنیاگری هستی که همیشه ساز و دلت در مشتت است و این ارمغان گرانبها را همیشه به همه دنیا عرضه کرده ای. آرزوی سلامتی دارم و آرزو دارم سالیان سال بنوازی و همه دنیا از سازت لذت ببرند.» گفتوگو با حسین علیزاده به انگیزه سالروز تولد کیهان کلهر را در ادامه میخوانید.
.
اما متأسفانه موسیقی به یک هنرعمومی تبدیل شده است و در حال حاضر میبینیم در هنگام پخش یک قطعه هرکسی به خود اجازه اظهار نظر میدهد. حال ببینید در یک مسأله پزشکی آیا همه مردم میتوانند روی یک مسأله تخصصی نظر بدهند؟ چرا به موسیقی بهعنوان یک موضوع تخصصی نگاه نمیشود! چرا موسیقیدانان ما به عامه مردم پناه میبرند و میگویند مردم این را دوست دارند و در این زمینه تخصص دارند در صورتی که مردم مصرفکننده هستند و اگر کار خوب به آنها ارائه شود بخوبی استقبال می کنند و عکس آن اگر کار بد هم عرضه شود مورد استقبال آنها بوده است مانند هوای تهران که اگر خوب یا بد باشد مردم مجبورند تنفس کنند. کارهایی که بهعنوان معاصر شناخته میشود به گذشته خود وصل است. اگر کشوری تاریخ نداشته باشد هنر مدرن آن از حباب تولید می شود و ماندگاری نخواهد داشت.
.
به نظرمن اگر کیهان کلهر را در موقعیت بسیار خوب اجرا ببینیم (چرا که وقتی تعداد اجراها بسیار شود میتواند آن فرد را خسته کند) او به جای آنکه سازش را با تغییراتی به مردم بشناساند همه را دعوت به سازش میکند و با همان حسی که در وجودش است هنر اصیلش را به گونه ای اجرا میکند که روی همه اثرگذار بوده است. وقتی هنر به زبان حسی بیان شود نیاز به ترجمه ندارد و کیهان کلهر نمونه بسیار خوب این موضوع است و موسیقی او هیچ گاه نیاز به ترجمه نداشته است. کیهان کلهر در شکل و فواصل موسیقیاش تعدیلی ایجاد نمیکند و هرآنچه را بوده با یک حس عاشقانه و هنر ناب عرضه کرده است و این نشان دهنده آن است که موسیقی مرز و شکل و شمایل خاصی ندارد و هر کسی که با عشق بنوازد و با عشق با شنونده ارتباط برقرار کند درهر جای دنیا تأثیرگذار خواهد بود.این جواب محکمی به خیلی از افراد است که فکر میکنند موسیقی ایرانی نمیتواند به گوش جهانیان برسد.
- اولین همکاری و آشنایی شما با استاد کیهان کلهر چه زمانی بود؟
- آیا این عدم همکاری علت خاصی دارد؟
- استاد کلهر علاوه بر نوازندگی کمانچه تجربهای هم در نواختن ساز سه تار دارند؛ باتوجه به سالها تجربه شما در این ساز ارزیابی شما از نوازندگی سه تار ایشان چیست؟
- به نظر شما شیوه کمانچه نوازی ایشان به همان سبک قدماست یا تکمیلکننده آن دوران بوده است؟
- شما و استاد کلهر خارج از ایران اجرای برنامه بسیاری داشتهاید به نظر شما چرا تصور ما از یک هنرمند بینالمللی این است که خارج از ایران فعالیت کند! یعنی استاد کلهر در کنار نوازندگان برجسته ای چون شجاعت حسین خان و عالیم قاسم اف و... بیشتر مورد توجه بودهاند تا آنکه ایشان را یک هنرمند مستقل در سطح بینالمللی بدانیم.
- در ایران هم چند سالی است چه در جشنوارههای مختلف و چه اجراهایی که طی سال برگزار میشود بیشترین سرمایهگذاری بر هنرمندان خارجی بوده و بیشتر این افراد بولد میشوند تا هنرمندان برجسته ایرانی که در کنار آنها ساز مینوازند. به نظر شما چه شرایطی به وجود آمده که حضور این افراد در ایران چشمگیرتر شده است.
- آیا در کشور ما عرصه و امکاناتی برای معرفی هنرمندان خوب ایرانی وجود دارد، چرا که تا به امروز تلاش خود هنرمندان بوده است؟
- آیا در نسل امروز هم این اتفاقات خوب به چشم میخورد و توانستهاند هنرشان را به جهان عرضه کنند؟
- آقای کلهر در جایی اشاره داشتند که «موسیقی صد سال پیش، موسیقی امروز نیست و موسیقی هم بنا بر مقتضیات اجتماعی و طرز زندگی مردم آن، تغییر کرده. همان گونه که در موسیقی ما، علی اکبرخان شهنازی و درویش خان شبیه میرزاحسینقلی ساز نمی زدند» شما هم براین نظر هستید؟
.
اما متأسفانه موسیقی به یک هنرعمومی تبدیل شده است و در حال حاضر میبینیم در هنگام پخش یک قطعه هرکسی به خود اجازه اظهار نظر میدهد. حال ببینید در یک مسأله پزشکی آیا همه مردم میتوانند روی یک مسأله تخصصی نظر بدهند؟ چرا به موسیقی بهعنوان یک موضوع تخصصی نگاه نمیشود! چرا موسیقیدانان ما به عامه مردم پناه میبرند و میگویند مردم این را دوست دارند و در این زمینه تخصص دارند در صورتی که مردم مصرفکننده هستند و اگر کار خوب به آنها ارائه شود بخوبی استقبال می کنند و عکس آن اگر کار بد هم عرضه شود مورد استقبال آنها بوده است مانند هوای تهران که اگر خوب یا بد باشد مردم مجبورند تنفس کنند. کارهایی که بهعنوان معاصر شناخته میشود به گذشته خود وصل است. اگر کشوری تاریخ نداشته باشد هنر مدرن آن از حباب تولید می شود و ماندگاری نخواهد داشت.
- این اتفاقات در بخش آموزشی هم دیده میشود، درواقع کسانی که درمراکز آموزشی چون هنرستانها و دانشگاهها تحصیل میکنند همسو با عامه مردم شدهاند.
- به همین میزان هم بسیاری از هنرمندان ایران تحصیلات در خارج از ایران را ترجیح دادند. بهطور مثال استاد کلهر تحصیلات خود را خارج از ایران گذراندهاند آیا این بدان معنا است که دانشگاههای ما امکانات تحصیلی بالایی ندارد؟
- ارزش کاری استاد کلهر در موسیقی ایرانی را چگونه ارزیابی میکنید و چه تعریفی از ایشان خواهید داشت؟
.
به نظرمن اگر کیهان کلهر را در موقعیت بسیار خوب اجرا ببینیم (چرا که وقتی تعداد اجراها بسیار شود میتواند آن فرد را خسته کند) او به جای آنکه سازش را با تغییراتی به مردم بشناساند همه را دعوت به سازش میکند و با همان حسی که در وجودش است هنر اصیلش را به گونه ای اجرا میکند که روی همه اثرگذار بوده است. وقتی هنر به زبان حسی بیان شود نیاز به ترجمه ندارد و کیهان کلهر نمونه بسیار خوب این موضوع است و موسیقی او هیچ گاه نیاز به ترجمه نداشته است. کیهان کلهر در شکل و فواصل موسیقیاش تعدیلی ایجاد نمیکند و هرآنچه را بوده با یک حس عاشقانه و هنر ناب عرضه کرده است و این نشان دهنده آن است که موسیقی مرز و شکل و شمایل خاصی ندارد و هر کسی که با عشق بنوازد و با عشق با شنونده ارتباط برقرار کند درهر جای دنیا تأثیرگذار خواهد بود.این جواب محکمی به خیلی از افراد است که فکر میکنند موسیقی ایرانی نمیتواند به گوش جهانیان برسد.
- موفقیتهای شما و آقای کلهر در عرصه موسیقی تا بدانجا بود که توانستید منتخب و نامزد جایزه گرمی باشید که این اتفاق بسیار خوبی در موسیقی ایران است اما متأسفانه تا به امروز هیچ گاه نتوانستهایم این جایزه را دریافت کنیم.
منبع:
روزنامه ایران
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 آذر 1397 - 13:01
دیدگاهها
سپاس..
افزودن یک دیدگاه جدید